CZ EN

Nejčastější otázky

Odpovědi na nejčastější otázky k zápisu, výmazu, výpisu, ochranné lhůtě, jak Rejstřík funguje, jaké má zápis v RVO důsledky apod.

  • Kdo se zapisuje do Rejstříku?
    Osoby, u kterých to  Ministerstvu ukládá zákon (viz zde), nebo osoby, které o to samy požádají (jak podat žádost zde).

    Jaké osoby se do Rejstříku zapisují?
    Do Rejstříku Ministerstvo financí zapisuje jednak fyzické osoby, u kterých to stanoví zákon (tzv. zápis z moci úřední), jednak osoby, které o to samy požádají. 
    Z moci úřední se do Rejstříku zapisují fyzické osoby:
    a) příjemci příspěvku na živobytí nebo doplatku na bydlení,  
    b) tzv. společně posuzované osoby pro příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení,
    c) kterým bylo soudem uloženo předběžné opatření zákazu her a sázek,
    d) kterým bylo soudem uloženo přiměřené omezení a přiměřená povinnost zdržet se hazardních her, hraní na hracích přístrojích a sázek nebo ochranné léčení spočívající v léčbě závislosti na hazardních hrách,
    e) v úpadku (tzv. insolvenci),
    f) které mají k nezaopatřenému dítěti vyživovací povinnost, kterou neplní, a tomuto dítěti je přiznáno náhradní výživné.

    Jak zjistím, proč jsem zapsaný v Rejstříku?
    Ministerstvo financí Vám na žádost vydá výpis z Rejstříku. Na výpisu je uvedeno, zda je osoba zapsaná či nikoliv a pokud zapsaná je, tak jaký je důvod zápisu. 
    Pro podání žádosti doporučujeme použít interaktivní formulář Žádost o výpis. Žádost buď vytisknete, necháte si na ní úředně ověřit podpis (např. na poště) a zašlete na adresu Ministerstva financí, nebo jej můžete zaslat elektronicky osobní datovou schránkou nebo e-mailem opatřeným uznávaným elektronickým podpisem. „Obyčejný“ e-mail (bez uznávaného elektronického podpisu) nelze pro podání žádosti použít. Blíže k výpisu zde.

    Proč žádat o zápis do Rejstříku?
    Pokud máte Vy nebo někdo z Vašeho okolí problém s patologickým hráčstvím nebo máte pocit, že se u Vás hraní hazardních her vymyká kontrole, nebo třeba i jen proto, že nechcete, aby Vás lákalo utrácet finanční prostředky za hraní hazardních her, pak je dobrovolný zápis do Rejstříku jednou z významných potenciálních forem ochrany. Formulář žádosti o zápis do Rejstříku naleznete zde.  Formuláře pro ostatní podání ve věci Rejstříku (výpis, výmaz, ochranná lhůta) naleznete zde.
    Více informací o tom, jak se chránit či řešit problémy související s účastí na hazardních hrách, naleznete zde.
    Účelem a cílem Rejstříku je ochrana ohrožených skupin osob před negativními důsledky účasti za hazardních hrách a snížení negativních socioekonomických dopadů plynoucích z účasti na hazardních hrách. Tato ochrana nesměřuje pouze na samotné hráče, ale také na jejich rodiny a nejbližší okolí, které mnohdy důsledky potenciálního patologického hráčství ohrožují mnohem více než samotné hráče.

    Jak se nechat zapsat do Rejstříku?
    Pro zápis je nezbytné podat žádost, na které bude úředně ověřený podpis. Pro podání žádostí doporučujeme použít interaktivní formulář žádost o zápis nebo výmaz RVO. Návod naleznete zde
    Žádost lze zaslat také osobní datovou schránkou nebo e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem, v takovém případě není úřední ověření podpisu potřeba. Žádost nelze podat „obyčejným“ e mailem. 
    Žádost můžete napsat také vlastní rukou (např. podle vzoru interaktivního formuláře) na jakýkoliv papír, nechat si na ni ověřit podpis a poslat na Ministerstvo. Blíže k zápisu zde.

    Kde najdu formulář žádosti o zápis do Rejstříku?
    Formulář žádosti o zápis do Rejstříku je k dispozici zde.
    Návod k vyplnění formuláře je k dispozici zde

    Na jakou adresu poslat vyplněnou žádost poštou?
    Ministerstvo financí, Letenská 15, 118 10 Praha. Před odesláním je nezbytné nechat si na žádosti úředně ověřit podpis.

    Kde si mám nechat úředně ověřit podpis?
    Podpis je možné ověřit např. na poště, krajských a obecních úřadech, na všech kontaktních místech veřejné správy Czech POINT (Česká pošta, matriky, apod.) nebo u notáře či advokáta. 

    Co je to uznávaný elektronický podpis?
    Uznávaným elektronickým podpisem se rozumí zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu, který je vydán kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru. Jedná se například o Českou poštu s.p., eIdentity, a.s., První certifikační autoritu, a.s. Žádost nelze podat „obyčejným“ e-mailem bez uznávaného elektronického podpisu.

    Co je to osobní datová schránka?
    Datová schránka v podstatě slouží jako elektronická komunikace se státem a všemi jeho institucemi – například s úřady nebo soudy. Zřízení a používání datového schránky je zdarma. Pokud osobní datovou schránku nemáte, můžete si ji zdarma zřídit na Zřízení datové schránky

    Můžu pro podání žádosti použít datovou schránku, kterou mám pro podnikání? 
    Datovou schránku zřízenou k podnikatelským účelům bohužel použít nelze. Datová schránka zřízená podnikateli může být používána jen pro úkony související s podnikáním.

    Je možné zapsat do Rejstříku i osobu mladší 18 let?
    Osoba mladší 18 let je přímo ze zákona vyloučena z účasti na hazardních hrách (kromě zápisu do Rejstříku musí provozovatelé ověřovat i věk dané osoby), nemá tedy mít nikdy bez ohledu na zápis v Rejstříku přístup do heren a kasin (ani jako doprovod), provozovatel jí nemůže ani zřídit uživatelské konto. Nicméně pokud by osoba blížící se dovršení 18 let věku podala řádnou žádost o zápis do Rejstříku z preventivních důvodů, Ministerstvo její žádosti vyhoví.

    Zapisují se do Rejstříku i osoby v exekuci?
    Osoby v exekuci se do Rejstříku budou zapisovat od 1. 1. 2027.

    Je možné, aby byla osoba zapsána do Rejstříku z více důvodů?
    Ano, osoba může být zapsána i z více důvodů, např. z důvodu insolvence a na základě vlastní žádosti. Právní účinky zápisu osoby do Rejstříku (nemožnost účasti na hazardní hře) nastupují po zapsání prvního důvodu pro vyloučení z účasti na hazardní hře a končí výmazem posledního důvodu.

    Kdo může požádat o zápis do Rejstříku?
    Žádost o zápis do Rejstříku a případně následně žádost o výmaz z Rejstříku může podat fyzická osoba sama za sebe nebo prostřednictvím zmocněnce pověřeného ověřenou plnou mocí. Není tedy možné, aby žádaly či navrhovaly zápis do Rejstříku jiné osoby (bez pověření), například příbuzní účastníka na hazardních hrách. V případě, že např. blízká osoba má problém s hraním hazardních her a není v Rejstříku zapsána z jiného důvodu, je jedinou možností přesvědčit ji, aby o zápis požádala dobrovolně sama.

    Pokud jsem byl zapsán do Rejstříku na vlastní žádost, mohu požádat o výmaz kdykoliv?
    Ne, žádost o výmaz můžete podat nejdříve po uplynutí 1 roku ode dne provedení zápisu na vlastní žádost. Cílem je chránit zejména osoby, které nemají hraní hazardních her zcela pod kontrolou, ale tuto svou situaci si uvědomí a požádají o zápis do Rejstříku. Ochranná lhůta jim brání v tom, aby od této své ochrany při nejbližší příležitosti neupustili. S touto limitací výmazu je nutné počítat.

    Co to pro mě bude znamenat, když se nechám zapsat?
    Nebudete se moci účastnit hazardních her, u kterých je povinná registrace, ověření věku a totožnosti. Provozovatelé Vás nesmí vpustit do heren a kasin, ale nesmíte se účastnit ani kursových sázek a hazardních her provozovaných po internetu.
    Nadále si můžete zahrát třeba tombolu nebo koupit los v trafice nebo na poště.

    Kdo má přístup k informaci, že jsem zapsán?
    Ministerstvo, celní správa a provozovatelé. Ostatní osoby se to dozví pouze v případě, že jim informaci sdělíte (to platí i pro zaměstnavatele, banky apod.).

    Pokud je někdo zapsán v Rejstříku, znamená to, že je gambler?
    Nejedná o rejstřík „patologických hráčů“, ale pouze o rejstřík osob preventivně vyloučených z účasti na hazardních hrách vycházející z nejnižšího možného posouzení majetkových poměrů osob a rizikovosti u těchto skupin osob. Je běžné, že jsou v Rejstříku zapsány i osoby, které nikdy žádnou hazardní hru nehrály, např. z důvodu, že pobírají dávky v hmotné nouzi nebo jsou v insolvenci.

    Když vyplním interaktivní formulář žádosti do Rejstříku a zvolím „Vygenerovat podání a připojit přílohy“, tak lze tuto žádost považovat za odeslanou na Ministerstvo financí?
    Nikoliv. Tímto krokem nebyla Vaše žádost doručena Ministerstvu financí, pouze Vám bylo vygenerováno podání, které následně můžete poslat ze své datové schránky prostřednictvím možnosti „Připojit přílohy a odeslat do datové schránky.“ 
    Pokud zvolíte možnost „Stáhnout podání v PDF do počítače“, můžete žádost poslat prostřednictvím e-mailu s uznávaným elektronickým podpisem (co to je - viz výše) či v tištěné podobě s úředně ověřeným podpisem (viz výše).

    Může fyzická osoba požádat o zápis do Rejstříku na vlastní žádost, i když je v něm zapsaná z jiného důvodu (např. pobírání dávek v hmotné nouzi)?
    Ano, je to možné, kdokoliv si může podat také žádost o zápis na vlastní žádost. 
    Např. u ohrožených osob nebo patologických hráčů tento zápis na vlastní žádost zajistí vyšší míru ochrany dané osoby, tzn., že nebude moci hrát ani po opadnutí zákonného daného důvodu pro zápis do Rejstříku (např. pokud po čase přestane pobírat dávky v hmotné nouzi).

    Chci, aby zápis proběhl k určitému datu, je to možné?
    Datum zápisu nelze ovlivnit. Ministerstvo zapisuje žadatele v pořadí, ve kterém mu byly žádosti doručeny, a to i v případě, že by v žádosti byla např. informace „zapište mne, až k 1. 1.“. Ministerstvo financí k takovým podmínkám se zákona nesmí přihlížet a zápis provede, jako kdyby tam žádná podmínka/poznámka žadatele uvedena nebyla.

  • Byl jsem v insolvenci, ale už skončila a chci se z Rejstříku nechat vymazat, co mám dělat?
    Nemusíte dělat nic. Ministerstvo financí Vás (tento důvod zápisu) automaticky vymaže, jakmile se dozví, že Vaše insolvenční řízení skončilo. Insolvenční řízení obvykle končí právní mocí příslušného Rozhodnutí, např. nabytím právní moci Usnesení o vzetí splnění oddlužení na vědomí, Usnesení o zamítnutí oddlužení a zastavení řízení, nebo např. Usnesení o zrušení oddlužení. Pro výmaz nestačí, že je příslušné Usnesení vydáno, v Insolvenčním rejstříku (ISIR) musí být také vyznačena právní moc tohoto usnesení. Obvykle to bývá cca 1 až 2 měsíce po vydání usnesení. 

    Jsem v insolvenci a zapsán v Rejstříku, přesto bych chtěl navštěvovat herny a hrát hazardní hry. Mohu požádat o výmaz z Rejstříku?
    O výmaz v tomto případě požádat nelze. K výmazu dojde automaticky po skončení insolvenčního řízení.  Insolvenční řízení končí právní mocí příslušného rozhodnutí (např. právní mocí Usnesení o vzetí splnění oddlužení na vědomí). 
    Nelze vyloučit, že k výmazu z moci úřední může dojít s určitým drobným zpožděním způsobeným prodlevou v získání relevantních informací z příslušných databází či jejich aktualizací. Stejně tak nelze vyloučit ojedinělé případy nepřesných či mylných dat zapsaných v databázích, u nichž není Ministerstvo financí správcem. Při nesrovnalostech v těchto údajích
    v Rejstříku se doporučuje kontaktovat právě tyto orgány veřejné moci (příslušný soud nebo Úřad práce České republiky).

    Pokud jsem byl zapsán do Rejstříku na vlastní žádost, mohu kdykoliv požádat o výmaz z Rejstříku?
    Ne, žádost o výmaz můžete podat nejdříve po uplynutí 1 roku ode dne provedení zápisu na vlastní žádost. Cílem je chránit zejména osoby, které nemají hraní hazardních her zcela pod kontrolou, ale tuto svou situaci si uvědomí a požádají o zápis do Rejstříku. Ochranná lhůta jim brání v tom, aby od této své ochrany při nejbližší příležitosti neupustili. S touto limitací výmazu je nutné počítat.

    Kde si mám nechat úředně ověřit podpis?
    Podpis je možné ověřit např. na poště, krajských a obecních úřadech, na všech kontaktních místech veřejné správy Czech POINT (Česká pošta, matriky, apod.) nebo u notáře či advokáta. 

    Co je to uznávaný elektronický podpis?
    Uznávaným elektronickým podpisem se rozumí zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu, který je vydán kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru. Jedná se například o Českou poštu s.p., eIdentity, a.s., První certifikační autoritu, a.s. 

    Co je to osobní datová schránka?
    Datová schránka v podstatě slouží jako elektronická komunikace se státem a všemi jeho institucemi – například s úřady nebo soudy. Zřízení a používání datového schránky je zdarma. Pokud datovou schránku nemáte, můžete si ji zdarma zřídit na Zřízení datové schránky

    Můžu pro podání žádosti použít datovou schránku, kterou mám pro podnikání? 
    Datovou schránku zřízenou k podnikatelským účelům bohužel použít nelze. Datová schránka zřízená podnikateli může být používána jen pro úkony související s podnikáním.

    Na koho se můžu obrátit, když potřebuju pomoci se závislostí na hraní?
    Prvním krokem by mělo být podání žádosti o zápis do Rejstříku.
    Můžete se obrátit také na centra pomáhající se souvisejícími negativními jevy – nejen s hraním, ale i s dluhy, rodinnými záležitostmi apod. Mapu pomoci obsahující kontakty na zařízení poskytující léčbu, poradenství a prevenci v oblasti závislostí v České republice, najdete zde. Díky mapě můžete najít pomoc ve Vašem okolí. 
    Můžete využít také např. Národní linku pro odvykání hraní nebo Linku pomoci Centra Naberte kurz, která je k dispozici každý den. Kontakty naleznete zde

    Co když jsem z moci úřední zapsán neoprávněně?
    U osob zapsaných z moci úřední provádí Ministerstvo zápis a výmaz údajů v Rejstříku automatizovaně, přebírá je z příslušných databází spravovaných jinými orgány veřejné moci  nebo od soudu. Při nesrovnalostech v těchto údajích v Rejstříku doporučujeme obrátit se na příslušný Úřad práce České republiky v případě dávek hmotné nouze a náhradního výživného, v ostatních případech pak na příslušný soud.

    Kdo může požádat o výmaz z Rejstříku?
    Žádost o výmaz z Rejstříku může podat fyzická osoba, která je zapsána v Rejstříku na základě vlastní žádosti, a to sama za sebe nebo prostřednictvím zmocněnce pověřeného ověřenou plnou mocí. 

    Když vyplním interaktivní formulář žádosti o výmaz z Rejstříku a zvolím „Vygenerovat podání a připojit přílohy“, tak lze tuto žádost považovat za odeslanou na Ministerstvo financí?
    Nikoliv. Tímto krokem nebyla Vaše žádost doručena Ministerstvu financí, pouze Vám bylo vygenerováno podání, které následně můžete poslat ze své (osobní) datové schránky prostřednictvím možnosti „Připojit přílohy a odeslat do datové schránky.“ 
    Pokud zvolíte možnost „Stáhnout podání v PDF do počítače“, můžete žádost poslat prostřednictvím e-mailu s uznávaným elektronickým podpisem (co to je viz výše) či v tištěné podobě s úředně ověřeným podpisem (viz výše).

  • Jak zjistím, jestli jsem zapsán v Rejstříku?
    Pokud chcete či potřebujete vědět, zda jste osobou zapsanou v Rejstříku, podejte si žádost o výpis. Doporučujeme použít interaktivní formulář, který je k dispozici zde a který eliminuje možné chyby.

    Chci se zeptat, jestli jsem zapsán, můžu zavolat nebo napsat e-mail na Ministerstvo?
    Ministerstvo financí může informace poskytnout pouze osobě, kterou má ztotožněnu tak, jak požaduje zákon. Jedná se o citlivou informaci, proto ji lze poskytnout pouze osobě, které se údaj týká, popř. jejímu zástupci. Z toho důvodu nelze informaci poskytnout po telefonu nebo na základě „obyčejného“ e-mailu. Informaci Ministerstvo financí sdělí na základě žádosti zaslané poštou s úředně ověřeným podpisem nebo na základě žádosti zaslané osobní datovou schránkou nebo e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem.

    Jak si požádat o výpis z Rejstříku?
    Postup naleznete zde

  • Pokud jsem se nechal dobrovolně na vlastní žádost zapsat do Rejstříku a nechci, aby mi skončila ochranná doba 1 roku, po kterou se nemůžu nechat vymazat, mám znovu požádat o zápis do Rejstříku?
    Nikoliv. Jste-li aktuálně zapsáni v Rejstříku na vlastní žádost a chcete být chráněni před okamžitým impulzem požádat o výmaz z Rejstříku, můžete si prodloužit nebo obnovit ochrannou lhůtu, v rámci které nemůžete být z Rejstříku vymazáni. Žádost o prodloužení nebo obnovení ochranné lhůty můžete podat, pokud Vám do konce stávající ochranné lhůty zbývají max. 3 měsíce nebo v současné době ochrannou lhůtu v Rejstříku zapsanou nemáte. Ochranná lhůta pak potrvá opět 1 rok, a to ode dne jejího prodloužení nebo obnovení.
    Po uplynutí ochranné lhůty zápis v Rejstříku trvá, je však již možné kdykoliv podat žádost o výmaz anebo si ochrannou lhůtu znovu obnovit.

    Prodloužení nebo obnovení ochranné lhůty
    Pokud Vám ochranná lhůta bude končit nebo již dokonce skončila a máte zájem na tom, aby se na Vás nadále vztahovala nemožnost výmazu, můžete podat žádost o další ochrannou lhůtu. 
    Pokud podáváte žádost o zápis, ochranná lhůta v délce 1 roku Vám naběhne automaticky, ze zákona.

    Jaký je rozdíl mezi prodloužením a obnovením ochranné lhůty?
    Prodloužení ochranné lhůty přichází v úvahu v případech, kdy dosavadní ochranná lhůta doposud trvá a na základě žádosti dojde k jejímu plynulému prodloužení (o 1 rok od posledního dne stávající ochranné lhůty) - mezi původní a novou lhůtou nevznikne žádná prodleva.
    Obnovení ochranné lhůty se použije v případech, kdy je žádost podána až po uplynutí („původní, stávající“) ochranné lhůty. V okamžiku doručení/rozhodování o žádosti o ochranné lhůtě již fyzická osoba není v ochranné lhůtě. Na základě žádosti o ochranné lhůtě dojde k jejímu obnovení (o 1 rok ode dne vyznačení ochranné lhůty v Rejstříku.) Mezi původní a novou lhůtou vznikne určitá prodleva.

    Jak mám poznat, jestli mám požádat o prodloužení nebo obnovení ochranné lhůty?
    Jak pro prodloužení, tak pro obnovení je jeden formulář – žádost je totožná, v žádosti neuvádíte, zda žádáte o prodloužení nebo obnovení. O který typ se jedná, posoudí samo Ministerstvo financí a ochrannou lhůtu Vám buď prodlouží, nebo obnoví. Následně Vám zašle sdělení, ve kterém bude uvedeno, zda Vám byla ochranná lhůta prodloužena nebo obnovena. 

    Jak dlouho bude trvat nová ochranná lhůta?
    Nová ochranná lhůta opět trvá 1 rok.  
    Prodloužení ochranné lhůty přichází v úvahu v případech, kdy dosavadní ochranná lhůta doposud trvá a na základě žádosti dojde k jejímu plynulému prodloužení (o 1 rok od posledního dne stávající ochranné lhůty) - mezi původní a novou lhůtou nevznikne žádná prodleva.
    Obnovení ochranné lhůty se použije v případech, kdy je žádost podána až po uplynutí dosavadní ochranné lhůty. V okamžiku doručení/rozhodování o žádosti o ochranné lhůtě již fyzická osoba není v ochranné lhůtě. Na základě žádosti o ochranné dojde k jejímu obnovení (o 1 rok ode dne vyznačení ochranné lhůty v Rejstříku.) Mezi původní a novou lhůtou vznikne určitá prodleva.

    Jak požádat o ochrannou lhůtu?
    Aby Ministerstvo financí nastavilo novou ochrannou lhůtu nebo prodloužilo stávající ochrannou lhůtu, musí fyzická osoba podat žádost o ochrannou lhůtu. Doporučujeme využít formulář Ministerstva financí, žádost ale můžete také napsat na libovolný papír (a formulářovou žádost použít jako vzor).

    Má ministerstvo formulář pro žádost o zápis? 
    Ano, formulář naleznete zde.

    Jak správně vyplnit žádost 
    Návod pro vyplnění žádosti naleznete zde, můžete si také pustit videonávod:


    Nevidíte videonávod? Povolte v prohlížeči marketingové cookies, nebo se podívejte rovnou na YouTube

    Jak správně podat žádost 
    Žádost můžete poslat poštou, elektronicky nebo ji doručit osobně.

    1) Žádost podaná poštou 
    Na vytištěné řádně vyplněné žádosti si nechejte úředně ověřit podpis.
    Kde si nechat úředně ověřit podpis
    Podpis je možné ověřit např. na poště, krajských a obecních úřadech, na všech kontaktních místech veřejné správy Czech POINT (Česká pošta, matriky, apod.) nebo u notáře či advokáta.

    2) Elektronické podání žádosti
    Elektronicky lze žádost podat buď osobní datovou schránkou, nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.

    Žádost zaslaná datovou schránkou
    Žádost můžete zaslat Vaší osobní datovou schránkou.
    Nesmí se jednat o datovou schránku podnikající fyzické osoby, jelikož datová schránka zřízená podnikateli může být používána pouze pro úkony související s podnikáním, a tudíž ji pro účely žádosti nelze použít. Vyplněnou žádost zašlete ze své osobní datové schránky do datové schránky Ministerstva financí - ID datové schránky Ministerstva financí je xzeaauv. Pokud osobní datovou schránku nemáte, můžete si ji zdarma zřídit na Zřízení datové schránky (mojedatovaschranka.cz). Datová schránka je v podstatě elektronická komunikace se státem a všemi jeho institucemi – například s úřady nebo soudy. Zřízení a používání datového schránky je zdarma. 

    Žádost zaslaná e-mailem opatřeným uznávaným elektronickým podpisem
    E-mailem lze žádost podat pouze v případě, že bude obsahovat uznávaný elektronický podpis. E-mailem s uznávaným elektronickým podpisem se žádost zasílá na adresu Ministerstva financí podatelna@mfcr.czŽádost není možné podávat obyčejným e mailem bez uznávaného elektronického podpisu. 

    Co je to uznávaný elektronický podpis
    Uznávaným elektronickým podpisem se rozumí zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu, který je vydán kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru. Jedná se například o Českou poštu s. p., eIdentity, a.s., První certifikační autoritu, a.s. 

    3) Osobní podání žádosti
    Žádost opatřenou úředně ověřeným podpisem
    můžete osobně doručit na adresu Ministerstva financí, Letenská 15, 118 10, Praha. Žádost opatřená úředně ověřeným podpisem se odevzdává na podatelnu (po příchodu do budovy v chodbě před recepcí vpravo). Podání žádosti na podatelně je možné v úředních hodinách podatelny:
    pondělí, středa 7:30 – 17:00 hod.
    úterý, čtvrtek, pátek 7:30 – 16:15 hod.

    Vyplněnou žádost můžete podepsat a ověřit svou totožnost také přímo v sídle Ministerstva financí na adrese Letenská 15, 118 10 Praha před pověřeným zaměstnancem. K ověření podpisu je nezbytné prokázat se dokladem totožnosti, tj. občanským průkazem, cestovním pasem nebo povolením k trvalému pobytu. Pro ověření totožnosti nelze použít řidičský průkaz. Podepsání žádosti před pověřeným zaměstnancem je možné:
    pondělí až čtvrtek: 8:00 hod. - 11:00 hod. a 12:00 hod. - 16:00 hod.
    pátek: 8:00 hod. - 11:00 hod. a 12:00 hod. - 14:00 hod.

    Jak mám postupovat, pokud si myslím, že bych v Rejstříku vůbec neměl být zapsán, ale provozovatel hazardní hry mi neumožnil účast na hazardní hře?
    V prvé řadě je nutné u provozovatele hazardní hry zjistit, z jakého důvodu Vám zamezil v účasti na hazardní hře. Ne vždy tímto důvodem musí být skutečnost, že je daná osoba zapsána v Rejstříku. Mohou existovat i další naprosto legitimní důvody, proč Vám provozovatel hazardní hry neumožnil např. vstup do kasina nebo herny (např. skutečnost, že jste osoba mladší 18 let, která má účast zakázanou přímo ze zákona). Důvodem pro neumožnění přihlášení se k uživatelskému kontu může být rovněž dovršení nastaveného sebeomezujícího opatření např. počtu přihlášení v rámci dne nebo měsíce (blíže § 15 odst. 2 zákona o hazardních hrách).
    Pokud je důvodem zápis v Rejstříku a Vy si myslíte, že v něm nemáte být zapsán/a, pak lze jen doporučit obrátit se na Ministerstvo financí s žádostí o výpis z Rejstříku. Formulář žádosti je dostupný zde. Údaje pro zápis do Rejstříku čerpá Ministerstvo financí z příslušných databází spravovaných Ministerstvem spravedlnosti (Insolvenční rejstřík – ISIR) a Ministerstvem práce a sociálních věcí (Informační systém pro vedení agendy dávek pro občany v hmotné nouzi OKNouze a OKcentrum) nebo je získává přímo od příslušných soudů. Nelze vyloučit, že k zápisu či výmazu může dojít s určitým drobným zpožděním způsobeným prodlevou v získání relevantních informací z příslušných databází či jejich aktualizací. Stejně tak nelze vyloučit ojedinělé případy nepřesných či mylných dat zapsaných v databázích, u nichž není Ministerstvo financí správcem. V těchto ojedinělých případech je možné se obrátit na příslušné úřady či soudy s žádostí o prověření či zjednání nápravy.

    Jsem osobou zapsanou v Rejstříku, ale provozovatel hazardní hry mi přesto umožnil hrát, je možné nějak zjednat nápravu?
    Provozovatelé nesmí umožnit fyzickým osobám zapsaným v Rejstříku vstup do kasin a heren, nesmí jim založit uživatelské konto, nesmí jim umožnit prostřednictvím uživatelského konta vložení sázky do hry hazardní hry a nesmí jim umožnit vložení peněžních prostředků na uživatelské konto. I přesto nelze vyloučit případné pochybení. V takovém případě lze zaslat podnět k prošetření dozorovému orgánu, kterým je celní úřad. Výsledkem nemusí být vždy pochybení na straně provozovatele, ale důvodem může být např. i určitá (byť jen krátká) prodleva mezi vznikem důvodu (např. přiznání dávky v hmotné nouzi) a předáním této informace mezi příslušnými informačními systémy k jeho zápisu do Rejstříku.

    Mám již několik let zřízené uživatelské konto a jsem nově zapsán do Rejstříku. Může mě, jako osobu zapsanou v Rejstříku, provozovatel pustit na uživatelské konto z jiných důvodů než je účast na hazardní hře, např. za účelem vybrání peněz na kontě?
    Ustanovení § 17 zákona o hazardních hrách zakazuje provozovateli v případě, že je osoba zapsána v Rejstříku, její vpuštění do herního prostoru, založení uživatelského konta (vztahuje se na osoby, které ke dni zápisu nemají zřízeno uživatelské konto), umožnění prostřednictvím uživatelského konta vložení sázky do hry hazardní hry a umožnit vložení peněžních prostředků na uživatelské konto.. Pokud má fyzická osoba již zřízeno uživatelské konto, nezakládá provedení zápisu automatický zánik či povinnost provozovatele uživatelské konto zrušit. Uživatelské konto existuje dále a provozovatel dále plní povinnosti s ním spojené (eviduje relevantní informace podle zákona o hazardních hrách). Účastník hazardní hry může i přes zápis do Rejstříku nadále provádět běžné úkony spojení s obsluhou konta vyjma vložení sázky do hry hazardní hry prostřednictvím uživatelského konta a vložení peněžního prostředků na konto. Výběr peněz z konta je možný.

     

  • Co je Rejstřík fyzických osob vyloučených z účasti na hazardních hrách a k čemu slouží?
    Rejstřík je neveřejný informační systém, který slouží k zamezení přístupu k hazardním hrám. Cílem Rejstříku je ochrana ohrožených skupin osob před negativními následky hraní hazardu. Chrání nejen samotné hráče, ale také jejich rodiny a nejbližší okolí, které často trpí negativními důsledky spojenými s hraním hazardních her.
    Nejedná o Rejstřík „patologických hráčů“, ale pouze o rejstřík osob preventivně vyloučených z účasti na hazardních hrách vycházející z nejnižšího možného posouzení majetkových poměrů osob a rizikovosti u těchto skupin osob.

    Jak funguje Rejstřík?
    Rejstřík spravuje Ministerstvo financí. Ministerstvo financí provádí automaticky ze zákona zápis a výmaz údajů v Rejstříku neprodleně poté, co se dozví o tom, že nastaly nebo pominuly důvody zápisu dané osoby do Rejstříku.
    Provozovatelé hazardních her mají povinnost v souladu se zákonem o hazardních hrách ověřovat totožnost a věk fyzické osoby při registraci a rovněž ověřovat, zda daná osoba není zapsána v Rejstříku, aby zajistili, že osobě zapsané v Rejstříku nebude umožněn vstup do herny nebo kasina a že jí nebude umožněno založit uživatelské konto nebo prostřednictví uživatelského konta vložit sázku do hry nebo vložit na uživatelské konto peněžní prostředky, činí tak prostřednictvím Ministerstva financí, a to stanoveným způsobem a ve stanoveném rozsahu podle zveřejněné technické specifikace. 
    Požadavky na ověření od provozovatelů hazardních her jsou poskytovány v podobě online dotazů. Zjednodušeně řečeno, kdykoliv se nějaká osoba bude chtít účastnit dotčené hazardní hry (např. zaregistrovat se a vytvořit si uživatelské konto nebo se např. přihlásit k uživatelskému kontu) nebo vstoupit do herního prostoru (herny nebo kasina), musí provozovatel ověřit, zda daná osoba není zapsána v Rejstříku. Pokud by byla, nesmí jí umožnit vstup do herny nebo kasina nebo založit uživatelské konto či prostřednictvím konta vložit sázku do hry nebo vložit peněžní prostředky na uživatelské konto. Ověření probíhá okamžitě online, nemělo by tedy docházet k jakýmkoliv zdržením.

    V případě, že bude nějaká osoba zapsána v Rejstříku, znamená to, že si ani nebude moci koupit v trafice los nebo si vsadit číselnou loterii?
    Nikoliv, ověřování v Rejstříku probíhá pouze u druhů hazardních her, u kterých je ze zákona povinná registrace a ověření věku a totožnosti osoby či identifikace návštěvníka při vstupu do herních prostor. Omezení účasti se tak týká heren nebo kasin, kursových sázek, totalizátorové hry a všech hazardních her provozovaných na internetu. Naopak u tomboly, turnaje malého rozsahu, a dále u loterie (číselné, peněžité, věcné, okamžité), které nejsou provozovány po internetu, nemá provozovatel povinnost ověřit takovou osobu ani zamezit jí v účasti.

    Jak si může fyzická osoba ověřit, zda je zapsána v Rejstříku?
    U zápisu z moci úřední (ze zákona) Ministerstvo financí dotčeným osobám automaticky nezasílá informace o zápisu do Rejstříku nebo výmazu z Rejstříku provedeného z moci úřední na základě zákona ani o dalších změnách v Rejstříku.
    U osob, které o zápis samy požádají, Ministerstvo financí zasílá sdělení o provedení zápisu. 
    Každý se může na Ministerstvo financí obrátit s žádostí o výpis z Rejstříku, Ministerstvo financí následně zašle výpis s informací, zda osoba je nebo není vedena v Rejstříku, v případě vedení v Rejstříku obdrží výpis i s uvedením důvodu/ů zápisu do Rejstříku. Osoba může být zapsána do Rejstříku i z více důvodů současně. Zápis z více důvodů má stejné právní účinky jako zápis z jednoho důvodu.
    Formulář žádosti o výpis z Rejstříku je dostupný zde. Rovněž v případě žádosti o výpis z Rejstříku je nutné požadovat zaslání tištěné žádosti s úředně ověřeným podpisem nebo uznávaným elektronickým podpisem, je-li žádost zasílána prostřednictvím e-mailu. Žádost lze podat také prostřednictvím osobní datové schránky.

    Kdo je správcem Rejstříku a jaké k tomu má oprávnění?
    Správcem informačního systému provozování hazardních her, jehož součástí je i Rejstřík, je dle ustanovení § 131 zákona o hazardních hrách Ministerstvo financí. Údaje v něm jsou shromažďovány a zpracovávány z důvodu plnění povinností založených zákonem o hazardních hrách. 

    Dochází v rámci Rejstříku ke zpracování osobních údajů a jsou tato data chráněna?
    Ano, v rámci této agendy dochází ke zpracování osobních údajů ověřovaných osob - fyzických osob vyloučených z účasti na hazardních hrách, a dále osobních údajů o účastnících a provozovatelích hazardních her a v omezené míře osobních údajů o osobách vstupujících do herního prostoru (kasin a heren) či žádajících o registraci.
    Obecné informace o zpracování osobních údajů na Ministerstvu financí lze nalézt zde. Podrobnosti o zpracování osobních údajů v rámci Rejstříku naleznete zde.
    Ministerstvo financí zvolilo nadstandardní opatření a mechanismy pro ochranu těchto dat. Data shromažďovaná v rámci plnění povinností v souladu se zákonem o hazardních hrách nejsou zpracovávána veřejně. Zpracování probíhá u správce a výhradně v rámci posuzovaného systému či správního spisu. Provozovatelům hazardních her a dozorovým orgánům v oblasti hazardních her (Ministerstvo financí, které je zároveň správcem Rejstříku, a celní správa) jsou údaje zpřístupněny pouze v omezené míře, a to s ohledem na jejich oprávněné konkrétní požadavky dle zákona o hazardních hrách. 
    Samotná technická specifikace stanoví bezpečnostní požadavky pro šifrovaný autentizovaný přenos, který mimo jiné vyžaduje použití kryptografických algoritmů, kryptografických klíčů a certifikátů, kdy se s ohledem na nastavenou míru zabezpečení přenosu nepředpokládají negativní dopady ve vztahu k poskytovaným datům, tzn. i k ochraně soukromí a osobních údajů. Veškerá data jsou zpracovávána a chráněna moderními kontrolními, technickými a bezpečnostními mechanismy zajišťujícími jejich maximální možnou ochranu před neoprávněným přístupem nebo přenosem, před jejich ztrátou nebo zničením, jakož i před jiným možným zneužitím. Veškeré osoby, které budou s daty přicházet do styku v rámci plnění svých pracovních či smluvně převzatých povinností, jsou vázány zákonnou nebo smluvní povinností mlčenlivosti, která trvá i po skončení jejich pracovního nebo smluvního vztahu. Systém pro zpracování a uložení dat je navržen, implementován a provozován v souladu s požadavky na významný informační systém dle zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících předpisů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o kybernetické bezpečnosti“) a vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (dále jen „vyhláška o kybernetické bezpečnosti“). Pro ochranu dat jsou využity bezpečnostní mechanismy v souladu s požadavky vyhlášky o kybernetické bezpečnosti a nejlepší aktuální praxí – jedná se mj. o oboustrannou autentizaci na rozhraní mezi provozovatelem a Ministerstvem financí s využitím PKI, šifrování dat při přenosu, autentizaci, autorizaci a audit přístupu uživatelů i administrátorů k datům a bezpečnostní dohled.
    Případná rizika zneužití jsou dále minimalizována ochranou osobních údajů spočívající ve využití pseudonymizovaného jedinečného identifikátoru osoby (HID) pro sekundární ověřování osob provozovateli.

    Pokud se nechám na vlastní žádost zapsat do Rejstříku, bude tato skutečnost rovněž vázána na povinnost mlčenlivosti? Může se o mém zápisu do Rejstříku dozvědět jiný subjekt (např. banka nebo podobná nebankovní instituce) dotazem do Rejstříku?
    Povinnost mlčenlivosti se ze znění zákona vztahuje na vše, co se osoba vázaná povinností mlčenlivosti z Rejstříku dozvěděla o poměrech jiných osob. Z toho vyplývá, že mezi zápisem z moci úřední a zápisem na vlastní žádost není z hlediska povinnosti mlčenlivosti žádný rozdíl.
    Pokud se tedy osoba nechá zapsat do Rejstříku na vlastní žádost, podléhá tato skutečnost též povinnosti mlčenlivosti.
    Zákon o hazardních hrách vymezuje, kdy poskytnutí informací získaných z Rejstříku nepředstavuje porušení povinnosti mlčenlivosti. Jedná se např. poskytnutí informací správci daně, Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, pro účely trestního řízení apod. Na žádném místě však zákon o hazardních hrách nezprošťuje povinnosti mlčenlivosti v souvislosti s Rejstříkem vůči soukromoprávním subjektům (např. bance nebo nebankovní instituci), ani vůči České národní bance. O zápisu osoby do Rejstříku se banka nebo nebankovní instituce poskytující úvěr nebo jinou obdobnou službu nedozví, pokud ji o této skutečnosti neinformuje sama osoba zapsaná do Rejstříku. Pro vyloučení pochybností uvádíme, že žádosti banky nebo nebankovní instituce o poskytnutí informace z Rejstříku (např. výpis z Rejstříku ke konkrétní osobě) v rozporu s povinností mlčenlivosti nejen Ministerstvo financí, ale ani jiný orgán nebo osoba disponující informacemi z Rejstříku, nevyhoví. Není se tedy třeba obávat, že by zápis do Rejstříku mohl nějak ovlivnit žádost o úvěr či hypotéku. Pokud by došlo k porušení povinnosti mlčenlivosti, hrozí fyzické osobě, která by se takového porušení dopustila, pokuta, a to až ve výši 500 000 Kč.

    Musí i provozovatel chránit jemu poskytnutá data a má povinnost mlčenlivosti o osobách zapsaných v Rejstříku?
    Ano, povinnost ochrany dat a mlčenlivosti vyplývá provozovateli ze zákona o hazardních hrách. Provozovatel je povinen zachovávat mlčenlivost o osobách zapsaných v Rejstříku, stejně jako o účastnících hazardní hry a jejich účasti na hazardní hře pod sankcí pokuty až do výše 5 000 000 Kč. Této povinnosti se ovšem provozovatel samozřejmě nemůže dovolávat vůči orgánům veřejné moci uvedeným v zákoně o hazardních hrách (zejména dozorovým orgánům). Provozovatelé při ověřování, zda je fyzická osoba zapsaná v Rejstříku, získají od Ministerstva financí pouze informaci ANO, NE, bez uvedení důvodu zápisu.

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.