Jaký je rozsah ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost jakožto předmět přezkoumání hospodaření územního celku ...?
Dotaz:
Jaký je rozsah ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost jakožto předmět přezkoumání hospodaření územního celku podle § 2 odst. 2 písm. i) zákona č. 420/2004 Sb. a jak k němu má přezkoumávající orgán/auditor přistoupit?
Odpověď:
Rozsah činností prováděných přezkoumávajícím orgánem/auditorem při ověření poměru dluhu územního samosprávného celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost je determinován ustanovením § 10 odst. 4 písm. c) zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 420/2004 Sb.“). Kontrolor/auditor vydá výrok ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření, zda územní samosprávný celek hranici dluhu stanovenou pro účely zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 23/2017 Sb.“) nepřekračuje.
Ministerstvo financí doporučuje, aby kontrolor/auditor při přezkoumání hospodaření věnoval zvýšenou pozornost položkám rozvahy a výkazu zisku a ztráty a položkám výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu, které tvoří algoritmus pro výpočet tzv. poměrových ukazatelů, a to v souladu zejména s ustanovením § 2 odst. 2 písm. h) a i) zákona č. 420/2004 Sb. Přezkoumání (ověření) poměru dluhu územního samosprávného celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky je nutné brát jako informaci ve smyslu přidané hodnoty, kterou územní samosprávný celek a uživatel zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření tímto získá (např. je vhodné se detailně věnovat důvodům zadlužení a struktuře závazků). Ministerstvo financí dále doporučuje, aby kontrolor/auditor v tomto smyslu projednal taktéž zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření s příslušnými osobami podle § 11 a § 12 zákona č. 420/2004 Sb., resp. zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech), ve znění pozdějších předpisů.
Ověření obsahového vymezení jednotlivých položek, které vstupují např. do dluhu územního samosprávného celku v rámci každoročního přezkoumání hospodaření podle zákona č. 420/2004 Sb. kontrolorem/auditorem, umožňuje územnímu samosprávnému celku včas reagovat na zjištěné nedostatky přijetím opatření k jejich nápravě podle § 13 zákona č. 420/2004 Sb. a zároveň včas a řádně plnit požadavky zákona č. 23/2017 Sb., tj. např. povinnost postupně splácet své předchozí dluhy alespoň o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % průměru příjmů za poslední 4 rozpočtové roky pokud překročí zákonem stanovenou hranici, přičemž účelem opatření ze zákona č. 23/2017 Sb., je tedy především skutečnost, aby územní samosprávné celky splácely své dluhy.