Odvody hazardu obcím
Není pravdou, že by konkrétním obcím Ministerstvo financí cokoli slibovalo. Na základě požadavků obcí odhadlo jejich příjmy z hazardu v roce 2012 dle dostupných čísel v roce 2010. Zástupci obcí byli zcela jasně upozorněni, že realita se může od tohoto orientačního odhadu lišit, zejm. pokud obce ruší herní zařízení na svém území. Již nyní je zřejmé, že obce jako celek získají v roce 2012 o několik miliard korun více než v roce 2011. U konkrétních obcí se však mohou projevit změny týkající se místních podmínek. Obcím navíc neposílá peníze Ministerstvo financí, ale jsou přerozdělovány na základě celostátního výnosu mezi stát a obce prostřednictvím daňové správy. Není též možné porovnávat odhad za celý rok 2012 pouze se skutečností prvního pololetí letošního roku.
Je třeba také připomenout, že systém platný do roku 2011 poskytoval zástupcům loterního průmyslu výhodu, které žádné jiné odvětví nemělo – určovali si sami příjemce svých veřejných odvodů. Tento systém byl špatně kontrolovatelný a orgány činné v trestním řízení šetří několik podezření na podvodná jednání. Od roku 2012 bylo prosazeno standardní zdanění hazardu a speciální odvod, který je příjmem státního a obecních rozpočtů. O veřejných prostředcích, jako u každého jiného odvětví, nyní rozhodují demokraticky volení zástupci, nikoli nevolení zástupci hazardního průmyslu.