-
Nařízení o transparentnosti a integritě činností v oblasti environmentálního, sociálního a správního (ESG) ratingu a o změně nařízení (EU) 2019/2088 a (EU) 2023/2859
Úvod
Současný trh s ratingy ESG vykazuje 2 základní nedostatky
- nedostatečná transparentnost, pokud jde o charakteristiky ratingů ESG, postupy při jejich sestavování a zdroje údajů,
- hodnocené subjekty nedisponují dostatkem informací o kritériích využívaných pro jejich hodnocení a nejsou schopny dodatečně identifikovat opatření pro zlepšení výkonnosti ESG. Zároveň mohou čelit riziku používání nesprávných/nespolehlivých ratingů ESG, případně být nařčeni z klamavé ekologické reklamy („greenwashingu“).
Evropská komise proto dne 13. června 2023 předložila Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o transparentnosti a integritě činností v oblasti environmentálního, sociálního a správního (ESG) ratingu. Cílem návrhu nařízení je řešit stávající tržní selhání a za tímto účelem nabízí řadu opatření pro
- zvýšení přehlednosti charakteristik ratingů ESG, především cílů, postupů a zdrojů informací používaných k získání ratingů ESG,
- zvýšení transparentnosti činností poskytovatelů ratingů ESG, a prevence rizik vyplývajících ze střetu zájmů poskytovatelů.
Od července 2023 do února 2024 probíhala mezi orgány Evropské unie a členskými státy jednání o podobě návrhu nařízení. Dne 5. února 2024 dosáhly Evropský parlament a Rada předběžné dohody. Dne 24. dubna 2024 bylo na plenárním zasedání Evropského parlamentu přijato konečné znění. Rada EU formálně schválila dohodnutý text dne 19. listopadu 2024. Nařízení by mělo být vyhlášeno v Úředním věstníku Evropské unie do konce roku 2024 a vstoupí v platnost dvacátým dnem po tomto vyhlášení. Použitelné bude po uplynutí 18 měsíců od svého vstupu v platnost.
Působnost a podstata opatření
Nařízení o transparentnosti a integritě činností v oblasti environmentálního, sociálního a správního (ESG) ratingu se bude vztahovat na ratingy ESG vydávané poskytovateli ratingu ESG působícími v Evropské unii. Vymezuje, co se považuje za působení v EU, a zahrnuje jak poskytovatele se sídlem v Evropské unii, tak i ty mimo Evropskou unii, kteří nabízejí služby klientům se sídlem v Evropské unii.
Nařízení stanovuje jednotnou definici ratingů ESG a zároveň vymezuje podmínky, na základě, nichž jsou ratingy ESG z oblasti působnosti vyjmuty.
Poskytovatelé ratingů ESG usazení v Evropské unii budou povinni požádat o povolení k poskytování služeb a budou podléhat dohledu ze strany ESMA. ESMA zřídí a povede rejstřík všech poskytovatelů ratingů ESG s povolením k činnosti nebo s registrací. ESMA bude účtovat poskytovatelům ratingů ESG poplatky, které by měly pokrýt veškeré administrativní náklady spojené s činnostmi povolování a dohledu.
Pro poskytovatele ratingů ESG, kteří jsou malými podniky a skupinami zavádí návrh nařízení mírnější, dočasný a volitelný režim. Tento režim zahrnuje pouze obecné oranizační zásady, zásady správy a řízení, požadavky na transparentnost a povinnost podrobit se případnému šetření ze strany ESMA. Dočasný režim, který počítá s nižšími poplatky za dohled (úměrnými rozsahu dohledu), budou moci poskytovatelé ratingů ESG využívat maximálně po dobu tří let. Poté se na tyto poskytovatele budou vztahovat všechna ustanovení návrhu nařízení.
Mimo dočasný režim, může orgán ESMA v řádně odůvodněných případech osvobodit malé poskytovatele ratingů ESG od některých požadavků na správu a řízení.
Poskytovatelé ratingů ESG ze třetích zemí, kteří chtějí nabízet své služby v Evropské unii, použijí jeden ze tří možných režimů poskytování služeb:
- rovnocennost (v případě, že Evropská komise přijme rozhodnutí o rovnocennosti režimu třetí země a poskytovatel je zařazen v rejstříku poskytovatelů ratingů ESG),
- přejímání (při splnění podmínek uvedených v nařízení může ESMA povolit, že poskytovatel ratingů ESG se sídlem a oprávněním v Evropské unii může přejímat ratingy ESG vyhotovené poskytovatelem ze třetí země, pokud patří do stejné skupiny),
- uznání (při splnění podmínek uvedených v nařízení může ESMA uznat poskytovatele ratingů ESG ze třetí země, jehož roční čistý obrat z činností souvisejících s ratingy ESG je nižší než kvantitativní kritéria uvedená ve směrnici 2013/34/EU za tři po sobě jdoucí roky).
S cílem předcházet potenciálnímu střetu zájmů stanovuje nařízení požadavky na oddělení podnikatelských činností, aniž by poskytovatel ratingů ESG musel zakládat samostatný právní subjekt. To však neplatí v případě poskytovatelů ratingů ESG, kteří vykonávají poradenskou a auditorskou činnost a vydávají a distribuují úvěrové ratingy.
Nařízení preferuje poskytování odděleného hodnocení faktorů E, S a G. Budou-li poskytovány souhrnné ratingy ESG, musí být zveřejněny váhy přidělené jednotlivým faktorům ESG. Návrh nařízení vyžaduje, aby poskytovatelé ratingů ESG používali přísné, systematické, nezávislé a odůvodnitelné metodiky, které by měli průběžně (nejméně jednou ročně) přezkoumávat. Pokud jde o transparentnost, měli by poskytovatelé ratingů ESG zveřejňovat informace o postupech, modelech a klíčových předpokladech, které používají ve svých ratinzích.
V souvislosti s přijetím nařízení (o ratinzích ESG) dojde ke změně Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2088 tzv. SFDR, které nově stanoví, že pokud účastníci finančního trhu nebo finanční poradci zveřejní ratingy ESG v rámci svých marketingových sdělení, uvedou na svých internetových stránkách informace o použitých metodikách. Prostřednictvím nařízení dojde rovněž ke změně Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859, které stanoví podmínky pro poskytovatele ratingů ESG zpřístupňovat informace v jednotném evropském přístupovém místě (ESAP).
Souhrn uvedených odkazů
Ratingy ESG
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o transparentnosti a integritě činností v oblasti environmentálního, sociálního a správního (ESG) ratingu
- Tisková zpráva k předběžné dohodě k Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o transparentnosti a integritě činností v oblasti environmentálního, sociálního a správního (ESG) ratingu
- Dohodnutý text Nařízení Evropského parlamentu a Rady o transparentnosti a integritě činností v oblasti environmentálního, sociálního a správního (ESG) ratingu a o změně nařízení (EU) 2019/2088 a (EU) 2023/2859
Ratingy ESG
Ratingy ESG doplňují stávající rámec EU pro financování udržitelnosti a stávají se jeho nedílnou součástí. Ratingy ESG měří výkonnost finančních nástrojů a finančních produktů v oblasti udržitelnosti. Rovněž poskytují hodnocení podniků z hlediska jejich dopadu na faktory ESG nebo jejich odolnosti vůči rizikům spojeným s faktory ESG. Vstupními podklady pro stanovení ratingů ESG jsou data zveřejňovaná ze strany podniků, ale také například odhady nebo informace uvedené v médiích (kontroverze).
Udržitelné investování zohledňující faktory ESG se stává důležitou součástí hlavního proudu financování. Ratingy ESG poskytují klíčové informace, které mohou investoři a finanční instituce využívat pro investiční strategie, řízení rizik a interní analýzy. Využívají je rovněž společnosti, které se snaží lépe porozumět rizikům a příležitostem v oblasti udržitelnosti spojených se svými činnostmi. Ratingy ESG také umožňují společnostem vyhodnotit, jak si vedou v oblasti udržitelnosti v porovnání se svými konkurenty.