Pochybnosti o loňském hospodaření nejsou na místě
Komentář Aleny Schilllerové, ministryně financí.
Zdroj: Pochybnosti o hospodaření vlády nejsou na místě
Státní rozpočet je v dobré kondici. V loňském roce skončil s nízkým schodkem 6,2 miliard korun a dosáhl tak druhého nejlepšího výsledku za posledních dvacet. Přesto však stále slyšíme kritické hlasy, podle kterých stát nemyslí na budoucnost a loňský rozpočet má být jen další promarněnou šancí. Jen máloco je ale vzdálenější pravdě než právě tato tvrzení.
Loňský výsledek hospodaření je lepší o 53,8 miliard korun, než se původně plánovalo. Za to vděčíme jednak růstu ekonomiky, který nasadil rychlejší tempo, než se při přípravě rozpočtu dalo předpokládat. Velkou zásluhu na nízkém schodku má také efektivnější výběr daní. Výrazně lepší inkaso daní a pojistných překonalo o 40 miliard korun naše původní očekávání.
Daně se přitom nezvyšovaly, právě naopak – byla zavedena druhá snížená sazba DPH a také snížena sazba DPH na stravování a časopisy. I přesto jsme jen na DPH na úrovni veřejných rozpočtů vybrali meziročně více o 9,2 procenta. Když si toto číslo srovnáme s růstem ekonomiky, který dosahuje 5,1 procenta, můžeme jasně vidět, že k vyššímu výběru DPH velkou měrou přispěla i fungující opatření, která jsme zavedli, zejména kontrolní hlášení a EET.
Díky kontrolnímu hlášení jsme vybrali na DPH v loňském roce o 7,2 miliardy korun, což jednoznačně potvrzuje vysokou účinnost tohoto opatření v boji proti daňovým únikům. EET pak vylepšila čísla výběru DPH o dalších 5,2 miliardy korun. To je o více než pětinu více oproti tomu, kolik jsme původně předpokládali. A poté, co uplynou lhůty pro podávání daňových přiznání za rok 2017, projeví se letos EET pozitivně i na výběru daní z příjmů.
Vraťme se však znovu ke schodku loňského rozpočtu. Pokud bychom očistili loňský rozpočet od příjmů a výdajů spojených s fondy EU, dosáhl by deficit pouhých 1,3 miliardy korun. A to už je téměř vyrovnaná bilance. Přitom v roce 2016, kdy stát hospodařil s rekordním přebytkem, byl takto očištěný rozpočet ve schodku 13,6 miliard korun. To jednoznačně dokazuje, že se nespoléháme jen na evropské fondy a připravujeme zemi na dobu, kdy přestane být čistým příjemcem dotací z EU.
To, že myslíme na budoucnost, potvrzuje i dlouhodobý pozitivní vývoj salda důchodového účtu. Podle našich prvotních propočtů dosáhl důchodový účet schodku 5,8 miliard korun a od roku 2013 tak poklesl o téměř 50 miliard korun. Letos by se důchodový účet dokonce měl ocitnout poprvé po deseti letech v přebytku, a to ve výši 3,1 miliardy korun. V dalších letech by navíc měl ještě mírně narůst až na 4,8 miliardy korun v roce 2020. To nás těší, ale ani tak nesmíme usnout na vavřínech a musíme připravit kvalitní důchodovou reformu.
Dobrá kondice veřejných financí ještě více vynikne, pokud se podíváme na hospodaření celého sektoru vládních institucí, který loni dosáhl přebytku 1,1 % HDP, tedy přes 50 mld. Kč. Česká republika se tak díky tomu stala vůbec nejlépe hospodařící zemí EU. Tento přebytek navíc poroste i v dalších letech, v roce 2020 by měl dosáhnout až 1,7 % HDP. Zásluhu na tom má kromě lepšího výběru daní také dlouhodobě přebytkové hospodaření územních rozpočtů. Veřejné finance bohatnou a s nimi i rozpočty obcí a krajů, které si loni polepšily oproti roku 2016 o 18,3 miliardy korun.
Zkrátka se jasně ukazuje, že se veřejné finance podařilo v uplynulých letech uzdravit a hospodaření státu kráčí správným směrem. Pesimismus tedy opravdu není na místě.
Alena Schillerová, ministryně financí