CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Veřejnosprávní kontrola dotací

Veřejnosprávní kontrolu upravuje zákon č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále „zákon o finanční kontrole“). Veřejnosprávní kontrola je zákonem o finanční kontrole definována jako „kontrola skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití“. Zaměření veřejnosprávní kontroly se liší podle toho, kdo je kontrolovanou osobou, a lze rozlišovat:

  1. veřejnosprávní kontrolu hospodaření v rámci které orgán veřejné správy kontroluje hospodaření a prověřuje přiměřenost a účinnost nastavení vnitřního kontrolního systému zřizované organizační složky státu či příspěvkové organizace a
  2. veřejnosprávní kontrolu veřejné finanční podpory (dotací) v rámci které orgán veřejné správy kontroluje žadatele a příjemce veřejné finanční podpory (dotací), které těmto žadatelům a příjemcům poskytuje.

Tato stránka obsahuje informace týkající se veřejnosprávních kontrol veřejné finanční podpory (dotací). Pro informace týkající se veřejnosprávních kontrol hospodaření pokračujte na tento odkaz

Pravidla procesu výkonu veřejnosprávní kontroly upravuje zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (dále „kontrolní řád“), který je společně se zákonem o finanční kontrole pro kontrolní orgány vykonávající veřejnosprávní kontrolu dotací nezbytným právním předpisem.  

 Podle ustanovení § 18 zákona o finanční kontrole předávají kontrolní orgány svá zjištění orgánům veřejné správy, které jsou oprávněny uložit kontrolovaným osobám opatření k nápravě. Obdobnou úpravu obsahuje i kontrolní řád v ustanovení § 25 odst. 4, podle kterého kontrolní orgán předá svá zjištění o nedostatcích příslušnému orgánu, který je oprávněn ve své působnosti činit opatření k nápravě zjištěného stavu nebo ukládat sankce za zjištěné nedostatky. Obě tato ustanovení se týkají případů, kdy do působnosti kontrolního orgánu nespadá vedle samotného provádění kontroly současně i pravomoc činit opatření k nápravě.

Ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vychází právní úprava porušení rozpočtové kázně. Správou odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále za prodlení s odvodem jsou podle ustanovení § 44a odst. 11 rozpočtových pravidel pověřeny orgány finanční správy. Procesní postup orgánů finanční správy je upraven zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

Kontrola plnění podmínek pro poskytování veřejné finanční podpory

  Kontrola, zda žadatel veřejné finanční podpory splňuje podmínky pro poskytnutí veřejné finanční podpory Kontrola, zda příjemce veřejné finanční podpory průběžně plní, resp. splnil podmínky pro poskytnutí veřejné finanční podpory
Předběžná veřejnosprávní kontrola Průběžná a následná veřejnosprávní kontrola
kontrolní orgán kontrolovaná osoba
Ministerstvo financí žadatel veřejné finanční podpory příjemce veřejné finanční podpory
správce kapitoly státního rozpočtu jako poskytovatel veřejné finanční podpory žadatel veřejné finanční podpory s výjimkou toho, který žádá o veřejnou finanční podporu z územního rozpočtu příjemce veřejné finanční podpory s výjimkou toho, kterému byla poskytnuta z územního rozpočtu
organizační složka státu a státní příspěvková organizace jako poskytovatel veřejné finanční podpory
státní fond jako poskytovatel veřejné finanční podpory
územní samosprávný celek jako poskytovatel veřejné finanční podpory žadatel veřejné finanční podpory z územního rozpočtu příjemce veřejné finanční podpory, kterému byla poskytnuta z územního rozpočtu
dobrovolný svazek obcí jako poskytovatel veřejné finanční podpory

Veřejná finanční podpora je definována zákonem o finanční kontrole a představuje souhrn veřejných finančních prostředků poskytovaných orgány veřejné správy případně jinými státy nebo mezinárodními organizacemi fyzickým nebo právnickým osobám nebo orgánům veřejné správy na stanovený účel, který je ve veřejném zájmu (tímto účelem může být také provoz a zajištění činnosti orgánu veřejné správy), aniž by ze strany příjemců bylo poskytováno adekvátní plnění. Podmínky, za kterých bude veřejná finanční podpora poskytována, stanoví poskytovatel v souladu s právními předpisy, ze kterých podmínky poskytování veřejné finanční podpory vyplývají.

Žadateli a příjemci veřejné finanční podpory mohou být orgány veřejné správy, fyzické nebo právnické osoby vč. zahraničních fyzických a právnických osob, pokud na území ČR podnikají.

Územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí vykonávají výběrovým způsobem veřejnosprávní kontroly u žadatelů o veřejnou finanční podporu nebo u příjemců veřejné finanční podpory, kterou jim poskytují ze svého územního rozpočtu.

Kontrola poskytovatelů veřejné finanční podpory

Kontrola, zda poskytovatel veřejné finanční podpory má správně nastaveny podmínky, za kterých je veřejná finanční podpora poskytována a nastaven systém finanční kontroly podle ustanovení § 4 zákona o finanční kontrole
kontrolní orgán kontrolovaná osoba
Ministerstvo financí poskytovatel veřejné finanční podpory s výjimkou územních samosprávných celků
správce kapitoly státního rozpočtu podřízená organizace jako poskytovatel veřejné finanční podpory

Ministerstvo financí u poskytovatelů ověřuje zejména nastavení podmínek, za kterých veřejná finanční podpora poskytována a nastavení systému finanční kontroly podle ustanovení § 4 zákona o finanční kontrole. Ministerstvo financí prověřuje, zda je v rámci poskytování veřejné finanční podpory zajištěn řádný tok informací relevantních pro rozhodování o poskytnutí veřejné finanční podpory, pro realizaci opatření k nápravě, pro nastavení podmínek poskytování veřejné finanční podpory v návaznosti na získané zkušenosti. A nakonec prověřuje i řízení rizik ze strany poskytovatele veřejné finanční podpory v souvislosti s poskytováním veřejné finanční podpory.

Kontrola podmínek pro poskytování veřejné finanční podpory z Evropských investičních a strukturálních fondů Evropské unie (fondů EU)

  Kontrola, zda žadatel veřejné finanční podpory splňuje podmínky pro poskytnutí veřejné finanční podpory z fondů EU a dodržuje odpovídající právní předpisy. Kontrola, zda příjemce veřejné finanční podpory průběžně plní, resp. splnil podmínky pro poskytnutí veřejné finanční podpory z fondů EU a dodržuje odpovídající právní předpisy.
Předběžná veřejnosprávní kontrola Průběžná a následná veřejnosprávní kontrola
kontrolní orgán kontrolovaná osoba
Auditní orgán Ministerstva financí žadatel veřejné finanční podpory příjemce veřejné finanční podpory
řídicí orgán správce kapitoly státního rozpočtu
územní samosprávný celek
státní fond
zprostředkující subjekt veřejný nebo soukromý subjekt pověřený řídicím orgánem
platební agentura Státní zemědělský intervenční fond
Certifikační orgán Ministerstva financí

V případě, že je veřejná finanční podpora poskytována z fondů EU, jsou do veřejnosprávní kontroly zapojeny organizace, které tvoří implementační strukturu při poskytování těchto prostředků a podílejí se na související administraci a kontrole. Těmito organizacemi jsou řídicí orgány, certifikační orgány, zprostředkující subjekty, jsou-li určeny a auditní orgán.

Řídicími orgány jsou poskytovatelé veřejné finanční podpory, která je poskytována zejména formou dotací podle zákona o rozpočtových pravidlech nebo zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v případě, kdy je řídicím orgánem územní samosprávný celek.

Kontrola výkonu pravomocí, které byly delegovány na zprostředkující subjekt
kontrolní orgán kontrolovaná osoba
řídicí orgán zprostředkující subjekt

Zprostředkující subjekt je veřejný nebo soukromý subjekt, kterého řídicí orgán pověří výkonem některých svých činností v rámci poskytování veřejné finanční podpory z fondů EU. Delegováním pravomocí se však řídicí orgán nezbavuje své odpovědnosti.

Kontrola za účelem ověření účinnosti řídicích a kontrolních mechanismů orgánů implementační struktury fondů EU

Kontrola nastavení a fungování vnitřního kontrolního systému
kontrolní orgán kontrolovaná osoba
Certifikační orgán Ministerstva financí řídicí orgán
Auditní orgán Ministerstva financí Certifikační orgán Ministerstva financí
řídicí orgán
zprostředkující subjekt

Certifikační orgán je podle ustanovení čl. 126 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013 mimo jiné odpovědný za správnost žádostí o platbu, které jsou předkládány Evropské komisi. Certifikační orgán je v České republice součástí Ministerstva financí.

Auditní orgán je součástí Ministerstva financí a vykonává audit podle přímo použitelných předpisů EU za účelem ověření účinnosti řídicích a kontrolních mechanismů implementační struktury fondů EU. Auditní orgán poskytuje nezávislé ujištění o tom, zda zavedené kontrolní systémy správně fungují, zda jsou efektivní a zda jsou uskutečněné operace legální a správné. Auditní orgán dále provádí:

  • audity systému – tj. audity za účelem ověření účinného fungování řídicího a kontrolního systému operačního programu;
  • audity operací – tj. audity vhodného vzorku operací na základě vykázaných výdajů;
  • mimořádné audity – tj. audity na základě požadavku Evropské komise;
  • audity designace – tj. audity, jejichž účelem je zhodnotit, zda příslušné orgány implementační struktury dodržují tzv. designační kritéria (tj. kritéria týkající se vnitřní kontroly, řízení rizik, řídicí a kontrolní činnosti a monitorování);
  • audity účetní závěrky.

Platební agentura je orgánem odpovědným za financování výdajů společné zemědělské politiky EU. Platební agentura je pověřena prováděním plateb na podporu projektů financovaných z Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova. V České republice tuto funkci vykonává Státní zemědělský intervenční fond.

Veřejnosprávní kontrola u žadatelů/příjemců veřejné finanční podpory z fondů EU je vykonávána zejména na základě zákona o finanční kontrole, kontrolního řádu a závazných metodických pokynů vydávaných Ministerstvem financí, který spravuje i informační systém Finanční kontrola ve veřejné správě, jehož součástí je také Modul koordinace plánování, který má za úkol snižovat počet duplicitních kontrol u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory z fondů EU.

Koordinace veřejnosprávních kontrol dotací

Ministerstva a ostatní správní úřady poskytující veřejnou finanční podporu jsou v souladu s Usnesením vlády České republiky č. 402 z 29. května 2013 povinny koordinovat plány veřejnosprávních kontrol veřejné finanční podpory prostřednictvím informačního systému zřízeného Ministerstvem financí (Informační systém finanční kontroly ve veřejné správě – Modul koordinace plánování).

Více informací o povinnosti koordinovat plány veřejnosprávních kontrol dotací prostřednictvím informačního systému Ministerstva financí naleznete na tomto odkazu.

Metodická podpora k veřejnosprávní kontrole dotací

Metodické materiály z oblasti veřejnosprávní kontroly veřejné finanční podpory publikované Centrální harmonizační jednotkou (CHJ) Ministerstva financí.

Metodické pokyny CHJ:

Stanoviska CHJ:

Metodické materiály vydané Centrální harmonizační jednotkou k dalším tématům jsou dostupné zde.

Kontaktní údaje

Kontaktními osobami za odbor Centrální harmonizační jednotka Ministerstva financí (gestor zákona o finanční kontrole) pro oblast veřejnosprávní kontroly veřejné finanční podpory (dotací) jsou:

Pro záležitosti týkající se informačního systému pro koordinaci veřejnosprávních kontrol dotací je kontaktní osobou:

okud si přejete být informováni o nadcházejících vzdělávacích akcích a dalších činnostech odboru Centrální harmonizační jednotka, napište na adresu chj@mfcr.cz, že chcete být zařazeni do našeho mailing-listu CHJ pro odběr novinek.

Zasláním žádosti o zařazení do mailing-listu CHJ souhlasíte se zpracováním poskytnutých osobních údajů. Informace o zpracování Vašich osobních údajů Ministerstvem financí jsou dostupné na webu Ministerstva financí v sekci GDPR v části Přílohy.