CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Interní audit

Základní informace o interním auditu

V orgánech veřejné správy České republiky se interní audit řídí zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále „zákon o finanční kontrole“).

Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, které na základě zákona o finanční kontrole (§ 28 odst. 2) zjišťuje, zda:

  • jsou dodržovány právní předpisy, přijatá opatření a stanovené postupy;
  • rizika vztahující se k činnosti orgánu veřejné správy jsou včas rozpoznávána, a zda jsou přijímána odpovídající opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění;
  • jsou plněna provozní a finanční kritéria;
  • je zavedený vnitřní kontrolní systém dostatečně účinný, reaguje včas na změny ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek;
  • dosažené výsledky při plnění rozhodujících úkolů orgánu veřejné správy poskytují dostatečné ujištění, že schválené záměry a cíle tohoto orgánu budou splněny.

Definice interního auditu v zákoně o finanční kontrole vychází z mezinárodních standardů IIA a klade důraz na ověřování (přezkoumávání a vyhodnocování), které má interní audit provádět.

Interní audit zahrnuje zejména (§ 28 odst. 4 zákona o finanční kontrole):

  • finanční audit, který ověřuje, zda údaje vykázané ve finančních, účetních a jiných výkazech věrně zobrazují majetek, zdroje jeho financování a hospodaření s ním;
  • audit systému, který prověřuje a hodnotí systémy zajištění příjmů orgánu veřejné správy, včetně vymáhání pohledávek, financování jeho činnosti a zajištění správy veřejných prostředků;
  • audit výkonu, který zkoumá výběrovým způsobem hospodárnost, efektivnost a účelnost operací i přiměřenost a účinnost vnitřního kontrolního systému.

Interní auditor má volit takové auditní postupy, které mu umožní v dostatečné míře ověřit oblasti podle ustanovení § 28 odst. 2 zákona o finanční kontrole.

Finanční audit v případě interního auditu bude zaměřen s ohledem na cíle finanční kontroly (§ 4) spíše na přezkoumávání a vyhodnocení toku informací o hospodaření orgánu veřejné správy a způsobu jejich promítání do účetních výkazů. Interní auditor bude spíše ověřovat to, zda je správně nastaven proces oběhu informací a dokladů než ověřovat jednotlivé položky účetní výkazů. Audit účetní závěrky (povinný audit) provádí auditor nebo auditorská společnost podle zákona o auditorech a tento audit má jasně a striktně definovaná pravidla a na auditora, který povinný audit vykonává, jsou kladeny určité zákonem o auditorech dané požadavky, vč. předepsaného vzdělání a absolvování zkoušky.

Audit systému ověřuje hospodaření s veřejnými prostředky, a to jak s příjmy a výdaji, tak ověřuje také hospodaření s majetkem, který je součástí veřejných prostředků (§ 2 písm. g) zákona o finanční kontrole. Konkrétní zaměření tohoto auditu závisí na analýze rizik, a na základě tohoto vyhodnocení, pak interní auditor ověřuje se nastavení vnitřních postupů a jejich vzájemná provázanost např. v oblasti veřejných zakázek, informačních systému nebo řízení lidských zdrojů apod.

Audit výkonu se týká přezkoumávání a hodnocení účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti jednotlivých příjmových, výdajových i majetkových operací. Interní audit prověřuje, zda uskutečněné operace jsou v souladu s principy účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti a zda je auditní stopa, na základě které lze dojít ke stejnému rozhodnutí o naložení s veřejnými prostředky. Nejedná se však o následnou řídící kontrolu, protože zákon o finanční kontrole neumožňuje pověření interního auditu prováděním následné řídící kontroly. Interní audit dále v rámci auditu výkonu prověřuje, zda nastavení pravidel a procesů vnitřního kontrolního systému je účelné, hospodárné a efektivní. Prověřuje, zda nastavená pravidla a procesy přispívají k plnění úkolů a cílů orgánu veřejné správy a jsou nastavena vhodným způsobem (přiměřeně) tak, aby napomáhala k plnění provozních a finančních kritérií v souladu s principy účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti.

Funkční nezávislost a postavení útvaru interního auditu

Interní audit je zajištěn funkčně nezávislým útvarem, popřípadě k tomu pověřeným zaměstnancem, který je organizačně oddělen od vedení orgánu veřejné správy a pracuje nezávisle na něm. Odpovědnost za funkční a organizační zajištění interního auditu má vedoucí orgánu veřejné správy, kterému je také útvar interního auditu přímo podřízen (§ 29 odst. 1 zákona o finanční kontrole). Zákon o finanční kontrole dále stanovuje, kdo jmenuje a odvolává vedoucího interního auditu, nebo samostatně pověřeného interního auditora (§ 29 odst. 2).

Interní audit nelze pověřovat úkoly, které jsou v rozporu s nezávislým plněním jemu stanovených úkolů (§ 29 odst. 4), jako např. řízením rizik organizace, ochranou osobních údajů, vyřizováním stížností, protikorupční politikou apod.). V rozporu s nezávislým plněním úkolů útvaru interního auditu není, jestliže je tento útvar pověřen zajišťováním výkonu následné veřejnosprávní kontroly podle § 11 odst. 4 až 6 zákona o finanční kontrole, prostřednictvím které vedoucí orgánu veřejné správy nahradil činnost interního auditu u svých podřízených organizací. Předmětem této kontroly bude zejména ověření nastavení vnitřního kontrolního systému podřízených organizací. Funkce interního auditu tak může být v případě podřízených organizací správců kapitol státního rozpočtu a v případě podřízených organizací územních samosprávných celků nahrazena výkonem veřejnosprávní kontroly, a to za podmínky malé pravděpodobnosti výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky (§ 29 odst. 5 zákona o finanční kontrole).

Podmínky pro zřízení interního auditu (tj. zřízení útvaru interního auditu nebo pověření zaměstnance úřadu výkonem interního auditu) v orgánu veřejné správy stanovuje zákon o finanční kontrole (§ 29 odst. 5 a 6). Např. obce a městské části hlavního města Prahy, které mají méně jak 15 000 obyvatel, mohou nahradit funkci útvaru interního auditu přijetím jiných dostatečných opatření.

Interní audit má vedoucímu orgánu veřejné správy poskytovat ujištění, že rizika, která ohrožují plnění úkolů a cílů orgánu veřejné správy jsou řádně řízena. Výstupem interního auditu jsou doporučení ke zdokonalení vnitřního kontrolního systému. Doporučení interního auditu jsou výstupem auditních zakázek, tedy výstupem realizovaných auditů, která jsou formulována ve Zprávách z provedených auditů, které jsou bez zbytečného odkladu předkládány vedoucímu orgánu veřejné správy. Na základě závěrů interního auditu jsou přijímána orgánem veřejné správy opatření.

SharePoint pro interní auditory ve veřejné správě

V rámci podpory sdílení dobré praxe spravuje odbor Centrální harmonizační jednotka Ministerstva financí SharePoint pro interní auditory působící ve veřejné správě. SharePoint slouží uživatelům k bezplatnému vzájemnému sdílení dobré praxe napříč orgány veřejné správy. SharePoint je provozován jako webová aplikace v rámci Microsoft 365.

SharePoint je určen výhradně pro interní auditory působící v orgánech veřejné správy České republiky.

Pro zřízení přístupu do SharePointu či další informace nás kontaktujte na email share.ia@mfcr.cz. Do žádosti o zřízení přístupu uveďte jméno, organizaci, funkci a pracovní emailovou adresu, pro kterou má být přístup zřízen*. Po zřízení přístupu se budete moci přihlásit přes emailem obdržený přihlašovací odkaz nebo na této adrese. Přihlášení vyžaduje dvoufázové ověření prostřednictvím mobilní aplikace Microsoft Autentificator (Android/iOS).

* Informace o zpracování Vašich osobních údajů Ministerstvem financí jsou dostupné na webu Ministerstva financí v sekci GDPR v části Přílohy.

Metodická podpora k internímu auditu

Metodické materiály z oblasti interního auditu publikované Centrální harmonizační jednotkou (CHJ) Ministerstva financí.

Metodické pokyny CHJ:

Stanoviska CHJ:

  • Stanovisko CHJ č. 2018/1 k problematice možného pověření interního auditora funkcí pověřence pro ochranu osobních údajů
  • Stanovisko CHJ č. 2018/2 k problematice současného výkonu veřejnosprávní kontroly a pověřence pro ochranu osobních údajů u příspěvkové organizace interním auditorem zřizující organizace
  • Stanovisko CHJ č. 2020/3 k problematice výkonu interního auditu kvality
  • Stanovisko CHJ č. 2021/1 k výkladu pojmů nezávislosti a objektivity z pohledu zákona č. 320/2001 Sb.
  • Stanovisko CHJ č. 2/2022 k aplikaci principu jednotného auditu
  • Stanovisko CHJ č. 2022/4 k pověřování interního auditora jako pověřence pro whistleblowing
  • Stanovisko CHJ č. 2025/2 k možnostem zařazení či nezařazení interního auditu do obecního úřadu a souvisejícího plnění povinností zaměstnavatele ze strany obce
  • Stanovisko CHJ č. 2025/3 k supervizi auditních zakázek u jednočlenných útvarů interního auditu
  • Stanovisko CHJ č. 7/2025 k pověření interního auditu výkonem veřejnosprávní kontroly podle zákona č. 231/2025 Sb., o řízení a kontrole veřejných financí
  • Stanovisko CHJ č. 8/2025 k publikaci vnitřních předpisů a metodik za účelem zajištění souladu s Globálními standardy interního auditu

Metodické materiály vydané Centrální harmonizační jednotkou k dalším tématům jsou dostupné zde.

Kontaktní údaje

Kontaktními osobami za odbor Centrální harmonizační jednotka Ministerstva financí (gestor zákona o finanční kontrole) pro oblast interního auditu jsou:

Pokud si přejete být informováni o nadcházejících vzdělávacích akcích a dalších činnostech odboru Centrální harmonizační jednotka, napište na adresu chj@mfcr.cz, že chcete být zařazeni do našeho mailing-listu CHJ pro odběr novinek.

Zasláním žádosti o zařazení do mailing-listu CHJ souhlasíte se zpracováním poskytnutých osobních údajů. Informace o zpracování Vašich osobních údajů Ministerstvem financí jsou dostupné na webu Ministerstva financí v sekci GDPR v části Přílohy.