Přehled vyúčtování prostředků na veřejně prospěšné účely za rok 2008
tis. Kč |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ekologie | Kultura | Nadace | Obce | Sociální | Sport | Školství | Zdravotnictví | Součet | |
2007 | 21 053 | 67 768 | 180 968 | 869 747 | 21 287 | 10 325 | 38 008 | ||
2008 | 23 205 | 130 607 | 304 351 | 76 555 | 1 628 167 | 20 041 | 79 510 | 3 619 223 | |
2 152 | 62 839 | 123 383 | 487 040 | 55 268 | 116 713 | 9 716 | 41 502 | 898 613 | |
index 08/07 | 110% | 193% | 168% | 156% | 360% | 108% | 194% | 209% | 133% |
Zdroj: MF - odbor Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi, 11.08.2009
Ekologie | Kultura | Nadace | Obce | Sociální | Sport | Školství | Zdravotnictví | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 0,8% | 2,5% | 6,7% | 32,0% | 0,8% | 55,6% | 0,4% | 1,4% |
2008 | 0,6% | 3,6% | 8,4% | 37,5% | 2,1% | 45,0% | 0,6% | 2,2% |
Zdroj: MF - odbor Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi, 11.08.2009
Graf č. 1 -Vývoj výdajů na veřejně prospěšné účely v letech 2007-2008 (v tis. Kč)
Zdroj: MF - odbor Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi, 11.08.2009
Graf č. 2 - Podíl jednotlivých typů účelů na celkových výdajích na veřejně prospěšné účely v roce 2008
Zdroj: MF - odbor Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi, 11.08.2009
Komentář k vyúčtování prostředků na veřejně prospěšné účely za rok 2008
Z výtěžku za rok 2008 použili provozovatelé loterií a jiných podobných her povolovaných podle zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, na veřejně prospěšné účely částku 3 619 mil. Kč, což je o 163 mil. Kč více než zákonem stanovené minimum. Oproti roku 2007 došlo k navýšení o 898 mil. Kč, tj. o 33%.
I v roce 2008 připadl největší podíl prostředků na sportovní účely, a to 1 628 mil. Kč. Oproti roku 2007 jde o nárůst o 117 mil. Kč, avšak procentní podíl na celkové částce vykázal pokles z 55,6 % v roce 2007 na 45,0% v roce 2008. Prostředky byly použity např. na rozvoj sportovišť, zajištění provozu sportovních klubů, pořádání soutěží či na podporu mládežnického sportu.
Obce obdržely od provozovatelů celkem 1 357 mil. Kč., o 56 % více než v roce 2007. Prostředky obce využily dle svých potřeb např. na výstavbu a opravy místních komunikací, rekonstrukce inženýrských sítí, opravy městských budov, investice do školských zařízení a na jiné investiční akce, na pořádání kulturních a sportovních akcí apod. Podíl obcí na celkové částce byl 37,5%, tedy o 5,5 procentního bodu více než v roce 2007.
Nadacím a na charitativní účely věnovali provozovatelé celkem 304 mil. Kč. I v této oblasti došlo k nárůstu oproti roku 2007, a to o 68%. V důsledku toho došlo i k nárůstu podílu na celkové částce – z 6,7% v roce 2007 na 8,4% v roce 2008. Peníze dostaly nejen velké a známé nadace, ale také nadace měst či institucí. Získané prostředky nadace, nadační fondy a charity použily zejména na podporu sociálně slabých či zdravotně handicapovaných, nákup zdravotního vybavení, podporu kulturních a vzdělávacích zařízení a akcí.
O 9,1% prostředků vydaných na veřejně prospěšné účely se podělili příjemci z oblasti ekologie (23 mil. Kč), kultury (131 mil. Kč), školství (20 mil. Kč) , zdravotnictví (80 mil. Kč) a oblasti sociální (77 mil. Kč).
V oblasti ekologie byli mezi příjemci např. myslivecká sdružení, zoologické zahrady, občanská sdružení zabývající se ochranou a zlepšováním životního prostředí. Peníze byly využity např. na ochranu lesa a chov zvěře, výsadbu dřevin, odstraňování ekologických zátěží nebo budování naučných stezek. V oblasti kulturní byly prostředky použity na kulturní akce, péči o památky, podporu činnosti uměleckých souborů (pořízení vybavení – hudebních nástrojů, kostýmů aj.), na vydávání knih atd. V oblasti zdravotnictví byly prostředky použity na nákup diagnostických přístrojů, vybavení nemocnic a ordinací, nákup kompenzačních pomůcek, osvětovou činnost a další. V oblasti sociální byli příjemci dětské domovy, domy sociálních služeb, domovy důchodců, domy s pečovatelskou službou a jiná zařízení a instituce zabývající se sociálními službami. Do oblasti „školství“ byly zahrnuty zejména výdaje na střední a vysoké školy a mimoškolní vzdělávání. Výdaje na mateřské a základní školy spadají pod obce, které jsou jejich zřizovateli.