Přebytek státního rozpočtu za 1. čtvrtletí činí 43,6 miliard
Významný je především vzestup celostátních daňových příjmů o 7,6 % dokumentující efektivnější výběr daní i pokračující ekonomický růst. Vykázané saldo tak představuje nejlepší výsledek hospodaření státního rozpočtu za první čtvrtletí od roku 1993.
Ukazatel | 2015 | 2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-březen |
% plnění | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost leden-březen |
% plnění | Index 2016/2015 | rozdíl 2016 - 2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 = 5 / 4 | 7 = 5 / 1 | 8 = 5 - 1 | |
PŘÍJMY CELKEM | 314,46 | 27,7 | 1 180,86 | 1 180,86 | 341,95 | 29,0 | 108,7 | 27,49 |
VÝDAJE CELKEM | 294,55 | 23,8 | 1 250,86 | 1 250,86 | 298,35 | 23,9 | 101,3 | 3,81 |
SALDO | 19,91 | -19,9 | -70,00 | -70,00 | 43,60 | . | . | 23,68 |
Příjmy státního rozpočtu
Meziroční růst celkových příjmů o 27,5 mld. Kč, tj. o 8,7 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst o 14,2 mld. Kč, tj. o 6,0 %. O 12,7 mld. Kč byly vyšší i příjmy z rozpočtu EU.
Inkaso DPH ve výši 53,2 mld. Kč bylo meziročně vyšší o 1,5 mld. Kč, tj. o 2,9 %. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 3,0 mld. Kč, tj. o 4,2 %. Meziroční tempo růstu DPH přitom bylo ke konci března negativně ovlivněno snížením objemu zadržovaných odpočtů. V březnu 2015 dosahovala jejich výše 7,1 mld. Kč, v letošním březnu se snížily na 6,3 mld. Kč a meziročně tak bylo vyplaceno o cca 0,8 mld. Kč více.
Inkaso DPH pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1.1.2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad celoročního snížení příjmu SR je 3,7 mld. Kč). Růst inkasa byl pozitivně ovlivněn růstem výdajů na spotřebu domácností a vládních institucí. Dále lze očekávat, že v průběhu roku pozitivně ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení. Prvotní výsledky zavedení kontrolního hlášení lze nejdříve očekávat až po prvním čtvrtletí tohoto roku, tj., v dubnu 2016. V tento měsíc již budou k dispozici kontrolní hlášení již od všech plátců DPH (měsíční i kvartální plátci).
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 34,1 mld. Kč, což je o 2,6 mld. Kč více než ve stejném období roku 2015. Inkaso spotřební daně z minerálních olejů dosáhlo 17,6 mld. Kč při meziročního růstu o 0,7 mld. Kč. Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná nízkými cenami pohonných hmot. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 12,2 mld. Kč, což je meziročně o 1,8 mld. Kč více. Důvodem růstu inkasa je nejen zvýšení sazeb daně od ledna 2016, ale patrně i rostoucí spotřeba cigaret, která dle údajů ČSÚ prolomila dlouhodobý klesající trend a v roce 2014 se zvýšila o 2,4 %. Je pravděpodobné, že i v letošním roce se do inkasa daně promítá rostoucí spotřeba cigaret.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 1,4 mld. Kč, tj. o 6,7 %, zatím dosáhlo 23,0 mld. Kč. V rozpočtu této daně se promítl vliv nového rozpočtového určení daně, kterým se od 1.1.2016 snížil podíl státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což představuje negativní celoroční dopad ve výši 1,4 mld. Kč. Meziroční růst inkasa proti skutečnosti 2015 se opírá o navýšení platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, dále i o nižší míru nezaměstnanosti. Stejně jako v roce 2015 bude inkaso této daně negativně ovlivněno zejména znovuzavedením slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovným. Také další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (pro rok 2016) bude mít negativní dodatečný dopad ve výši 0,5 mld. Kč na úrovni státního rozpočtu. Pozitivní dopad na výši celkového inkasa bude mít, i v tomto roce, solidární zvýšení daně.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání zatím dosáhlo 3,6 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 0,9 mld. Kč, tj. o 35,4 %. Inkaso této daně v samotném březnu dosáhlo 3,3 mld. Kč (o 0,6 mld. Kč více než v březnu 2015) a souvisí s termínem podání daňového přiznání a odvodem daně za rok 2015. Dosavadní vysoké plnění rozpočtu (na 212,5 %) bude korigováno tradičně v dubnu, kdy dochází k vratkám daně na základě daňových přiznání podávaných z velké části do konce března. Na inkaso této daně bude mít v tomto roce pozitivní vliv zastropování výdajových paušálů pro OSVČ (60 % a 80 %) na výši 2 mil. Kč. Negativní dopad na inkaso bude mít zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě, a to ve výši cca -0,2 mld. Kč, dále i znovuzavedení slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovné.
U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou, které zatím dosáhlo 2,6 mld. Kč, očekáváme v roce 2016 mírný meziroční nárůst ve výši cca 0,4 mld. Kč.
Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za 1. čtvrtletí roku 24,0 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 2,6 mld. Kč, tj. o 12,2 % a dokumentuje pokračující dynamiku ekonomiky. Rozpočet této daně pro rok 2016 je o 1,8 % nad inkasem roku 2015. V samotném březnu inkasoval na této dani státní rozpočet 22,4 mld. Kč (o 2,4 mld. Kč více než v březnu 2015), což souvisí s odvodem první čtvrtletní zálohy na daň u větších plátců. Pro rok 2016 se počítá s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (celoroční dopad na úrovni státního rozpočtu očekáván ve výši -0,3 mld. Kč). Inkaso této daně nebudou v roce 2016 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.
U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhly 2,9 mld. Kč, se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se na začátku letošního roku projevily další vratky na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,1 mld. Kč (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě rozhodnutí odvolacího finančního ředitelství již 4,5 mld. Kč).
Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 5,1 % dosáhly 102,3 mld. Kč, počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet vycházel z dynamiky meziročního růstu objemu mezd a platů pro rok 2016 o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.
Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 93,6 mld. Kč (meziroční růst o 13,3 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 78,8 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2015 vyšší o 12,7 mld. Kč tj. o 19,3 %. V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh).
V průběhu března se také výrazněji projevily příjmy kapitoly VPS z finančního vypořádání předchozích let. Jejich meziroční nárůst ovlivnily především vratky nevyužitých prostředků souvisejících s dotacemi na obnovitelné zdroje energie ve výši 4,0 mld. Kč. Koncem března také proběhla splátka 250 mil. Kč ze strany VZP ve prospěch příjmů kapitoly Ministerstvo zdravotnictví. Jednalo se o třetí splátku z 1 mld. Kč půjčené VZP na základě usnesení vlády č. 882/2013 (v roce 2015 již splaceno 500 mil. Kč; poslední splátka ve výši zbývajících 250 mil. Kč je splatná do 30.9.2016).
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje v objemu 298,4 mld. Kč čerpané ke konci března 2016 byly o 3,8 mld. Kč, tj. o 1,3 %, nad úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,6 %. Na meziročním růstu se podílely zejména výdaje na důchody (růst o 7,3 mld. Kč).
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. Kč, což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %).
K 31.3.2016 bylo na sociálních dávkách vyplaceno 126,7 mld. Kč, což je o 7,7 mld. Kč více než na konci března 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 7,3 mld. Kč. V nárůstu se projevil zejména únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 Kč, což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. Kč.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 39,3 mld. Kč, což je o 0,7 mld. Kč více než v březnu 2015. Na jejich výši se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 29,6 mld. Kč. Šlo o dvě zálohy regionálnímu školství na první čtyři měsíce roku ve výši 28,5 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo 28,7 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 15,7 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 0,3 mld. Kč. Předpokládaný růst těchto výdajů proti skutečnost roku 2015 o 3,5 % vychází ze zvýšení plateb z 845 Kč na 870 Kč za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.
Kapitálové výdaje zatím dosáhly 20,0 mld. Kč a byly vyšší o 0,2 mld. Kč než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 15,7 mld. Kč na financování společných programů EU a ČR (z toho 13,7 mld. Kč se týkalo programového období 2007-2013 a bylo čerpáno z tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let). Schválený rozpočet počítá s kapitálovými výdaji nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat, že jejich skutečné čerpání v roce 2016 bude nižší než v minulém roce. Je tomu tak proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013 a také proto, že pro nové programové období 2014-2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná.
Saldo státního rozpočtu
Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci března 2016 přebytkem ve výši 43,6 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 23,7 mld. Kč. Na meziroční srovnání působí pozitivně zejména fakta na příjmové straně rozpočtu – růst daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 14,2 mld. Kč a růst EU příjmů o 12,7 mld. Kč.
Hospodaření rozpočtu v samotném březnu skončilo přebytkem 15,9 mld. Kč (v březnu 2015 schodkem 2,7 mld. Kč), když příjmy činily 125,1 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo 109,1 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 109,2 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo 111,8 mld. Kč). Na meziročně vyšších příjmech v samotném březnu o 16,0 mld. Kč se pozitivně projevily zejména vyšší EU příjmy o 7,7 mld. Kč, vyšší příjmy z finančního vypořádání a také vyšší inkasa DPPO (o 2,4 mld. Kč), pojistného na sociální zabezpečení (o 1,8 mld. Kč) a DPH (o 1,3 mld. Kč). Na meziročně nižší výdaje v samotném březnu o 2,6 mld. Kč působily zejména nižší kapitálové výdaje o 4,0 mld. Kč.
leden-březen | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Saldo SR | 2 371 | -15 737 | -31 840 | -7 819 | 8 248 | 15 754 | 11 263 | -13 347 | -2 346 | -45 942 | -25 202 | -22 690 | 13 965 | 43 590 | 19 915 | 43 597 |
Podrobnější výsledky hospodaření státního rozpočtu jsou patrny z tabulkové přílohy.
Dokument ke stažení:
Tabulková příloha:
2015 | 2016 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-březen |
% plnění | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost leden-březen |
% plnění | Index 2016/2015 | Rozdíl 2016-2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 = 5 / 4 | 7 = 5 / 1 | 8 = 5 -1 | |
Příjmy celkem | 314,46 | 27,7 | 1 180,86 | 1 180,86 | 341,95 | 29,0 | 108,7 | 27,49 |
v tom: | ||||||||
Daňové příjmy celkem | 234,19 | 24,0 | 1 041,71 | 1 041,71 | 248,35 | 23,8 | 106,0 | 14,15 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 136,84 | 23,8 | 619,73 | 619,73 | 146,00 | 23,6 | 106,7 | 9,16 |
v tom: | ||||||||
DPH | 51,74 | 22,6 | 247,70 | 247,70 | 53,22 | 21,5 | 102,9 | 1,48 |
Spotřební daně (vč. tzv. energetických daní) - z toho: | 31,50 | 23,3 | 142,00 | 142,00 | 34,14 | 24,0 | 108,4 | 2,64 |
- Spotřební daň z minerálních olejů | 16,96 | 23,5 | 73,90 | 73,90 | 17,63 | 23,9 | 104,0 | 0,68 |
- Spotřební daň z tabákových výrobků | 10,43 | 22,2 | 51,70 | 51,70 | 12,24 | 23,7 | 117,3 | 1,81 |
- Odvod z elektřiny ze slunečního záření | 0,12 | 6,2 | 1,90 | 1,90 | 0,19 | 10,0 | 152,4 | 0,07 |
Daně z příjmů PO | 21,38 | 24,0 | 101,40 | 101,40 | 23,99 | 23,7 | 112,2 | 2,62 |
Daně z příjmů FO - v tom: | 26,88 | 25,6 | 108,60 | 108,60 | 29,15 | 26,8 | 108,5 | 2,27 |
- z kapitálových výnosů | 2,67 | 29,3 | 11,00 | 11,00 | 2,56 | 23,3 | 96,0 | -0,11 |
- ze závislé činnosti | 21,54 | 23,3 | 95,90 | 95,90 | 22,98 | 24,0 | 106,7 | 1,44 |
- z přiznání | 2,67 | 80,8 | 1,70 | 1,70 | 3,61 | 212,5 | 135,4 | 0,94 |
Správní poplatky | 0,37 | 28,4 | 1,41 | 1,41 | 0,44 | 30,9 | 117,7 | 0,07 |
Majetkové daně - v tom: | 2,50 | 26,3 | 10,30 | 10,30 | 2,92 | 28,4 | 116,7 | 0,42 |
- Daň dědická | 0,01 | x | 0,00 | 0,00 | 0,00 | x | 41,9 | -0,01 |
- Daň darovací | 0,01 | x | 0,00 | 0,00 | -0,13 | x | x | -0,13 |
- Daň z nabytí nemovitých věcí (vč. daně z převodu nem.) | 2,48 | 26,1 | 10,30 | 10,30 | 3,04 | 29,5 | 122,5 | 0,56 |
Poplatky za uložení odpadů | 0,42 | 28,2 | 1,55 | 1,55 | 0,34 | 21,9 | 80,4 | -0,08 |
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu | 0,07 | 35,2 | 0,10 | 0,10 | 0,06 | 56,6 | 80,4 | -0,01 |
Odvody z loterií *) | 0,63 | 37,1 | 4,20 | 4,20 | 0,56 | 13,4 | 89,4 | -0,07 |
Ostatní daňové příjmy ***) | 1,35 | 56,9 | 2,46 | 2,46 | 1,18 | 47,8 | 86,9 | -0,18 |
Pojistné na SZ - z toho: | 97,35 | 24,3 | 421,99 | 421,99 | 102,35 | 24,3 | 105,1 | 5,00 |
- na důchody | 86,83 | 24,4 | 375,31 | 375,31 | 91,00 | 24,2 | 104,8 | 4,17 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery | 80,27 | 49,8 | 139,14 | 139,14 | 93,60 | 67,3 | 116,6 | 13,34 |
v tom: | ||||||||
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) - z toho: | 74,70 | 56,2 | 121,85 | 121,85 | 87,82 | 72,1 | 117,6 | 13,12 |
- Transfery přijaté od EU a převody z Národního fondu **) | 66,02 | 62,2 | 93,53 | 93,53 | 78,75 | 84,2 | 119,3 | 12,74 |
- Soudní poplatky | 0,31 | 25,1 | 1,14 | 1,13 | 0,31 | 27,7 | 101,4 | 0,00 |
- Příjmy sdílené s EU | 0,53 | 34,3 | 1,56 | 1,56 | 0,34 | 21,5 | 63,2 | -0,20 |
Kapitola Operace SFA | 0,09 | 5,2 | 0,61 | 0,61 | 0,02 | 3,0 | 19,8 | -0,07 |
Kapitola Státní dluh | 3,92 | 54,5 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | x | 0,0 | -3,92 |
Kapitola VPS | 1,56 | 8,1 | 16,69 | 16,69 | 5,76 | 34,5 | 370,6 | 4,21 |
*) odvody z loterií podle zákona č. 202/1990 Sb., § 41b, odst. 1 (70 % výnosu pro SR) a § 41b, odst. 2, 3, 4 (37 % výnosu pro SR; v roce 2015 to bylo 20 % výnosu pro SR)
**) z transferů přijatých od EU jsou ve skutečnosti roku 2015 a 2016 obsaženy pouze prostředky na krytí výdajů Společné zemědělské politiky v gesci kapitoly Ministerstvo zemědělství
***) dopočet do celku
Celkem r. 2014 | Celkem r. 2015 | Celkem r. 2016 | Meziroč.přírůstek skutečnost | Meziroční index skutečnost % | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rozpočet schválený | Skut.* leden-březen | % plnění | Rozpočet schválený | Skut.** leden-březen | % plnění | Rozpočet schválený | Skut.*** leden-březen | % plnění | 2015/2014 | 2016/2015 | 2015/2014 | 2016/2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 5-2 | 8-5 | 5:2 | 8:5 | |
Daňové příjmy (vč. poj.na SZ a poj. na VZP) | 345,10 | 328,30 | 350,44 | -16,79 | 22,14 | 95,1 | 106,7 | ||||||
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ) | 769,54 | 208,75 | 27,1 | 790,08 | 185,74 | 23,5 | 857,53 | 199,92 | 23,3 | -23,01 | 14,18 | 89,0 | 107,6 |
- DPH | 306,70 | 84,43 | 27,5 | 321,60 | 72,35 | 22,5 | 352,60 | 75,38 | 21,4 | -12,08 | 3,03 | 85,7 | 104,2 |
- spotřební daně (vč. energ. daní) | 146,90 | 46,11 | 31,4 | 142,60 | 33,20 | 23,3 | 149,40 | 35,91 | 24,0 | -12,91 | 2,71 | 72,0 | 108,2 |
- daně z příjmů PO | 122,10 | 29,01 | 23,8 | 131,90 | 31,11 | 23,6 | 150,20 | 35,03 | 23,3 | 2,10 | 3,91 | 107,3 | 112,6 |
- daně z příjmů FO | 157,50 | 41,06 | 26,1 | 157,80 | 40,57 | 25,7 | 165,10 | 44,77 | 27,1 | -0,50 | 4,20 | 98,8 | 110,4 |
z kapitálových výnosů | 13,30 | 3,87 | 29,1 | 13,50 | 3,93 | 29,1 | 16,20 | 3,73 | 23,0 | 0,06 | -0,20 | 101,5 | 94,9 |
ze závislé činnosti | 137,90 | 31,59 | 22,9 | 137,90 | 32,15 | 23,3 | 145,40 | 34,80 | 23,9 | 0,56 | 2,66 | 101,8 | 108,3 |
z přiznání | 6,30 | 5,61 | 89,0 | 6,40 | 4,49 | 70,2 | 3,50 | 6,24 | 178,3 | -1,12 | 1,75 | 80,1 | 138,9 |
- silniční daň | 5,20 | 1,05 | 20,2 | 5,40 | 1,12 | 20,8 | 5,70 | 1,17 | 20,6 | 0,07 | 0,05 | 106,9 | 104,4 |
- daň z nemovitých věcí | 9,80 | 0,24 | 2,4 | 10,10 | 0,24 | 2,3 | 10,30 | 0,21 | 2,0 | 0,00 | -0,03 | 99,4 | 87,4 |
- majetkové daně | 9,90 | 2,18 | 22,0 | 9,50 | 2,50 | 26,3 | 10,30 | 2,92 | 28,4 | 0,32 | 0,42 | 114,8 | 116,7 |
- dálniční poplatek ****) | 3,90 | 1,93 | 49,4 | 4,10 | 1,84 | 44,8 | 4,20 | 1,96 | 46,7 | -0,09 | 0,13 | 95,3 | 106,9 |
- ostatní daně a poplatky | 7,54 | 2,74 | 36,4 | 7,08 | 2,82 | 39,7 | 9,73 | 2,57 | 26,5 | 0,07 | -0,24 | 102,7 | 91,4 |
Pojistné na SZ | 382,88 | 92,89 | 24,3 | 400,67 | 97,35 | 24,3 | 421,99 | 102,35 | 24,3 | 4,47 | 5,00 | 104,8 | 105,1 |
Pojistné na veřej. zdrav. pojištění *****) | 43,46 | 45,21 | 48,17 | 1,75 | 2,96 | 104,0 | 106,5 |
*) v celost. daních v roce 2014 není zahrn. DPPO za obce a kraje (5,7 mld. Kč) a dále správní a místní popl. a další odvody obcím (7,3 mld. Kč), popl.za znečišť. ŽP a ost. odvody také obcím (8,7 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
**) v celost. daních v roce 2015 není zahrn. DPPO za obce a kraje (5,9 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,8 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,6 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
***) v celost. daních v roce 2016 není zahrn. DPPO za obce a kraje (6,2 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť. ŽP (2,7 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,3 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
****) údaj skutečnosti za uvedené roky odpovídá stavu inkasa za minulý měsíc (od roku 2012 nemá MF možnost sledovat každodenní pohyb inkasa z dálničních poplatků)
*****) jde o výběr pojistného zdr.pojišťovnami od 18. dne předchozího měsíce do 17. dne běžného měsíce, nezahrnuje platbu za tzv. státní pojištěnce a nejedná se o příjem SR
2015 | 2016 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-březen |
% plnění | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost leden-březen |
% plnění | Index 2016/2015 | Rozdíl 2016-2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 = 5 / 4 | 7 = 5 / 1 | 8 = 5 -1 | |
Výdaje celkem | 294,55 | 23,8 | 1 250,86 | 1 250,86 | 298,35 | 23,9 | 101,3 | 3,81 |
Běžné výdaje | 274,76 | 24,1 | 1 172,34 | 1 171,09 | 278,35 | 23,8 | 101,3 | 3,59 |
v tom: | ||||||||
Platy a podobné a související výdaje | 15,80 | 15,7 | 109,28 | 109,42 | 16,72 | 15,3 | 105,8 | 0,92 |
Neinvestiční nákupy a související výdaje - z toho: | 17,32 | 12,9 | 121,81 | 123,53 | 14,16 | 11,5 | 81,8 | -3,16 |
- Úroky a ost.finanční výdaje kap. Státní dluh *) | 4,89 | 7,6 | 52,29 | 52,29 | 3,13 | 6,0 | 64,0 | -1,76 |
- Výdaje na realizaci záruk | 0,00 | 0,0 | 1,94 | 1,94 | 0,00 | 0,0 | x | 0,00 |
Neinvestiční transfery podnikatelským subjektům | 10,44 | 26,9 | 51,70 | 51,60 | 9,90 | 19,2 | 94,8 | -0,55 |
Neinvestiční transfery neziskovým a pod.organizacím | 3,23 | 34,7 | 9,33 | 10,00 | 3,49 | 34,9 | 108,1 | 0,26 |
Neinvestiční transfery státním fondům - z toho: | 12,51 | 28,1 | 44,21 | 43,97 | 10,74 | 24,4 | 85,8 | -1,77 |
- Neinvestiční transfery SZIF | 10,09 | 28,4 | 34,05 | 33,98 | 7,76 | 22,9 | 77,0 | -2,32 |
Neinv. transfery fondům soc. a veřejného zdrav.poj. | 15,33 | 24,6 | 63,07 | 63,07 | 15,66 | 24,8 | 102,2 | 0,34 |
Neinv. transfery veřejným rozpočtům územní úrovně | 38,60 | 33,8 | 124,80 | 124,22 | 39,32 | 31,7 | 101,9 | 0,72 |
Neinv. transfery příspěvkovým a pod. organizacím | 24,95 | 46,2 | 54,94 | 56,16 | 23,58 | 42,0 | 94,5 | -1,37 |
Sociální dávky **) - v tom: | 119,01 | 23,4 | 515,83 | 510,47 | 126,69 | 24,8 | 106,5 | 7,68 |
- Důchody | 90,59 | 23,2 | 400,98 | 396,13 | 97,89 | 24,7 | 108,1 | 7,30 |
- Prostředky na podpory v nezaměstnanosti | 2,56 | 23,3 | 7,48 | 7,48 | 2,46 | 32,8 | 96,0 | -0,10 |
- Ostatní soc.dávky | 16,53 | 24,4 | 67,99 | 67,49 | 16,93 | 25,1 | 102,4 | 0,40 |
- Státní soc.podpora | 9,33 | 23,6 | 39,38 | 39,36 | 9,41 | 23,9 | 100,9 | 0,08 |
Stavební spoření | 0,00 | 0,0 | 4,90 | 4,90 | 0,00 | 0,0 | x | 0,00 |
Státní příspěvek na důchodové připojištění | 1,71 | 21,9 | 7,20 | 7,20 | 1,69 | 23,5 | 99,1 | -0,01 |
Odvody vlastních zdrojů EU do rozpočtu EU | 12,34 | 31,6 | 40,50 | 40,50 | 10,60 | 26,2 | 85,9 | -1,74 |
Ostatní běžné výdaje ***) | 3,53 | 18,0 | 24,75 | 26,04 | 5,80 | 22,3 | 164,4 | 2,27 |
Kapitálové výdaje | 19,78 | 20,3 | 78,52 | 79,77 | 20,00 | 25,1 | 101,1 | 0,22 |
v tom: | ||||||||
Investiční nákupy a související výdaje | 0,93 | 7,3 | 11,12 | 11,67 | 1,26 | 10,8 | 135,1 | 0,33 |
Investiční transfery podnikatelským subjektům | 5,10 | 43,5 | 6,59 | 6,69 | 3,13 | 46,9 | 61,5 | -1,97 |
Investiční transfery státním fondům - z toho: | 3,04 | 14,4 | 29,19 | 29,44 | 1,85 | 6,3 | 60,9 | -1,19 |
- Investiční transfery SFDI | 2,16 | 13,2 | 25,91 | 26,08 | 1,60 | 6,1 | 74,1 | -0,56 |
Investiční transfery veřej. rozpočtům územní úrovně | 5,82 | 40,5 | 4,06 | 4,42 | 10,80 | 244,4 | 185,5 | 4,98 |
Investiční transfery příspěvkovým a pod.organizacím | 3,86 | 33,4 | 9,02 | 9,21 | 1,36 | 14,7 | 35,2 | -2,50 |
Ostatní kapitálové výdaje ***) | 1,04 | 4,0 | 18,55 | 18,34 | 1,60 | 8,7 | 154,9 | 0,57 |
Saldo hospodaření SR | 19,91 | -19,9 | -70,00 | -70,00 | 43,60 | . | . | 23,68 |
*) skutečnost v roce 2015 i 2016 obsahuje celé neinvestiční výdaje kapitoly SD (téměř ze 100 % jsou to úroky a ostatní finanční výdaje)
**) pouze položka rozpočtové skladby 5410 "Sociální dávky" (tj. bez souvisejících výdajů, které jsou z hlediska závazných ukazatelů také sociálními dávkami)
***) dopočet do celku