Rozhovor s Ladislavem Minčičem na téma spotřebních daní
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Všimli jste si také toho, o kolik méně zpráv se v médiích objeví, když ceny benzinu a nafty klesají, než když pohonné hmoty zdražují? Podle nejnovějších údajů ze závěru minulého týdne se cena Naturalu dostala nad 36,53 haléřů. Nafta je o haléř dražší. Navzdory současnému poklesu ale především autodopravci argumentují, že vysoká daňová zátěž uvalena na pohonné hmoty vede řidiče k tomu, že tankují v zahraničí a v důsledku tak klesají i příjmy státního rozpočtu. V Poslanecké sněmovně se dnes konala debata o tom, jak vysoká spotřební daň by ekonomice pomohla. Byl u toho i 1. náměstek ministerstva financí Ladislav Minčič. Dobrý den.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministerstva financí
--------------------
Dobrý den. Dobrý večer.
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
A také viceprezident Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Jiří Povolný. Vítejte. Dobrý den.
Jiří POVOLNÝ, viceprezident Sdružení autodopravců Česmad Bohemia
--------------------
Dobrý večer.
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Je z té debaty, pánové, nějaký jednoznačný závěr ohledně snížení spotřební daně na pohonné hmoty, pane náměstku?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministerstva financí
--------------------
Tak já myslím, že při tom jednání bylo jasně formulováno, že vysoká spotřební daň z pohonných hmot rozhodně není tím, co by mělo být považováno za hnací motor naší ekonomiky, to je nezpochybnitelná pravda.
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
A z vašeho pohledu, tedy v současné době, je spotřební daň příliš vysoko nebo ne?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministerstva financí
--------------------
No, tak samozřejmě už několik let od onoho takzvaného Janotova balíčku diskutujeme o tom, že výše spotřební daně v České republice, když se porovná s vývojem sazeb této daně v některých sousedních zemích, tak vede k tomu, že velká část našich autodopravců vůbec netankuje nebo minimálně tankuje na území České republiky, že řada občanů v příhraničních regionech pro své soukromé potřeby také jezdí tankovat do sousedních zemí a že tedy tato věc v konečném důsledku vede k tomu, že v podstatě naši daňoví poplatníci odvádějí část daní do rozpočtu sousedních zemí. To je skutečnost.
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pane Povolný, vás se nebudu ptát, jestli si myslíte, že spotřební daň v současné chvíli je moc vysoká, to by byla nadbytečná otázka, ale jaká je podle vás pravděpodobnost, že kdyby se, že by se výběr daně zvýšil, kdyby se snížila ta sazba, protože to je váš argument?
Jiří POVOLNÝ, viceprezident Sdružení autodopravců Česmad Bohemia
--------------------
No, tak já myslím, že to je dlouhodobý argument, v podstatě od toho zvýšení spotřební daně 3 roky zpátky už v podstatě ukázaly, že zvýšení daně, od kterého se očekávalo zvýšené výnosy do státního rozpočtu, že se tak nekoná, naopak my jsme museli zareagovat prostě tržně a pokud chceme aspoň trochu zachovat svoji konkurenceschopnost, tak významné tankování provádíme v zahraničí, to je úplně normální, a bohužel jako ministerstvo financí nechce slyšet naše argumenty. Já bych chtěl poděkovat z tohoto místa panu poslanci Šeichovi, že dneska ten kulatý stůl uspořádal, že se u toho stolu sešli teda odborníci, kteří dokázali, ať už z praxe nebo z ekonomické sféry, že skutečně ty propady jsou velmi značné, 6 až 8 miliard každý rok, počítáme-li zpátky, je to někde 16 až 20 miliard. No, já si myslí, že ...
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Počkejte, myslíte, že o 6 až 8 miliard ročně se vybere méně kvůli tomu, že je ta sazba nastavena takto vysoko?
Jiří POVOLNÝ, viceprezident Sdružení autodopravců Česmad Bohemia
--------------------
Přesně tak, ano. Jeden významný dopravce tam dokumentoval, kolik milionů nechá v zahraničí, já to můžu dokumentovat taky, a ostatně naši členové Česmad Bohemia ty jednoznačné jaksi taxi nebo cifry prostě přináší, takže je to naprosto nezpochybnitelné ...
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pane Minčiči, je to opravdu nezpochybnitelné, že by stát vybral na dani více, kdyby se snížila sazba spotřební daně?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministerstva financí
--------------------
No, tak ono ptáte-li se mne, je-li to nezpochybnitelné, chci říci, že jedinou námitkou ministerstva financí a i vlády jako celku proti návrhům, které v uplynulých 2 letech ve sněmovně zazněly nebo byly prezentovány, návrhu, které se týkaly snížení spotřební daně z pohonných hmot, tak i veškerá námitka spočívala v tom, že není úplně jasné, jaký bude rozpočtový dopad takového manévru. Je nezpochybnitelné, že snížení sazby spotřební daně se, pokud bude větší než haléřové, ano, se promítne do cen. Otázka je, do jaké míry si to, se to silně promítne do cen, ale já jsem ochoten připustit, že takřka úplně ...
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Ale vy mi berete, vy mi berete moji otázku, to jsem se právě chtěl zeptat, jestli to je jisté, že kdyby se, kdyby se snížila spotřební daň, takže by klesly i ceny u čerpacích stanic, pane Povolný, co o tom soudíte?
Jiří POVOLNÝ, viceprezident Sdružení autodopravců Česmad Bohemia
--------------------
No, tak podívejte, dneska mimo jiné pan Loula, ředitel benziny, tam doslova řekl, pokud bude spotřební daň snížena, zcela ji promítnu do ceny nafty na stojanech. Zrovna tak se vyjádřilo i Sdružení čerpadlářů. Další věc je, smutné je, že máme prostor téměř 3 koruny na snížení spotřební daně proti limitu v Evropské unii, další věc je, že to byla chyba, že vůbec ke zvýšení spotřební daně došlo, to už uznal úplně kdekdo, včetně ministra financí. Takže teď už jde jenom to vzít dostatek politické vůle a tuto chybu napravit.
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Zajímavé konkrétní číslo, pane náměstku, 3 koruny na litru, skutečně o tolik by mohla klesnout cena pohonných hmot, kdyby se snížila spotřební daň?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministerstva financí
--------------------
Tak já myslím, že o takovéto částce se ani dnes na tom semináři nehovořilo. Tam kolegové z Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické hovořili o snížení sazby spotřební daně zhruba kolem 1,50, mezi 1,40 a 1,80 hovořili jako o optimálním snížení. A když k tomu vezmu ještě 20-procentní nebo 21-procentní sazbu daně z přidané hodnoty, tak jsme řádově něco nad 2 korunami, o 3 korunách tam dneska výslovně nikdo nemluvil. Ale problém promítnutí, promítnutí té nižší daně do nižší ceny je jenom jednou částí toho rébusu, který je třeba řešit. A jak jsem říkal, předpokládám, že z větší části se skutečně snížení sazby asi promítne do nižší ceny, nakonec o tom svědčí reakce cen na vývoj ropy, kurzu koruny a podobně, ale problém je v tom ...
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Nezlobte se, pane náměstku, já jenom chci dát ještě na chviličku prostor panu Povolnému, bohužel jenom pár stručných vět, je to spotřební daň pro dopravce zásadní problém nebo prostě dopravci natankují jinde?
Jiří POVOLNÝ, viceprezident Sdružení autodopravců Česmad Bohemia
--------------------
Ale problém to je, samozřejmě, podívejte, já jsem uvedl 3 koruny, nikoliv, že bychom usilovali o 3 koruny, jenomže je tam takovýhle prostor na vysvětlenou, jo, ale pochopitelně tam je ten bod zlomu někde ta 1,80 a více. Nás jenom mrzí, že zbytečně tyto velké prostředky, téměř 10 korun z každého litru necháváme v zahraničí, když tady se potýkáme tedy s problémem, jak sestavit rozpočet ...
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Chápeme, chápeme vaše argumenty, já vám velice děkuji, že jste je přišel říci k nám do studia, viceprezident Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Jiří Povolný. Naším hostem byl také 1. náměstek ministra financí Ladislav Minčič.