Strukturální nerovnováhy z pandemie a důsledky války ztěžují konsolidaci veřejných financí
Růstové vyhlídky světové ekonomiky s nedořešenými důsledky pandemie narušila na konci února invaze ruských vojsk na Ukrajině. Energetická závislost na Rusku, sankce s cílem tlumit vojenskou agresi a nestabilita na trzích s fosilními palivy vedly k masivnímu růstu cen energií. Ty dopadají na domácnosti, podniky, ale i na poskytovatele veřejných služeb. Situace vyžadující rázná opatření současně vytváří příležitosti, jak tyto mimořádné programy dočasně financovat.
Očekáváme, že veřejné finance, stále zatížené opatřeními přijatými v minulých letech během pandemie, budou letos hospodařit se schodkem 4,6 % HDP. V příštím roce by se měl schodek mírně snížit na 4,3 % HDP a při absenci podpůrných opatření v letech výhledu by deficity měly klesat ke 2,5 % HDP. Nastavená fiskální politika tak povede k nárůstu zadlužení na téměř 44 % HDP v roce 2022, respektive na cca 46 % HDP v roce 2023.
„V letošním krizovém roce jsme se pod tíhou dvouciferné inflace a násobně rostoucích cen energií rozhodli řešit primárně akutní pomoc domácnostem a firmám a zajistit dostatek cenově dostupných energií. Provádět letos tvrdou fiskální restrikci by bylo skutečně na úkor výrazného snížení životního úrovně a přežití řady firem. Jsem ale přesvědčen, že v příštím roce musíme otočit kormidlem a přijít jako vláda s plánem fiskálně restriktivních kroků, které povedou ke snížení tempa zadlužování. Jakkoliv to bude bolestivé, nepopulární a voda na mlýn populistickým projevům opozice,“ dodává Stanjura.
Aktuální deficity veřejných financí odvádí pozornost od dlouhodobého financování sociálních systémů ČR. Podobně jako u již tradičního nedostatku pracovníků na trhu práce se nabízí, zda je možné vyšší mírou ekonomické aktivity obyvatel pozitivně ovlivnit například důchodový systém. Analýza obsažená v samostatné kapitole Fiskálního výhledu poukazuje s ohledem na mezinárodní srovnání a zkušenosti na nižší využití potenciálu u žen v produktivním věku a u obyvatel nad 55 let.
V případě žen v produktivním věku jsou na vině značné přestávky v pracovní kariéře ale například také omezené institucionální možnosti péče o malé děti. Tyto nedostatky se pak negativně odráží v následném uplatnění žen na trhu práce a ve výši jejich výdělků. U seniorů se chování na trhu práce do značné míry odvíjí od nastavení odchodu do důchodu. Ve společnosti, která čelí fenoménu stárnutí a prodlužující se době dožití v dobrém zdraví, je vhodné hledat způsoby a podmínky, jak motivovat obyvatele k ekonomické aktivitě do vyššího věku.
Efekt změn vedoucích k vyšší míře ekonomické aktivity přitom není zanedbatelný. Jak ukazují naše propočty, zvýšení míry participace u žen mateřskou a rodičovskou dovolenou podle Rakouska a zároveň sladění důchodového věku mužů i žen dle doby dožití by nerovnováhu důchodového systému snížilo až o cca 100 miliard korun v dnešních cenách.
ukazatele v metodice Evropského systému národních a regionálních účtů z roku 2010 | |||||||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||||||||
Příjmy celkem | mld. Kč | 1 941 | 2 069 | 2 245 | 2 394 | 2 367 | 2 530 | 2 784 | 3 064 | 3 157 | 3 246 |
změna v % | 1,6 | 6,6 | 8,5 | 6,7 | -1,2 | 6,9 | 10,0 | 10,1 | 3,0 | 2,8 | |
Výdaje celkem | mld. Kč | 1 907 | 1 992 | 2 196 | 2 378 | 2 696 | 2 841 | 3 091 | 3 367 | 3 349 | 3 431 |
změna v % | -1,7 | 4,5 | 10,3 | 8,2 | 13,4 | 5,4 | 8,8 | 9,0 | -0,5 | 2,4 | |
Saldo veřejných financí | mld. Kč | 34 | 77 | 48 | 17 | -329 | -312 | -307 | -303 | -192 | -185 |
% HDP | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 0,3 | -5,8 | -5,1 | -4,6 | -4,3 | -2,5 | -2,3 | |
Strukturální saldo | % HDP | 0,8 | 0,8 | 0,0 | -1,1 | -2,6 | -3,5 | -3,1 | -3,3 | -3,0 | -2,9 |
Dluh veřejných financí | mld. Kč | 1 755 | 1 750 | 1 735 | 1 740 | 2 150 | 2 567 | 2 927 | 3 270 | 3 504 | 3 726 |
% HDP | 36,6 | 34,2 | 32,1 | 30,0 | 37,7 | 42,0 | 43,9 | 46,1 | 46,2 | 46,7 |
Zdroj: ČSÚ. Výpočty a predikce MF ČR.