Zpráva o vyřizování agendy stížností za rok 2005
V souladu s § 15 odst. 1 vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l. o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících a bodem 38 směrnice č. 6/1995, o vyřizování petic, stížností, oznámení a podnětů předkládá odbor 10 oddělení 102 roční souhrnnou informaci o přijatých a vyřízených peticích a stížnostech.
Počet došlých podání na MF za období od 1.1.2005 do 31.12.2005 | .... | 1 417 | ||
Počet podání postoupených odd. 102 z důvodu nepříslušnosti MF | .... | 26 | ||
Počet podání šetřených v rámci MF | .... | 1 391 | ||
Z toho: | vyřízeno | stížností | .... | 942 |
žádostí | .... | 250 | ||
podnětů | .... | 189 | ||
petic | .... | 7 | ||
v šetření (stížností) | .... | 3 |
oprávněných | .... | 77 | (8,18%) |
částečně oprávněných | .... | 28 | (2,97%) |
neoprávněných | .... | 680 | (72,19%) |
postoupeno | .... | 70 | (7,43%) |
postoupeno v rámci MF k jinému řízení | .... | 54 | (5,73%) |
odloženo a/a | .... | 33 | (3,50%) |
neoprávněné | .... | 4 | (0,90%) |
postoupeno | .... | 105 | (23,54%) |
postoupeno v rámci MF k jinému řízení | .... | 5 | (1,12%) |
odpovězeno jako na žádost, podnět, petici | .... | 308 | (69,06%) |
odloženo a/a | .... | 24 | (5,38%) |
Činnost pojišťoven | .... | 278 |
Postup ÚFO + daňová problematika | .... | 189 |
Upozornění na daňové úniky | .... | 106 |
Činnost penzijních fondů | .... | 80 |
Činnost stavebních spořitelen | .... | 72 |
Nesouhlas s činností makléřů | .... | 76 |
Používání prostředků ze státního rozpočtu (dotace, apod.) | .... | 62 |
Průtahy (daně, vyřízení stížností, žádostí) | .... | 50 |
Bankovnictví (zejména bankovní poplatky) | .... | 43 |
Nesouhlas s vyřízením předchozího podání | .... | 43 |
Cenová problematika (TV, jízdné, energie, léky) | .... | 41 |
Převod majetku státu, činnost ÚZSVM | .... | 38 |
Problematika kapitálových trhů (zejména Garanční fond obchodníků s CP) | .... | 32 |
Loterie, sázkové hry | .... | 22 |
Korupční jednání | .... | 17 |
Závěr
V období od 1.1.2005 do 31.12.2005 obdrželo Ministerstvo financí celkem 1417 podání, z nichž 1391 bylo zaevidováno jako stížnost, podnět, petice, nesouhlas s postupem územních finančních orgánů nebo žádost. Ve srovnání s rokem 2004 (1326) došlo ke zvýšení počtu podání o 4,9 %, v roce 2004 došlo ke snížení počtu podání oproti roku 2003 o 9,28%, v roce 2003 došlo ke zvýšení oproti roku 2002 o 13,39 %. Poměr počtu oprávněných a částečně oprávněných podání je ve srovnání s rokem 2004 (15,27 %) nižší (11,15 %).
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Celkový počet | 866 | 932 | 1312 | 1487 | 1349 |
1417 |
Z toho stížností | 624 | 804 | 1013 | 989 | 931 |
1391 |
Oprávněných | 104 (16,8 %) |
83 (11,5 %) |
121 (11,9 %) |
77 (7,7%) |
86 (9,2 %) |
77 |
Část.oprávněných | 41 (6,5 %) |
85 (10,6 %) |
71 (7,0%) |
53 (5,3 %) |
56 (6,0 %) |
28 |
Neoprávněných | 479 (76,7 %) |
481 (59,8 %) |
698 (68,9 %) |
774 (6,9 %) |
656 (70,5 %) |
680 |
Z pohledu počtu podání občanů byla nejkritizovanější oblastí činnost pojišťoven a lze konstatovat, že se jedná za posledních 5 let o první rok, kdy činnost pojišťoven byla kritizována častěji než činnost územních finančních orgánů. Ve srovnání s předchozími lety došlo k dalšímu nárůstu (278), zatímco v roce 2004 se jednalo o 212 podání a v roce 2003 o 148 podání. Nejčastějším důvodem (105) stížností byly průtahy ze strany pojišťoven s vyplacením pojistného plnění, resp. s jeho nevyplacením. Dalším častým důvodem (40) byl nesouhlas stěžovatelů s výší odbytného v případech, kdy občané uzavřeli smlouvu o kapitálovém životním pojištění a pojišťovna jim nevyplatila očekávanou částku, o které se klienti domnívali, že na ní v této výši mají, na základě smluvních podmínek, nárok. V mnoha stížnostech poukazují stěžovatelé na neochotu pojišťoven reagovat na jejich podání, stížnosti a reklamace. Ačkoli Ministerstvo financí není orgánem příslušným k řešení individuálních pojistných případů, tj. vztahu klient – pojišťovna, a k zajištění nápravy porušení právních předpisů (rozhodnutí o nároku klienta přísluší soudu), bylo z celkového počtu 278 podání jako oprávněných, resp. částečně oprávněných vyhodnoceno 41.
Oproti roku 2004 došlo v roce 2005 k relativně významnému poklesu podání (z 233 na 189), která směřovala proti činnosti územních finančních orgánů, přestože kvalifikovat tato podání dle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících nebylo možné, neboť převážná část těchto nesouhlasů zpochybňovala průběh daňových řízení vedených ať už územími finančními orgány, či Ministerstvem financí, a v těchto případech bylo nutno z hlediska jejich šetření postupovat dle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění. Přestože bývají stěžovatelé na tento fakt upozorňováni již při přijetí podání, v řadě případů nejsou ochotni akceptovat skutečnost, že není možno prostřednictvím podání stížnosti dle zmíněné vládní vyhlášky zasahovat do jakékoli fáze daňového řízení. V řadě případů se stěžovatelé obracejí s nesouhlasem vůči postupu finančního úřadu přímo na Ministerstvo financí, přestože k šetření podání je příslušné finanční ředitelství.
V roce 2005 naopak došlo ke zvýšení počtu podání směřujících proti činnosti penzijních fondů, přestože v roce 2003 a 2004 byl trend opačný (v roce 2002 vylo vyřizování 258 podání, v roce 2003 - 69, v roce 2004 – 66, v roce 2005 - 80).
Naproti tomu se počet podání občanů ve věci prošetření postupu stavebních spořitelen u jimi uzavřených smluv o stavebním spoření se v roce 2005 snížil, přestože vývoj v předchozích letech naznačoval stoupající tendenci (v roce 2003 – 66 podání, v roce 2004 - 90 podání, v roce 2005 – 72 podání). Nejčastějším předmětem stížností bylo zvýšení poplatků za vedení účtu (27) a nepřiznání státní podpory za příslušný rok (18). Vzhledem k tomu, že ve všech případech šlo o stížnosti na postupy stavebních spořitelen a ne na pochybení Ministerstva financí, byla všechna podání vyhodnocena jako neoprávněná ve smyslu zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření. Ministerstvo financí není nadřízené stavebním spořitelnám a ze žádného právního předpisu Ministerstvu financí nevyplývají kompetence a povinnosti k vyřizování stížností na postup stavebních spořitelen. To znamená, že se nejedná o stížnosti, které by patřily do působnosti Ministerstva financí.
Zcela novým důvodem stížností doručených Ministerstvu financí v roce 2005 byly stížnosti směřující proti činnost pojišťovacích zprostředkovatelů (celkem 76). V této souvislosti je však nutno uvést, že většina těchto podání vykázala po prošetření známky „organizované akce“, neboť řada „stěžovatelů“ o podání stížnosti svým jménem ani nevěděla a bylo zřejmé, že jejich jméno bylo zneužito. Přesto budou skutečnosti uváděné v těchto podáních využity v rámci kontrolní činnosti Ministerstva financí a současně o nich byly informovány pojišťovny, jejichž produkty byly konkrétními pojišťovacími zprostředkovateli nabízeny.
V této souvislosti je nutno připomenout, že v návaznosti na novou právní úpravu vyžadující registraci pojišťovacích zprostředkovatelů bylo přijato 15 podání, v nichž bylo Ministerstvo financí kritizováno za dobu vyřízení žádosti o registraci. Většina z nich (9) byla vyhodnocena jako neoprávněná, neboť v těchto případech byla doba registrace ovlivněna zejména absencí dokumentů, které je ze strany žadatele nutno k žádosti o registraci připojit. V tomto počtu však nejsou započítány telefonické urgence, kterých bylo řádově mnohem více.
Další oblastí, v níž je možno v roce 2005 zaregistrovat relativně vysoký nárůst podání, byl postup Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, resp. jeho územních pracovišť (38) s tím, že 24 podání bylo po posouzení věcně příslušným útvarem Ministerstva financí vyhodnoceno jako neoprávněných.
Z hlediska způsobu doručení podání lze konstatovat, že občané v roce 2005 využili elektronického způsobu komunikace v 332 případech, zatímco v roce 2004 ve 277 případech, v roce 2003 ve 135 případech a v roce 2002 v 81 případech.
Výroční zpráva o vyřizování agendy stížností přijatých územními finančními orgány za rok 2005
- V roce 2005 došlo na finanční úřady a finanční ředitelství celkem 1 019 podání, která byla řešena dle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú. l.
- Z celkového počtu podání bylo 242 podání, směřujících na činnost ÚFO, z toho 213 stížností, tj. 88 %.
- Z celkového počtu 213 stížností bylo 13 kvalifikováno jako oprávněných, tj. 6,1 %.
Počet došlých podání na ÚFO za období od 1.1. do 31.12.2005 | ........ | 1019 | |||
z toho řešeno | na úrovni FŘ | ... | 231 | (22,67%) | |
na úrovni FÚ | ... | 788 | (77,33%) | ||
Celkový počet podání směřujících na činnost ÚFO | ........ | 242 | |||
z toho |
na činnost FŘ | ... | 12 | (4,96%) | |
na činnost FÚ | ... | 230 | (95,04%) | ||
anonymní oznámení | ... | 5 | (2,07%) | ||
oznámení | ... | 20 | (8,26%) | ||
podnět | ... | 4 | (1,65%) | ||
stížnost | ... | 213 | (88,02%) | ||
částečně oprávněných | ... | 20 | (9,39%) | ||
neoprávněných | ... | 167 | (78,40%) | ||
oprávněných | ... | 13 | (6,10%) | ||
ostatní | ... | 13 | (6,10%) | ||
částečně oprávněných | ... | 1 | (9,09%) | ||
neoprávněných | ... | 8 | (72,73%) | ||
oprávněných | ... | 1 | (9,09%) | ||
ostatní | ... | 1 | (9,09%) | ||
částečně oprávněných | ... | 19 | (9,41%) | ||
neoprávněných | ... | 159 | (78,71%) | ||
oprávněných | ... | 12 | (5,94%) | ||
ostatní | ... | 12 | (5,94%) |
Zdroj: statisticky zpracovaná data odborem 48 – Vnitřní správa územních finančních orgánů zaslaná z jednotlivých finančních ředitelství za rok 2005