Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za leden až duben 2001
v mld. Kč |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rok | 2000 Skutečnost leden-duben |
2001 | % plnění SR za leden - duben 2000 |
meziroční index 2001/2000 |
||
Schválený rozpočet |
Skutečnost leden - duben |
% plnění | ||||
PŘÍJMY CELKEM VÝDAJE CELKEM SALDO |
|
636,20 685,18 -48,98 |
187,20 204,01 -16,81 |
29,4 29,8 34,3 |
30,4 29,4 12,6 |
104,0 110,6 380,3 |
Ve srovnání s výsledky za leden až březen (přebytek 2,4 mld Kč) se v samotném měsíci dubnu hospodaření státního rozpočtu zhoršilo. Zatímco za tři měsíce letošního roku plnění příjmů bylo o 1,9 procentního bodu vyšší než plnění výdajů ( 22,0 % proti 20,1 %), ke konci dubna plnění výdajů předstihlo plnění příjmů o 0,4 procentního bodu (29,4 % proti 29,8 %). Hospodaření státního rozpočtu za samotný měsíc duben skončilo schodkem ve výši 19,5 mld Kč (v roce 2000 to bylo 12,8 mld Kč).
Zatímco příjmy státního rozpočtu v měsíci dubnu zůstaly na úrovni předchozích tří měsíců (průměrné měsíční příjmy za leden až březen činily 46,8 mld Kč, příjmy za duben rovněž 46,8 mld Kč),dubnové výdaje výrazně převýšily průměr předchozích měsíců (66,3 mld Kč proti průměrným 45,9 mld Kč). Ve vyšších výdajích o cca 20 mld Kč se projevil zejména vliv jednorázové úhrady státního příspěvku na stavební spoření za celý rok 2000 ve výši 8,8 mld Kč a dále nárůst neinvestičních transferů veřejným rozpočtům územní úrovně o 6,6 mld Kč (zejména převod účelových prostředků krajům a obcím na školství v souvislosti s reformou veřejné zprávy).
Celkové příjmy státního rozpočtu za čtyři měsíce letošního roku ve výši 187,2 mld Kč představují 29,4 % schváleného rozpočtu a proti 1/3 celoročního rozpočtu zaostávají o téměř 25 mld Kč (ve stejném období minulého roku byly pod úrovní schváleného rozpočtu o 17,4 mld Kč.
Inkaso daní dosáhlo výše 102,3 mld Kč, tj. 28,5 % schváleného rozpočtu a za 1/3 celoroku zaostává o 17,5 mld Kč (v roce 2000 o 16,0 mld Kč).
Inkaso pojistného na sociální zabezpečení ve výši 76,1 mld Kč představuje 32,4 % schváleného rozpočtu (v roce 2000 to bylo 31,2 % schváleného rozpočtu a 31,1 % roční skutečnosti) a meziročně vzrostlo o 10,1 % (v roce 2000 o 4,1 %).
Saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů státního rozpočtu do této oblasti je tak za čtyři měsíce letošního roku záporné částkou -17,0 mld Kč (rozpočet počítá s celoročním schodkem -32,9 mld Kč). Z toho schodek na tzv. důchodovém účtu vč. správních výdajů představoval 9,9 mld Kč, což je o 3,9 mld Kč nad alikvotou celoročně rozpočtovaného schodku (-17,9 mld Kč), ale méně než ve stejném období minulého roku (o 0,2 mld Kč).
Celkové výdaje 204,0 mld Kč představují 29,8 % ročního úkolu, což je mírně vyšší úroveň než v roce 2000 (29,4 % upraveného rozpočtu) a za 1/3 roku zaostávají o 24,4 mld Kč.
Předstih čerpání výdajů před inkasem příjmů byl způsoben kromě již zmiňovaných vlivů i vyšším čerpáním výdajů na sociální dávky (o 4,0 mld Kč nad úrovní 1/3 roku) a výdajů na dluhovou službu (o 0,7 mld Kč).
Vzhledem k tomu, že výpadek celkových příjmů (o -24,9 mld Kč) je jen nepatrně vyšší než nižší čerpání výdajů (o 24,4 mld Kč), je výsledné saldo příjmů a výdajů státního rozpočtu za čtyři měsíce letošního roku mírně nad úrovní 1/3 celoročního schodku.
Pokladní plnění příjmů:
v mld. Kč |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rok | 2000 Skutečnost leden-duben |
2001 |
% plnění SR |
meziroční index 2001/2000 |
||
Schválený rozpočet |
Skutečnost leden - duben |
% plnění | ||||
PŘÍJMY CELKEM |
180,01 |
636,20 |
187,20 |
29,4 |
30,4 |
104,0 |
Daňové příjmy celkem |
168,85 |
593,82 |
178,32 |
30,0 |
29,7 |
104,0 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) |
99,78 |
359,40 |
102,26 |
28,5 |
29,7 |
102,5 |
z toho: |
||||||
-DPH |
45,26 |
136,00 |
38,83 |
28,6 |
30,2 |
85,8 |
- spotřební daň |
20,43 |
67,20 |
19,83 |
29,5 |
26,3 |
97,1 |
- daně z příjmů PO |
11,74 |
52,80 |
13,28 |
25,2 |
22,5 |
113,1 |
- daně z příjmů FO |
10,85 |
76,50 |
23,81 |
31,1 |
29,6 |
219,4 |
vybíraná srážkou |
3,59 |
6,90 |
2,46 |
35,7 |
32,9 |
68,5 |
ze závislé činnosti |
7,26 |
62,50 |
17,73 |
28,4 |
28,2 |
244,2 |
z přiznání |
x |
7,10 |
3,62 |
51,0 |
x |
x |
- správní a soudní poplatky |
1,75 |
7,10 |
1,75 |
24,6 |
31,3 |
100,0 |
- majetkové daně |
2,11 |
7,60 |
1,54 |
20,3 |
29,7 |
73,0 |
- clo |
4,02 |
12,20 |
3,20 |
26,2 |
35,9 |
79,6 |
Pojistné SZ |
69,07 |
234,42 |
76,06 |
32,4 |
31,2 |
110,1 |
z toho: |
|
|
|
|
|
|
na důchody |
52,82 |
179,88 |
58,16 |
32,3 |
31,1 |
110,1 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace |
11,16 |
36,90 |
5,92 |
16,0 |
48,4 |
53,0 |
z toho: |
|
|
|
|
|
|
- kapitoly |
1,59 |
26,38 |
2,60 |
9,9 |
x |
163,5 |
- VPS |
9,14 |
8,80 |
2,59 |
29,4 |
x |
28,3 |
z toho: |
|
|
|
|
|
|
- příjmy z úroků a realizace fin.majetku |
0,22 |
0,81 |
0,14 |
17,2 |
x |
63,6 |
- splátky půjček ze zahraničí |
1,11 |
2,85 |
1,03 |
36,2 |
20,6 |
92,8 |
- přijaté sankční platby |
0,34 |
1,13 |
0,39 |
34,7 |
x |
114,7 |
Příjmy kapitoly OSFA |
x |
5,48 |
5,48 |
54,2 |
x |
x |
Celkové čerpání výdajů:
v mld. Kč |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ukazatel | 2000 Skutečnost leden-duben |
2001 | % plnění SR za leden - duben 2000 |
meziroční index 2001/2000 |
||
Schválený rozpočet |
Skutečnost leden - duben |
% plnění | ||||
VÝDAJE CELKEM |
184,43 | 685,18 | 685,18 | 29,8 | 29,4 | 110,6 |
běžné výdaje |
174,32 | 603,26 | 197,13 | 32,7 | 30,8 | 113,1 |
z toho: |
||||||
- platy zaměstnanců a ost. platby za proved. práci (vč. povinného pojistného) |
15,56 | 85,47 | 17,61 | 20,6 | 21,7 | 113,2 |
- neinv. trans. fondům soc. a zdrav. pojiš. |
11,49 | 28,04 | 9,19 | 32,8 | 40,8 | 80,0 |
- neinvestiční transfery státním fondům*) |
1,05 | 4,24 | 1,46 | 34,4 | 43,3 | 138,9 |
- neinv. transfery veř. rozp. územ. úrovně |
8,92 | 17,79 | 14,91 | 83,8 | 33,1 | 167,2 |
- neinv. trans. příspěvk. apod. organ. |
19,29 | 73,02 | 20,46 | 28,0 | 31,1 | 106,1 |
- sociální dávky |
86,30 | 267,29 | 93,07 | 34,8 | 34,0 | 107,8 |
z toho: |
||||||
důchody |
61,81 | 193,40 | 66,94 | 34,6 | 33,8 | 108,3 |
pasivní politika zaměstnanosti |
2,19 | 5,90 | 1,86 | 31,5 | 30,4 | 84,9 |
ostatní soc. dávky |
11,98 | 34,75 | 13,49 | 38,8 | 40,1 | 112,6 |
státní soc. podpora |
10,32 | 33,24 | 10,71 | 32,2 | 30,7 | 103,8 |
- aktivní pol. zaměstnanosti |
0,70 | 4,17 | 0,91 | 21,8 | 17,5 | 130,0 |
- náhr. plac. obyvat. j.n. (prostř. na insolventnost) |
x | 0,50 | 0,07 | 14,0 | x | x |
- nein.půjčky veř. rozp. územní úrovně |
0,00 | 0,20 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- kapitola Státní dluh**) |
x | 21,33 | 7,77 | 36,4 | x | x |
kapitola Operace SFA |
x | 29,09 | 1,90 | 6,5 | x | x |
kapitálové výdaje |
10,11 | 48,66 | 4,97 | 10,2 | 16,4 | 49,2 |
z toho: |
||||||
- investič. trans. PO apod. organ. |
2,69 | 10,98 | 0,67 | 6,1 | 18,3 | 24,9 |
- investič. nákupy a související výdaje |
4,44 | 21,61 | 2,63 | 12,2 | 20,8 | 59,2 |
kapitola Operace SFA |
x | 4,17 | 0,00 | 0,0 | x | x |
*) Státní zemědělský intervenční fond
**) zahrnuje úroky a poplatky z dluhové služby a kurzové rozdíly
(Tisková zpráva z 2.května 2001)