Očekávaný vývoj daňových příjmů veřejných rozpočtů
Z aktualizované analýzy vývoje daňových příjmů veřejných rozpočtů plyne, že dojde k nenaplnění očekávaných hodnot v roce 2006. Nově revidované odhady jsou o 13,4 miliardy Kč na úrovni veřejných rozpočtů a o 10,3 miliardy Kč na úrovni státního rozpočtu nižší. Odhad z léta letošního roku činil 679,9 mld. Kč na úrovni veřejných rozpočtů a 483,5 mld. Kč na úrovni státního rozpočtu. Z tohoto odhadu se také vycházelo při sestavování státního rozpočtu na rok 2007.
Daňové příjmy ve schváleném státním rozpočtu na rok 2006 činí 666,5 mld. Kč na úrovni veřejných rozpočtů a 473,2 mld. Kč na úrovni státního rozpočtu. Poslední odhad očekávané skutečnosti roku 2006 činí 664,1 mld. Kč na úrovni veřejných rozpočtů a 470,7 mld. Kč na úrovni státního rozpočtu. Z výsledků analýz tedy vyplývá, že očekávané odchylky ve srovnání se schválenými rozpočty budou v roce 2006 v obou případech činit 2 až 3 mld. Kč. Novou predikci daňových příjmů na rok 2007 bude možno zpracovat až po uzavření roku 2006.
Analýzy očekávaného vývoje daňových příjmů veřejných rozpočtů (tedy státního rozpočtu a rozpočtů krajů, obcí a mimorozpočtových fondů) provedla sekce Daně a cla Ministerstva financí vedená náměstkyní ministra Danou Trezziovou v rámci pravidelné aktualizace očekávané skutečnosti výběru daňových příjmů v roce 2006, vypracované v souvislosti se zpracováním Zprávy o plnění státního rozpočtu za první tři čtvrtletí roku 2006. Jedná se o údaje na hotovostním základě v metodice používané pro sestavování státního rozpočtu.
Největší kladná odchylka oproti schválenému rozpočtu ve výši zhruba 10 mld. Kč je očekávána u daně z příjmů právnických osob. Tato odchylka je způsobena zejména vyšším nominálním hospodářským růstem v roce 2005 – ten byl v době tvorby predikce odhadován na 6,3 %, podle aktuálních čísel ČSÚ dosahoval výše 7,1 % – a pokračující ziskovost velkých poplatníků daně. U státního rozpočtu lze očekávat překročení rozpočtovaných příjmů o 7 mld. Kč.
Největší záporná odchylka oproti schválenému rozpočtu ve výši zhruba 5 mld. Kč je očekávána u spotřebních daní z tabáku. V letech 2004 až 2008 dochází a bude docházet k postupnému zvyšování sazeb spotřebních daní na cigarety. Tato povinnost České republice plyne z Přístupové smlouvy k EU. Pokud výrobci cigaret uvedou do volného daňového oběhu a zdaní cigarety ještě před zvýšením sazby, mohou je doprodávat i po zvýšení sazby. V červnu až září tak bylo inkaso této daně prakticky nulové, dle údajů o odebraných tabákových nálepkách za srpen lze vzhledem k 60-ti denní splatnosti očekávat již v říjnu inkaso v řádu stamilionů Kč.
O asi 3 mld. Kč bude nižší i výnos daně z příjmů fyzických osob, na úrovni státního rozpočtu o asi 1 mld. Kč. Důvodem je zejména schválení zvýšení paušálů pro podnikatele zpětně i pro rok 2005, s kterým návrh státního rozpočtu na rok 2006 nepočítal, a větší než původně očekávaný dopad společného zdanění manželů. Odhad dopadu zavedení společného zdanění manželů na základě daňových přiznání podaných za rok 2005 činí až 4 mld. Kč. V důvodové zprávě k novele zákona o daních z příjmů bylo uvedeno očekávané snížení příjmů vlivem zavedení společného zdanění manželů ve výši 0,5 až 1 mld. Kč. Přesnější odhad nebylo možné stanovit vzhledem k legislativní úpravě společného zdanění manželů.
U ostatních daní lze očekávat nižší odchylky od rozpočtovaných hodnot. O zhruba 2 mld. Kč bude pravděpodobně nižší výnos daně z převodu nemovitostí, což je zřejmě způsobeno nenaplněním očekávání výraznějšího oživení trhu s nemovitostmi v souvislosti s původně uvažovaným zvýšením sazby DPH na stavební práce pro účely bydlení. Rovněž o zhruba 2 mld. Kč bude nižší výnos spotřební daně z minerálních olejů, což souvisí s vyšší cenou pohonných hmot v průběhu léta 2006.
Tabulka
schválený rozpočet 2006 |
očekávaná skutečnost aktualizovaná po 1. pololetí 2006 |
očekávaná skutečnost aktualizovaná po 3. čtvrtletí 2006 |
|
---|---|---|---|
daňové příjmy veřejných rozpočtů | 666,5 mld. | 679,9 mld. | 664,1 mld |
daňové příjmy státního rozpočtu | 473,2 mld. | 483,5 mld. | 470,7 mld |