CZ EN

Technické informace pro uživatele CSÚIS

Technické informace a soubory související s účetní konsolidací státu jsou dostupné na internetových stránkách Státní pokladny v sekci věnované centrálnímu systému účetních informací státu.

Dne 1. 7. 2024 nabývá účinnosti vyhláška č. 96/2024 Sb., kterou se mění vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech), ve znění pozdějších předpisů. Tato novela mění způsob komunikace účetních jednotek s centrálním systémem účetních informací státu a postup při registraci účetní jednotky a jejích zodpovědných osob. Přechází se na bezpečnější alternativu ověření uživatele pomocí jeho klientského certifikátu.

Od 1. 7. 2024 do 31. 12. 2024 probíhá v komunikaci s centrálním systémem účetních informací státu tzv. přechodné období, během kterého je možné předávat výkazy jak stávajícím způsobem (šifrované prostřednictvím Klienta CSÚIS, nikoliv prostřednictvím šifrovací utility), tak i novým způsobem (nešifrované s využitím komerčního certifikátu). Pro hladký přechod bylo stávajícím registrovaným zodpovědným osobám doporučeno předat Pomocný konsolidační přehled ve stávajícím režimu v zašifrované podobě (zašifrovat prostřednictvím Klienta CSÚIS). Doporučuje se však realizovat do konce roku 2024 kroky k migraci zodpovědných osob na komunikaci certifikátem.

Více o změnách v CSÚIS lze nalézt v Technickém manuálu CSÚIS v kapitole 5, v uživatelské dokumentaci Portálu CSÚIS a v pokynech pro přechodné období.

Ministerstvo financí připravilo pro konsolidované jednotky státu audiovizuální pomůcky, jejichž cílem je poskytnout zjednodušený návod pro úspěšný přechod na novou komunikaci s CSÚIS s využitím komerčního certifikátu. Dále je pro zájemce zpřístupněn záznam z workshopu pro výrobce softwaru a dodavatele služeb podpory.

Do konce přechodného období (do 31. 12. 2024) je nutné: 

  1. Provést změnu registrace stávajících zodpovědných osob. Pro každou zodpovědnou osobu bude nutné registrovat v samoobsluze na Portálu CSÚIS komerční klientský certifikát. Tento certifikát registruje buď zástupce účetní jednotky, nebo přímo zodpovědná osoba, která se přihlásí do Portálu CSÚIS jménem a heslem. 
  2. Na straně EKIS/ERP odstranit šifrování XML a identifikátor celistvosti a provést úpravu webových služeb  pro potřeby automatizovaného zasílání (změna URL, zasílání a přihlášení s využitím certifikátu).
  3. Od 1. ledna 2025 bude CSÚIS přijímat již pouze nezašifrované výkazy. K tomuto datu je plánováno zrušení možnosti přístupu zodpovědných osob, které nebudou mít nahraný komerční certifikát v CSÚIS.

Registrace nové zodpovědné osoby v CSÚIS

Od 1. července 2024 se mění způsob registrace zodpovědné osoby. Registraci nové zodpovědné osoby v CSÚIS provádí výhradně zástupce účetní jednotky, za kterou bude tato zodpovědná osoba oprávněna vystupovat, a to v prostředí Portálu CSÚIS. Celý proces se nově významně zkracuje a zjednodušuje. 

Ve zkratce:

  1. Přihlášení zástupce účetní jednotky do Portálu CSÚIS pomocí JIP/KAAS nebo prostřednictvím datové schránky účetní jednotky, za kterou chce zodpovědnou osobu registrovat.
  2. Po přihlášení do Portálu CSÚIS zástupce účetní jednotky v Samoobsluze vyplní základní údaje zodpovědné osoby a nahraje ze svého lokálního počítače soubor s veřejnou částí komerčního klientského certifikátu zodpovědné osoby.
  3. Zástupce účetní jednotky provede kontrolu zadaných údajů a odešle je do systému. Tím bude provedena registrace nové zodpovědné osoby. 
  4. Stávající zodpovědné osoby se do Portálu CSÚIS mohou přihlásit svým stávajícím jménem a heslem a v samoobsluze registrovat svůj komerční klientský certifikát. Tím dojde k migraci zodpovědné osoby na nový způsob komunikace prostřednictvím komerčního certifikátu. Tato možnost je pro stávající zodpovědné osoby možná pouze do 31. 12. 2024. Od 1. 1. 2025 bude možné registrovat certifikát výhradně zástupcem účetní jednotky. 

Více o celém procesu registrace, včetně informací o klientském certifikátu, alternativním způsobu přihlášení a změnách zodpovědných osob lze nalézt v Technickém manuálu CSÚIS v kapitole 6 a 7. 

Pro zadávání a vypořádání chyb a hlášení závady systému IISSP lze využít servicedesk@spcss.cz.

Ostatní technické informace

Balíček XSD schémat

  • Balíček obsahuje sadu XSD schémat definujících strukturu XML dokumentů (výkazů a jiných druhů zpráv). Důvodem k publikaci nového balíčku XSD je zejména novelizace příslušných vyhlášek, aktualizace vzorů výkazů nebo rozšíření funkcionality CSÚIS. Do CSÚIS je možné zasílat data vždy pouze v té struktuře, která odpovídá aktuálně platnému balíčku XSD.

Kontrolní vazby výkazů pro CSÚIS

  • V souboru je k dispozici popis kontrolních vazeb výkazů, které jsou nastaveny v CSÚIS. Příchozí výkazy jsou těmito vazbami automaticky prověřovány. Výkaz, u kterého některá kontrolní vazba skončí s chybou, je nutno opravit a znovu zaslat do CSÚIS.

Technický manuál CSÚIS

  • Manuál obsahuje návody pro práci s CSÚIS. Je určen zejména zodpovědným osobám, zástupcům účetních jednotek, správcům technického vybavení a softwarových systémů sloužících ke komunikaci s CSÚIS a IT společnostem vyvíjejícím a podporujícím software pro komunikaci s CSÚIS.

Konsolidační příručka pro externí uživatele

  • Dokument slouží jako uživatelská příručka pro subjekty zapojené do procesu účetní konsolidace státu. Jedná se především o správce kapitol státního rozpočtu a kraje, jenž aktivně přistupují na Portál IISSP, a o ostatní účetní jednotky, které předávají výkazy do CSÚIS.

CSÚIS - Konsolidační příručka pro externí uživatele ( 1 644,70 kB)

Uživatelská dokumentace – Portál CSÚIS

  • Dokumentace obsahuje popis Portálu CSÚIS. Popisuje zejména způsoby přihlášení, oblast registrace zodpovědných osob, postup při odesílání výkazů, monitoring výkazů, monitoring křížových kontrol nebo zobrazení zpráv v Inboxu. 

Dokumenty ke stažení

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.