Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za leden až květen 2001
-
Podle bankovních údajů o pokladním plnění vykazuje hospodaření státního rozpočtu ke konci května 2001 schodek ve výši -28,8 mld Kč. V porovnání se stejným obdobím roku 2000 je výsledek horší o -15,3 mld Kč. Schválený státní rozpočet na rok 2001 počítá s objemem celkových příjmů 636,2 mld Kč, celkových výdajů 685,2 mld Kč a se schodkem ve výši -49,0 mld Kč.
v mld. Kč Rok 2000
Skutečnost
leden až květen2001
% plnění SR
za leden - květen
2000meziroční
index
2001/2000Schválený
rozpočetSkutečnost
leden - květen% plnění
PŘÍJMY CELKEM
VÝDAJE CELKEM
SALDO
221,22
234,72
-13,5
636,20
685,18
-48,98
230,58
259,35
-28,77
36,2
37,9
58,7
37,4
37,4
38,4
104,2
110,5
213,1
Ve srovnání s výsledky za leden až duben (schodek -16,8 mld Kč) se v průběhu měsíce května hospodaření státního rozpočtu dále zhoršilo. Zatímco za čtyři měsíce letošního roku plnění příjmů bylo o 0,4 procentního bodu nižší než plnění výdajů (29,4 % proti 29,8 %), ke konci května plnění výdajů předstihlo plnění příjmů o 1,7 procentního bodu (37,9 % proti 36,2 %).Hospodaření státního rozpočtu za samotný měsíc květen skončilo schodkem ve výši -12,0 mld Kč (květen roku 2000 skončil rovněž schodkem ve výši -9,3 mld Kč).
Zhoršení schodku bylo ovlivněno jednak vývojem příjmů (v květnu 2001 dosáhly příjmy 43,4 mld Kč proti průměrným 46,8 mld Kč za leden až duben) a zejména vyšším čerpáním výdajů (55,3 mld Kč proti průměrným 51,0 mld Kč).
Ve vyšších výdajích se projevil další nárůst neinvestičních transferů veřejným rozpočtům územní úrovně -o 4,2 mld Kč proti konci dubna (jde zejména o převod účelových prostředků krajům a obcím na školství v souvislosti s reformou veřejné správy - nárůst o 2,7 mld Kč).
Dále byly mimo rámec schváleného rozpočtu v květnu letošního roku čerpány prostředky na částečnou náhradu škod zemědělským subjektům postižených suchemv roce 2000 (zákon č. 407/2000 Sb.) ve výši 3,1 mld Kč.
Na prohloubení schodku se podílela i sociální oblast, když květnové výdaje na sociální dávky převýšily příjmy z pojistného na sociální zabezpečení o 2,4 mld Kč.
Celkové příjmy státního rozpočtu za pět měsíců letošního roku ve výši 230,6 mld Kč představují 36,2 % schváleného rozpočtu a proti rozpočtované alikvotězaostávají o 34,5 mld Kč (ve stejném období minulého roku byly pod úrovní schváleného rozpočtu o -25,5 mld Kč).
Inkaso daní dosáhlo výše 125,5 mld Kč, tj. 34,9 % schváleného rozpočtu a za alikvotou zaostává o 24,3 mld Kč (v roce 2000 o -22,7 mld Kč).
Inkaso pojistného na sociální zabezpečení ve výši 95,2 mld Kč představuje 40,6 % schváleného rozpočtu (v roce 2000 to bylo 39,1 %) a meziročně vzrostlo o 9,9 % (v roce 2000 o 4,2 %). Proti alikvotě pěti měsíců schváleného rozpočtu zaostává o 2,4 mld Kč (v roce 2000 o 5,7 mld Kč).
Nedaňové a ostatní příjmy dosáhly výše 6,0 mld Kč, tj. 18,0 % schváleného rozpočtu a meziroční index 53,3 %; za alikvotou zaostávají o 8,7 mld Kč.
Saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů státního rozpočtu do této oblasti je tak za pět měsíců letošního roku záporné částkou - 19,4 mld Kč (rozpočet počítá s celoročním schodkem -32,9 mld Kč). Z toho schodek na tzv. důchodovém účtu vč. správních výdajů představoval 11,1 mld Kč, což je o 3,6 mld Kč nad alikvotou celoročně rozpočtovaného schodku (-17,9 mld Kč) a zhruba na úrovni stejného období minulého roku.
Celkové výdaje 259,3 mld Kč představují 37,9 % ročního úkolu, což je mírně vyšší úroveň než v roce 2000 ( 37,4 % schváleného rozpočtu) a za alikvotou zaostávají o 26,1 mld Kč.
Výsledný schodek státního rozpočtu ke konci května roku 2001 ve výši -28,8 mld Kč představující 58,7 % schváleného rozpočtu převyšuje pětiměsíční alikvotu o 8,4 mld Kč. Tento nepříznivý vývoj byl ovlivněn v rozhodující míře čerpáním výdajů nezahrnutých do Parlamentem ČR schváleného státního rozpočtu pro letošní rok.Jde jednak o již zmiňované prostředky na náhradu škod způsobených suchem v celkové dosavadní výši 4,1 mld Kč a dále o prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu formou návratných finančních výpomocí ke krytí výplaty náhrad ze Zajišťovacího fondu družstevních záložen (zákon č.9/2001 Sb.) ve výši 3,0 mld Kč.
Kromě toho se zde zatím nepříznivě odráží především nižší než předpokládaná dynamika daňových příjmů, u nichž státní rozpočet počítal s růstem.4,6 % proti očekávané skutečnosti (proti skutečnosti 2000 to bylo 6,5 %), zatímco dosažená skutečnost za pět měsíců letošního roku představuje meziroční růst pouze o 2,8 %. Tento propad je výraznýhlavně u DPH (meziroční index za pět měsíců 85,2 % proti rozpočtovanému 93,2 % ), proti alikvotě činí výpadek 9,4 mld Kč. V porovnání s alikvotním podílem je propad rovněž u spotřebních daní (2,8 mld Kč ), u daní z příjmů právnických osob (-6,2 mld Kč) a u daní z příjmů fyzických osob (2,9 mld Kč).
Pokladní plnění příjmů:
v mld. Kč Rok 2000
Skutečnost
leden-květen2001
% plnění SR
za leden - květen
2000meziroční
index
2001/2000Schválený
rozpočetSkutečnost
leden - květen% plnění
PŘÍJMY CELKEM
221,22
636,20
230,58
36,2
37,4
104,2
Daňové příjmy celkem 208,75 593,82 220,68 37,2 36,7 105,7 Daňové příjmy (bez pojistného SZ) 122,09 359,40 125,45 34,9 35,1 102,8 z toho:
-DPH55,53 136,00 47,30 34,8 37,0 85,2 - spotřební daň 24,44 67,20 25,21 37,5 31,5 103,2 - daně z příjmů PO 14,85 52,80 15,77 29,9 28,5 106,2 - daně z příjmů FO 13,40 76,50 29,03 37,9 36,6 216,6 vybíraná srážkou 4,15 6,90 2,84 41,2 38,1 68,4 ze závislé činnosti 9,25 62,50 22,63 36,2 36,0 244,6 z přiznání x 7,10 3,56 50,1 x x - správní a soudní poplatky 2,07 7,10 2,11 29,7 37,0 101,9 - majetkové daně 2,72 7,60 2,01 26,4 38,3 73,9 - clo 5,20 12,20 4,07 33,4 46,4 78,3 Pojistné SZ 86,66 234,42 95,23 40,6 39,1 109,9 z toho: na důchody 66,27 179,88 72,82 40,5 39,0 109,9
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace
12,47
36,90
6,65
18,0
54,1
53,3z toho:
- kapitoly1,99 26,38 3,18 12,1 x 159,8 - VPS 9,82 8,80 2,67 30,3 x 27,2 z toho:
- příjmy z úroků a realizace fin.majetku
0,22
0,81
0,14
17,2x 63,6 - splátky půjček ze zahraničí 1,56 2,85 1,06 37,2 29,1 67,9 - přijaté sankční platby 0,44 1,13 0,50 44,4 x 113,6
Příjmy kapitoly OSFA
x 5,48 3,25 59,3 x x Celkové čerpání výdajů:
v mld. Kč Ukazatel 2000
Skutečnost
leden-květen2001
% plnění SR
za leden - květen
2000meziroční
index
2001/2000Schválený
rozpočetSkutečnost
leden - květen% plnění
VÝDAJE CELKEM
234,72
685,18
259,35
37,9
37,4
110,5
běžné výdaje 220,59 603,26 245,87 40,8 39,0 111,5 z toho:
- platy zaměstnanců a ost. platby za
proved. práci (vč. povinného pojistného)20,84 85,47 24,20 28,3 29,1 116,1 - neinv. trans. fondům soc. a zdrav. pojiš. 13,79 28,04 11,48 40,9 48,9 83,2 - neinvestiční transfery státním fondům*) 1,22 4,24 1,91 45,0 50,2 156,6 - neinv. transfery veř. rozp. územ. úrovně 11,62 17,79 19,11 107,4 43,1 164,5 - neinv. trans. příspěvk. apod. organ. 25,23 73,02 15,83 21,7 40,9 62,4 - sociální dávky 106,36 267,29 114,66 42,9 41,9 107,8 z toho:
důchody76,13 193,40 82,60 42,7 41,6 108,5 pasivní politika zaměstnanosti 2,65 5,90 2,26 38,3 36,8 85,3 ostatní soc. dávky 14,50 34,75 16,49 47,5 48,6 113,7 státní soc. podpora 13,08 33,24 13,32 40,1 38,9 101,8 - aktivní pol. zaměstnanosti 0,95 4,17 1,27 30,5 23,8 133,7 - náhr. plac. obyvat. j.n. (prostř. na insolventnost) x 0,50 0,08 16,0 x x - nein.půjčky veř. rozp. územní úrovně 0,03 0,20 0,00 0,0 10,0 0,0
- kapitola Státní dluh**)x 21,33 8,47 39,7 x x
kapitola Operace SFAx 29,09 5,61 19,3 x x
kapitálové výdaje14,13 48,66 7,86 16,2 22,9 55,6 z toho:
- investič. trans. PO apod. organ.3,77 10,98 1,17 10,7 25,6 31,0 - investič. nákupy a související výdaje 5,30 21,61 3,38 15,6 24,8 63,8
kapitola Operace SFA
x 4,17 0,01 0,2 x
**) zahrnuje úroky a poplatky z dluhové služby a kurzové rozdíly
(Tisková zpráva ze dne 1.6.2001)