Rozhovor s Radkem Urbanem o stavebním spoření
Rozhovor s Radkem Urbanem, náměstkem ministra financí.
Zdroj: ČT 24 | 17.4.2012 | 21:10 | Pořad: Ekonomika
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A víc k tématu Vojtěch Lukáš, předseda Asociace českých stavebních spořitelen a po telefonu se k nám připojí Radek Urban, náměstek ministra financí. Pánové, dobrý večer.
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
Dobrý večer.
Radek URBAN, náměstek ministra financí, ministerstvo financí
--------------------
Dobrý večer divákům.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tak, pane předsedo, co vám nejvíc vadí na tom, řekněme dvoukolejném poskytování stavebního spoření.
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
Tak zákon, který má zítra projednávat vláda, zakotvuje dva poskytovatele stavebního spoření, čili jednoho produktu, a to za naprosto rozdílných podmínek. Pro stavební spořitelny by měly platit stálá jako omezení, kdežto pro univerzální banky, tam by měla být možnost volného nakládání s vybranými prostředky od klientů.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Jinými slovy, vám nevadí ani ta konkurence, ale jako nerovné podmínky pro tuto konkurenci, mezi vámi a bankovními ústavy.
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
No samozřejmě.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane náměstku, váš návrh jak říkáte asi neomezí stavební spoření, ale pokud projde v této podobě, tak zcela jistě omezí stavební spořitelny. A není to nakonec jeho cíl, zlikvidovat stavební spořitelny? Protože to stavební spoření dostane se do zcela jiných parametrů.
Radek URBAN, náměstek ministra financí, ministerstvo financí
--------------------
Já tuto myšlenku zásadně odmítám. V žádném případě není cílem ministerstva financí zlikvidovat stavební spoření. Naopak my si velmi uvědomujeme, že tento produkt po dlouhých 18 let naučil český národ spořit. My akorát říkáme, že produkt zachováme včetně státní podpory, ale chceme rozšířit možnost, chceme umožnit, aby na volném trhu tento produkt mohl poskytovat více poskytovatelů a k tomu, co říkal pan předseda Lukáš, žádná stavební spořitelna nežije ve vzduchoprázdnu. Všechny stavební spořitelny jsou součástí velkých finančních skupin a zatím jsme neslyšel argumentaci i ze strany těchto velkých finančních skupin, respektive akcionářů stavebních spořitelen. To si myslím, že do budoucna tato debata ještě musí proběhnout. Ale znovu opakuju, pokud se týká těch kritizovaných rozdílných podmínek, musíme být korektní a jestli stavební spořitelny argumentují tím, že můžou investovat omezený okruh aktiv, na druhou stranu také oni mají výhodu, poněvadž platí nižší příspěvek do fondu pojištění vkladů.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane předsedo, tady zazněl ten argument, že stavební spoření je závislé na státním příspěvku. Ten se do budoucna pravděpodobně ještě bude snižovat. Už se snížil. Není to takový ten argument pro to, že vlastně tento model spoření je vlastně jakoby přežitý a že by se stavební spořitelny mohly vrátit pod křídla svých mateřských ústavu tak, jak to pan náměstek naznačoval?
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
Tak já se nedomnívám v žádném případě, že by tento model stavebního spoření byl přežitý. Je velmi zajímavé, že řada zemí, od kterých bysme to neočekávali, tak studuje model stavebního spoření jako alternativu k poskytování hypotečních úvěrů například. Já nemohu teda souhlasit zejména teda s tím, že v zákoně jsou zakotveny naprosto nerovné podmínky. A cílem investorů, kteří zakládali stavební spoření, i těch mateřských bank, zcela jistě nebylo do budoucna opět ze stavebních spořitelen udělat banku, nebo jí, nebo jí včlenit zase zpátky do mateřské instituce. Stavební spořitelny ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tehdy určitě ne, ale teď možná se ta situace mění.
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
... ale ono to nebude dávat pro ty banky v současný době smysl, poněvadž stavební spořitelny oslovují trochu jiný segment trhu, než ho oslovují univerzální banky. Takže nevidím v tom vůbec žádný smysl, který by, nebo odůvodnění, logické odůvodnění, aby mateřské banky opět to chtěly stáhnout stavební spořitelny k sobě.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Třeba nám to řekne pan náměstek. Pane náměstku, já to vnímám tak, že chcete do značné míry přesměrovat to stavební spoření z péče státu víc do péče trhu. Proč by tedy stavební spořitelny nemohly mít stejné podmínky jako bankovní ústavy, pak by to byla přece skutečná konkurence, o které jste hovořil. Ale když budou dvoje různé podmínky, tak to nebude rovná konkurence.
Radek URBAN, náměstek ministra financí, ministerstvo financí
--------------------
Já chci především ukázat na přesný detail toho našeho návrhu. Tady to ještě nezaznělo. My tím naším návrhem dáváme možnost, možnost pro banky provozovat produkt stavební spoření. Na druhou stranu dáváme možnost pro stavební spořitelny, aby se staly bankami a aby tuto údajnou nerovnost mohly vyrovnat. A protože máme zájem na tom, aby tyto možnosti se do života prosadily korektně, dáváme tam jednoroční rozdíl. Jinými slovy, stavební spořitelny mohou o bankovní licenci požádat už od roku 2014 a banky mohou produkt stavebního spoření začít nabízet teprve od roku 2015 ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane náměstku, tím jste ale vlastně potvrdil tu moji otázku, kdy jsem se ptal, jestli vám náhodou nejde o likvidaci stavebních spořitelen. Protože jestliže těmto ústavům dáváte šanci, nebo počítáte s tím, že by si zažádaly o bankovní licenci, tak tím ze stavebních spořitelen vzniknou banky, jinými slovy, zaniknou stavební spořitelny. Je to tak?
Radek URBAN, náměstek ministra financí, ministerstvo financí
--------------------
... ne, my dáváme pouze možnost a my v žádném případě nechceme ovlivňovat obchodní rozhodnutí akcionářů dnešních nebo budoucích. Ta možnost, kterou dáváme všem, je rovnocenná a v tom případě my nespatřujeme žádnou nerovnost.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane předsedo, je ta možnost rovnocenná? Protože ten model hospodaření stavebních spořitelen je jiný, než u klasických bankovních ústavů. Čili podle mě ta koexistence teoreticky, nebo prakticky možná není.
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
Aha, ano přesně tak. Já naprosto nemohu souhlasit s tím, co pan náměstek říká. Tady je třeba si jako uvědomit, že produkt, který poskytují stavební spořitelny, je zcela odlišný od produktu, který by poskytovaly univerzální banky, jestliže by navrhovaná novela zákona ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pojďme to vysvětlit velmi ...
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
... prošla. Ano ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
... lapidárně. Stavební spořitelny hospodaří s penězi pouze v rámci onoho stavebního spoření ...
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
... ano, přesně tak v rámci takzvaného kolektivu, čili ony mají omezené možnosti s nakládáním s těmi prostředky, tím je vlastně i zajištěná stabilita nejenom jako úrokových sazeb, ale i podmínek pro poskytování produktů. Kdežto univerzální banky v podstatě by nakládaly s uspořenými prostředky s jako jakýmikoliv jinými a vlastně ten produkt by se dostal na stejnou běžnou rizikovost, jako jiný retailový produkt univerzální banky. Právě z toho důvodu té vysoké bezpečnosti byly už historicky stavební spořitelny založeny.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane náměstku, od kdy by navrhované změny měly podle vaší představy platit a jste ochotni o jejich parametrech ještě diskutovat?
Radek URBAN, náměstek ministra financí, ministerstvo financí
--------------------
Tak 2014 možnost stavebních spořitelen požádat o bankovní licenci. 2015 možnost bank nabízet stavební spoření jako produkt, ale já se ještě vrátím, mně to nedá, k tomu takzvanému kolektivu a prosím znovu opakuju slovo takzvaný, takzvaný kolektiv a takzvaný přáteliští klienti přece fungují v každém systému bank. Já jsem také přátelský klient, také jsem součástí kolektivu jiných klientů mé univerzální banky, ale ani by mě nenapadlo toto vydávat za výhodu. A potom si ještě dovolím poznámku ke stabilitě, rizikovosti a bezpečnosti. Tady slyšíme, že stavební spořitelny jsou bezpečné, že jsou, že překonaly úspěšně krizi. No částečně také proto, že dostaly státní příspěvek. Každému odvětví v národním hospodářství ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Rozumíme tomu, o tom už jsme hovořili, o státním příspěvku. Pane předsedo, jenom velice stručně. Kdyby toto začalo platit, jak se změní trh bankovního stavebního spoření?
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
To je velmi těžko odhadnout. Samozřejmě, že by stavební spořitelny na to nějakým způsobem musely reagovat. Skutečně je to možná předčasná otázka vzhledem k tomu, že nevíme, jak bude konečná podoba zákona vypadat. Pak to budou strategická rozhodnutí.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Díky za vaše názory, pánové, hezký večer. Na shledanou.
Vojtěch LUKÁŠ, předseda, Asociace českých stavebních spořitelen
--------------------
Já děkuji za pozvání. Na shledanou.
Radek URBAN, náměstek ministra financí, ministerstvo financí
--------------------
Na shledanou hezký večer.