EIB - Evropská investiční banka
Základní informace
Evropská investiční banka (European Investment Bank, dále „EIB“) je autonomním orgánem v rámci struktury Evropské unie (dále „EU“), zřízeným za účelem financování kapitálových investičních projektů, které naplňují cíle jednotlivých politik EU. Byla založena v roce 1958 na základě Římské smlouvy, která stála u zrodu Evropských společenství. Sídlem EIB je Lucemburk a její kapitál je tvořen podíly členských států EU. EIB je největší mnohostrannou finanční institucí na světě.
Součástí skupiny EIB je kromě samotné banky také Evropský investiční fond, který se zaměřuje na podporu malých a středních podniků prostřednictvím financování vzniku nových podniků, jejich růstu, inovací, výzkumu a vývoje, zaměstnanosti a regionálního rozvoje.
Těžiště aktivit EIB je v členských státech EU, nicméně banka se angažuje i mimo území EU prostřednictvím svého útvaru EIB Global, který podporuje rozvojové a kooperační politiky EU. Poskytuje úvěry zhruba 160 zemím včetně kandidátských zemí, balkánských zemí, zemí v oblasti Středomoří, v Asii a Latinské Americe, států africké, karibské a tichomořské oblasti (země ACP) a zámořských zemí a území Jihoafrické republiky.
EIB získává prostředky na mezinárodních finančních trzích, které následně za co nejvýhodnějších podmínek směřuje do projektů v souladu s prioritami EU. Mimo území EU využívá EIB i nástroje evropské rozvojové pomoci a kooperační politiky. V posledních letech se rovněž zaměřuje na poskytování technické asistence.
EIB působí v ČR od roku 1992. Její činnost v ČR je upravena třemi Rámcovými dohodami (č. 250/1994 Sb., č. 155/1999 Sb. a č. 280/1998 Sb.), které zůstávají v platnosti i po vstupu ČR do EU.
Vstupem do EU se ČR stala spolu s ostatními členskými státy podílníkem na upsaném kapitálu EIB. Na činnost EIB v ČR se přímo vztahuje její Statut, který tvoří jeden z protokolů Smlouvy o založení Evropského společenství a Lisabonské smlouvy.
Podíl ČR na upsaném kapitálu EIB činí 0,89 % (2 206 922 328 EUR) z celkové hodnoty upsaného kapitálu EIB (248 795 606 881 EUR). Po vystoupení Velké Británie z EU došlo k symetrickému rozdělení jejího podílu na upsaném kapitálu mezi zbývající členské státy, aby nebyla narušena úvěrová kapacita banky ani její důvěryhodnost na finančních trzích. Následně došlo k poslednímu navýšení celkového upsaného kapitálu EIB dne 1. března 2020, a to prostřednictvím asymetrického navýšení kapitálu ze strany Polska a Rumunska. Aktuální stav podílu jednotlivých států na upsaném kapitálu banky je k dispozici zde.
Struktura EIB
EIB má vlastní administrativní strukturu a rozhodovací orgány nezávislé na ostatních orgánech EU.
Rada guvernérů (Board of Governors) se skládá z ministrů (zpravidla ministrů financí), jmenovaných jednotlivými členskými státy. Rada guvernérů vydává všeobecné směrnice pro úvěrovou politiku a uděluje bance zmocnění pro finanční operace mimo EU a pro navýšení kapitálu. Zasedání Rady guvernérů EIB probíhá jednou ročně, během roku hlasují guvernéři písemnou formou. Poslední zasedání se konalo 20. června 2025. Na tomto zasedání převzal ministr financí za Českou republiku předsednictví Radě guvernérů, které potrvá do výročního zasedání v roce 2026.
Zástupcem ČR je ministr financí Ing. Zbyněk Stanjura.
Správní rada (Board of Directors) se skládá z 28 řádných členů a 31 alternátů. Každý členský stát a Komise nominují jednoho řádného člena a jednoho alternáta. Správní rada rozhoduje o financování projektů (úvěry, granty), dohlíží na řádné fungování banky a zajišťuje, aby byla řízena v souladu s ustanoveními Smluv, Statutu a obecných směrnic stanovených Radou guvernérů. Schází se přibližně desetkrát ročně.
Řádným členem za ČR je ředitel odboru Řízení státního dluhu a finančního majetku Ing. Petr Pavelek, Ph.D., alternátem člena je vedoucí oddělení Financování státu a řízení likvidity státní pokladny Ministerstva financí Ing. Mgr. Radek Hřebík, Ph.D.
Řídící výbor (Management Committee) tvoří prezident a osm viceprezidentů. Pod dohledem prezidenta a pod kontrolou Správní rady dohlíží na každodenní chod banky, připravuje rozhodnutí Správní rady a zajišťuje jejich provádění.
Výbor pro audit (Audit Committee) je složen ze šesti členů a až tří pozorovatelů. Výbor ověřuje řádné a správné provádění operací banky a vedení jejích účetních knih.
Za účelem správy banky se členské státy (s výjimkou Německa, Francie a Itálie) seskupují v souladu se Statutem EIB do tzv. konstituencí, v rámci kterých mohou uzavírat dohody mimo jiné o zastoupení svých členů (členských států konstituence) na postech v rámci Řídícího výboru a Výboru pro Audit. Statut EIB uvádí celkem šest seskupení v následujícím složení:
- Španělsko a Portugalsko,
- Belgie, Lucembursko a Nizozemsko,
- Chorvatsko, Maďarsko a Polsko,
- Dánsko, Řecko, Irsko a Rumunsko,
- Estonsko, Lotyšsko, Litva, Rakousko, Finsko a Švédsko,
- Bulharsko, Česká republika, Kypr, Malta, Slovinsko a Slovensko.
Na základě konstituenční dohody zastával v minulosti za ČR post v Řídícím výboru pan Jan Pilip (2004 – 2007) a ve Výboru pro Audit pan Miroslav Matej (2013 – 2015).
Úvěry EIB v ČR
Od zahájení aktivity EIB v ČR v roce 1992 do 25. července 2025 dosáhla celková výše podpory projektů na území České republiky 31,03 mld. EUR, tj. cca 761 mld. Kč (při kurzu 24,540 Kč/EUR), z toho přibližně:
Úvěry na plnění funkcí státu
Od roku 1992 do 25. července 2025 bylo uzavřených 20 přímých smluv o úvěrech pro stát. V současné době dosahuje celková výše přijatých peněžních prostředků touto formou 131,1 mld. Kč, tj. 5 342 mil. EUR (při kurzu 24,540 Kč/EUR). Smlouvy o úvěru za ČR podepisuje ministr financí.
Úvěry na plnění funkcí státu byly uzavřené ve výši cca 8 168 mil. EUR, a to v členění:
- přímé úvěry státu 6 658 mil. EUR (v měně smlouvy 1 445 mil. EUR + 129,25 mld. Kč, tzn. 5 267 mil. EUR při kurzu 24,540 Kč/EUR)
- úvěry Národní rozvojové bance, a.s. (dříve ČMZRB, Konsolidační banka) se státní zárukou ve výši 950 mil. EUR
- přijata celá částka, tj. 950 mil. EUR,
- úvěry Správě železnic, státní organizaci (dříve SŽDC) se státní zárukou ve výši 560 mil. EUR
- přijata celá částka, tj. 560 mil. EUR.
Z přímých úvěrů státu (1 445 mil. EUR + 129,25 mld. Kč) se jedná o následující projekty uvedené v následující tabulce:
Projekt | Základní informace |
---|---|
České dálnice - B | datum podpisu smlouvy o úvěru: 26. 11. 2001 |
(zákon č. 46/2002 Sb.) | výše úvěru: 170 mil. EUR (na část A úvěr ČMZRB/KoB se státní zárukou ve výši 230 mil. EUR – přijata celá částka) |
přijato: 4 945 386 000 Kč (170 mil. EUR) | |
splaceno: 4 945 386 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B): 810 mil. EUR | |
cíl projektu: výstavba 6 dálničních úseků podél D8, D11, R1 a R35 | |
Masarykova univerzita v Brně | datum podpisu smlouvy o úvěru: 27. 5. 2002 |
(zákon č. 197/2002 Sb.) | výše úvěru: 95 mil. EUR |
přijato: 2 713 727 000 Kč (95 mil. EUR) | |
splaceno: 2 483 613 820 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 190,3 mil. EUR | |
cíl projektu: výstavba nového univerzitního kampusu MU Brno a renovace stávajících budov | |
Prevence před povodněmi | datum podpisu smlouvy o úvěru: 28. 5. 2002 |
(zákon č. 123/2002 Sb.) | výše úvěru: 60 mil. EUR |
přijato: 1 793 258 835 Kč (60 mil. EUR) | |
splaceno: 1 793 258 835 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 124,5 mil. EUR | |
cíl projektu: příprava a výstavba prioritních protipovodňových opatření v rámci I. fáze České národní protipovodňové strategie | |
Projekt dálničního obchvatu Plzně | datum podpisu smlouvy o úvěru: 27. 6. 2002 |
(zákon č. 274/2002 Sb.) | výše úvěru: 210 mil. EUR |
přijato: 6 567 597 000 Kč (210 mil. EUR) | |
splaceno: 5 842 534 291 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 420 mil. EUR | |
cíl projektu: výstavba dálničního obchvatu Plzně – části dálnice D5 z Ejpovic do Sulkova | |
Odstraňování povodňových škod 2002 | datum podpisu smlouvy o úvěru: 20. 12. 2002 |
(zákon č. 574/2002 Sb.) | výše úvěru: podepsáno 400 mil. EUR, ČR (MF) v r. 2005 zbytek úvěru ve výši 60 mil. EUR z důvodu úspor nákladů odmítla |
přijato: 10 806 183 000 Kč (cca 340 mil. EUR) | |
splaceno: 10 606 183 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 400 mil. EUR | |
cíl projektu: rekonstrukce veřejné infrastruktury poškozené nebo zničené povodní v r. 2002 v ČR | |
Silniční okruh Prahy, část jihozápadní – A | datum podpisu smlouvy o úvěru: 27. 7. 2004 |
(zákon č. 314/2004 Sb.) | výše úvěru: 200 mil. EUR |
přijato: 5 176 178 000 Kč (200 mil. EUR) | |
splaceno: 5 088 476 462 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B): 635 mil. EUR | |
cíl projektu: výstavba cca 15 km JZ silničního okruhu hl. m. Prahy Slivenec - Jesenice | |
Silniční okruh Prahy, část jihozápadní – B | datum podpisu smlouvy o úvěru: 22. 9. 2005 |
(zákon č. 314/2004 Sb.) | výše úvěru: 110 mil. EUR |
přijato: 2 793 824 000 Kč (110 mil. EUR) | |
splaceno: 2 793 824 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B): 635 mil. EUR | |
cíl projektu: výstavba cca 15 km JZ silničního okruhu hl. m. Prahy Slivenec - Jesenice | |
České dálnice II (D8) AFI – A | datum podpisu smlouvy o úvěru: 23. 9. 2004 |
(zákon č. 472/2004 Sb.) | výše úvěru: 8 mld. Kč |
přijato: 8 000 000 000 Kč | |
splaceno: 8 000 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B): 20,74 mld. Kč | |
cíl projektu: výstavba cca 23 km dálnice D8, části Trmice – státní hranice ČR/Německo | |
České dálnice II (D8) AFI – B | datum podpisu smlouvy o úvěru: 22. 9. 2005 |
(zákon č. 472/2004 Sb.) | výše úvěru: 4 mld. Kč |
přijato: 4 000 000 000 Kč | |
splaceno: 4 000 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B): 20,74 mld. Kč | |
cíl projektu: výstavba cca 23 km dálnice D8, části Trmice – státní hranice ČR/Německo | |
Rámcový úvěr na vodní hospodářství II | datum podpisu smlouvy o úvěru: 22. 6. 2006 |
(zákon č. 232/2006 Sb.) | výše úvěru: 3 mld. Kč |
přijato: 3 000 000 000 Kč | |
splaceno: 3 000 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 12 mld. Kč | |
cíl projektu: výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací – naplnění směrnic EU č. 91/271/EEC a 98/83/EC | |
Prevence před povodněmi II | datum podpisu smlouvy o úvěru: 11. 12. 2006 |
(zákon č. 572/2006 Sb.) | výše úvěru: 9 mld. Kč |
původně přijato: 8 936 000 000 Kč | |
splaceno: 8 936 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 15,2 mld. Kč | |
cíl projektu: podpora další implementace (fáze let 2007 – 2012) Strategie ochrany před povodněmi v ČR, kterou schválila vláda v roce 2000 | |
Operační program Doprava - A | datum podpisu smlouvy o úvěru: 13. 12. 2007 |
výše úvěru: 14 mld. Kč | |
původně přijato: 12 600 000 000 Kč | |
splaceno: 4 200 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B+C): 225 mld. Kč |
|
cíl projektu: financování národních podílů u projektů spolufinancovaných z Operačního programu Doprava v programovém období 2007 - 2013 |
|
Operační program Doprava - B | datum podpisu smlouvy o úvěru: 18. 12. 2008 |
výše úvěru: 10 mld. Kč | |
přijato: 8 344 017 000 Kč | |
splaceno: 7 760 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B+C): 225 mld. Kč |
|
cíl projektu: financování národních podílů u projektů spolufinancovaných z Operačního programu Doprava v programovém období 2007 - 2013 |
|
Rámcový úvěr na vodní hospodářství III | datum podpisu smlouvy o úvěru: 6. 8. 2009 |
výše úvěru: 3 mld. Kč | |
přijato: 3 000 000 000 Kč | |
splaceno: 1 555 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 9,32 mld. Kč |
|
cíl projektu: financování investičních potřeb souvisejících s prováděním programu Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací |
|
Operační program Doprava - C | datum podpisu smlouvy o úvěru: 23. 7. 2010 |
výše úvěru: 10 mld. Kč | |
přijato: 6 180 000 000 Kč | |
splaceno: 5 180 000 000 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu (část A+B+C): 225 mld. Kč | |
cíl projektu: financování národních podílů u projektů spolufinancovaných z Operačního programu Doprava v programovém období 2007 - 2013 | |
CZECH RAILWAY INFRASTRUCTURE REHABILITATION |
datum podpisu smlouvy o úvěru: 28. 3. 2019 |
(Usnesení vlády č. 726/2018) | výše úvěru: 11,5 mld. Kč |
(Registr smluv). | přijato: 6 000 000 000 Kč |
splaceno: 0 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 24 mld. Kč |
|
cíl projektu: modernizace železniční infrastruktury na osmi úsecích železničního koridoru Praha – Brno – Přerov – Ostrava – Petrovice u Karviné - polské hranice |
|
CZECH AGRICULTURE - WATER MANAGEMENT |
datum podpisu smlouvy o úvěru: 18. 6. 2020 |
(Usnesení vlády č. 323/2020) | výše úvěru: 8 mld. Kč |
(Registr smluv). | přijato: 7 200 000 000 Kč* |
splaceno: 0 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 16 mld. Kč |
|
cíl projektu: financování projektů vodního hospodářství v letech 2020 až 2025 *Přijatá částka odpovídá výši realizovaných výdajů uznatelných ze strany EIB realizovaných v odbobí 2020 - 2025, které nedosáhly předpokládané výše vzhledem k tomu, že došlo k financování některých dílčích projektů z Národního plánu obnovy. |
|
UKRAINE SOLIDARITY PACKAGE |
datum podpisu smlouvy o úvěru: 22. 12. 2022 |
(Usnesení vlády č. 1044/2022) | výše úvěru: 200 mil. EUR |
(Registr smluv). | přijato: 1 500 000 000 Kč* |
splaceno: 0 CZK | |
celkové odhadované náklady projektu: 200 mil. EUR |
|
cíl projektu: financování vybraných výdajů vynakládaných ze státního rozpočtu a systému veřejného zdravotního pojištění v souvislosti s konfliktem na Ukrajině na pomoc uprchlíkům *Přijatá částka odpovídá výši realizovaných výdajů uznatelných ze strany EIB realizovaných v období od 24. 2. 2022 do 31. 12. 2022, které nedosáhly předpokládané výše vzhledem k tomu, že došlo k rychlému a efektivnímu začlenění uprchlíků z Ukrajiny na českém trhu práce a s tím spojenému zvýšení odvodů do systému veřejného zdravotního pojištění. |
|
CZECH RAIL TEN-T AND SAFETY |
datum podpisu smlouvy o úvěru: 25. 9. 2023 |
(Usnesení vlády č. 524/2023) | výše úvěru: 24 mld. Kč |
(Registr smluv). | přijato: 24 000 000 000 Kč |
splaceno: 0 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 97,5 mld. Kč |
|
cíl projektu: spolufinancování výdajů vynaložených na rozvoj dopravní infrastruktury v České republice |
|
CZECH RAIL TEN-T AND SAFETY B |
datum podpisu smlouvy o úvěru: 10. 4. 2024 |
(Usnesení vlády č. 154/2024) | výše úvěru: 13 mld. Kč |
(Registr smluv). | přijato: 3 500 000 000 Kč |
splaceno: 0 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 97,5 mld. Kč |
|
cíl projektu: spolufinancování výdajů vynaložených na rozvoj dopravní infrastruktury v České republice |
|
CZECH RAIL TEN-T AND SAFETY C |
datum podpisu smlouvy o úvěru: 6. 2. 2025 |
(Usnesení vlády č. 154/2024) | výše úvěru: 11,75 mld. Kč |
(Registr smluv). | přijato: 0 Kč |
splaceno: 0 Kč | |
celkové odhadované náklady projektu: 97,5 mld. Kč |
|
cíl projektu: spolufinancování výdajů vynaložených na rozvoj dopravní infrastruktury v České republice |
- Aktualizováno ke dni: 25. 7. 2025
Úvěry EIB krajům a municipalitám
EIB jedná přímo s jednotlivými kraji a municipalitami. Ke dni 25. července 2025 EIB uzavřela smlouvy v celkové výši 2 972 mil. EUR.
- Pardubický kraj 269 mil. EUR,
- Moravskoslezský kraj 118 mil. EUR,
- Jihomoravský kraj 288 mil. EUR,
- Zlínský kraj 134 mil. EUR,
- Olomoucký kraj 137 mil. EUR,
- Jihočeský kraj 81 mil. EUR,
- Středočeský kraj 117 mil. EUR,
- Kraj Vysočina 37 mil. EUR,
- hl. m. Praha 986 mil. EUR,
- Plzeň 113 mil. EUR,
- Brno 323 mil. EUR,
- Ústí nad Labem 76 mil. EUR,
- Ostrava 234 mil. EUR,
- Olomouc 59 mil. EUR.
Úvěry soukromému sektoru
Ke dni 25. července 2025 EIB uzavřela se subjekty soukromého sektoru smlouvy ve výši 19 923 mil. EUR.
Užitečné zdroje pro české firmy
Firmy působící v České republice mohou využít širokou nabídku finančních a poradenských nástrojů skupiny EIB. Podrobnosti o možnostech financování a zapojení do projektů EIB jsou k dispozici v českém jazyce níže:
• Katalog produktů skupiny EIB
Přehled nástrojů financování a poradenských služeb, které skupina EIB nabízí podnikům napříč různými sektory.
• Podpora EIB pro české společnosti: Financování a zdroje
Praktické informace o možnostech podpory, aktuálních příležitostech i veřejných zakázkách financovaných EIB.
Detailní informace ke všem operacím EIB v ČR:
Hlavní dokumenty vztahu ČR a EIB
Smlouva o přistoupení ČR k EU
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 44/2004 Sb. m. s. o přístupu České republiky k Evropské unii.
Účinnost od 1. 5. 2004.
1. Rámcová dohoda mezi ČR a EIB
Dne 18. února 1993 byla v Praze podepsána Rámcová dohoda o finanční spolupráci mezi Českou republikou a Evropskou investiční bankou, která byla pozměněna výměnou nót ze dne 8. a 28. července 1994. Dohoda na základě změny jejího článku 15 sjednané uvedenou výměnou nót vstoupila v platnost dnem podpisu, tj. dnem 18. února 1993.
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 250/1994 Sb.
2. Rámcová dohoda mezi ČR a EIB
Dne 15. září 1994 byla v Praze podepsána Rámcová dohoda o finanční spolupráci mezi Českou republikou a Evropskou investiční bankou. Dohoda vstoupila v platnost dne 30. listopadu 1995.
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 155/1999 Sb.
3. Rámcová dohoda mezi ČR a EIB
Dne 2. prosince 1997 byla v Praze podepsána Rámcová dohoda mezi Českou republikou a Evropskou investiční bankou upravující činnost Evropské investiční banky v České republice. Dohoda vstoupila v platnost dne 18. srpna 1998.
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 280/1998 Sb.
Hlavní dokumenty EIB
Výroční zpráva EIB za rok 2024
Publikováno ke dni: 7. 5. 2025
Operační plán skupiny EIB na roky 2025 - 2027
Publikováno ke dni: 30. 1. 2025
Politika transparentnosti skupiny EIB
Publikováno ke dni: 18. 11. 2021
Statut EIB (EIB´s Statute)
Publikováno ke dni: 17. 3. 2025
Zpráva o řízení EIB
Publikováno ke dni: 4. 6. 2024
Jednací řád EIB
Publikováno ke dni: 2. 5. 2023
Zakázky vypisované EIB
Publikováno ke dni: průběžně
Případné dotazy týkající se EIB směřujte prosím na e-mailovou adresu EIB@mfcr.cz.