Alena Schillerová diskutovala v pořadu Partie o aktuálních tématech
Datum vydání: 25.10.2020 | Zdroj: Prima | Rubrika: 11:00 Partie
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dobrý den u Partie, zdravím všechny diváky Primy a CNN Prima News. Děkuju vám, že se díváte. Končící týden byl v Česku turbulentní. Po měsíci ve funkci má skončit ministr zdravotnictví Roman Prymula ve vládě za hnutí ANO. Premiér navrhl jeho odvolání, protože podle něj ztratil důvěru. Deník Blesk ho ve středu vyfotili, jak v noci bez roušky opouští s Jaroslavem Faltýnkem zavřenou restauraci. Politická krize nastává ve chvíli, kdy epidemie nabírá na síle, rostou čísla nakažených a co je nejhorší, čísla mrtvých. Země je v částečnému lockdownu a možná míříme k úplnému. Ekonomika je v problémech, tisíce lidí nemohou pracovat a všichni žijí v nejistotě. O tom všem budeme dnes mluvit. Ještě jednou dobrý den. Mými hosty ve studiu jsou paní Alena Schillerová, vicepremiérka, ministryně financí ve vládě za hnutí ANO. Dobrý den.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Dobrý den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pan Ivan Bartoš, předseda České pirátské strany a poslanec. Dobrý den.
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Dobrý den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A pan Mojmír Hampl, ekonom a člen iniciativy KoroNERV-20. Dobrý den i vám, pane Hample.
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Hezký den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní vicepremiérko, musím začít u vás. Andrej Babiš označil ty události, které vyšly v pátek najevo, za katastrofu. Vy jste ten den říkala, že jste smutná. O 2 dny později, když ty emoce měly čas opadnou, jaký je váš politický postoj? Je dobře, je správně, že Roman Prymula končí?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Je úplně stejný, jaký byl v pátek. Já nejsem příliš emocionální člověk. To znamená, že jak jsem mluvila v pátek, tak budu mluvit dnes. My jsme museli sáhnout opět k tvrdým opatřením jako na jaře. Já, jak na jaře, tak teď říkám: bylo velmi těžké zvednout pro to ruku, omezit takovýmto způsobem základní lidská práva a svobody lidí, jako je svoboda podnikání, svoboda pohybu. A to všechno je založeno na důvěře. To znamená, že my sami musíme jít v tomto směru příkladem. To znamená to, co se stalo a mně je úplně jedno, tak jak jsem říkala v pátek, kdo tam byl, s kým tam byl, kde seděl…
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Opravdu je vám jedno? Nebudete chtít vědět nebo nevíte to, co dělal pan Prymula v noci v restauraci zavřené v pražském Vyšehradě s panem Faltýnkem? O čem tam jednali, co tam dojednávali...
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
... pro ten daný okamžik v pátek. Myslím si, že premiér zareagoval jediným možným způsobem tak, jak zareagoval. Tak pro ten daný okamžik mně to bylo jedno, vůbec mě nezajímalo, jestli seděli v kapitule nebo v restauraci. Ale samozřejmě co bude pak následovat, to je hlavně věcí premiéra a myslím si, že bychom se o tom bavit měli.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Budete chtít najít ty odpovědi, o čem ta schůzka byla?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Já si myslím, že než hledat tyto odpovědi, tak teď v tuto chvíli je důležité, abychom měli co nejdříve nového ministra zdravotnictví. Určitě odborně je to škoda, protože pan prof. Prymula je odborník na slovo vzatý. Nakonec v jarní vlně byl tou tváří. Byl tou hlavní osobností, takže určitě odborně je to škoda, ale toto je nepřijatelné. My nemůžeme takhle si zahrávat s důvěrou a nic jiného nebylo možné. A potřebujeme teď rychle mít nového ministra zdravotnictví.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
To se chci zeptat. Vy říkáte rychle. Ta první výměna ministra zdravotnictví, kdy se měnil pan Adam Vojtěch za Romana Prymulu, trvala 6 hodin. Teď v nejlepším případě potrvá 6 dní a my nevíme, co udělá pan prezident úplně jasně. Nevíme ani co udělá pan Prymula. On před chvílí v rozhovoru pro Mladou frontu DNES nevyloučil, že zítra podá rezignaci. Vy víte, jaké budou další kroky? Máte nějaké informace od pana premiéra?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Nemám jiné než ty, které máme my všichni ostatní. Pan premiér, si myslím, že svoji ústavní roli splnil. To znamená, navrhl odvolání nového ministra, teda toho původního ministra. Navrhl jmenování nového ministra. Teď je to v rukou pana prezidenta. Pan prezident se vyjádřil nebo aspoň ta vyjádření, která máme od pana premiéra, že by se mělo odehrát příští týden a já pevně věřím...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Jste si jistí, že pan prezident pana Romana Prymulu odvolá?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Tak je to věc pana prezidenta, ale já pana prezidenta znám a vím, že je to velice odpovědný člověk. Jsem přesvědčena o tom, že v této krizi si nemůžeme dovolit žádné prodlevy. Takže já pevně věřím, že to udělá.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Vadí vám, že se ta schůzka s novým panem ministrem s tím novým kandidátem, to setkání koná až v úterý? Že nebyla možná dřív. Pan premiér mluvil o tom, že nejdřív bude pan nový ministr ve čtvrtek. Je to stále 6 dní v situaci, která je velmi urgentní.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Tak beru to tak, že pan prezident, i on má právo. Není to žádný stroj na podpisy. To znamená i on má právo se seznámit s tím člověkem. Pochopila jsem, já ani nevím jméno, zatím jsou jenom spekulace v médiích. Pan premiér ho odmítl zatím komentovat. Tak předpokládám, že to není příliš známý člověk, takže i pan prezident se možná chce seznámit s tímto jménem. V tuto chvíli ministra ještě máme z hlediska ústavy, nepodepsal jeho odvolání a myslím si, že on funguje dál tak, jak fungovat má. Podstatné je, že fungují ta opatření, která v tuto chvíli zvedáme a určitě se o tom ještě budeme bavit.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Samozřejmě. Pane předsedo, Bartoši. S tím dvoudenním odstupem, kdy, jak jsem říkala na začátku, možná ty emoce už trochu opadly a funguje to jinak je správně, že pan Faltýnek, promiňte, pan Prymula odchází?
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Tak my jsme se snažili tu situaci řešit prakticky a bez emocí a já paradoxně tady budu souhlasit s paní ministryní financí. Když se podíváme na to, jak probíhá ta druhá covidová vlna, tak ono už těch opatření jako moc vymyslet nejde. Tudíž naprosto klíčové je důvěra lidí v řešení, která jsou předkládána a důvěra lidí, který ho reprezentují. Tato opatření. A když se podíváte i na data nějakých agentur průzkumů důvěryhodnosti, tak vláda jako taková tu důvěru řešení krize ztrácí. Pokud přišel pan Prymula na post ministra a stal se tou tváří boje s druhou vlnou a apeluje na občany, průběžně se to dělo v těch jednotlivých rozhovorech, ale i v tom velkém vysílání, na jejich svědomí, na jejich solidaritu, na to, že se musí řídit těmito přísnými opatřeními, což ovlivňuje prakticky 10 000 000 lidí v České republice, a potom sám vlastně vyrazí s panem Faltýnkem na nějaké noční jednání, tak jaksi ta důvěra se tím rozhodně neposílí a myslím si, že to tu krizi prohloubilo. Na druhou stranu musím říci a zaznělo to i od pana premiéra Babiše, pan Prymula samozřejmě nemusí z řešení té situace odejít. On předtím nebyl na postu ministra, tu svoji expertizu on může dodávat třeba v té skupině těch epidemiologů, takže nemyslím si, že třeba to know how té situace bysme tím museli jako a priori ztratit. Nicméně vzhledem k té důvěře to prostě nemůže být ta osoba, která nabádá lidi k zodpovědnosti. Jestli můžu ještě navázat jako k té samotné události. A tady pan Faltýnek se dal slyšet, že teda již nebude místopředsedou hnutí ANO. Já si myslím, že ta věc ohledně poslaneckého klubu, protože to je ta jeho nejdůležitější silová role, je spíš taková jako hra, tak já dám svůj post v šanc a ten klub mě pravděpodobně znovu zvolí. Ale jako paradox té situace, kromě toho selhání a toho špatného přístupu, řekněte mi, prosím vás, jestli je normální, aby se ministr zdravotnictví setkával v noci v nějaké restauraci s předsedou klubu Faltýnkem, když historicky třeba ve věci toho mýta, vždyť pan Faltýnek má za sebou ještě ty nevyřešené věci týkající se s panem Rafajem s antimonopolním úřadem, kde měli nějaké schůzky, já nevím, jestli to policie ještě šetří a pak nedokážou říct, proč tam byli, myslím si, že stále není známo, kdo na té schůzce byl. Já bych očekával, když se ministr s někým setkává, tak je to většinou jako protokolární věc. Ten člověk za ním přijde na ministerstvo nebo ministr přijde do sněmovny. Není pravda, že by tam nemohli ministři, samozřejmě tam mohou.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, váš pan poslanec pan Ferjenčík napsal na Twitter: kdo víc, co tam s Faltýnkem dělali za kšefty, úlet. Budete postupovat, budete chtít odpověď na to od pana premiéra, nebo co bude dělat opozice v tomto případě? Pokud se budeme bavit o obsahu té schůzky.
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
No tak já bych očekával, škoda, že ještě nemáme zákon o lobbingu, že prostě ministr má nějaký itinerář, seznam, kde se pohybuje, nějaký plán. My s Piráty máme veřejné diáře, píšeme si tam ty schůzky, ale i kdybych toto do takového detailu to po ministrovi nechtěl, tak přece ministr musí říct, proč se s někým setkává v noci na Vyšehradě. To je podle mě jako zásadní. Nehledě teda na historii, kterou jsme řešili s podobným setkáváním někde na hotelech, kde si pan Faltýnek vzal jako mandát. Podle mě to samo o sobě je dosti problematické jednání.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Položil jste takovou rétorickou otázku. Řekněte mi, jestli je to normální, že se tam tak setkáváme? Já vám na to neodpovím. Paní ministryně. Zdá se vám to normální?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Já odpovím a jasně zase budu souhlasit. Teď ze začátku budeme spolu asi souhlasit chvilku, není to normální. Já se s nikým nesetkávám, nikdy jsem se takhle nesetkávala. Mám svůj program, pokud ty schůzky mám, tak je mám na půdě ministerstva financí, případně na úřadě vlády nebo v Poslanecké sněmovně. Když tam jsem celý den, tak teď samozřejmě je tam omezený pohyb, tak jsem si tam také dávala schůzky někdy výjimečně, třeba k rozpočtu. Takže není to normální. Já si myslím, že to není v pořádku. Nemělo by to být součástí politické kultury. Já si myslím, že by to vysvětlit měli. O tom není v tuto chvíli žádných pochyb. Ale teď je jasné, že se musí vyřešit zejména ministr zdravotnictví.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Měl by pan Faltýnek skončit jako předseda poslaneckého klubu hnutí ANO?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
To je věc a teď můžete mě označit z alibismu nebo ne. Já nejsem, nejen poslankyně, ale nejsem ani členka hnutí ANO, takže já do toho nemám co mluvit ani po stranické linii ani po té poslanecké.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Chápu, ale jste ministryně za to hnutí, jste vicepremiérka. Kdybyste byla, já nerada říkám kdyby něco bylo, ale pokud byste mohla o tom hlasovat, podržela byste pana Faltýnka?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Nemám ráda kdyby. Záleželo by to na tom, jakým způsobem by to vysvětlil. Takhle na to odpovím.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Takže teprve jako podle vás pan Faltýnek má vysvětlit svým poslancům, co se tam stalo.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Určitě to vysvětlit musí, pokud to vysvětlit jde.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Asi chápete tu symboliku. Pan Faltýnek je první místopředseda hnutí, na tu funkci rezignoval, ale jeho nejdůležitější funkce je v Poslanecké sněmovně. A tam on zůstává.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Je to velmi komplikované. Bude to velmi komplikované. Já si myslím, že poslanci, tak jak znám klub, já tam chodím pravidelně, protože jim tam předkládám zákony, vysvětluji jim svoje věci, myslím si, že ty odpovědi budou také chtít znát. Bude to určitě složitá debata.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, přesto pan Prymula končí, pan premiér ho odvolal, má rezignovat a říkáte, že vás vlastně nezajímá obsah té schůzky, ale pan Faltýnek to má vysvětlovat?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Ne, mě zajímá obsah schůzky. Já jsem řekla, že mě nezajímalo v ten daný den, v pátek. Že mi bylo úplně jedno, jestli seděli v kapitule nebo v restauraci. Prostě bylo to špatně. A musela z toho být vyvozena politická odpovědnost. To se stalo. Pro ten daný okamžik mě to nezajímalo. Pro mě bylo i velmi alarmující a řekla jsem to už v ten pátek v médiích, že to pan ministr vysvětlil po osmi hodinách. To je pro mě nepřijatelné. Já si neumím představit, že bych jakoukoliv svoji schůzku nebyla schopna 8 hodin vysvětlit. Takže to jsou pro mě nepřijatelné věci. A teď vlastně musí následovat ty další kroky. Především musíme nejdřív mít nového ministra. To je to nejdůležitější, protože teď jsme v těžké krizi. A pak si myslím, že by se měly řešit ty další věci.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pana Hample, váš pohled zvenku? Ekonoma, který pracuje v platformě KoroNERV-20, která se zabývá touto krizí, dopady jejími. Je správné, že Roman Prymula končí?
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Terezie, určitě ano, ale já musím říct obecnější poznámku, protože občas nevěřícně kroutím hlavou nad tím, co se děje ve veřejném prostoru. Já se obávám, že s tou epidemií covidu se nám rozšířila ještě 1 epidemie. To je epidemie papalášství v této zemi. Naprosto nevídaná epidemie papalášství od roku 1989. A ta naprosto nesouvisí jenom s panem Prymulou a s tou neoddiskutovatelně neakceptovatelnou schůzkou. Vzpomeňte si na to, že pan Babiš, ten nechtěl jít do karantény, nechtěl se testovat po schůzce s paní Rážovou, panu Zemanovi zase nepřišlo vůbec divné v této situaci trvat na tom, že budou probíhat oslavy 28. října v situaci, kdy celá země je zavřená. Takže já mám pocit, že to je obecný přístup řady lidí ve veřejném prostoru, který naprosto dramaticky snižuje důvěru lidí v to, že mají respektovat nějaká pravidla, a to v situaci, kdy vláda se vlastně dostala do rohu, do rohového řešení, když žádné dobré řešení nemá. Jsme situaci, kdy se buď bude šířit nákaza a velká část lidí bude velmi nespokojená nebo budeme zavírat ekonomiku, hromadit další dluhy a velká část lidí bude dramaticky nespokojená. My jsme tu možnost přistoupit k tomu chytřeji, to znamená udělat masivnější testování, trasování, chytrou karanténu, přípravu kapacit na další vlny, to všechno, co jsme i my jako KoroNERV říkali vládě na jaře, to všechno vláda promarnila. Teď jí zůstávají jenom ty špatné možnosti. V zásadě bude vládou buď dluhu a mrtvých, anebo dluhu nebo mrtvých. A v této situaci prostě snižovat důvěru ve všechno, co mají lidé respektovat tímto způsobem, to mně přijde prostě naprosto neuvěřitelné.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane Bartoši, pokud máte k důvěře, tak potom nechám paní ministryni reagovat v balíku.
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Ne, tak abysme tomu dali nějaký kontext, co se vlastně děje, když lidé, kteří mají představovat tu ten, který mají jít tím příkladem, jaký je ten druhotný efekt toho, že nejsou, jo. Prostě ve veřejném prostoru na Facebooku, na internetu i z vyjádření některých třeba lékařů je ten dopad i na to zdravotnictví jako bagatelizován. A já si nemyslím, že je to, ten problém je velmi závažný zejména vůči kapacitám těch našich zařízení, lidským kapacitám. A teď, když prostě vidíte, ale byla to i třeba tisková konference pana Prymuly, kde za ním stáli ti šéfové těch nemocnic a pak z toho vyjde ven záběr, kdy tu roušku mají dole a usmívají se, tak pak si člověk řekne: nehraje tahle ta vláda s náma nějakou hru? A já si myslím, že nehraje. Že /nesrozumitelné/ situace my máme odborníky v našem krizovém štábu pirátským, lidi, co jsou epidemiologové ve Skotsku, prostě poměrně velké množství odborníků, takže jako na tu situaci se snažíme nahlížet podle dat, podle toho, jak vážná je, ale když potom čelní představitel je někde zachycen, jak na to s prominutím kašle nebo když si ve studiu, a tenkrát byla jiná pravidla, tak o pauze si najednou pan premiér sundá ten respirátor, pan Fiala, pan Hamáček, já jsem si ho teda nechal, protože si myslím, že byste se buďto to je vážné a chováte se tak, nebo to není tak vážné a nechováte, takže já si myslím, že tohle to jako naopak vede k tomu, že ty lidé ne že by a priori nevěřili v ta opatření, ale řeknou si: ty jo, tak oni sami se toho nebojej, to jsou nějaký nadlidi, nebo to vlastně nemusíme taky dodržovat? A to je to riziko, protože zdravotně nebo tím lockdownem, v kterém jsme, vy už nemůžete udělat skoro nic moc víc.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ještě se k tomu dostaneme, k těm opatřením a k tomu takzvanému lockdownu. Paní ministryně Schillerová, jak chcete lidi přesvědčit, aby vám znovu věřili, aby vám věřili měli ve vás důvěru, věřili, co děláte, věřili, že ta opatření se musejí dodržovat, že jsou správná a že prostě jiná cesta není. Já nevím, jestli jste včera viděla záběry z pražské náplavky. Přijde vám, že jsou to lidi, kteří důvěřují a věří těm opatřením, že mají se distancovat, že se nemají socializovat? Prostě oni se procházeli po náplavce.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Tak já jsem včera byla na Petříně se projít navečer, abych si vyčistila trochu hlavu a také jsem tam viděl velké množství lidí. Nakonec pan ministr zdravotnictví doporučoval lidem, ať jdou ven. Stanovil pro to jakási pravidla.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Mluvil o procházkách v přírodě. To není úplně Náplavka.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Petřín je třeba procházka v přírodě. Na Náplavce jsem nebyla. Tam jsem nezaznamenala, já jsem tam byla, já nevím, asi hodinku a půl, tak jsem si nevšimla, že by to někdo nedodržoval. V podstatě ti lidé šli buď rodiny, anebo šli, jak, nezaznamenala, já samozřejmě jsem nikoho nesledovala, říkala jsem si, do té přírody to asi patří, aby se šli projít, protože co nakonec mají jiného dělat. Máte pravdu. Máte pravdu v tom, že musí jít politici příkladem. Zvlášť ti, kteří jsou tváří toho všeho. To jsme si řekli.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
To jsme si řekli. Ale já se vás ptám, jak chcete lidi přesvědčit, aby vám znovu věřili v této situaci?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Já si myslím, že to, jak zareagoval premiér, že pro něho neexistovalo žádné vysvětlení. Přestože je to tak velmi klíčový a důležitý člověk a on skutečně mu nabídl pan premiér, aby zůstal v té expertize, aby zůstal v radě vlády a zůstal tady poblíž prostě tady těchto důležitých expertních rozhodnutí. To neznamená to jeho úplný odchod tady z těchto míst důležitých. To znamená tak, jak zareagoval a řekl: pro mě to nemá žádnou omluvu. Tak doufám, že se nám podaří a budeme muset o to všichni usilovat tu důvěru získat zpátky. Ale abych ráda se dostala i k těm číslům, protože my jsme ta čísla velmi zvedli. My jsme za 4 dny navýšili počet testů na skoro 47 000. Já bych chtěla, aby se toto také nezapadlo. Protože já si pamatuji, že naši kritici...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Od středy jsou ty testy nad 40 000, to je pravda. Paní ministryně, má vaše vláda ještě důvěru jednak lidí a jednak Poslanecké sněmovny?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Tak já si myslím, že v tuto chvíli vyzývat vládu k tomu, aby si žádala o důvěru v době destabilizovat zemi v době nejtěžší krize, ve které tady jsme. Já si myslím, že na to bude času někdy možná později. Ale teď si myslím, prosím, pomozte nám všichni. To znamená i opozice k tomu, abychom to zvládli. Protože ta krize je skutečně velmi těžká a my děláme všechno pro to. Teď řešíme samozřejmě chybu, velmi zásadní a fatální chybu ministra zdravotnictví, ale nezapomínejme na to, že skoro máme dobudovanou polní nemocnici v Praze. Začínáme budovat v Brně, navýšili jsme počet lůžek z 5000 na 15000, testy jsme na 47 tisících, máme 1900 těch trasovačů a tak dále. Čili spoustu věcí se udělalo.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Já se tady pana Prymuly nechci zastávat, ale ta jeho chyba byla přece jakousi poslední kapkou pomyslnou. Ta vláda tu důvěru přece u lidí poztrácela mnohem dřív, tak jak slyšíme.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Tak víte, paní redaktorko, já teď tady nechci vytahovat nějaké králíky z klobouku, ale vláda byla dost často i přes to léto podrývána i ze strany některých opozičních politiků. Nechci to teď tady připomínat. Teď se spojme a pojďme usilovat o to, ať tu krizi zvládneme. To je teď pro mě nějdůležitější.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane Bartoši, krátká otázka, pomůžete vládě?
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Já bych zareagoval teda z pozice Pirátů sněmovní strany. Když vláda žádala o důvěru historicky, tak Piráti tu důvěru té vládě nikdy nedali, nehlasovali jsme pro ni, když byla i vyvoláno hlasování o nedůvěře vládě, tak my prostě, ta naše pozice je stabilní. Nicméně v tomto momentě skutečně nepovažujeme za vhodný, aby právě tohle řešila sněmovna, protože to je prostě nějakej nejkrizovější moment, a to porovnávejme to s tou první vlnou. Tohle to je daleko horší. Takže já si myslím, že důležitý je teď to zastavit, fakticky tu křivku zploštit, aby se nestal ten scénář jako. To, že se ten scénář nakonec nastane přece bude dobře a my všichni budeme moct slavit, že druhá vlna je zažehnána a chystejme se na třetí vlnu podle nějakých jasných plánů a programů. A vláda prostě se bude z těchto svých kroků zodpovídat později. Já si myslím, že teď je primární nezavřít ekonomiku, pomoci těm, kteří padají z důvodu, že jejich byznys je nějakým způsobem omezen, pomoci lidem, vyřešit přetíženo zdravotního systému, protože ty počty lékařů, kteří nemohou vykonávat svoji činnost a zdravotního personálu, protože také v tuto chvíli mají Covid-19, roste, takže tam to musíme vyřešit a pravděpodobně i s pomocí našich sousedů i z Evropské unie, popřípadě tyto debaty se vedou i směrem k Německu a k Rakousku. To je teď první cíl. Já doufám, že ta, řekněme, opakovaná výzva táhnutí za 1 provaz a já jsem si jednou dělal legraci, že občas pan premiér Babiš tahá na jinou stranu než všichni ostatní, já doufám, že v tuhle tu chvíli společnou řeč najdeme a tu druhou vlnu se nám podaří zmáknout a budeme se potom systematicky chystat na nějakou další vlnu. Protože když rozvolníte, tak když se to stane za čtvrt roku znovu, nemůžete...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Jak dlouho ještě můžete lidem říkat: prosíme vás, dodržujte to? Včerejší záběry, bylo krásné počasí, ale na té Náplavce byly prostě davy lidí, vysmívá se nám celý svět.
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Já jsem byl s kočárkem včera podél řeky dál v Karlíně. Musím říct, že jsem potkával lidi, a když se míjeli, tak si ti lidé roušku nasazovali. Dokonce ji měli lidi sportující, což v tuto chvíli není vyžadováno. A jak říkám, tak teď se bude mluvit o jménu nového ministra, případně zdravotnictví, tak to musí být člověk, který nemá nějaké škraloupy za sebou, který je důvěryhodný, který...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Co si myslí Piráti o panu Blatném, který je podle informací novinářů, nicméně to potvrdil...
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Já nemůžu asi reagovat na informace novinářů, zaznělo několik...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Potvrdil to i jeho nadřízený ředitel Fakultní nemocnice, pan prof. Štěrba řekl, že ano, že....
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Až pan premiér představí to jméno panu prezidentovi, tak se můžem bavit. Já si myslím, že v české politice se ty věci poměrně rychle mění. A ten apel, myslím si, že i od opozice na dodržování těch pravidel je, myslím, velmi zřejmý. Politici točej různá videa, zapojili se, a to jsme o to i žádali, různí opinion makeři, youtubeři, kteří se snaží lidem vysvětlovat, jak to funguje. A já bych chtěl jednu věc, jestli můžu, a to určitě tady ekonomové budou souhlasit. Vy máte nějaký průběh, který máte změřený testama. To je ta křivka, která se ukazuje. Pak je druhá křivka, která, protože ty testy ukazují jenom kus toho problému, pak je to, kolik dopočítáváte, že ten problém je reálný. A k tomu by měla být ještě jedna taková křivka, která, když zavedete opatření, tak odhadnete, jaký by měly mít efekt. A to vyhodnocení přece je tak, že si dáte jak přes průklepák ty 2 papíry na sebe a pokud vám to shoduje k tomu, co jste předpokládal po tom opatření, zjistíte, že dobrý opatření zafungovalo. Takhle jsme furt v nějakém jako informační souboji. Funguje to? Nefunguje to? Jsme o 14 dní pozadu? Přece ty modely dělá je třeba CERGE u Akademie věd musí ukázat: teď jsme zavedli roušky, tady v tento moment očekáváme, že se to zastaví. Nebo to klesne. Tohle to musíme dělat, to jsou prediktivní modely. Přece když děláte byznys model vaší firmy, když si vyberu to přirovnání, tak vy máte nějaký předpoklad růstu. A když zavedete nový produkt, tak vám to vydělá tolik a to se stane. A tohle musí fungovat i na úrovni...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Chápu. Jenom, pane Hample, k té důvěře lidí, co by vláda měla udělat v tuto chvíli, aby se to zlomilo? Aby lidé začali věřit?
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Má to těžké. To je jako v jakémkoliv společenství. Těžko se sjednotíte za vedoucím té skupinky, když mu nevěříte, že ví, kam jde vůbec.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Jsme v této situaci?
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
No já myslím, že pro řadu lidí nepochybně ano. Ale to to nic nemění na závažnosti té situace, na těch výzvách k ohleduplnosti, to je jasné. Ale zase to skončí tak, jako v České republice často. Prostě my jsme země, která, jak se ukázalo, v té covidové krizi, do značné míry funguje jako země svépomocí. Máme nějakého analytika, šéfa pojišťovny, který udělá ten model, na základě kterého pak Prymula dělá nějaká rozhodnutí, máme lidi, kteří si ušijou roušky, máme lidi, kteří potom dodržují ta opatření. Stejně to skončí i teď v té druhé vlně tak, že nakonec si svépomocí budeme muset prostě pomoci my jako lidé sami. Budeme si dokonce muset svépomocí pomoci i s daty makroekonomickými a s daty, které povedou k novému rozpočtu. K tomu se samozřejmě dostaneme. Takže to je takový kolorit, na který jsme se prostě naučili nebo se kterým jsme se asi naučili tady žít. A bohužel je to prostě smutná část naší reality. Nejsem za to rád, ale je to tak. My za KoroNERV určitě budeme pokračovat v tom, co jsme dělali do této chvíle jako občanská iniciativa lidí, kteří dělají něco ve svém volném čase a bez nároku na jakoukoliv odměnu, tak budeme dál pomáhat s návrhy toho, co dělat a jak, pokud možno, postupovat trochu chytřeji a ne hloupě. První takováhle věc a o té jsme se bavili od jara je, že bysme měli používat data, která stát má třeba ohledně šíření té epidemie. Nepoužívali jsme je, pan Dušek je nepoužíval, myslím, že ani pan Prymula ne. A potom jsme se často dostávali do situací, že jsme byli zahlceni prostě řadou dezinformací místo, abychom používali prostě to, co ten veřejný sektor k dispozici má.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Nechám reagovat tady paní ministryni.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Budu se snažit naprosto věcně. Samozřejmě pan ekonom tady popisuje stav na jaře, kdy jsme začínali. Nikdo pořád nic nevěděl, to nebudeme už opakovat, teď jsme mnohem dál. Samozřejmě s daty se pracuje. O těch křivkách, o kterých mluvil pan předseda, já kdyžtak domluvím, já jsem vás taky nechala mluvit, s daty se samozřejmě pracuje. Ty křivky, o kterých mluvil pan předseda Bartoš, tak ty přesně pan ministr Prymula prezentoval na vládě, kde jsme rozhodovali o tom druhém balíku opatření. Byla to křivka, která, kdyby se nestalo vůbec nic, kdy bude zahlceno zdravotnictví. Křivka, kdyby zůstala jenom ta první opatření. Křivka, kdyby zůstala, když se přidají ta další opatření, takže s těmi predikcemi se samozřejmě velmi sofistikovaně pracuje. Řídí tuto oblast z velké části pan vládní zmocněnec pro IT, Dzurilla, armáda pan plk. Šnajdárek, pokud říkám dobře to jméno, a další odborníci. To jsou velmi sofistikované grafy, kde s těmi, kde prostě hodnotíme neustále hodnotí se výsledky testování. Hodnotí se vlastně ta čísla, čili není pravda, že se to nedělá. To se dneska samozřejmě po těch zkušenostech z jara děje a dělá.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Mluvíte o těch datech, která má k dispozici veřejnost a všichni ekonomové? Jsou to čísla, které máte i vy, pane Hample, nebo je to veřejně dostupná?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Jsou to čísla, se kterými pracuje tento odborný tým. Je to armáda. Je to vládní zmocněnec. Je to zdravotnictví a celá řada z těchto grafů byla i prezentována. Byla prezentována na vládě na tiskové konferenci. To znamená oni s nimi samozřejmě pracují každý den. Vyhodnocují je. Samozřejmě je tam určitá míra, protože já, když se třeba ptám, když pan ministr nám vysvětloval ta nová opatření, protože já jako ministryně financí samozřejmě jsem z nich nadšená nebyla, to říkám otevřeně, ale vždycky to zdraví musíme povýšit. Takže mě zajímala ta čísla, takže jak jsem mu kladla konkrétní dotazy, tak jsem dostávala na ně odpovědi. Ale samozřejmě, že je tam určitá míra nepřesnosti, která tam může být. To je vždycky.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pan Hampl, pan Bartoš, prosím, poznámku.
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Jenom technická. Ne není to tak, vždyť jste to viděli ve veřejném prostoru. Když pan Dušek omylem vypustil do týdeníku Echo data o tom, kde se lidi skutečně nakazí nebo kde je nejpravděpodobnější, že se nakazí a potom je chtěl stáhnout zpět, chtěl, aby ta data veřejná nebyla, tak byl přesně ten moment, kdy se dostala na veřejnost data, která my jsme chtěli od jara, které veřejný sektor prostě má k dispozici. A zjistíte z nich, že není to tak, že nejpravděpodobnější místo nákazy je škola nebo restaurace, což jsou ty místa, která jsou zavřená, ale je to práce a domácnost, což do určité míry je logické, že tím pádem stojí za to se bavit o tom, jestli náhodou to testování nedělat jinak, na jiných místech a jestli by nám pomohlo víc než zavírání ekonomiky, ke kterému, to musíme souhlasit s panem Bartošem, už skutečně dochází.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pan Bartoš...
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Já mám jenom, já bych chtěl dát ten příklad. My jsme spustili iniciativu s Pirátama a s vědcema Data vědcům v květnu. A ta data teď už jsme z toho ÚZISu nějaká dostali, ale třeba mají zpoždění, neříkají to, co bysme potřebovali, protože ty modely, které nad tím děláte, mají nějaká specifika a to my nevíme. Přesně jak tady řekl kolega. Já jako politik, který reprezentuje určitou skupinu lidí, ale pracujeme pro všecky lidi, takže se mě neptají pouze voliči Pirátů. Ptají se mě prostě lidé ve veřejném prostoru, jsem na to, odpovídám na to v médiích. Tak se mě zeptají: pane Bartoš, proč školy ano a školky ne? Proč tato zařízení ano a tato zařízení ne? Jaký je rozdíl mezi farmářskými trhy na třeba Jiřího z Poděbrad, kam si chodím kupovat tu zeleninu, nechodím se tam producírovat a koukat se, že svítí sluníčko a obchoďáky? A tohle to přece třeba riziko přenosu, a to už bylo v květnu, právě to CERGE to v tom svém modelu mělo, tím se má vysvětlovat, proč nějaká opatření třeba sníží to riziko přenosu. Zkrátíte otvírací hodinu hospod o 2 hodiny, tím pádem vám to nevyprovokuje tolik setkání a tohle to vlády, který to zvládají minimálně lépe s důvěrou lidí, tak to ukázaly na začátku. Řekly: taková je situace, takovéhle jsou naše opatření se dotkne těchto oblastí a očekáváme, že se to změní, protože. A to protože mi chybí a já pak i jako politik jsem bombardován dotazy na věci, které jako páčíme z té vlády, ale dostupnost těch dat je víceméně náhodou. Což mě teda překvapilo, protože teď je návrh ministra vnitra Hamáčka ve sněmovně na krizový zákon, kde je dokonce volně napsáno, že informace související s řízením krize může odmítnout ten úřad. Takže my jdeme cestou místo, abysme otevřeli ta data, což je úloha i Pirátů v té politice, tak vlastně v návrhu zákona je a cokoliv si řekneme, že souvisí s řešením pandemie, poskytovat nemusíme.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní ministryně, ukáže nám vláda nějaký plán, co bude následovat teď? Jestli má nějaký plán, co bude dál, pokud tato opatření, která vláda představila ve středu, nezaberou? Budeme vědět, co se dube dít, co se bude zavírat dál?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Úplně stejné dotazy, jaké teď tady klade nebo průběžně klade pan předseda Bartoš, tak jsem já kladla na vládě. Protože jako ministryně financí jakýsi stabilizátor ekonomiky mě samozřejmě trápilo zavření škol prvního stupně. Když pominu to, že to znamená ošetřovné, další náklady a podobně, to teď nechám stranou, to není až tak podstatné, tak je to ohrožení zaměstnanosti. Je to ohrožení toho, že lidé budou zůstávat doma s dětmi. To znamená, nebudou chodit do práce a zejména v této chvíli mě zajímalo, že je to ohrožení kritické infrastruktury. Já mám projetou republiku během léta. Já jsem byla v 10 krajích. Mluvila jsem s podnikateli, s řediteli nemocnic, sociálních domů, prošla jsem si takové vždycky spektrum a vím, jak si stěžovali na ošetřovné na jaře, že neměli personál. Proto jsme třeba udělali setkání se starosty, proto jsme zavedli a proto jsem chtěla vědět, jsou to skutečně ty školy takovým zdrojem té nákazy? Dostala jsem informace, že ano. Bylo mi tam předvedeno, kolik je to nominálních případu, jak se to dále potom komunitně šíří, a tak dále. Já vám to nejsem schopna, já nejsem epidemiolog. Takže já vám to říkám svými slovy. Ty dotazy jsem kladla, ta tabulka, která unikla od pana Duška. Ta byla potom záhy od něho, že to byl nějaký pracovní materiál. On to takhle nějak vysvětloval, že to byl meziprodukt, který úplně nebyl nebyl adekvátní. Takže já v tuto chvíli nedokážu vyjádřit se k tomu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A k tomu plánu, paní ministryně. Jsme na cestě k úplnému lockdownu?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Ta křivka prostě je o tom, že po zavedení těchto opatření by měl nastat zlom v nějakém datu, když je lidé budou dodržovat. Protože můžete nařídit, co chcete. Když to lidé nebudou dodržovat, tak stejně to bude k ničemu. To je o té důvěře a jsme zpátky v tom začarovaném kruhu, jako jsme si to řekli před chvílí.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Existuje na vládě plán na úplný lockdown?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Ne, neexistuje. My to sledujeme, vyhodnocujeme, dostáváme ty informace. Ty křivky, které představil ministr zdravotnictví, když jsme hlasovali o tom balíku opatření z minulého týdne, a ta debata byla velmi tvrdá, velmi ostrá. Zvlášť já jsem se ptala na to, zda proč toto, proč toto ne a kde má na to či ono vliv. Takže jsem ty informace a stejné dotazy jsem jako laik v této oblasti kladla. Já jsem říkala, proč tato oblast, dejte mi odpověď, že je skutečně tím semeništěm té nákazy. A dostávala jsem ty odpovědi od ministra. Dostávala jsem samozřejmě odpovědi od kvalifikovaného člověka. Takže proto nakonec jsem proto tu ruku zvedla. Byť jsem teda tam nebyla, já jsem byla v parlamentu, abych mluvila popravdě, ale řekla jsem, odcházím, ale ruku zvednu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane Hample, nebyl by, jak říkají někteří ekonomové i epidemiologové i zkušenosti ze světa krátký, tvrdý, přesný lockdown bez tolika výjimek nakonec levnější a rychlejší než toto, co se děje u nás?
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Ale co bude dál? Zavřete, otevřete a znovu způsobíte to, co jste měla před tím lockdownem. To je právě ten problém, že dodneška vlastně nevíme, co je konečným cílem celého toho boje s Covidem. Ale ať se netrápíme tady, říkali jsme si, že se budeme bavit i o rozpočtu, tak já myslím, že ta druhá část, to znamená dluhy, a to, co zůstane po té pandemii jako ekonomické důsledky, to je taky to, co stojí za nějaký komentář.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane Bartoši, k tomu úplnému lockdownu. Jste spokojený s tím, jak vláda vysvětluje to, co nás čeká dál, když toto nezabere?
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Ta situace teďko, kdy došlo ke komunitnímu šíření, tak my můžeme teď testovat, jak divý a trasovat, ale vzhledem k tomu, že se to šíří vlastně mimo na nějakou kontrolu...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ta republika je červená a je vysoký podíl pozitivních.
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Já jsem rád, že jsme na 40 tisících nebo na kolika teď testováních. My jsme v dubnu dali jakýsi plán s výhledem na celý rok, budoucnost řešíme teď s Piráty. Řada věcí se z něj naplnila, ale řada věcí se z něj nenaplnila. A fakticky, já jsem se teď procházel, co jsme doporučovali, něco se fakt stalo. Já jsem za to rád. Pomoc ekonomická. Někde vláda jako postupovala, myslím si, že velmi správně dokonce.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Bude to stačit, ten balík ekonomických opatření?
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
A tak já jsem si vzal ten náš plán a kdybych si na začátku změnil datum z toho dubna na, řekněme, listopad tohoto roku, tak vlastně ten plán stále platí s tím, že si tam můžeme odfajfkovat víc věcí, které se teda už nějakým způsobem staly. Protože, až se dostaneme do nějaké stabilizace, a tam já hovořím a odborníci, pan Konvalinka to, myslím, někde říkal, hovoří, když bude mít 500 přírůstků denně, tak prostě nám to bude produkovat do toho zdravotnictví ty těžké případy již ve zvladatelném množství. O to se přece celou dobu hraje. Takže až se dostane do tohoto momentu, tak musíme pokračovat nějak dál. Ekonomicky, v rovině fungování institucí a škol, protože sakra děcka nemůžou bejt rok doma, to prostě nelze. Takže pojďme si říct a dělejme ten výhled na další rok, jako na další rok ekonomicky, protože když ty firmy nevědí, co chce vláda dělat příští rok, tak vy stojíte jako podnikající člověk před takovou otázkou. Tak to ještě jednou vydržím, vezmu si teda ty peníze z toho Covidu, když mi ta banka půjčí, ona teď třeba hospodskýmu těžko půjčí, poněvadž to není úplně nejperspektivnější ta, takže buďto teď zavřu bez dluhů nebo si teda půjčím a za 3 měsíce co? Zavřu a ještě budu mít dluh vůči bance? Nebo stát za mě teda uhradí určitou tu část? To je ta garance, když mi to teda půjčí? Takže jako i ta ekonomická funkční jistota na příští rok je strašně důležitá a možná se tím dostaneme k tomu rozpočtu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ještě k tomu dlouhodobému plánu. Pane Hample, Hospodářská komora tvrdí, že by vláda měla představit nějaký dlouhodobý plán restartu české ekonomiky. Co vy byste očekával od vlády v tuto chvíli? Protože asi shodneme, že být podnikatelem v této době je velice nejistá věc.
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
No, to je to, o čem se bavíme. Dlouhodobý plán znamená výhled, jak bude fungovat tato země ekonomicky na řadu let dopředu. Nutnou podmínkou toho je vědět, co je konečný cíl toho snažení anticovidového, což si myslím, že pořád nevíme. Když tohle nevíme nebo si nejsme jisti, kdy tohle nastane, tak se samozřejmě strašně těžko dělají ty ekonomické predikce. Ale já si myslím, že to úplně klíčové krátkodobě je nevytvářet to, čemu se říká run na nemocnice. My se bavíme pořád o nějaké omezené kapacitě zdravotnického systému tím, že se tady o tom i my bavíme a baví se o tom celý veřejný prostor, tak vytváříme skoro něco podobného jako je run na banky, když všichni si chtějí vybrat své úspory a chtějí tam být první. Tak dneska jsme v situaci, kdy fakticky tím, že o tom mluvíme, tak prostě ten systém zahlcujeme, protože jsou lidé, kteří tam chtějí přijít dřív, aby předběhli ten okamžik, kdy na ně ta péče nezbyde. To je to krátkodobé opatření. A to dlouhodobé, o kterém bychom se měli bavit je, že nesmíme prostě zruinovat bojem s touto jednou chorobou veřejné finance na mnoho let dopředu a nesmíme prostě obětovat celou budoucnost této země a celou budoucnost veřejných financí jenom v souboji s touto jednou chorobou.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní ministryně, představí vláda nějaký dlouhodobý plán i s tím cílem?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Zaznělo tady mnoho slov, ale hodně obecných a hodně nekonkrétních. Takže já se to budu snažit trošku strukturovat. Jsme ve velmi těžké krizi. To si uvědomujeme všichni. A teď je potřeba ji nějakým způsobem vyřešit. Na jaře se to podařilo. V létě jsme trošku, jak se říká lidově u nás na Moravě, shodili řemenici a tady si myslím, že se to projevilo v té druhé vlně. V druhé vlně máme trochu větší problém s důvěrou a musíme to obnovit. Zásada je zdravotnictví. Děláme pro to všechno. 47 000 testů, pamatuju si kritiky, kteří říkali ani 20 000 denně nezvládnete. Máme 47 000. Kapacitu lůžek jsme zvedli z 5000 na 15000. Stavíme 2 polní nemocnice. Máme dostatek ochranných pomůcek. Máme dostatek dýchacích přístrojů. Pomáhá nám teda i zahraničí, za to mnohokrát děkujeme. To je ten základ momentálně, abychom se nedostali do pasti, aby naše zdravotnictví to zvládlo. Na to existují ty vývojové trajektorie, kde by mohlo dojít k zahlcení zdravotnictví, kdyby se nestalo vůbec nic, a tak dále. Čili to jsou věci, kterými se zaobíráme. Pokud přejdeme k ekonomice. V tuto chvíli, proto já jsem třeba odmítla a jsem ráda, že jsem to udělala a udělali jsme makroekonomickou predikci až v září, ale řekli jsme: vychází z toho, že nebude žádné plošné opatření, nebudou plošná opatření do konce roku. Nemáme plošná, máme dílčí, takže samozřejmě ten dopad tam určitý bude. A my samozřejmě ve střednědobém výhledu státního rozpočtu máme určitý plán. Ten plán pracuje se třemi základními pilíři. První je ten, že budeme pokračovat v navrženém zmrazení platů státních zaměstnanců. To musíme udržet, s výjimkou učitelů, zdravotníků a sociálních služeb. Dále nebudeme valorizovat provozní výdaje. Já už letos jsem, já jsem to dělala celé 3 roky, co jsem sestavovala své plné rozpočty. Letos jsem to udělala asi mezi pěti, sedmi procenty a nebudeme valorizovat. Což znamená, že je vlastně snižujete a pak je další věc, se kterou pracujeme, jsou evropské peníze. Což je částka zhruba nějakých 962 miliard. Ale nepracujeme se nezvyšováním daní. S tím nepracujeme.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Bude stačit schodek rozpočtu 320 miliard korun tak, jak je navržen s ohledem na to, co se teď děje?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Já jsem ho navrhla i s ohledem na rámce, ve kterých se musím pohybovat podle zákonných předpisů. Je jich několik těch zákonných předpisů. Navrhla jsem ho tak, abychom tu ekonomiku nepodsekli, protože skutečně potřebujeme celou řadu investic do digitalizace, do dalších. Já jsem poctivě vyjednávala s každým rezortním ministrem a vím, že jim nemůžu vzít na tom provozu, já nevím, desítky miliard. Protože podseknu digitalizaci, podseknu věci, které teď se musí do školství dát vlastně na online výuku. Snažíme tam podpořit školy v přírodě a další věci. Samozřejmě nemluvím o platech učitelů, což je asi, já nevím, 20 miliard. 30 jsou důchody. To znamená, že celá řada těchto věcích, zvedly se nám i sociální dávky. Víte, že já jsem byla dlouhá léta bijec za sociální dávky. Říkala jsem, udělejme jejich revizi. Pořád to platí, ale teď na to není čas. Jestliže nám roste hmotná nouze, rostou nám podpory v nezaměstnanosti a tyto věci, musíte na to dát peníze. Protože to jsou všechno věci, kterými jsme se zaobírali, takže není tam žádná změna daňového mixu v těch dlouhodobých výhledech. Není tam žádné zvyšování daní. Nakonec to Německo, které je mi neustále podsouváno, podívejte se, oni už tady za 3 roky chtějí mít mírně deficitní. Nejsou vyrovnaní, mírně deficitní veřejné finance, ale já jsem si nechala poslat přes stálé zastoupení, zatím teda mám jenom, nemám přesné znění, mám takové jenom teze, že oni nemají zatím žádný balík opatření. Protože jsou ve stejné situaci, jako jsme my. Budou tady volby příští rok parlamentní. My nemůže přece budoucí vládu zatěžovat a budoucí politickou reprezentaci nějakými našimi doporučeními v oblasti daňového mixu. Ale že se samozřejmě tím bude muset příští vláda zaobírat, o tom není pochyb.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane Hampl, bude stačit schodek 320 miliard tak, jak je navržen státní rozpočet?
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Když my se bavíme o slovu rozpočet a já se obávám, že my už žádný rozpočet nemáme. Žádný státní rozpočet není. Abysme si rozuměli, rozpočet, to je nějaká rozumná přiměřená úvaha o tom, jaké budu mít příjmy a jaké budu mít výdaje. To platí v rodině a platí to i pro stát. Tuhle rozumnou přiměřenou úvahu o budoucnosti my už nemáme. Paní ministryně teď se asi bude zlobit, ale ona spíš připomíná toho člověka, který stojí a čeká, jak to nakonec dopadne a přemýšlí, jak zaplatí ten výsledek a dopředu není vůbec schopna odhadnout, jaký ten výsledek bude. Což je ta nejsmutnější ztráta pro mě jako pro ekonoma těch posledních měsíců, že jsme o rozpočet v zásadě přišli. My ho nemáme. My máme prostě jenom volně plující sadu návrhů, volně plující sadu návrhů na výdaje a na příjmy a nevíme, kam plujeme a v té situaci, jak jsem říkal, že vláda dobře nepracuje s daty, tak s některými daty vůbec nechce pracovat ani na úrovni ekonomické. Já jsem dostal informaci, že vy jako ministerstvo financí jste se rozhodli, že nebudete publikovat ani makroekonomickou predikci ani fiskální výhled ani v listopadu, že to odkládáte do ledna roku 2021, jinými slovy vy jste té lodi, která je v bouři, vy jste ji ještě vypnuli kompas. Vy tam dokonce stojíte jako na tom kapitánském můstku a vůbec ani nemáte představu, kam chcete plout. A ten kompas jste v tu chvíli vypnula. Já tomu naprosto nerozumím. A považuju to za velice nezodpovědné. 1 věc, se kterou bych souhlasil v těch praktických věcech je to zmražení platů ve veřejném sektoru s výjimkou některých sektorů, ale musíme jít dál. Musíme se podívat na mobilizaci zdrojů, které opravdu můžeme použít. Za prvé nespotřebované výdaje resortů z minulých let. Vůbec se o nich nebavíme. Podle národní rozpočtové rady máme 130 miliard korun nespotřebovaných výdajů z minulých let jednotlivých rezortů, které prostě už byly narozpočtovány, ty resorty je mají, nebyly utraceny, jsou to peníze, které byly vybrány z našich daní nás daňových poplatníků a musíme je prostě použít. To je věc číslo 1. Věc číslo 2, nebudou mě mít rádi obce ani kraje, ale v dobrých časech tady jediný, kdo opravdu se připravoval na ty špatné, byly obce a kraje. Mají hodně volných rezerv, přes 200 miliard korun. Teď se nebavíme o tom, že mají i nějaké závazky. Je podle mě, je prostě naprosto nezbytně nutné, aby o těchto penězích jsme mluvili a mluvili jsme o tom, jak tyto peníze, které už byly vybrány z našich daní a které jsou někde na hromadě, které se jmenují veřejné finance, tak abychom je zapojili prostě, mobilizovali, zapojili je do obnovy té ekonomiky bez toho, abychom museli vybírat třeba daně nové. Na to jsme my jako KoroNERV dávali dokonce návrh, který proběhl médií. Říkali jsme, že mobilizovat ty zdroje jde třeba tak, že by každý na úrovni obcí nebo krajů dostal nějaký malý bonus, dejme tomu, 25 haléřů na každou korunu investovanou s tím, že pokud do roka, do roka a půl nepřinese nějaký investiční projekt krajský nebo obecní, no tak ty peníze se taky použijí jako jako nástroj na snížení závazků veřejného sektoru. Totéž evropské peníze.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Děkuji. Já nechám reagovat paní ministryni na to, že vláda tím, že nezveřejňuje makroekonomické predikce, tak jsme v podstatě slepí a rozpočet neexistuje.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Pane Hampl, budu zdvořilá, takže nebudu vás osočovat. Řeknu pouze, že mluví z vás neinformovanost. A já jsem připravena kdykoliv vám informace poskytnout. Nechte mě domluvit, nechte mě domluvit. Já vám vysvětlím, co jsou nespotřebované výdaje a vezmu to postupně, jak jste o tom mluvil. Tak státní rozpočet. Já už jsem odmítla na jaře nebo v létě udělat makroekonomickou predikci. To není nic nového. Jestliže máte tak obrovským způsobem zatíženo takovou velkou mírou nejistoty, nevíte v létě, jestli bude, nechte mě domluvit, nerozčilujete se, nevíte, jestli budou plošná opatření pokračovat. Nevěděla jsem v tom létě, jestli bude vypnutí ekonomiky dále pokračovat, a tak dále, a tak dále, tak co chcete predikovat? Já jsem nechala všechny ty predikce těch různých všelijakých institutů, které se předháněly, jestli to bude 13, 10, 8, nechala jsem je být a řekla jsem ne. Uděláme to až 15. září, můžete si říkat, co chcete. Až budu mít za sebou nějaký vývoj, nějaká čísla z Evropy, pokladní plnění, udělali jsme to. Do té predikce, která byla -6,6 najednou všichni řekli: ano, to tak zhruba asi nějak bude. Samozřejmě jsme napsali, že to nepočítá s žádnými opatření do konce roku. To je taková míra nejistoty a vy jste ekonom, vy to přece dobře víte, že těžko můžete cokoliv predikovat. Proto odmítám dělat i listopadovou, požádala jsem o to pana premiéra, že ji dělat nebudeme, protože je tady zase určitá míra nejistoty. Čili počkáme, jak dopadne celý ten rok a uděláme ji v lednu. To je celé. Nechte mě prosím domluvit. Já jsem vás také nechala domluvit. Nechte mě domluvit.
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Nezlobte se, pokud mám míru nejistoty velkou, jsem o to opatrnější.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
O to opatrnější budu tam vytvářet něco, když nevím, jestli bude ekonomika vypnutá. Do jaké míry se třeba vypnou, nechte mě, prosím, domluvit, takže to byl ten důvod. Udělala jsem to v létě a stejné důvody mě k tomu vedou i nyní. Nespotřebované výdaje, jenom abych vám vysvětlila, co jsou nespotřebované výdaje. Ty jsou dvojího charakteru. Buď jsou takzvané vázané. To znamená, že oni se váží na konkrétní smluvní vztahy a už nemůžete je tomu resortu vzít, protože oni se spotřebovávají v průběhu těch let. Je tam podepsaná smlouva a kdybyste je vzal, tak se vystavíte soudnímu arbitrážímu řízení. Na ty se sáhnout nedá. Pak jsou takzvané nevázané, když to řeknu, oni jsou profilující a neprofilující, volné, a ty, vy víte, že jsem je nebrala. Ty se snížily o nějakých, za poslední období od začátku roku do poloviny roku asi o 70 miliard. A znovu při vyjednávání rozpočtu. Proto byly resorty, které nedostaly ani korunu. Řekla jsem jim: utraťte si nespotřebované výdaje. Nevíte o tom nic.
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Kolik jich je? Nezveřejňujete ta čísla.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
To není vůbec žádný problém. Samozřejmě vám je klidně řeknu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní ministryně, pane docente, ještě pojďme na rozpočet politicky.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
A ještě bych obce a kraje ráda reagovala.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Jenom velmi krátce, paní ministryně.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Bude to velmi krátce. Obce a kraje, pane Hampl. Obce a kraje, my máme takzvané rozpočtové určení daní. Vyberou se daně a třetina, no tak nechte, nekruťte očima, diváci to neví, tak oni si to třeba chtějí poslechnout. Toto řeknete, musíte říct i to B. Tak já to říkám, takže třetina z toho se odvede do rozpočtu obcí a krajů. Ano, máte pravdu, 350 miliard mají na účtech. K 30. 6. byli v přebytku jejich rozpočty, ale to je v pořádku. Sice byl menší než oproti loňskému roku, to je v pořádku. Ty přebytky byly proto, aby je využili v těchto krizových letech. 13,4 miliardy jsme poslali na kompenzačním bonusu, dalších 30 my jsme dali do dotačních programů. 22 pro kraje proto, že se chceme společně proinvestovat. Společně. Takže to je celé.
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Je plán na použití těchto zdrojů příští rok nebo přespříští rok? Není.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Kterých zdrojů? O kterých mluvíte?
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Těch zdrojů obcí a krajů. Je takový plán? Není.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Tak samozřejmě ty jsou v rukou obcí a krajů.
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Potřebujeme mobilizovat. A to neděláte. Děláte chybu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane předsedo Bartoši, zvažují Piráti podporu rozpočtu, politickou podporu v Poslanecké sněmovně? Váš místopředseda sněmovního výboru pro rozpočet říká: debatovali jsme o tom, vyhodnotíme si to co nejdříve. Co by znamenalo rozpočtové provizorium?
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
To v tuto chvíli nevíme. Já musím v jedné věci souhlasit s panem Hamplem, že ten kompas na ten příští rok prostě v tuhle chvíli nemá ani sněmovna, a to se bavíme o tom rozpočtu. Já bych chtěl říct, pokud máme teďko mít rozpočet v prvním čtení, tak podle mě je naprosto zásadní, aby byla v tu chvíli známa všechna čísla, která ta vláda plánuje. A já když jsem počítal jenom, kolik věcí teď v tom návrhu rozpočtu zahrnuto není a já teda nevím, jestli to tam bude, tak vláda hovoří o superhrubé mzdě. Tam se očekává 70 miliard výpadku na straně příjmů. Vláda hovoří o stravenkovém paušálu. 5-20 miliard na výpadku. Snížení daně, pardon, výdajů. Snížení daně na motorovou naftu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Já vás nechci utnout, ale máme poslední půl minuty. Zvážíte tu podporu nebo je to /nesrozumitelné/?
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
My si vyslechneme paní ministryni, jsme k tomu velmi vlažní, protože vláda si řekla, a my jsme teda nepodpořili ten deficit 500 miliard, ale vláda řekla, že ty peníze potřebuje na něco. A pak jsme se bavili o nějakých dárkách nebo balíčkách pro lidi, místo aby to šlo na přímou pomoc, na investice a jestli chcete jako měnit strukturu ekonomiky a České republice pomoct, tak ty peníze musí být tvrdě investiční. Vy musíte vědět, na co půjdou a investice /nesrozumitelné/.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní ministryně, jenom velmi krátká odpověď. Kde budete hledat podporu pro rozpočet? Politickou podporu.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Napříč Poslaneckou sněmovnou.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Jste ochotna vyjít vstříc komunistům, kteří chtějí sebrat peníze 10 miliard ?
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Je to velmi složité, protože já jsem dojednala rozpočet obrany tak, jak jsem ho dojednala. To znamená, abychom dodržovali závazky, které v podstatě máme. A musíme o tom dále vyjednávat. To znamená já budu jednat ráda s kýmkoliv, kdo jednat o podpoře rozpočtu bude ochoten. A ty nějaké nabídky mám.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
V tuto chvíli vám děkuji, že jste byli hosty partie. Alena Schillerová, ministryně financí, díky.
Alena SCHILLEROVÁ, vicepremiérka; ministryně financí /nestr. za ANO/
Děkuji za pozvání, přeju krásný den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Předseda Pirátů Ivan Bartoš, děkuji i vám.
Ivan BARTOŠ, předseda strany /Piráti/
Díky za pozvání.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A ekonom Mojmír Hampl. I vám děkuji.
Mojmír HAMPL, ekonom, člen iniciativy KoroNERV-20
Děkuju za pozvání, na shledanou.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A vám, milí diváci, díky, že jste se dívali. Za malou chvíli pokračujeme v Partii na CNN Prima News. Budu se na vás těšit.