Zpráva o vyřizování agendy stížností za rok 2004
V souladu s § 15 odst. 1 vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l. o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících a bodem 38 směrnice č. 6/1995, o vyřizování petic, stížností, oznámení a podnětů předkládá odbor 10 oddělení 102 roční souhrnnou informaci o přijatých a vyřízených peticích a stížnostech.
Počet došlých podání na MF za období od 1.1.2004 do 31.12.2004 | .... | 1 349 | ||
Počet podání postoupených odd. 102 z důvodu nepříslušnosti MF | .... | 23 | ||
Počet podání šetřených v rámci MF | .... | 1 326 | ||
Z toho: | vyřízeno | stížností | .... | 930 |
žádostí | .... | 214 | ||
podnětů | .... | 167 | ||
petic | .... | 14 | ||
v šetření | .... | 1 |
oprávněných | .... | 86 | (9,25%) |
částečně oprávněných | .... | 56 | (6,02%) |
neoprávněných | .... | 656 | (70,54%) |
postoupeno | .... | 72 | (7,74%) |
postoupeno v rámci MF k jinému řízení | .... | 26 | (2,79%) |
odloženo a/a | .... | 34 | (3,66%) |
postoupeno | .... | 90 | (22,79%) |
postoupeno v rámci MF k jinému řízení | .... | 7 | (1,77%) |
odpovězeno jako na žádost, podnět, petici | .... | 281 | (71,14%) |
odloženo a/a | .... | 17 | (4,30%) |
postup ÚFO + daňová problematika | .... | 233 |
činnost pojišťoven | .... | 212 |
upozornění na daňové úniky | .... | 104 |
činnost stavebních spořitelen | .... | 90 |
používání prostředků ze státního rozpočtu (dotace, apod.) | .... | 69 |
problematika kapitálových trhů (zejména Garanční fond obchodníků s CP) | .... | 67 |
činnost penzijních fondů | .... | 66 |
průtahy (daně, vyřízení stížností, žádostí) | .... | 57 |
nesouhlas s vyřízením předchozího podání | .... | 52 |
cenová problematika (TV, jízdné, energie) | .... | 46 |
nesouhlas občanů s reformou | .... | 38 |
korupční jednání | .... | 23 |
převod majetku státu | .... | 19 |
postup celních úřadů, ředitelství | .... | 14 |
nedostatky internetových stránek MF (Česká daňová správa) | .... | 13 |
Závěr
V období od 1.1.2004 do 31.12.2004 obdrželo Ministerstvo financí celkem 1349 podání, z nichž 1326 bylo zaevidováno jako stížnost, podnět, petice, nesouhlas s postupem ÚFO nebo žádost. Ve srovnání s rokem 2003 (1487) došlo ke snížení počtu podání o 9,28 %, v roce 2003 došlo ke zvýšení oproti roku 2002 o 13,39 %. Poměr počtu oprávněných a částečně oprávněných podání je ve srovnání s rokem 2003 (13,15 %) vyšší (15,27 %).
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
---|---|---|---|---|---|
Celkový počet | 866 | 932 | 1312 | 1487 | 1349 |
Z toho stížností | 624 | 804 | 1013 | 989 | 931 |
Oprávněných | 104 (16,8 %) |
83 (11,5 %) |
121 (11,9 %) |
77 (7,7%) |
86 (9,2 %) |
Část.oprávněných | 41 (6,5 %) |
85 (10,6 %) |
71 (7,0%) |
53 (5,3 %) |
56 (6,0 %) |
Neoprávněných | 479 (76,7 %) |
481 (59,8 %) |
698 (68,9 %) |
774 (6,9 %) |
656 (70,5 %) |
Z pohledu počtu podání občanů, resp. právnických osob byla nejkritizovanější oblastí činnost územních finančních orgánů, přestože kvalifikovat tato podání dle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících nebylo možné, neboť převážná část těchto nesouhlasů zpochybňovala průběh daňových řízení vedených ať už územími finančními orgány, či Ministerstvem financí, a v těchto případech bylo nutno z hlediska jejich šetření postupovat dle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění. Přestože bývají stěžovatelé na tento fakt upozorňováni již při přijetí podání, v řadě případů nejsou ochotni akceptovat skutečnost, že není možno prostřednictvím podání stížnosti dle zmíněné vládní vyhlášky zasahovat do jakékoli fáze daňového řízení. V řadě případů se stěžovatelé obracejí s nesouhlasem vůči postupu finančního úřadu přímo na Ministerstvo financí, přestože k šetření podání je příslušné finanční ředitelství.
Ve srovnání s rokem 2003 došlo k dalšímu nárůstu počtu stížností směřujících proti činnosti pojišťoven (z 148 na 212). Nejčastějším důvodem (108) stížností byly průtahy ze strany pojišťoven s vyplacením pojistného plnění. Relativně vysoký počet stížností směřoval proti postupu Union pojišťovny, a.s. – tato skutečně byla způsobena vyhlášením konkurzu na její majetek v srpnu 2004. Ačkoli Ministerstvo financí není orgánem příslušným k řešení individuálních pojistných případů, tj. vztahu klient – pojišťovna, a k zajištění nápravy porušení právních předpisů (rozhodnutí o nároku klienta přísluší soudu), bylo z celkového počtu 212 podání jako oprávněných, resp. částečně oprávněných vyhodnoceno 56.
Shodně jako v předchozím roce, tak i v roce 2004 pokračoval pokles podání směřujících k činnosti družstevních záložen a občané poukazovali zejména na průtahy s vyplácením náhrad za vklady Zajišťovacím fondem družstevních záložen. Ministerstvo financí s ohledem na svém kompetence nemůže ovlivňovat činnost tohoto úřadu. K výraznému zvýšení počtu podání došlo v oblasti vyplácení náhrad klientům KTP QUANTUM, a.s. ze strany Garančního fondu obchodníků s cennými papíry (16).
V roce 2004 došlo k postupnému snižování podání směřujících proti činnosti penzijních fondů (v roce 2002 vylo vyřizování 258 podání, v roce 2003 - 69, v roce 2004 – 66).
Počet podání občanů ve věci prošetření postupu stavebních spořitelen u jimi uvedených konkrétních smluv o stavebním spoření se v roce 2004 opět zvýšil (oproti roku 2003 – 66 podání na 90 podání v roce 2004). Nejčastějším předmětem stížností bylo zvýšení poplatků za vedení účtu, nepřiznání státní podpory za příslušný rok a stížnosti na nekomunikaci stavebních spořitelen. Vzhledem k tomu, že ve všech případech šlo o stížnosti na postupy stavebních spořitelen a ne na pochybení Ministerstva financí, byla všechna podání vyhodnocena jako neoprávněná ve smyslu zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření. Ministerstvo financí není nadřízené stavebním spořitelnám a ze žádného právního předpisu Ministerstvu financí nevyplývají kompetence a povinnosti k vyřizování stížností na postup stavebních spořitelen. To znamená, že se nejedná o stížnosti, které by patřily do působnosti Ministerstva financí. Vyřizování stížností působí spíše jako prezentace orgánů státní správy k občanům.
Z hlediska způsobu doručení podání lze konstatovat, že občané v roce 2004 využili elektronického způsobu komunikace ve 277 případech, zatímco v roce 2003 ve 135 případech a v roce 2002 v 81 případech.
Výroční zpráva o vyřizování agendy stížností přijatých územními finančními orgány za rok 2004
V roce 2004 došlo na finanční úřady a finanční ředitelství celkem 934 podání, která byla řešena dle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú. l.
Z celkového počtu podání bylo 275 podání, směřujících na činnost ÚFO, z toho 286 stížností, tj. 93 %.
Z celkového počtu 256 stížností bylo 20 kvalifikováno jako oprávněných, tj. 7,8 %.
Počet došlých podání na ÚFO za období od 1.1. do 31.12.2004 | ........ | 934 | |||
z toho řešeno |
na úrovni FŘ | ... | 236 | (25,27%) | |
na úrovni FÚ | ... | 698 | (74,73%) | ||
Celkový počet podání směřujících na činnost ÚFO | ........ | 275 | |||
z toho |
na činnost FŘ | ... | 9 | (3,27%) | |
na činnost FÚ | ... | 266 | (96,73%) | ||
anonymní oznámení | ... | 0 | (0,00%) | ||
oznámení | ... | 14 | (5,09%) | ||
podnět | ... | 5 | (1,82%) | ||
stížnost | ... | 256 | (93,09%) |
částečně oprávněných | ... | 16 | (6,25%) | ||
neoprávněných | ... | 200 | (78,13%) | ||
oprávněných | ... | 20 | (7,81%) | ||
ostatní | ... | 20 | (7,81%) | ||
částečně oprávněných | ... | 0 | (0,00%) | ||
neoprávněných | ... | 3 | (37,50%) | ||
oprávněných | ... | 2 | (25,00%) | ||
ostatní | ... | 3 | (37,50%) | ||
částečně oprávněných | ... | 16 | (6,45%) | ||
neoprávněných | ... | 197 | (79,44%) | ||
oprávněných | ... | 18 | (7,26%) | ||
ostatní | ... | 17 | (6,85%) |
Zdroj: statisticky zpracovaná data odborem 48 zaslaná z jednotlivých finančních ředitelství za rok 2004