Reakce na článek "Tady nejste v Agrofertu, uklidňoval výbor Babiše. Vznikla EET protiprávně?"
Reakce na článek "Tady nejste v Agrofertu, uklidňoval výbor Babiše. Vznikla EET protiprávně?"
Zdroj: 3.11.2016, autor: Kristýna Novotná, médium: Echo24
Reakce MF:
Ministerstvo financí a Finanční správa se ohrazuje proti výrokům předsedy kontrolního výboru Poslanecké sněmovny Vladimíra Koníčka (KSČM), které uveřejnil server Echo24. Podle poslance Koníčka „ministerstvo nezískalo souhlas Rady vlády pro informační společnost, bez klíčového stanoviska tak prý finanční prostředky do zprovoznění online pokladen investovalo neoprávněně“. Není to pravda, Finanční správa tento souhlas má a kromě něj také kladné stanovisko Odboru hlavního architekta i všechny potřebné znalecké posudky a analýzy. „Při přípravě EET se samozřejmě postupovalo v souladu se zákony a dalšími předpisy," potvrzuje Martin Janeček, generální ředitel Finanční správy.
Ani vznik Státní pokladny centra sdílených služeb (SPCSS) nebyl v rozporu s právními předpisy, jak se snaží poslanec Koníček podsunout. Naopak, Ministerstvo financí postupovalo zcela v souladu s právními předpisy, při zachování jejich smyslu a účelu. Ministerstvo financí zvažovalo různé varianty podoby útvaru zajišťujícího služby ICT, např. zřízení odštěpného závodu Státní tiskárny cenin (STC), vznik nového státního podniku a zrušení části STC, rozdělení STC na dva samostatné subjekty, založení akciové společnosti nebo přenesení na již existující akciovou společnost. Na základě posouzení všech variant byla z hlediska právního, administrativního, technického a ekonomického jako nejvhodnější varianta zvolena forma rozdělení STC odštěpením. Nutno konstatovat, že rozdělení STC a vznik SPCSS prošel i meziresortním připomínkovým řízením a schválením vládou. Ani Ministerstvo průmyslu a obchodu, jako gestor zákona o státním podniku, proti uvedenému postupu nevzneslo žádnou připomínku. Zákon o státním podniku obsahoval možnost jeho rozdělení již v době, kdy tak činilo Ministerstvo financí. Argumentuje-li kontrolní výbor novelou zákona o státním podniku, tak jen upozorňujeme, že odráží již existující právní možnost rozdělení státního podniku odštěpením, neboť obsahuje odkaz na postup dle občanského zákoníku, tj. způsob, který zvolilo i Ministerstvo financí.
Tvrzení poslance Koníčka uvedená v kontrolním výboru, na která reaguje tento článek, jsou naprosto neopodstatněná a zcela nepodložená. Pokud by na změnu projednávaného tématu bylo Ministerstvo financí upozorněno dopředu, mohlo tato vážná obvinění na místě vyvrátit důkazy. Jednání kontrolního výboru se ale mělo týkat nákladů systému EET, a na toto téma dostala také Finanční správa za úkol připravit podklady. O tom, proč nebyla vyzvána k přípravě vysvětlení a podkladů k uvedeným obviněním, lze jen spekulovat.