Lednová predikce MF: Ekonomika letos mírně poklesne a inflace výrazně zvolní
Zatímco v 1. polovině loňského roku ekonomika navzdory nepříznivým okolnostem rostla, od 2. pololetí 2022 prochází mírnou recesí. Hrubý domácí produkt se za celý rok 2022 zvýšil odhadem o 2,3 %. Růst byl tažen investicemi do fixního kapitálu a zesílenou akumulací zásob. Výdaje domácností na konečnou spotřebu i přes řadu fiskálních stimulačních opatření mírně klesly, a to kvůli razantnímu nárůstu životních nákladů, zejména cen energií, a zpřísnění měnové politiky.
V roce 2023 by HDP mohl klesnout o 0,5 %. Domácnosti se i v letošním roce budou potýkat s dopady vysoké inflace, jejich reálná spotřeba by se tak měla dále snížit. Spotřeba sektoru vládních institucí i investice budou působit prorůstově, meziročně slabší akumulace zásob však ekonomiku citelně zpomalí. Vliv celkově slabé domácí poptávky bude částečně tlumit saldo zahraničního obchodu.
„Česká ekonomika na konci loňského roku prošla a nyní stále prochází mírnou recesí v důsledku vysokých cen. Průměrná inflace bude letos atakovat dvoucifernou hodnotu a její zkrocení tak zůstává hlavním společným makroekonomickým úkolem. Vláda v tomto úsilí podpoří ČNB konsolidačním balíčkem, jehož konkrétní opatření na koaliční úrovni intenzivně připravujeme a který má za cíl snížit strukturální deficit nejméně o 1 % HDP. Příští rok by se tak schodek rozpočtu měl dostat pod 3 % HDP a stejně tak průměrná inflace dále výrazně klesnout pod 4 %,“ komentuje výhledy lednové predikce ministr financí Zbyněk Stanjura.
Vysoká inflace zpomaluje ekonomický růst a snižuje životní úroveň obyvatel. K mimořádně silnému růstu spotřebitelských cen významně přispívají nejen potraviny, pohonné hmoty, elektřina, zemní plyn či imputované nájemné, ale i další kategorie zboží a služeb. Inflaci posilují také domácí poptávkové tlaky, které by však měly být tlumeny zvýšenými měnověpolitickými sazbami a posilováním kurzu koruny. Díky energetickému úspornému balíčku meziroční inflace v závěru loňského roku výrazně poklesla, přesto však v průměru za celý rok dosáhla 15,1 %. Okolo této hodnoty by se meziroční inflace měla pohybovat i v 1. čtvrtletí 2023, následně by měla postupně klesat. Průměrná míra inflace by tak letos měla zvolnit na 10,4 %.
Na trhu práce se nadále projevují nerovnováhy související s nedostatkem pracovníků. Míra nezaměstnanosti by tak navzdory mírné recesi a celkově slabé hospodářské dynamice v roce 2023 neměla příliš vzrůst – z průměrných 2,4 % v roce 2022 by se letos mohla zvýšit na 3,2 %. Přetrvávající napětí na trhu práce bude tlačit na růst mezd, který však bude zaostávat za inflací. Průměrná reálná mzda by tak po propadu v roce 2022 měla v letošním roce dále klesnout.
Hospodaření veřejných financí odráželo v roce 2022 ekonomické a finanční důsledky ruské agrese vůči Ukrajině a s ní související humanitární pomoc a podporu ekonomickým subjektům s vysokými cenami. Současně byly veřejné finance zatíženy opatřeními, která během epidemie covidu-19 výrazně a trvale snížila daňovou zátěž. Odhadujeme, že hospodaření veřejných financí skončilo loni se schodkem 3,6 % HDP a s dluhem 44,6 % HDP. V letošním roce se pak celkový schodek přechodně zvýší na 4,2 % HDP v důsledku kompenzačních a stabilizujících opatření spojenými s vysokými cenami. Deficit by měl prohloubit zadlužení na 45,8 % HDP.
Predikce je zatížena množstvím rizik, která v úhrnu považujeme za vychýlená směrem dolů. Hlavní negativní riziko souvisí se schopností nahradit výpadek dodávek zemního plynu z Ruska do Evropské unie zvýšeným dovozem od jiných dodavatelů a opatřeními na straně poptávky. Přetrvávajícími riziky jsou problémy v globálních dodavatelských řetězcích (mj. i v souvislosti s dalším vývojem epidemie covidu-19 v Číně), stejně jako vznik a šíření nových mutací koronaviru, proti nimž by dostupné vakcíny nebo prodělané onemocnění poskytovaly jen malou ochranu. Rizikem je také vývoj inflace a inflačních očekávání, zásadní ovšem bude i složení a intenzita fiskální konsolidace.
Příliv uprchlíků z Ukrajiny patrně zmírňuje nerovnováhy na trhu práce a oslabuje tlak na růst mezd, potenciálně neúspěšná integrace by však v budoucnu mohla představovat významný sociální problém. Vnitřním rizikem je rovněž cyklický a strukturální vývoj v automobilovém průmyslu a nadhodnocení cen rezidenčních nemovitostí. Pozitivně může působit mimořádný nárůst úspor domácností v době epidemie, který by mohl pomoci tlumit dopady vyšších spotřebitelských cen na spotřebu.
Lednovou makroekonomickou predikci České republiky projedná dne 1. února 2023 Výbor pro rozpočtové prognózy.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aktuální predikce | Minulá predikce | |||||||||
Nominální hrubý domácí produkt | mld. Kč, b.c. | 5 111 | 5 411 | 5 791 | 5 709 | 6 109 | 6 749 | 7 308 | 6 674 | 7 092 |
růst v %, b.c. | 6,5 | 5,9 | 7,0 | -1,4 | 7,0 | 10,5 | 8,3 | 9,3 | 6,3 | |
Reálný hrubý domácí produkt | růst v %, s.c. | 5,2 | 3,2 | 3,0 | -5,5 | 3,6 | 2,3 | -0,5 | 2,4 | -0,2 |
Spotřeba domácností | růst v %, s.c. | 4,0 | 3,5 | 2,7 | -7,2 | 4,1 | -0,7 | -2,2 | 0,2 | -0,8 |
Spotřeba vládních institucí | růst v %, s.c. | 1,8 | 3,9 | 2,5 | 4,2 | 1,4 | 0,8 | 1,5 | 1,2 | 1,7 |
Tvorba hrubého fixního kapitálu | růst v %, s.c. | 4,9 | 10,0 | 5,9 | -6,0 | 0,8 | 5,4 | 1,8 | 5,1 | 1,5 |
Příspěvek čistých vývozů k růstu HDP | p.b., s.c. | 1,2 | -1,2 | 0,0 | -0,4 | -3,6 | 0,2 | 0,9 | 0,0 | 0,8 |
Příspěvek změny zásob k růstu HDP | p.b., s.c. | 0,5 | -0,5 | -0,3 | -0,9 | 4,8 | 0,8 | -1,2 | 0,7 | -1,4 |
Deflátor HDP | růst v % | 1,3 | 2,6 | 3,9 | 4,3 | 3,3 | 8,0 | 8,8 | 6,7 | 6,5 |
Míra inflace spotřebitelských cen | průměr v % | 2,5 | 2,1 | 2,8 | 3,2 | 3,8 | 15,1 | 10,4 | 15,0 | 9,5 |
Zaměstnanost (VŠPS) | růst v % | 1,6 | 1,4 | 0,2 | -1,3 | -0,4 | -0,8 | -0,4 | -0,9 | -0,1 |
Míra nezaměstnanosti (VŠPS) | průměr v % | 2,9 | 2,2 | 2,0 | 2,6 | 2,8 | 2,4 | 3,2 | 2,5 | 3,1 |
Objem mezd a platů (dom. koncept) | růst v %, b.c. | 9,2 | 9,6 | 7,8 | 0,1 | 5,9 | 9,3 | 6,7 | 10,0 | 7,4 |
Saldo běžného účtu | % HDP | 1,5 | 0,4 | 0,3 | 2,0 | -0,8 | -5,8 | -3,6 | -5,4 | -5,3 |
Saldo sektoru vládních institucí | % HDP | 1,5 | 0,9 | 0,3 | -5,8 | -5,1 | -3,6 | -4,2 | -4,6 | -4,3 |
Předpoklady: | ||||||||||
Měnový kurz CZK/EUR | 26,3 | 25,6 | 25,7 | 26,4 | 25,6 | 24,6 | 24,2 | 24,6 | 24,5 | |
Dlouhodobé úrokové sazby | % p.a. | 1,0 | 2,0 | 1,5 | 1,1 | 1,9 | 4,3 | 4,6 | 4,5 | 5,2 |
Ropa Brent | USD/barel | 54 | 71 | 64 | 42 | 71 | 101 | 81 | 102 | 83 |
HDP eurozóny | růst v %, s.c. | 2,8 | 1,8 | 1,6 | -6,3 | 5,3 | 3,3 | 0,4 | 3,3 | 0,3 |
Pozn.: Srovnání s Makroekonomickou predikcí České republiky MF ČR z listopadu 2022.
Zdroj: ČNB, ČSÚ, Eurostat, U. S. Energy Information Administration. Výpočty a predikce MF ČR.
Dokument ke stažení: