Nárůst vykazovaných tržeb o 100 % není překvapující. Jak jej ale MF spočítalo?
1. Proč není dvojnásobný nárůst tržeb překvapením
Hlavním cílem etržeb je zlepšení podnikatelského prostředí v České republice. Není náhodou, že první vlna spuštěná k 1. prosinci 2016, se týkala právě stravovacích služeb. Ministerstvo financí jednoduše začalo tam, kde daňové úniky při hotovostním placení představovaly systémový problém. V branži, kde to bohužel s nepřiznáváním tržeb a neplacením daní dost často zašlo tak daleko, že ceny obědů a obědových menu se de facto přizpůsobily situaci, jako by neexistovalo ani DPH, ani odvody za zaměstnance, ani daň z příjmu. A čím více provozů krátilo tržby, tím bylo pro každého, kdo byl ochoten své tržby přiznat, obtížnější to dělat a zůstat konkurenceschopný.
Není překvapující, že v takových podmínkách docházelo k masivnímu zatajování tržeb, kterých byla podle našich nejnovějších analýz vykazována zhruba jen polovina. Ostatně Finanční správa nebyla dlouhodobě schopna tento stav efektivně řešit, čemuž podnikatelé své počínání přizpůsobili. Ministerstvo financí očekávalo, že stejně tak se podnikatelé přizpůsobí situaci, kdy krácení tržeb již nebude standardem, ale ze strany Finanční správy snadno zjistitelným a sankcionovaným porušením zákona. Aby toto přizpůsobení nemělo dopad do výrazného zdražení například obědových menu, snížilo MF restauracím a hotelům DPH za stravovací služby z 21 % na 15 %.
2. Metodika výpočtu
Finanční správa se v lednu 2017 podrobně zaměřila na náhodný vzorek 1600 restaurací a hotelů, což představuje asi 4 % subjektů z první vlny, aby posoudila, o kolik jim s účinností zákona narostly meziročně tržby za měsíc prosinec. Tento stejný vzorek vykazoval v průběhu prosince 2015 tržby 263,6 mil. Kč a v prosinci 2016 vykazoval tržby 527,4 mil. Kč. To svědčí o dvojnásobném nárůstu vykazovaných tržeb.
Vzhledem k tomu, že Finanční správa v prosinci 2015 nedisponovala elektronickou evidencí tržeb, tržby dotyčných subjektů za prosinec 2015 bylo nutné vyhledávat v příslušných výkazech individuálně s mimořádnou pracností. Vzorek 4 % lze však z hlediska statistických zkoumání považovat vysoce vypovídající podíl. Připomínáme, že drtivá většina statistických výzkumů je běžně zpracovávána na zlomcích procenta celého souboru a statistická odchylka se i tak pohybuje v jednotkách procent. Skutečnost, že počínaje prosincem 2016 budou tato srovnání záležitostí několika málo minut, jen potvrzuje, jaký posun z hlediska digitalizace a modernizace správy daní elektronická evidence tržeb představuje.
Výběr daňových subjektů, u nichž byly tržby srovnány, byl proveden výhradně podle dostupnosti srovnatelných dat. Všechny subjekty splňují dvě podmínky: 1) Existují u nich údaje za oba dva roky 2) Podnikají pouze v oblasti spadající do první vlny etržeb. Důvodem je to, že údaje za rok 2015 pocházejí z daňových přiznání, ve kterém jsou všechna podnikání příslušného subjektu sečtena, tedy pokud by měl i jiný druh podnikání, tak by bylo porovnání zkreslené. Aby nebyl průzkum zatížen sezónními vlivy, záměrně jsme srovnávali prosinec s prosincem.
100% růst tržeb dle uvedené analýzy 1600 daňových subjektů byl potvrzen i doplňkovou analýzou celkových tržeb segmentu podnikání spadajícího do první vlny etržeb. Tato kontrolní analýza byla provedena porovnáním objemu tržeb vykázaných v prosinci 2016 v systému etržeb přepočteného na 12 měsíců oproti objemu tržeb daňových subjektů zapojených do první vlny etržeb, které tyto daňové subjekty vykázaly, nebo měly vykázat v daňových přiznáních. Zatímco systém etržeb přepočtený na celý rok představuje tržby ve výši 240 mld. Kč, tak objem tržeb, které byly v roce 2015 byly přiznány, byl v intervalu 120 až 130 mld. Kč.
Přiložená tabulka obsahuje specifikaci vzorku podle regionálního rozložení (sídla firmy).
Kód FÚ | FÚ | Počet DS |
---|---|---|
2000 | Finanční úřad pro hl. m. Prahu | 440 |
2100 | Finanční úřad pro Středočeský kraj | 177 |
2200 | Finanční úřad pro Jihočeský kraj | 60 |
2300 | Finanční úřad pro Plzeňský kraj | 69 |
2400 | Finanční úřad pro Karlovarský kraj | 48 |
2500 | Finanční úřad pro Ústecký kraj | 80 |
2600 | Finanční úřad pro Liberecký kraj | 56 |
2700 | Finanční úřad pro Královéhradecký kraj | 41 |
2800 | Finanční úřad pro Pardubický kraj | 66 |
2900 | Finanční úřad pro kraj Vysočina | 38 |
3000 | Finanční úřad pro Jihomoravský kraj | 185 |
3100 | Finanční úřad pro Olomoucký kraj | 90 |
3200 | Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj | 129 |
3300 | Finanční úřad pro Zlínský kraj | 80 |
Celkem | 1559 |