CZ EN

Rozhovor s Alenou Schillerovou v pořadu Devadesátka na ČT 24

Rozhovor s Alenou Schillerovou, ministryní financí
Zdroj: ČT 24 | 20.3.2018 | 20:00 | Pořad: 90' ČT24

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak tolik tedy aktuální jednání na zámku v Lánech, ale teď už zamíříme za slibovanou elektronickou evidencí tržeb, protože stále ještě není úplně jasné, jak bude v tom definitivním stadiu vypadat. Už jsme zmínili vládní návrh, ten zamířil do připomínkového řízení, ovšem o možných změnách v elektronické evidenci už dnes hlasovali poslanci. Byl to návrh senátorů, aby platby nemusely evidovat sociální ústava, nemocnice, lékaři v ambulancích, ale stalo se to, že poslanci jej nepustili ani do druhého čtení.

Jan VOLNÝ /ANO/
--------------------
Zanedlouho doputuje do sněmovny velký, velká novela zákona o EET, která bude obsahovat i nějaké ty výroky Ústavního soudu, proto si myslím, že bysme měli hlasovat o zamítnutí.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Kromě hnutí ANO se proti vyslovili sociální demokraté a pak také komunisté.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/
--------------------
Je to škoda, týkalo se to sociálních služeb a jestli nám chce někdo vážně tvrdit, že k daňovým únikům dochází v sociálních službách nebo u lékařů, tak já ten názor prostě nemám.

Markéta PEKAROVÁ ADAMOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
--------------------
My se pokusíme připravit takový pozměňovací návrh, který by umožnil, abychom EET zrušili úplně.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak to jsou představy opozice. My jsme ale slíbili, že dnes bude odpovídat na otázky diváků, nejen diváků samozřejmě, ministryně financí v demisi za hnutí ANO Alena Schillerová. Vítejte. Dobrý večer.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Dobrý večer.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak nejprve k tomu hlasování, když se člověk podívá na sjetinu, vidí, jak hlasovalo hnutí ANO, tak předpokládám, že s tím souhlasíte, že ten senátní návrh o lékařích, nemocnicích, ambulancích a tak dále byl zamítnut.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Samozřejmě s tím souhlasím. Už jenom z toho prostého důvodu, že my máme připravenu komplexní novelu, která reaguje na rozhodnutí Ústavního soudu a na naše zkušenosti. Není dobrá cesta nějakých přílepků a jednotlivých nesystémových pozměňovacích návrhů, takže určitě jsem, byť jsem nehlasovala, protože nejsem poslankyně, to samozřejmě podpořila.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, a co budete prosazovat? Ptá se divačka Tereza s tím, že naráží právě na ten senátní návrh, takže zůstaňme, prosím, u něj, u lékařů ambulancí, nemocnic a sociálních služeb. To tam bude zapracováno?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Tak to téma je poměrně široké. Celá řada těchto sociálních služeb, o kterých byla dnes řeč, podniká jako veřejně prospěšný poplatník. Ti nepodléhají EET ze zákona, pokud nevykonávají podnikatelskou činnost a i tam až s příjmy nad 300 tisíc, v souladu se zákonem a s metodickým pokynem finanční správy. Takže to je jedna stránka věci.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
A to praktičtí lékaři ale nejsou třeba.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
To praktičtí lékaři nejsou. A samozřejmě pokud ten praktický lékař bude podnikat jako fyzická osoba, tak my už dnes počítáme pro všechny fyzické osoby za určitých podmínek a parametrů, o kterých určitě budeme hovořit za chvíli, počítáme s tím, že tam bude jakýsi nový offline režim. To znamená, nebudou muset evidovat elektronicky a já vedu velice podrobné debaty s různými lékařskými svazy. Už u mě byli asi všichni a jsme dohodnuti, že oni zpracují určitou analýzu, jestli je ta úprava, které teď odešlo do meziresortu, jestli je pro ně dostačující. Budeme se v rámci meziresortu bavit o případných úpravách, takže to je komplexnost.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, ale vaše představa je tedy ta, že nikoli zproštění pro lékaře povinnosti evidovat, ale jen offline režim, papírové účtenky, jednou za měsíc odeslání všech příjmů na finanční úřad a tak dále. Pro lékaře nikoli, paušální výjimka.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Paušální výjimka určitě ne. My nechceme rozšiřovat paušální výjimky. Tou cestou určitě nejdeme. My chceme komplexně pojmout určitý typ offline režimu. A já předpokládám, že z velké míry se tam mohou lékaři, kteří splní ty podmínky, k tomu dostat.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ale já jenom připomenu, co jsme teď připomněli od pana Stanjury, předsedy poslanců občanských demokratů, to jsou skutečně lékaři, kteří tak strašně fixlovali se svými příjmy, se svými fakturami. Je skutečně potřeba, aby takováto profese, která podniká, nikoli třeba dle zákona, ale minimálně, řekněme, pocitově v trochu jiném režimu, podléhalo elektronické evidenci nebo evidenci jakéhokoli druhu?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Já vůbec nemám tendenci a nikdy to prostě nedělám, abych ukazovala na tu či jinou skupinu a vytvářela prostě nějaké pnutí. To není můj cíl. Já na nikoho neukazuji. Neříkám, že je většina podnikatelů podvádí. Naopak většina je poctivých, ale jestliže jsme přistoupili k EET jako k úpravě, která má být komplexní a má narovnat podnikatelské prostředí, tak samozřejmě v té první fázi se to takto zavedlo.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá. Tak já jenom dodám pár podrobnosti. Senátní novela, o které tu hovoříme a kterou dnes poslanci zamítli, tak počítala s některými výjimkami z té elektronické evidence tržeb, z té klasické konkrétně, ještě jednou připomenu, to byly sociální ústavy, nemocnice anebo ambulance. No, a jedním z důvodů zamítnutí bylo právě to, že se jedná o další novelu elektronické evidence, kterou mají poslanci řešit. Už před 2 týdny totiž prošel do prvního čtení návrh Starostů a nezávislých, ti chtějí z elektronické evidence vyjmout menší podnikatele, protože evidence by se podle nich měla týkat pouze plátců daně z přidané hodnoty, tedy podnikatelů s ročním obratem nad milion korun. No, a pak je tu ta třetí novela, tentokrát to je ta velká novela, můžeme jí říkat, z resortu financí, kterou připravuje právě Alena Schillerová a ta počítá například s už zmíněným offline režimem pro malé podnikatele. Dále by měla zavádět výjimky z elektronické evidence tržeb, které by se týkaly zrakově postižených, tržeb z předplacených telefonních karet nebo z obchodní letecké dopravy. To je to, co teď víme o tom návrhu. Budeme zjišťovat další podrobnosti, v mezičase ovšem k Aleně Schillerové přibyl další host. Je tu s námi místopředseda komunistů Jiří Dolejš. Dobrý večer přeju.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
Dobrý večer vám i divákům.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Ale ještě než se k vám, pane Dolejši, dostanu, tak, prosím, proč zrovna telefonní karty, letecká doprava a tak dále, paní ministryně?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
To byly naše zkušenosti ze zavedení těch prvních dvou vln, kdy jsme začali. Tyto problémy se v rámci resortního připomínkového řízení, se projednával zákon o evidenci tržeb, neobjevily. Přinesl je život, napsal je život a najednou se objevily problémy. Já jsem vedla jednání jako náměstkyně, takže samozřejmě o všech vím naprosto podrobně. Řešili jsme problém, jak se blížila třetí a čtvrtá vlna, tak se ozvaly najednou letecké společnosti. Přišly s problémem, že by česká letecká společnost měla prodávat letenku třeba v Singapuru, a měla by podléhat EET, což je technicky neproveditelné. Telefonní karta znamená, že každá SMSka by musela být vydán účet. To by bylo drahé, technicky zbytečné, protože ta stopa tam je velká. Hazard, ten je dneska tak přeregulovaný díky komplexní úpravě, kterou přijalo ministerstvo financí, že to bylo zbytečné. No, a nevidomé jsme vlastně upravili vládním nařízením, takže předpokládám, že tam je nějaké legitimní očekávání těchto nevidomých podnikatelů. To byla zkušenost vlastně s diskusí po zavedení EET a tím, jak se blížila třetí vlna a připravovali se ti jednotliví podnikatelé, tak přišli s těmito problémy.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Takže tržby za hazardní hry ano, lékaři ne, protože nechcete ukazovat prstem ...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, ne, ne, protože ten hazard dneska má komplexní úpravu a je tam naprosto jasná stopa. Není tam možné, že by tam docházelo k nějakému krácení tržeb, proto u většiny těch her, neříkám, že u všech, prostě bude vynětí z EET.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, pane místopředsedo Dolejši, je to vysvětlení dostačující pro vás? Tyto úpravy v té první velké novele?

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
Já chápu, že ti, kteří přistoupili na myšlenku, že EET je třeba nějakým způsobem zkorigovat, tak že vycházejí především z praktických zkušeností. Pochopitelně, že i z rozhodnutí Ústavního soudu a z toho, že výjimky by měly být v zákoně a ne prováděny pouze nařízením vlády. Takže to je jakási minimalistická koncepce a pochopitelně jako tvaru bude ta revize systému EET, tak o tom rozhodne až Poslanecká sněmovna ve finále. Já pouze chápu to, že tím nositelem diskusí a konečných změn bude vládní návrh a nikoliv dílčí návrhy, které přicházely do sněmovny už v minulém období, kde spadly do koše na konci volebního období a přišly znovu. Teď je ten poslanecký návrh, nejsou to jenom Starostové, tam jsou spolupodepsáni Piráti a tak dále, to je celá pestrá škála lidí a že to není, že se tím nestal ani ten senátní návrh, byť mohou inspirovat nejenom ministerstvo, ale i ti, kteří budou přicházet s pozměňovacími návrhy během druhého čtení, až vládní návrhy do razí do sněmovny.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, bavíme-li se tedy o inspiraci, tak divák Petr ptá se, jaké změny bude obsahovat novela zákona o elektronické evidenci tržeb nad rámec toho, co už jsme řekli. Je to minimalistická varianta nebo maximalistická. Je možné ještě něco nechat na poslanecké kreativitě v tuto chvíli, něco, o čem už byste věděla třeba, paní ministryně?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Já jsem určitě přesvědčena o tom, že dojde k diskusím v rámci jednání Poslanecké sněmovny a určitě zcela zásadním momentem bude ten parametr, který jsme zvolili vlastně pro to vynětí. Jestli bych mohla, tak bych teď vysvětlila, že reagujeme na rozhodnutí Ústavního soudu. Vyjímáme platební karty. Reflektujeme to, že už dneska DIČ, to daňové identifikační číslo nemusí být součástí účtenky. Co je nejpodstatnější, ten Ústavní soud, který potvrdil legitimitu tohoto zákona, tak řekl velice zjednodušeně, udělejte si jasno v těch výjimkách a dejte je do zákona ať jsou tam jednou pro vždy, nepůjde to měnit.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
A ten parametr to je 200 tisíc ročního příjmu z evidovaných tržeb.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, ne. Není.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak prosím.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ne. Bude to offline režim. Podnikatel bude muset požádat finanční správu, která přezkoumá, že to splňuje a teď ten nastavený parametr je fyzická osoba, neplátce DPH a je tam 200 tisíc, ale nikoliv příjmu ročního, ale hotovostních plateb. To je parametr, pro který mě přesvědčily podnikatelské svazy a komory, když jsme to debatovali. My jsme měli 3 varianty řešení. Tato zvítězila a víceméně ten parametr, abych změnila parametr z příjmů na hotovostní platby. Je to logické, protože ten podnikatel má 900 tisíc příjem a bude mít 20 tisíc hotovostní platby a musel by mít EET, takže parametr se vztahuje k hotovostním platbám. Tady si myslím, že tady bude prostor pro nějakou debatu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Nahoru nebo dolů zkrátka. Divák Antim ptá se, proč jste byli proti, aby se elektronická evidence tržeb vztahovala na plátce daně z přidané hodnoty? To je přeci parametr, který už v právním řádu máme, jasně dělí podnikatele na velké a malé a není potřeba tedy vymýšlet nějaké další číslo.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Protože všechny tyto pozměňovací návrhy. Jednou jsou to plátci DPH, jednou je to 750 tisíc, všechny mají jednoho společného jmenovatele. Že neznáme reálné příjmy. Nerada bych někomu něco podsouvala. Prostě EET mělo zreálnit příjmy, mělo říct vlastně, jestli skutečně ten či onen už nemá být plátce DPH. Pokud by se to týkalo plátců daně, navíc byly tady obavy, že by mohlo dojít k nějakému účelovému drobení těch činností a podobně. Prostě není to systémový přístup. My si myslíme, že ten náš je systémovější a prodiskutovaný se svazy a komorami. To já považuji za velmi cenné.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, a myslí si to i komunisté? Pokud se nepletu, tak ještě předloni jste mluvili o půlmilionové hranici. To platí?

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
Ono to tak v podstatě, když si to přepočtete na situaci těch podnikatelských subjektů, ono to tak vychází. Takže ono je to spíš podle toho, jaké je skutečně v zákoně stanoveno kritérium, ten dopad se mírně liší, já chápu, že ministerstvo financí tak trochu propočítává, ale myslím si, že to není asi až tak kruciální záležitost, protože ty efekty, fiskální efekty zas nejsou tak dramatické. Takže je to jenom jiný princip, který pravděpodobně v praxi nebude činit takové problémy, a to možná i z hlediska toho, že když máte nastavenou tu hranici obratu, tak se může stát, že ti, kteří se blíží té hranici, tak mohou volit různé taktiky, jak se, jak se tomu vyhnout. Nemusí to být jenom dělení firem, ale i různé způsoby plateb, a to je přesně to, co bychom nechtěli.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, ale to, co navrhuje teď tedy ministerstvo financí, tedy ten zvláštní offline režim s nějakou, řekněme, i pohyblivou hranicí třeba, která se změní i ve sněmovně, tak to je optimální řešení? To už není likvidace střední třídy, jak jste mluvili o tom ve svém usnesení předloňském ještě nedávno?

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
Nepochybně je to zjednodušení systému, nepochybně to je méně, řekněme, obtěžování této části podnikatelské veřejnosti, ale já na rozdíl od paní ministryně si dovedu představit, možná mám větší fantazii, si dovedu představit, že debata o daňových paušálech může ve sněmovně vypuknout, koneckonců ta definitivní podoba tohoto zákona nebo daňového balíčku bude podléhat většinovému projednávání a ta škála těch názorů je tam opravdu pestrá, poměrně v zákrytu s ODS jsou kolegové ze Strany přímé demokracie, kteří v tomto ohledu jsou viditelně pravicovější, takže si myslím, že ta většina se bude muset nějakým způsobem najít, předpokládám určité diskuse na tato, na tato témata.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, a když jsme u té diskuse, s dovolením, offline režim, ten spočívá v tom, že si každý obchodník, každý podnikatel vyzvedne na finančním úřadu balíček účtenek, ty bude vydávat, potom je bude muset evidovat si sám pro sebe, jednou měsíčně je odnese, to je zjednodušení skutečně? Není přeci jednodušší koupit si vlastní dobrovolně elektronickou v uvozovkách pokladnu?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
To je samozřejmě na vůli každého toho podnikatele.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, jestli jste s tím takto neoperovali, že přeci se dobrovolně raději přihlásí k elektronické evidenci.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
My jsme uvažovali úplně jinak, my jsme uvažovali úplně jinak. My jsme uvažovali tak, že jsme se zamysleli nad tím, co ten obchodník, který dnes ještě nemá EET, musí dělat. A využít a navázat na to. Tak on, když dneska přijdete k obchodníkovi, který nemá tu povinnost mít EET, tak na požádání vám musí vydat účtenku. Takže napříště ji vydá povinně. Nebude ji vydávat na požádání, ale prostě vydává vám ji vždycky, aby nemusel s tím mít žádné náklady, vyzvedne si ten štoček těch účtenek kdekoliv na území České republiky u finanční správy, nemusí samozřejmě ke svému správci daní. Další povinnost, kterou už dneska má, tak on podle příslušného ustanovení daňového řádu musí průběžně, pokud nemá elektronickou evidenci tržeb, evidovat svoje příjmy. To on už dneska musí dělat. Zákon říká průběžně. To znamená, teď vlastně bude v určitém intervalu, my tam máme nastavený měsíční. To je zase parametr k diskusi. Bude takovouto evidenci odesílat v rámci daní, takže využili jsme toho, co už dneska dělá a prostě jenom jsme tomu dali striktnější pravidla.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, další pravidlo, které vy jste zmínila, nevidomí podnikatelé, pokud se nepletu, tak ta původní vyhláška hovoří o dočasné výjimce. Bude dočasná i v tom novém zákoně?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, nebude. Jedná se o nějakých asi tisíc podnikatelů, fyzických osob. Jsou to různí ladiči pijan a maséři. Na vládním výboru bylo tehdy domluveno pro zdravotně postižené. My jsme velice spolupracovali s nimi. My jsme neřešili jenom výjimku. My jsme tehdy řešili vůbec přístupnost webu v EET, ale šli jsme dál a vlastně umožnili jsme ve spolupráci s těmito občany, strašně nám pomohli, protože to samozřejmě musíte vnímat jejich zkušenosti. My jsme nastavili na finanční správě i obecný web daňový pro tyto osoby, takže to mělo svůj význam. To nešlo jenom o tu výjimku, že jsme prostě zavedli pro ně celou řadu možností a my jsme počítali s tím, že půjdeme to znova projednávat. Tam byla nějaká ta dočasnost, která byla podmíněna tím webem, který se ale vytvořil už dneska a druhá podmínka byla, že budou dostupné pokladní zařízení pro tyto nevidomé osoby. Na tom se také pracuje, ale my jsme se rozhodli z těch sociálních hledisek, je to tisíc podnikatelů zhruba v zemi, že tu výjimku tam nastavíme trvale.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Takto je to tedy nastaveno správně, pane místopředsedo Dolejši? Mám teď na mysli skupiny podnikatelů nebo KSČM bude chtít do diskuse přispět ještě nějakou skupinou?

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
Já si myslím, že se nějaké skupiny určitě, určitě objeví a určitě by se to nemělo tahat jak králíci z klobouku. Já si pamatuji, jak před Vánoci se to mělo vztahovat na prodavače kaprů a podobně. V tom cítím, bych řekl, trošičku politického konjunkturalismu. Mělo by to mít nějakou logiku. My sami nejsme nositelem nějaké vybrané kategorie, jako například farmáři na trzích a podobně, ale chceme, aby prostě ta část podnikatelů, která nebude obtěžovaná, aby měla, mělo to nějakou systémovou, systémovou logiku.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, proto já se ptám, jestli to necháte čistě na ministerstvu financí nebo jestli s něčím přijdete do diskuse?

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
No, ministerstvo financí předloží svůj vládní návrh, který projde připomínkovým kolečkem a okamžikem, kdy to opustí půdu vlády, nevím, jestli to stihne vláda v demisi, asi to bude ještě vláda v demisi, no, tak to přijde do sněmovny a musí začít normální parlamentní diskuse, která by se nemusela uspěchat, protože koneckonců pokud se mají ty změny spustit od příštího roku, tak si myslím, že na klidné projednání této věci je dost času. Upřímně řečeno, kdyby se té věcné diskusi věnovalo v minulém období dost, nemuseli jsme dneska možná tolik, tolik korigovat, protože ty hlasy občas zaznívaly, ale upřednostněny byly ty krajní pozice, pro ANO to byla výkladní skříň a pro zejména ODS a TOPku to byla prostě něco jako úradek ďáblův, jo, a ta věcnost se vytratila.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, tak, ono to záleží i na vás na komunistech, jestli to bude ještě vláda v demisi nebo jestli už to bude vláda s důvěrou a právě proto se na to ptám, jestli už o tom přemýšlíte jako svým způsobem tichá vládní strana, protože i na tom dnešním hlasování to bylo vidět. ANO, sociální demokraté a komunisté zamítli ten návrh.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
My jsme se spíše shodli, že to má mít jaksi pochopitelnou logiku, že těch nositelů, nosičů změn by nemělo být příliš mnoho. Ta salámová metoda tvorby legislativy není dobrá, takže jeden nosič jsem, by měl vybrat, nosič vládního zákona má šanci, že projde všemi možnými připomínkovými řízeními, že bude mít určitou komplexitu a legislativní kvalitu, no, a ty poslanecké návrhy, pokud bude dost času, tak snad nebudou mít charakter legislativního kutilství, ale budou mít také určitou kvalitu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak uvidíme. Jiří Dolejš byl s námi. Mockrát díky, pane místopředsedo. Na shledanou.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany, člen rozpočtového výboru, PS /KSČM/
--------------------
Děkuji za pozvání, hezký večer.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Hezký večer.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Proč jsem hovořil specificky o první a druhé vlně. Pojďme si shrnout, koho se vlastně elektronická evidence aktuálně týká, které fáze teprve na své spuštění čekají, respektive, které byly kvůli verdiktu Ústavního soudu odloženy. Tak prosím, elektronická evidence nebo elektronickou evidenci spustila finanční správa k 1. prosinci roku 2016. V této první fázi se vztahovala na restaurace, kavárny, hotely, penziony, ale také třeba ubytovny nebo kempy a tábořiště. Druhá fáze, ta byla spuštěná loni v březnu. Ta už zahrnovala všechny prodejny od supermarketů až třeba po malé obchody na venkově a týkala se také stánkařů s jedinou výjimkou, s výjimkou zemědělců, kteří prodávají vlastní produkty. Pro takzvané farmářské trhy měla platit až třetí fáze, elektronická evidence tržeb, s jejím zahájením počítal resort financí původně od letošního března, vztahovat se měla kromě zmíněných zemědělců také na dopravce, lékaře, právníky, účetní nebo autoservisy a pořadatele sportovních a kulturních akcí. Tato fáze byla odložena stejně, jako ta čtvrtá, která měla od 1. června platit pro řemeslníky. Tak jak pravděpodobné je to, že by se snad i ta aktuální novela, která by měla opět třetí a čtvrtou vlnu, teď už asi dohromady, nastartovat, ocitne znovu? Před posuzováním ústavních soudců? Budeme se na to ptát za malou chvíli. Paní ministryně, mimochodem, řekl jsem to správně, třetí a čtvrtá vlna už bude dohromady podle vašich plánů?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ano, my plánujeme, že třetí a čtvrtou vlnu dáme už dohromady k jednomu termínu, k účinnosti té novely.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
K jednomu termínu, k jakému třeba?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
To já samozřejmě nejsem schopna předpokládat, ale běžně podle statistik, které jsem si zjistila ještě jako náměstkyně, legislativní proces u nás trvá v průměru rok. Takže včetně tedy všeho meziresortu. Slyšela jsem pana poslance Dolejše, který predikoval, že by to mohlo být k 1. lednu 2019, to bych teda považovala za velký úspěch. Já jsem spíš se vyjadřovala už několikrát k tomu, že vidím optimálnější spíš v té první polovině toho roku 19, že mohla vstoupit novela v účinnost.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
V účinnost, ano, tedy s žádným velkým obdobím přípravy podnikatelů, kteří už by měli být připraveni z toho původně plánovaného spuštění?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Nepočítáme. Tam počítáme s nějakou zhruba měsíční lhůtou, protože samozřejmě s tím se počítalo, počítáme určitě s tím, že zas uděláme masivní kampaň v tom směru, že uspořádáme veletrhy, konference, různé přednášky. To jsme samozřejmě plánovali i teď, kdy by došlo k odložení třetí a čtvrté vlny. To určitě všechno uděláme, naplánujeme, ale s nějakou legisvakanční lhůtou nepočítáme, nevidíme pro to žádný důvod.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, tak to je ale přeci jen ještě poměrně daleko všechna, všechny tyto plány. Pojďme se podívat, nakolik vlastně ty současné projekty ministerstva financí mohou být životaschopné, tentokrát nikoli z politického nebo ekonomického, ale z právního hlediska. Protože je s námi ve spojení v brněnském studiu Michal Radvan z katedry finančního práva a národního hospodářství Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Dobrý večer, pane docente.

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Hezký večer z Brna.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak já jenom s dovolením připomenu verdikt Ústavního soudu, který tvrdí, že by podobná ustanovení elektronické evidence, jako bylo spuštění třetí a čtvrté vlny a zejména výjimek z ní, mělo být přijímáno po všestranném zvážení všech možných dopadů na zbývající část povinných subjektů, tolik citace. Už to tak je dle vás?

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Myslím si, že ministerstvo udělalo obrovský kus práce a bavíme se teď o návrhu, který je teď ve vnějším připomínkovém řízení. Měl jsem možnost ho vidět, protože právnická fakulta brněnské Masarykovy univerzity je mezi připomínkovými místy a myslím si, že ten návrh je připraven velmi dobře a věřím tomu, že pokud tam ještě nějaké věci k diskusi jsou, tak budou vydiskutovány právě ve vnějším připomínkovém řízení, následně v komisích a v samotné Legislativní radě vlády a pak uvidíme, jak to dopadne ve sněmovně.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, dobrá, ale přeci jen ta definice všestranné zvážení všech možných dopadů, tak není to přece jen tak trochu vágní? Necháno na velké blahovůli toho, kdo koná, že řeknete, ano, tak teď už jsme to všestranně zvážili a teď už ne.

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
A to platí pro všechny zákony, které jsou přijímány v České republice a kdekoliv jinde na světě. Nikdy nemůžete předjímat úplně všechny okolnosti, které mohou, mohou nastat, ale myslím si, že ministerstvo, tak jak o tom i paní ministryně již hovořila, má již nějaké zkušenosti se zaváděním EET a vlastně ty zkušenosti, pokud jsem dobře četl, tak jsou promítnuty i v tom vládním návrhu zákona.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, dobrá, ale mně zajímá a omlouvám se, že to pořád opakuji, ale to všestranné zvážení, co se vlastně stalo, co před tím nebylo a Ústavní soud to mohl považovat za nedostatečné zvážení dle vás?

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Ústavní soud tam vnímal jako problematický například vynětí prodejců kaprů a v tomto například viděl to, že to nebylo úplně dobře připraveno. Všímal si toho, že existují problémy na malých vesnicích, kde snad zanikají místní hospody a místní lidé nemají kam chodit na pivo, nicméně tohle to jsou věci, které těžko můžete předjímat, když připravujete zákon, protože pochopitelně zákon se musí týkat všech, na které, na které dopadá a ty výjimky, budiž, nemůžou být podle Ústavního soudu v podzákonných předpisech, souhlasím, ale ty výjimky, které, které nyní ministerstvo připravilo, již jsou součástí zákona.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak dobrá, ale je to skutečně, řekněme, konstruktivní přístup? Když zákon uvaluje povinnost na někoho a potom podzákonný, podzákonná norma tu povinnost z něho snímá? Není to vlastně dobře, není to rychlejší řešení, než všechny výjimky, nechávat prohlasovávat v klasickém legislativním kolečku, kde vlastně k tomu odhlasování ani nemusí dojít, byť by z objektivního hlediska ta výjimka byla, řekněme, správná? Možná to je velmi vážný termín, ale proč ne, koneckonců, to jsou ti nevidomí podnikatelé kupříkladu.

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Já souhlasím s vámi, ale Ústavní soud s námi nesouhlasí.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, ale ptám se i na váš třeba disentní názor.

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Nemám. Já, já skutečně souhlasím s vámi, ty, je to rychlejší pochopitelně upravit podzákonným předpisem a trvá to řádově měsíce maximálně. Slyšeli jsme paní ministryni Schillerovou a moje zkušenost je úplně stejná, zákon připravit trvá rok a pakliže objevíme nějakou další skupinu, na kterou se zapomene a já to nevylučuji, že se zapomene na nějakou další skupinu, bylo by to pochopitelně jednodušší, vyjmout je z EET pomocí podzákonného předpisu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobře, takže to není obstrukce, to, co dělá Ústavní soud?

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Ne, ne, ne, to nemůžu, nemůžu v žádném případě tvrdit, že Ústavní soud obstruuje, to ne.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá. Jenom ještě poslední věc, pane docente. Vy jste, pokud se nepletu, v prosinci komentoval ten samotný verdikt Ústavního soudu z toho, s tím, že Ústavní soud dle vašeho chce dát sněmovně čas, aby rozmyslela další budoucnost elektronické evidence tržeb. No, a my teď vlastně jsme svědky toho, že ten čas nebude třeba ty 3 měsíce, které nás dělí mezi verdiktem a dneškem, ale že to bude třeba rok a 3 měsíce, tak není to přeci jenom už svým způsobem opět nějaká časová obstrukce, něco, co mělo být přijato, aby celý ten balík byl systémový a není?

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Ne, já si myslím, že toho času je dost. To ministerstvo sbíralo přece jen zkušenosti už v průběhu té první a druhé vlny, čili ještě do té doby, než rozhodl Ústavní soud. Teď slyšíme a vidíme hlavně v praxi, jak ministerstvo financí postupuje, jak skutečně se baví se všemi dotčenými svazy a skupinami podnikatelů, což popravdě jsem snad ani nezažil. Těch připomínkových míst je mnohem více než předpokládají legislativní pravidla vlády. Skutečně je tendence bavit se se všemi a vychytat úplně všechny mouchy, který, které by ten návrh zákona mohl mít a velmi se mi líbí práce ministerstva na tomto předpise.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak pochvala zazněla od Michala Radvana z Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Pane docente Radvane, mockrát díky, že jste byl s námi. Na shledanou.

Michal RADVAN, katedra finančního práva a národního hospodářství, Právnická fakulta Masarykova univerzita
--------------------
Taky děkuji. Pěkný večer.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, a paní ministryně, co ale ta odvrácená strana, ta ekonomická? Přeci jen, pokud se bavíme o nějakém ročním zpoždění zavádění třetí a čtvrté vlny, tak kolik to bude výpadek z veřejných financí?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
My samozřejmě počítáme s výpadkem. Nebude až tak dramatický, protože evidence tržeb přináší víc, než jsme predikovali. My jsme predikovali pro ten první rok 2017, kdy se nám zapojí vlastně první a částečně druhá vlna příjem asi 4,3 miliardy. Máme 6 miliard z rok 17, takže to opravdu jede elektronická evidence. Nárůst meziroční DPH opravdu předčilo naše očekávání. Od začátku roku se pohybuje mezi 16, 17 procenty meziročního nárůstu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, dobrá, pak tady je ještě kontrolní hlášení, tak to je možná další atribut.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Samozřejmě, kontrolní hlášení dělá dvě třetiny, ale my už jsme měli kontrolní hlášení loni. Začalo rok před tím, teď se projevilo se všemi účinky. Samozřejmě poměr je dvě třetiny ku třetině, to je bez diskuse mezi kontrolním hlášením a evidencí tržeb. Teď se nám projeví poprvé daň z příjmů, protože bude se podávat daňové přiznání k 1. 4. a k 1. 6., takže uvidíme. My jsme pro rok 18 predikovali asi něco přes 12, přes 12 miliard, že by nám to mohlo přinést.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Na dani z příjmů jen?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Tam už se projeví. To se vám vždycky projeví ty daně. Prvně se projeví DPH, teď se projeví DPH plus příjmovka ročně. Tam už bude vlastně obojí, takže uvidíme, jak to dopadne. Na to jsem velmi zvědavá, jestli tam prostě bude i ten nárůst vyšší, takže určitě výpadek tam bude, protože jsme samozřejmě počítali, že začne teď už platit třetí vlna a vlastně od června ta vlna čtvrtá. Takže ten výpadek tam bude a já počítám, že se bude pohybovat určitě kolem nějakých 3 miliard.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak za to by byla půlka silnic druhé a třetí třídy v Libereckém kraji třeba. Takže to není až taková marginálie.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
No, je to třeba částka, kterou požadují kraje na silnice druhé a třetí třídy. Oni požadují asi 4 miliardy, z toho zhruba 3 momentálně hledám a miliardu bude přispívat ministerstvo dopravy, takže ano, máte pravdu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá a s tím tedy není problém v celkových číslech rozpočtu?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Tak vždycky je to problém samozřejmě, protože ty peníze jsou jedny a ty peníze budeme muset zvažovat. Mohli bychom si samozřejmě dovolit více, kdyby ty peníze byly, ale musím to brát, že to tak je. Budeme hledat a jsem velmi vděčná za to, že ten růst vlastně daňových příjmů je takový, jaký je. Je opravdu, opravdu velký a s velkou pokorou to přijímám.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Říká ministryně financí, která je hostem Devadesátky. My se teď ale pojďme podívat ještě na názory dalších parlamentních stran, na to, jak aktuálně vypadá a na to, jak by vypadat měla elektronická evidence tržeb.

Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/
--------------------
To, co navrhovali páni senátoři, je téma, které by se mělo řešit i nad návrhem vládního zákona, akorát vláda vidí poněkud jiné technické řešení. Věřím, že se podaří najít taková podoba, která povede ke konsensu.

Marian JUREČKA, 1. místopředseda strany /KDU-ČSL/
--------------------
Dlouhodobě říkáme a o to jsme usilovali, už když jsme byli vládní stranou, aby EET se nevztahovalo na ty menší drobné podnikatele.

osoba
--------------------
Pokud můžeme někomu ulevit, tak to rádi uděláme a budeme pro to hlasovat.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, a když jsem slíbil podnikatelský pohled, tak ten skutečně teď přichází, protože je s námi majitel Harfasportu Jaromír Fic. Vítejte. Dobrý večer.

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
Dobrý večer.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak musím říct, že vy nejste úplně asi drobný podnikatel, protože vlastníte poměrně rozsáhlou sportovní prodejnu, no, a když jsem tady mluvil o těch jednotlivých etapách, tak vy jste se zapojil v druhé etapě, a to je vlastně přesně rok. Tak by mě zajímaly vaše zkušenosti, co se za ten rok stalo? U vás v Harfasportu samozřejmě.

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
No, tak nic zásadního se nestalo, to je asi odpověď přímo na vaši otázku. Ale je tu spíš rozměr toho, jestli tady ta zátěž, která byla v první fázi zavádění ekonomická, ve fázi provozu, je spíš v rovině morální zodpovědnosti a neustálého hlídání a pocitu, že nad námi stát drží jakýsi meč, který prostě může spadnout, tak je pro mě osobně velmi nepříjemná a musím se přiznat, že podnikatelé v okolí, které já znám a kteří ..., v žádném případě si nemyslím, že byli zloději a krátili tržby, tak že by byli nadšení z tohohle kroku, protože nic užitečného a přínosného pro podnikání nám podnikatelům to nepřineslo, naopak na tý mínusový stránce, tam jsou přímé finance i zátěž administrativní, řekněme, a morální.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak to možná pojďme trochu rozvést. Tu přípravu na samotné zavedení elektronické evidence ve vašem podniku. Kolik to stálo, co bylo všechno potřeba pořídit, udělat, a tak dále, a tak dále?

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
Přímé náklady se pohybovaly v řádech vysokých desetitisíců, já řeknu úplně konkrétně to bylo někde mezi 80, 90 tisíci na moduly do e-shopu, na moduly na pokladny. Měli jsme štěstí, jestli se to tak dá říct, že jsme byli v druhé vlně, protože ty firmy, ty dodavatelé těchhle systémů už měli odladěné softwarové chyby, které vznikaly v té první vlně, takže v tomto se dá říct, že jsme jen zaplatili tyhle peníze a v zásadě nás v Harfasportu nečekalo nic jiného, protože my už dávno před EET jsme systém měli digitalizovaný, zavedený, účtenky jsme vydávali, takže tady to nebylo navíc, ale ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------

Na mzdách třeba jste to nebyli nuceni promítnout.

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
Ale to jsem právě chtěl dodat.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak prosím, omlouvám se.

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
V žádném případě se to neobešlo, neobešlo bez mzdových nákladů, protože když vezmu skupinu lidí, která se kolem toho motala a která byla nutná všechno zařídit, připravit, odkontrolovat a vyzkoušet, protože každá softwarová změna to určitě všichni, kteří něco děláme, známe, tak se jedna změna udělá a další dvě věci přestanou fungovat a prostě takové to nekonečné kolečko při zatěžování mnoha drobnostmi, tak velice zatěžuje, takže já si myslím, že obdobná částka možná o trošku menší, ale řekl bych, obdobná částka, jako nás stály přímé náklady na pořízení systému, tak firmu naší velikosti stála ta implementace, ale do toho skutečně nepočítám ty nervy a neustálé obavy, že někde se něco stane a že věci, které my potřebujeme a řešíme paralelně pro vylepšení podnikání, tak jsou tím zasaženy, protože musíme stále kontrolovat, jestli jsme náhodou díky novému modelu nezpůsobili nějaké chyby někde jinde.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
To s těmi nervy si zapamatuju, navážeme na to za chvíli. Ale k těm financím ještě, Tereza Přibylová, ptá se paní ministryně: "Zajímalo by mě, jak bude možné zpětně nahrazovat újmy, které EET způsobilo drobným podnikatelům. Pro mnohé to totiž znamenalo," nikoli tedy pro zde přítomného pana Fice, "ukončení činnosti."

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Víte, já samozřejmě s naprostým respektem poslouchám slova pana podnikatele, nechci je v žádném případě shazovat.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Nevím, jestli to je úplně váš
/nesrozumitelné/ ...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Přesně tak, já nechci vůbec ani to nějakým způsobem ten význam slov jeho nějak zesměšňovat. My jsme uspořádali, jak jsem říkala, obrovské množství veletrhů a konferencí. Bavili jsme se o těch nákladech. Pan podnikatel je velká firma, jak připustil anebo sám to říkáte. Já nevím, já neznám vaši firmu a předpokládám, že jste investoval prostě už do lepšího systému. Tím je to samozřejmě dáno. My jsme nechtěli v žádném případě regulovat žádnou firmu, která bude dodávat podnikatelům. Nechtěli jsme nic takového, byť po tom bylo voláno. Certifikujte nějakou firmu. Ne. Je to prostě trh volný, ať si každý vybere, jaké zařízení chce a vy jste pravděpodobně šel do nákladnějšího zařízení. Propojil jste to možná se skladovým hospodářstvím a s dalšími věcmi, s účetnictvím.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
A když se bavíme o náhradě jakési, dobrá, újmy nebo nákladů. Tak daňová sleva, pokud se nepletu, tak byla jen 5 tisíc.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ano, 5 tisíc korun.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
A to asi je jasné, že obchod podobných rozměrů, jako je velký obchod se sportovním zbožím si nevystačí se zařízením za 5 tisíc.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Samozřejmě, že ne. My jsme, my jsme tam necílili. Rozhodně jsme necílili na ty, na tento typ firem a těm nahrazovat náklady. My jsme cílili prostě na ty nejmenší, kteří nejvíc prostě měli nebo signalizovali, že to pocítí.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
To se možná ani nestalo ale, že by jim to nějakým způsobem pomohlo, když se podíváme na ta čísla zkrachovalých restaurací třeba.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Určitě, ale ta čísla, to jsou různé takové všelijaké prognózy. Naše vlastní evidence pouze z pohledu registrace plátců DPH, kde zanikla registrace, byla nová. Tam rozhodně ten rozdíl je do plusu. To znamená, víc nám vzniklo nových plátců DPH, než nám zaniklo. Sama ta statistika, kterou jste uváděl firmy Bisnode, tak hovoří spíš, že více firem vzniklo, než zaniklo a je to externí průzkum. Není to ministerstva financí, my se snažíme tyto průzkumy nedělat, protože by nám určitě bylo podsunuto, že nejsou reálné, takže já raději se chytám těch externích.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak to vám nemůžu ani potvrdit, ani vyvrátit.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Samozřejmě, samozřejmě, to ani po vás nechci. Velice zajímavý pro mě byl průzkum na začátku tohoto roku, když se bavíme teda o těch restauracích, který si provedl jeden obrovský dodavatel piva v naší republice. Nebudu ho jmenovat, a ten udělal průzkum. Prezentovaly to podnikatelské svazy, nikoliv ministerstvo financí, průzkum vlastně důvodu, proč třeba ty restaurace zanikly nebo z jakých nebo prostě omezily svou činnost a sestavil žebříček. Na prvním místě byl zákaz kouření, na druhém místě byla administrativní byrokratická zátěž. Na třetím místě byl nedostatek pracovních sil a na čtvrtém místě bylo teprve EET. Prostě já jsem přesvědčena o tom, že EET nemohlo nikoho ohrozit v podnikání, pokud tam nebyly další ekonomické důvody.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak dobrá, ale i kdyby to třeba neohrozilo podnik velikosti Harfasportu kupříkladu, tak je to přece jenom nucení státem do nějakého, do nějakého dalšího investování, které by třeba nebylo ani potřeba. Je to v pořádku?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Já se domnívám, že je to zákon, který byl legitimně schválen. Jeho základním účelem a nebudu teď vyzdvihovat zvýšení daňových příjmů. Samozřejmě je to pro nás důležité, protože potřebujeme ty peníze investovat do infrastruktury a dalších věcí. Tím základním cílem bylo narovnání podnikatelského prostředí a proto měl ten zákon podporu všech podnikatelských svazů, neříkám některých, všech, všech významných, které tady prostě figurují na území České republiky. Já jsem vděčná podnikatelům, že se přizpůsobili tomu zákonu. Vím, že pan podnikatel určitě si vybral dražší zařízení, protože má větší firmu a chtěl to propojit s dalšími věcmi. Já jsem mluvila s těmi podnikateli, takže vím, že někdo říká, že ho to stálo, tak jak říká pan podnikatel třeba 50, 60, 80 tisíc. Někdo říká, že si pořídil pokladnu za 5 tisíc, za 3 tisíce, pronájem třeba 8 stovek měsíčně a nebo i chytrý telefon propojil, propojil s tiskárnou, ale to už jsou ty malé podniky.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, pojďme se ale bavit na, řekněme, této úrovni obratu. Tak, pane Fici, stačí vám, řekněme, toto vysvětlení, toto odůvodnění? Ptá se mimochodem jeden z diváků: "Jak proboha může vystavení dokladu ohrozit někoho v podnikání?"

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
Vystavení dokladu nemůže ohrozit nikoho v podnikání a nás to samozřejmě neohrozilo. Já jenom musím tady ještě možná paní ministryni upřesnit, že my jsme nekupovali, nevylepšovali jsme rozhodně systém, naopak, pro nás to znamená, že jsme zesložitili systém a zatížili ho dalšíma modulama, a to samostatný systém onlinový, e-shopový a pak samostatný systém pokladní, který jsme tak jako tak měli před tím a kde jsme na každou pokladnu museli prostě dokoupit určitý modul, který zajišťuje napojení na EET a správné fungování podle jaksi požadavků zákona a pro nás to skutečně není likvidační, to v žádném případě nemůžu říct, že bysme kvůli tomu přestali podnikat. Není to tak, že vydání účtenky by mělo být likvidační, jak se tedy posluchač ptá, ten náš úhel pohledu je v tom proč, proč navíc? Protože ze strany podnikat...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Aby se narovnalo podnikatelské prostředí, zkrátka někteří, kteří podvádějí, už nepodváděli.

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
Ale ty, kteří podvádějí, podváděli před tím a já jsem, moje osobní přesvědčení je, že budou podvádět i za EET, ale my tady vycházíme, jaksi stát vychází z morálního předpokladu, takové je aspoň vnímání moje, že podnikatelé jsou nečestní a chtějí šidit, a proto je potřeba vytvořit funkční, velice účinný nástroj, který je bude v online chvíli tlačit ke zdi, aby, nedej Bože, náhodou někdo nepodnikatel a my jsme platili daně před EET, platíme je i po tom, ale já s EET a Harfasport s EET nemá vůbec nic, na plusové stránce nám to v ničem nepomohlo, ale stálo nás to peníze a stojí nás to, řekl bych, úsilí a jakousi morální zátěž, kterou dennodenně podstupujeme s tím, kdyby náhodou zaměstnanec špatně vytiskl účtenku nebo se cokoliv stalo, tak prostě nad náma visí meč, a to je asi to, co na tom bolí.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
A teď tedy, paní ministryně, prosím, vaše reakce. Zbytečné nervy, pozitivní dopad pro obchod veskrze nula, dobrá, prospěch možná pro stát, který ale i vy říkáte, no, tak to jsou jenom nějaké drobné miliardy třeba.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, tak to rozhodně neříkám.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Teď jsem to hodně zjednodušil, to se omlouvám, ale ...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
To jsou hodně důležité miliardy. Já začnu tím morálním aspektem. Nikdy ode mě jste neslyšeli a neuslyšíte, že bych se domnívala, že podnikatelé prostě, že většinově šidí na daních. V životě si to nemyslím. Myslím si, že to dělá marginální skupina, že to byl větší problém na DPH například, proto se prostě přistoupilo ke kontrolnímu hlášení. Já si vážím podnikatelů. Jsou velice důležití pro naši ekonomiku a dávají práci lidem, že tato menšina právě nesmí jí to dále procházet. Já jsem skutečně mluvila s obrovským množstvím podnikatelů, já jsem tu republiku projela. Když jsme přednášeli na těch různých veletrzích a na těch seminářích a ti podnikatelé vyprávěli konkrétně osudy, kdy říkali: "My nejsme schopni konkurovat, to není možné, my to ani nenakoupíme za tu cenu," a takové zaznívaly věci. Já věřím, že vy jste prostě v modulu podnikání, kdy už to možné není a kdy prostě podniky jsou srovnatelné. Nepotýkáte se s tím, ale potýkali se s tím právě mnohem ti menší a není to problém jenom České republiky, já tady nechci už omračovat těmi čísly, které jsem tu vyprávěla dva roky, kolik byla šedá ekonomika u nás podle statistického úřadu v roce 2013. Celá v podstatě Evropa už dneska v 17 zemích Evropské unie má nějakou obdobu. Rakousko vyvinutá ekonomika proti České republice zavedla registrační pokladny. Němci, kteří mají obrovský vyvinutý systém takzvané paušální daně, tak zvažují, oni mají pouze takovou tu formu pro taxikáře, že něco podobného zavedenou. Slováci, přestože mají 20 let registrační pokladny, také.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Chápu a máte pravdu, že už jsme to také slyšeli i mezinárodní příklady.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ano, přesně tak.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak já jenom s dovolením, protože čas nás tlačí, tak pane Fici, když jste vyslechl obhajobu, řekněme, ministryně financí, tak možná teď tedy konstruktivně, co by se mělo stát, aby už v té platné právní úpravě se objevilo něco, co by podnikatelům i vaší velikosti pomohlo od nervů, od nákladů?

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
No, zrušit EET.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá. Jaromír Fic, majitel Harfasportu, mockrát díky, že jste byl s námi.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
To vás neuspokojím.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Na shledanou.

Jaromír FIC, majitel, Harfasport
--------------------
Děkuji. Na shledanou.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, paní ministryně, vy tu s námi ale, prosím, ještě pár minut zůstaňte, vy jste říkala tu velkou ne snad pravdu, ale ten předpoklad ministerstva financí, zamezit podvodům, zamezit podvodníkům v tom, aby podváděli dál, ale přeci jen, jsou tu signály o tom, že to jde i s elektronickou evidencí tržeb. Píší o tom média, Mladá fronta naposledy, podvádění se stornem, obchodník vypne internetové připojení, tiskne účtenky bez kódu, potom má software, který umožní tu tržbu vymazat, takže evidentně pokrokovější metody podvádění, ale i přesto existují.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Tak samozřejmě finanční a celní správa, která exkluzivně kontroluje evidenci tržeb, se s těmito případy setkává. Proto také jste uváděl, nebudu to tady opakovat, množství kontrol, které se provádí. Provádí se jich desítky týdně. Troufnu si říct, denně probíhá v rámci republiky obrovské množství a zjišťují se tyto věci. Zjišťuje se od těch závažných porušení, kdy ještě dnes se objevují obchodníci, kteří vůbec si nepořídili pokladní zařízení a pak dojde až k uzavření provozovny do doby, než si to pokladní zařízení pořídí až tady přes všechny tyto věci, které jste, které jste uváděl. Samozřejmě ta důsledná kontrolní činnost je důležitá, musí být vidět kontroloři, teď jsem nedávno o tom debatovala také se svazy, kdy některé svazy měly pocit, myslím, že Asociace tradičního českého obchodu, že by se mělo více kontrolovat. Já si myslím, že už by nemělo se více kontrolovat, ani zvětšovat podíl kontrolorů. Tady mluvil pan podnikatel o tom stresu, tak on se nemusí bát toho, že mu vypadne EET nebo že zaměstnanec něco splete. Zákon počítá s liberačními důvody. To znamená, přestane vám fungovat třeba elektrický proud a vy děláte všechno pro to, abyste tu závadu odstranil, tak vám žádný správce daně nedá pokutu. Protože se liberujete, protože se vyviníte z toho, aby vám byla pokuta uložena. My jsme tady nastavili jakýsi systém, který bude využívat finanční správa, potažmo potom ve spolupráci celní k té analytické činnosti. To znamená, ona si velmi zanalyzuje velice rychle to, kdo fiskalizuje, nefiskalizuje a bude schopna prostě ty kontroly zacelovat, a to už se dneska děje. To už se opravdu děje.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
No, takhle, my nejsme teď schopni ve studiu asi posoudit, nakolik ty kontroly skutečně přistupují případ od případu liberálně nebo nikoli, tak jsou případy, kdy si podnikatelé stěžují na to, že naopak tedy úmyslně snad pracovníci finančního úřadu k nim přistupovali likvidačně, ale protože to nejsme schopni prověřit, tak jedna věc na závěr, která už vlastně teď vypadá, že je jasná, která také souvisí s elektronickou evidencí. Snížení daně z přidané hodnoty na točené pivo. To je věc, která teď prošla vládou. Už o tom hovořil ...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, ne, ještě neprošla.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Tak dobrá, tak projde? Bude to definitivní, to už je dohodnuto na té vládní úrovni?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
To je, o tom, o čem teď mluvíte. To snížení DPH souvisí právě tady s touto novelou zákona o evidenci tržeb, který teď odešel do meziresortu. Bude to doprovodný zákon, který bude vlastně odvislý od toho, jestli projde evidence tržeb. My chceme podporovat podnikatele, zejména ze třetí a čtvrté vlny. U vybraných služeb, jsou tam různé sociální služby, jsou tam různé opravy kožedělných výrobků, servis kol, různé úpravy oděvů, jsou tam kadeřnické, kosmetické služby, tak tam vlastně snižujeme do té desetiprocentní sazby. Při té příležitosti chceme opětovně snížit stravovací služby, nealkoholické nápoje. Tam už jsme to snížili poprvé z 21 na 15, tak teď chceme na 10.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
A točené pivo taky na 10.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Točené pivo, přesně tak. Kdysi jsme to chtěli a neprošlo to v rámci koaliční vlády, takže chceme tam dát i točené pivo na 10 procent.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá a ...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
A vodné a stočné.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, ale mně jde speciálně o to pivo, protože to je přeci jenom tak trochu jiné zboží, než to ostatní, to je návyková látka.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Umožňuje to směrnice. DPH je harmonizovaná daň, takže my to samozřejmě máme nastudováno. U točeného piva to je možné dát do té snížené sazby a my chceme právě podpořit ty restaurace, o kterých hovoříte, že mají ekonomické problémy.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Není už pozdě tedy? Po tom, co některé průzkumy tvrdí, že 3 tisíce restaurací zanikly?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
A zase mnohem víc jich vzniklo. Já znám průzkumy podnikatelských svazů, takže je to prostě hra čísel, pořád jich víc vzniklo, než zaniklo.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
--------------------
Alena Schillerová, ministryně financí v demisi, byla s námi v Devadesátce. Mockrát díky, že jste si na nás udělala čas. Na shledanou.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /nestr. za ANO/
--------------------
Já moc děkuji za pozvání. Děkuji.

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.