Sněmovna schválila nový rozpočet s deficitem 280 mld. Kč, o 97 mld. Kč menším než plánovala minulá vláda
„Samozřejmě vnímáme realitu války na Ukrajině, která může generovat dodatečné výdaje státního rozpočtu. V takovém případě jsme připraveni diskutovat o případné novele, ne však v nejbližších týdnech. V řádu dnů skončí rozpočtové provizorium a díky novému rozpočtu má stát zajištěno řádné financování. A peníze v něm nedojdou v dubnu, květnu ani v červnu. Máme tedy čas připravit potřebné rozpočtové změny v klidu, s rozvahou a na základě dostatku dat a kvalifikovaného rozhodování,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura ke státnímu rozpočtu schválenému s několika pozměňovacími návrhy. Těmi objemově nejvýznamnějšími jsou převody z vládní rozpočtové rezervy ve výši 1. mld. Kč pro Ministerstvo obrany v souvislosti s válkou na Ukrajině, 1,5 mld. Kč pro Ministerstvo vnitra na poskytování pomoci uprchlíkům z Ukrajiny a 300 mil. Kč na humanitární pomoc Ukrajině rovným dílem pro Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo vnitra.
Hlavními prioritami vlády je zodpovědné protiinflační hospodaření bez zvyšování daní. Schodek státního rozpočtu klesne o 96,6 mld. Kč z 376,6 mld. Kč na 280 mld. Kč, tedy více než bylo avizováno. Dle dlouhodobého slibu současné vlády tak bude schodek rozpočtu pod 300 mld. Kč. Stejně tak na výdajové straně došlo ke snížení výdajů státního rozpočtu o 76,6 mld. Kč. Dodatečné příjmy rozpočtu ve výši 62,2 mld. Kč dle lednové makroekonomické predikce MF umožní financovat dodatečné výdaje (42 mld. Kč) jako například mimořádnou valorizaci důchodů (21 mld. Kč), navýšení příspěvku na bydlení v souvislosti s prudkým nárůstem energií (3 mld. Kč), covidové kompenzace pro podnikatele (3 mld. Kč) nebo zvýšené úroky státního dluhu (5 mld. Kč). Dodatečné příjmy rozpočtu jsou zejména sociální pojistné (35 mld. Kč) a daňové příjmy, zejména vyšší příjmy z DPH (18,3 mld. Kč), DPPO (12,4 mld. Kč) a DPFO (6,4 mld. Kč). Naopak nižší inkaso očekává MF na spotřebních daních (-5,9 mld. Kč).
Státní rozpočet 2021 | Státní rozpočet 2022 (původní) | Státní rozpočet 2022 (aktuální) | Rozdíl 2022-2021 | Rozdíl 2022-2022 (původní) | |
---|---|---|---|---|---|
Příjmy rozpočtu | 1 385,6 | 1 551,1 | 1 613,2 | 227,6 | 62,1 |
Výdaje rozpočtu | 1 885,6 | 1 927,7 | 1 893,2 | 7,6 | -34,5 |
Saldo rozpočtu | -500 | -376,6 | -280 | 220 | 96,6 |
„Prvním rozpočtem této vlády chceme vyslat jasný signál, že začíná období zodpovědného protiinflačního hospodaření bez zvyšování daní. Po pouhých 7 týdnech prací předkládáme návrh se zhruba 77 miliardami úspor na přebujelé výdajové straně rozpočtu a s téměř o 100 miliard nižším schodkem, než bylo navrženo mou předchůdkyní. Pokračovat v jejím tempu zadlužování, které za pouhé dva roky zdvojnásobilo náš státní dluh, je jako řítit se autem bez airbagů proti zdi. Tou zdí je dluhová brzda ve výši 55 % HDP, na kterou bychom bez šlápnutí na brzdu narazili už v roce 2024. Minulá vláda přitom tuto zeď ignorovala a místo brzdy dál šlapala na plyn,“ říká ke svému prvnímu návrhu rozpočtu ministr financí Zbyněk Stanjura a dodává: „I přes tyto úspory jsme v našem rozpočtu nezapomněli na seniory a zvyšování penzí, řešení energetické krize formou navýšení prostředků na příspěvek na bydlení i kompenzace pro podnikatele postižené covidem. S těmito výdaji původní návrh Aleny Schillerové vůbec nepočítal."
Úspory oproti původnímu rozpočtu 2022
Na výdajové straně rozpočtu došlo ke snížení o 76,6 mld. Kč, a to v následujících oblastech: provozní výdaje státu jako energie, nájmy či nákup služeb (-13 mld. Kč), zachování úrovně plateb za státní pojištěnce na úrovni roku 2021 (-14 mld. Kč), platy státních zaměstnanců (-8,8 mld. Kč), ostatní běžné výdaje, snížení dotací na obnovitelné zdroje energií (-8 mld. Kč) a snížení kapitálových výdajů státu, které nebyly připraveny a nedaly by se letos realizovat jako zakázka Ministerstva obrany na bojová vozidla pěchoty (-15,4 mld. Kč). I přes toto snížení počítá nový rozpočet pro rok 2022 s rekordními investicemi ve výši 203,3 mld. Kč, což odpovídá více než 10 % celkových výdajů rozpočtu.
Co se týče rozpočtu jednotlivých kapitol, Ministerstvo obrany bude hospodařit s rozpočtem o 5,4 mld. Kč nižším zejména v důsledku nerealizované zakázky na nákup bojových vozidel pěchoty BVP (-4,8 mld. Kč). Ministerstvo dopravy bude hospodařit s rozpočtem nižším o 9,1 mld. Kč zejména kvůli úspoře 1,8 mld. Kč ve snížení slev na jízdném a čerpání 4 mld. Kč z nespotřebovaných výdajů z loňského roku. Úspory v resortu dopravy se přitom nijak nedotknou investic do výstavby nových dálnic a železnic. Ministerstvo školství bude letos hospodařit s rozpočtem nižším o 5,1 mld. Kč, přičemž úspora resortu se nijak nedotkne platů pedagogických pracovníků. U nich nadále platí závazek vlády udržet jejich plat nad 130 % průměrné mzdy. Ministerstvo financí bude letos hospodařit s rozpočtem nižším o 1,9 mld. Kč zejména kvůli úspoře 1,0 mld. na platech zaměstnanců. Ministerstvo kultury bude letos hospodařit s rozpočtem nižším o 0,9 mld. Kč, a to bez zásahu do rozpočtu příspěvkových organizací státu. Platí přitom závazek vlády dosáhnout do roku 2025 podílu výdajů na kulturu ve výši 1 % výdajů státního rozpočtu.
Ministerstvo zdravotnictví bude letos hospodařit s rozpočtem nižším o 5,8 mld. Kč zejména v důsledku úspory na nákup vakcíny proti Covid-19 (-4,5 mld. Kč), které budou čerpány z nespotřebovaných výdajů rozpočtu loňského roku. V oblasti platu zdravotnického personálu platí prosincové rozhodnutí vlády o navýšení platů zdravotníků o 6 % od 1. ledna 2022. Nejvyšší úsporou nového rozpočtu ve výši 14 mld. Kč je zachování platby za státní pojištěnce na úrovni roku 2021, tedy ve výši 1 767 Kč za pojištěnce a 124,8 mld. Kč ročně v celkovém objemu. I při zachování této platby na úrovni roku 2021 letos dosáhne podíl platby státu za státní pojištěnce výše 6,6 % celkových výdajů rozpočtu. Průměrně se přitom v letech 1994-2022 pohyboval na 4,5 % celkových výdajů rozpočtu. Zároveň platí, že za poslední tři roky se roční odvod státu na platby za státní pojištěnce téměř zdvojnásobil, když vzrostl z 68 mld. Kč v roce 2018 na 126 mld. Kč v roce 2021. I díky tomu vykazovaly zdravotní pojišťovny ke konci letošního ledna celkové zůstatky ve výši zhruba 56 mld. Kč. Zachování plateb za státní pojištěnce na úrovni roku 2021 tedy v žádném případně neomezí výkon zdravotní péče.
Číslo | Kapitola | Státní rozpočet 2021 | Státní rozpočet 2022 (původní) | Státní rozpočet 2022 (aktuální) |
---|---|---|---|---|
301 | Kancelář prezidenta republiky | 422 814 860 | 420 100 862 | 398 387 465 |
302 | Poslanecká sněmovna Parlamentu | 1 438 595 893 | 1 501 854 982 | 1 462 806 752 |
303 | Senát Parlamentu | 635 793 524 | 653 224 364 | 636 240 531 |
304 | Úřad vlády České republiky | 1 047 452 030 | 1 458 790 801 | 1 532 645 653 |
305 | Bezpečnostní informační služba | 2 297 315 000 | 2 177 000 000 | 2 120 190 270 |
306 | Ministerstvo zahraničních věcí | 8 422 642 916 | 8 988 428 652 | 8 431 068 101 |
307 | Ministerstvo obrany | 75 359 896 857 | 93 544 944 795 | 89 144 944 795 |
308 | Národní bezpečnostní úřad | 293 406 347 | 306 363 099 | 291 496 642 |
309 | Kancelář veřejného ochránce práv | 169 138 006 | 162 544 491 | 158 318 334 |
312 | Ministerstvo financí | 23 776 770 998 | 23 818 723 816 | 21 947 672 706 |
313 | Ministerstvo práce a sociálních věcí | 714 435 496 869 | 740 564 536 979 | 757 986 679 357 |
314 | Ministerstvo vnitra | 85 897 415 182 | 93 923 522 429 | 92 396 321 158 |
315 | Ministerstvo životního prostředí | 11 350 123 915 | 23 385 154 233 | 22 702 917 960 |
317 | Ministerstvo pro místní rozvoj | 29 481 409 227 | 28 869 819 842 | 28 576 464 059 |
321 | Grantová agentura České republiky | 4 380 546 000 | 4 675 711 386 | 4 669 819 125 |
322 | Ministerstvo průmyslu a obchodu | 51 576 114 012 | 63 268 469 225 | 56 734 498 292 |
327 | Ministerstvo dopravy | 115 997 437 890 | 116 313 942 578 | 107 226 660 340 |
328 | Český telekomunikační úřad | 2 236 424 562 | 2 256 121 112 | 730 764 017 |
329 | Ministerstvo zemědělství | 55 354 336 170 | 62 082 502 214 | 58 629 515 450 |
333 | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 239 655 319 850 | 254 713 494 463 | 249 476 945 264 |
334 | Ministerstvo kultury | 15 848 911 330 | 16 139 446 801 | 15 237 780 850 |
335 | Ministerstvo zdravotnictví | 18 038 349 373 | 23 781 413 155 | 17 979 836 706 |
336 | Ministerstvo spravedlnosti | 31 945 115 445 | 33 766 644 863 | 31 981 727 701 |
343 | Úřad pro ochranu osobních údajů | 168 776 819 | 169 176 395 | 160 431 506 |
344 | Úřad průmyslového vlastnictví | 209 137 712 | 210 829 783 | 203 310 666 |
345 | Český statistický úřad | 1 929 632 196 | 1 310 452 146 | 1 248 881 377 |
346 | Český úřad zeměměřický a katastrální | 3 589 692 079 | 3 767 404 895 | 3 616 053 492 |
348 | Český báňský úřad | 169 797 761 | 173 293 668 | 168 367 979 |
349 | Energetický regulační úřad | 292 164 728 | 301 830 729 | 287 169 827 |
353 | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 253 982 795 | 257 975 281 | 245 063 537 |
355 | Ústav pro studium totalitních režimů | 182 870 322 | 193 853 289 | 185 660 709 |
358 | Ústavní soud | 236 988 895 | 236 988 895 | 230 827 184 |
359 | Úřad Národní rozpočtové rady | 25 075 531 | 23 775 531 | 23 775 531 |
361 | Akademie věd České republiky | 6 789 651 580 | 7 002 087 138 | 7 081 401 581 |
362 | Národní sportovní agentura | 6 981 874 656 | 5 923 794 724 | 4 604 366 271 |
363 | Nejvyšší stavební úřad | 0 | 0 | 0 |
371 | Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí | 32 521 772 | 33 084 850 | 31 525 193 |
372 | Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | 68 215 095 | 69 596 478 | 66 475 410 |
373 | Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře | 22 311 260 | 22 713 300 | 22 048 101 |
374 | Správa státních hmotných rezerv | 2 751 977 074 | 2 764 036 056 | 2 537 924 271 |
375 | Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 472 914 172 | 474 094 730 | 458 870 085 |
376 | Generální inspekce bezpečnostních sborů | 469 757 283 | 489 901 259 | 473 466 158 |
377 | Technologická agentura České republiky | 5 316 456 032 | 6 076 654 829 | 5 664 987 717 |
378 | Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost | 427 932 108 | 557 496 798 | 529 141 429 |
381 | Nejvyšší kontrolní úřad | 853 603 711 | 808 940 731 | 787 908 272 |
396 | Státní dluh | 52 853 880 286 | 44 966 880 286 | 49 966 880 286 |
397 | Operace státních finančních aktiv | 20 445 000 000 | 19 155 000 000 | 19 155 000 000 |
398 | Všeobecná pokladní správa | 291 007 989 667 | 235 913 307 337 | 225 017 873 807 |
Celkový výsledek | 1 885 613 029 790 | 1 927 675 924 270 | 1 893 241 111 917 |
v Kč