Státní rozpočet pro rok 2024 míří do třetího čtení
Celkově Ozdravný balíček během příštích dvou let sníží rozpočtové deficity celkem o 150 mld. Kč, a přibrzdí tak tempo zadlužování státu. Jen v příštím roce balíček přispívá ke snížení salda státního rozpočtu o 97,7 mld. Kč. Třetí čtení bude pravděpodobně zahájeno na přelomu listopadu a prosince 2023.
„Sestavili jsme první rozpočet této vlády, který nečelí mimořádným výdajům vyvolaným vnějšími krizemi, jako bylo skokové zdražení energií nebo pomoc Ukrajině či uprchlíkům hledajícím v ČR bezpečí před agresí Ruské federace. Schválený rozpočet tak můžeme označit jako odpovědný. Vracíme se k prioritě naší vlády, kterou je rozpočtová disciplína. Rozpočet plní naše závazky zvýšením výdajů na obranu a školství, nesaháme ani na sociální dávky – a to i přes rostoucí náklady na obsluhu státního dluhu,“ řekl ke schválenému návrhu rozpočtu ministr financí Zbyněk Stanjura.
Ukazatel | SR 2023 | SR 2024 | rozdíl 2024 - 2023 |
---|---|---|---|
Příjmy státního rozpočtu | 1 928 | 1 940 | 12 |
Výdaje státního rozpočtu | 2 223 | 2 192 | -31 |
Saldo státního rozpočtu | 295 | 252 | -43 |
Do návrhu rozpočtu roku 2024 je mimo jiné plně promítnut závazek vlády vyčlenit na výdaje na obranu v příštím roce částku odpovídající 2 % HDP (téměř 160 mld. Kč). Tyto výdaje nejsou rozpočtovány pouze v kapitole Ministerstva obrany, ale i v kapitolách dalších resortů, jako například Správy státních hmotných rezerv, Ministerstva zahraničních věcí, Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost, Národního bezpečnostního úřadu nebo Ministerstva dopravy.
Rozpočet také posiluje výdaje na školství a plní především závazek vlády navýšit platy učitelů na 130 % průměrné mzdy v ekonomice (průměrný plat učitele v příštím roce stoupne o 2 501 Kč na 52 426 Kč). Zároveň také zachovává výši výdajů na vědu a výzkum z národních zdrojů (40,2 mld. Kč) ve stejné výši jako v roce 2023.
Výrazně více prostředků (meziročně o 36 %) musí stát vyčlenit i na financování státního dluhu, které má vzrůst na 95 mld. Kč z letošních 70 mld. Kč. Platba státu do veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce se zvýší na 151 mld. Kč (podle zákonné automatické valorizace od 1. ledna 2024 dosáhne platba za osobu a měsíc 2 085 Kč).
Naopak v neinvestičních výdajích státních institucí dochází k úsporám, jak se vláda zavázala v Ozdravném balíčku. Mzdové výdaje napříč všemi kapitolami meziročně klesnou o 2 %, což přinese celkovou rozpočtovou úsporu v rozsahu 9,2 mld. Kč. Provozní výdaje státu (bez výdajů Ministerstva obrany) byly zredukovány o 5 %, resp. o 2,3 mld. Kč. Na základě Ozdravného balíčku došlo také k výrazným škrtům v národních dotacích v jednotlivých kapitolách, a to v souhrnné výši 84,1 mld. Kč, včetně plánovaného ukončení státní podpory přenosové soustavy a distribuční sítě v objemu 38 mld. Kč. Bez tohoto vlivu představují dotační škrty částku 46,1 mld. Kč.
Celkově ve srovnání s letošním schváleným rozpočtem pracuje navržený rozpočet pro rok 2024 s výdaji nižšími o 31 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 1,4 %. Rozpočtový deficit by se měl zlepšit o 43 mld. Kč, ale fakticky odráží úspory v ještě větším rozsahu.
„Celkové výdaje rozpočtu klesnou poprvé od roku 2016. Reálně vláda zredukovala deficit o více než 43 mld. Kč. Kdybychom přičetli k letošnímu plánovanému schodku (295 mld. Kč) zvýšené výdaje na obranu včetně těch na neustále se zvyšující dluhovou službu (48 mld. Kč + 25 mld. Kč), dosahoval by rozpočtový schodek v příštím roce 368 mld. Kč. Pokud bychom promítli do tohoto deficitu čistě jen opatření z Ozdravného balíčku plánovaná na příští rok (-97 mld. Kč), dostali bychom se na deficit 271 mld. Kč. Museli jsme tak aktivně najít dalších 19 mld. Kč úspor, což nebylo lehké, ale nakonec jsme v pětikoalici dosáhli kompromisu,“ dodal ministr financí Zbyněk Stanjura.
Objemově největší kapitolou rozpočtu bude v příštím roce spravovat opět Ministerstvo práce a sociálních věcí, jenž bude přerozdělovat 926,5 mld. Kč (meziročně o 3 %, resp. o 27 mld. Kč více). V jeho kapitole jsou promítnuty především sociální výdaje včetně důchodů ve výši 706,2 mld. Kč, což je nárůst o 34,5 mld. Kč proti letošnímu roku mimo jiné také vlivem zákonné valorizace, která od ledna 2024 zvýší základní složku penzí o 360 Kč. Průměrný důchod tak od ledna stoupne na 20 635 Kč.
Druhou největší kapitolou s plánovanými výdaji 269 mld. Kč (meziroční nárůst o 1,5 %, resp. o 3,9 mld. Kč) zůstává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které ve svých výdajích pokrývá i 8,5 mld. Kč pro zvýšení platů učitelů. Největší nárůst výdajů mezi kapitolami bude mít v příštím roce Ministerstvo obrany vzhledem k závazku vlády zvýšit prostředky na obranu země na úroveň 2 % HDP.
Příjmová strana státního rozpočtu počítá s daňovými příjmy v objemu přes 952 mld. Kč (meziroční nárůst o 5 mld. Kč) a příjmy z pojistného na sociální zabezpečení ve výši 756 mld. Kč (meziročně o téměř 68 mld. Kč více). Inkaso daně z přidané hodnoty by mělo dosáhnout téměř 387 mld. Kč (nárůst o 5 mld. Kč), spotřebních daní bezmála 159 mld. Kč (nárůst o 6,7 mld. Kč), daně z příjmu právnických osob bez daně z neočekávaných zisků přes 198 mld. Kč (nárůst o 41 mld. Kč) a daně z příjmu fyzických osob ve výši 155,5 mld. Kč (nárůst o 20,8 mld. Kč). Rozpočet také zahrnuje příjem 127,5 mld. Kč z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů.
Oproti návrhu Ministerstva financí odeslanému vládě koncem srpna doznal státní rozpočet několika změn, a to nejen ve struktuře výdajů, ale i v celkové výši finančních prostředků, se kterými bude stát v příštím roce hospodařit. Z titulu dalšího vývoje pokladního plnění a nově schváleného programu otevření pracovního trhu pro pracovníky ze třetích zemí zahrnulo Ministerstvo financí do upravené verze rozpočtu očekávané daňové příjmy a příjmy z pojistného na sociální zabezpečení ve výši 6 mld. Kč. Kromě toho byly do konečné verze rozpočtu zahrnuty vyšší předpokládané příjmy z dividend společností, ve kterých stát vykonává akcionářská práva. Tyto dodatečné příjmy v celkové výši 19 mld. Kč byly přerozděleny mezi resorty v rámci zářijových politických jednání, nicméně deficit zůstal oproti prvnímu návrhu nezměněn.
Ozdravný balíček, který míří k projednání Senátu ČR, pomůže ke zlepšení hospodaření veřejných financí a již v příštím roce se i díky němu sníží deficit veřejných financí na 2,2 % HDP z letošních odhadovaných 3,6 % HDP. V roce 2025 by měla konsolidace pokračovat a deficit klesnout na 1,7 % HDP. Střednědobý výhled Ministerstva financí počítá se schodkem rozpočtu ve výši 235 mld. Kč pro rok 2025 a jeho dalším poklesem na 220 mld. Kč v roce 2026.
číslo kapitoly | kapitola | státní rozpočet 2023 | státní rozpočet 2024 |
---|---|---|---|
301 | Kancelář prezidenta republiky | 431 517 595 | 424 890 297 |
302 | Poslanecká sněmovna Parlamentu | 1 552 674 530 | 1 501 576 393 |
303 | Senát Parlamentu | 661 350 102 | 662 206 891 |
304 | Úřad vlády České republiky | 1 403 335 781 | 1 223 353 700 |
305 | Bezpečnostní informační služba | 2 227 190 270 | 2 149 787 270 |
306 | Ministerstvo zahraničních věcí | 9 999 525 244 | 9 984 584 185 |
307 | Ministerstvo obrany | 111 808 740 647 | 151 181 002 791 |
308 | Národní bezpečnostní úřad | 332 031 158 | 313 067 665 |
309 | Kancelář veřejného ochránce práv | 162 239 700 | 153 400 504 |
312 | Ministerstvo financí | 23 959 621 516 | 23 469 044 512 |
313 | Ministerstvo práce a sociálních věcí | 899 423 653 905 | 926 539 123 911 |
314 | Ministerstvo vnitra | 99 733 224 285 | 97 446 613 586 |
315 | Ministerstvo životního prostředí | 19 824 751 417 | 20 912 456 666 |
317 | Ministerstvo pro místní rozvoj | 22 548 519 295 | 15 126 136 906 |
321 | Grantová agentura České republiky | 4 657 413 025 | 4 600 000 000 |
322 | Ministerstvo průmyslu a obchodu | 53 790 687 885 | 39 696 835 293 |
327 | Ministerstvo dopravy | 112 700 866 821 | 103 673 185 639 |
328 | Český telekomunikační úřad | 2 222 277 137 | 2 433 439 405 |
329 | Ministerstvo zemědělství | 57 485 751 119 | 53 707 002 714 |
333 | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 265 023 032 191 | 268 968 969 809 |
334 | Ministerstvo kultury | 18 512 591 071 | 16 577 671 049 |
335 | Ministerstvo zdravotnictví | 15 592 522 966 | 11 450 526 881 |
336 | Ministerstvo spravedlnosti | 36 537 616 335 | 35 761 515 449 |
343 | Úřad pro ochranu osobních údajů | 189 695 700 | 186 277 988 |
344 | Úřad průmyslového vlastnictví | 232 509 280 | 209 310 508 |
345 | Český statistický úřad | 1 374 418 368 | 1 168 359 292 |
346 | Český úřad zeměměřický a katastrální | 3 905 601 998 | 3 742 789 405 |
348 | Český báňský úřad | 189 507 591 | 176 621 670 |
349 | Energetický regulační úřad | 306 643 922 | 305 560 991 |
353 | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 273 353 093 | 259 966 340 |
355 | Ústav pro studium totalitních režimů | 193 808 789 | 187 422 525 |
358 | Ústavní soud | 241 412 885 | 242 300 618 |
359 | Úřad Národní rozpočtové rady | 26 286 994 | 25 688 149 |
361 | Akademie věd České republiky | 7 177 502 810 | 7 642 481 529 |
362 | Národní sportovní agentura | 6 908 296 695 | 6 904 453 648 |
364 | Digitální a informační agentura | 0 | 1 997 225 525 |
371 | Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí | 33 383 441 | 33 354 153 |
372 | Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | 74 917 734 | 72 045 731 |
373 | Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře | 23 319 886 | 22 354 064 |
374 | Správa státních hmotných rezerv | 3 778 578 416 | 3 672 734 868 |
375 | Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 472 955 196 | 486 157 965 |
376 | Generální inspekce bezpečnostních sborů | 519 503 730 | 518 471 853 |
377 | Technologická agentura České republiky | 6 327 572 010 | 6 282 134 018 |
378 | Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost | 616 610 013 | 610 947 413 |
381 | Nejvyšší kontrolní úřad | 630 992 091 | 590 376 060 |
396 | Státní dluh | 69 966 880 286 | 94 966 880 286 |
397 | Operace státních finančních aktiv | 380 000 000 | 10 000 000 |
398 | Všeobecná pokladní správa | 358 519 256 425 | 273 765 679 558 |
Celkem | 2 222 954 141 348 | 2 192 035 985 673 |