CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Nástroje EuGB

Evropský standard pro zelené dluhopisy

Úvod

Klíčovými nástroji financování udržitelnosti, jejichž význam a obliba postupem let roste, jsou zelené a environmentálně udržitelné dluhopisy. Dle údajů Evropské komise jsou environmentálně udržitelné dluhopisy jedním z hlavních nástrojů financování investic souvisejících se zelenými technologiemi, environmentálně udržitelnou dopravní infrastrukturou nebo účinným využíváním energie a zdrojů. Tyto investice budou navíc posíleny jednotným rámcem pro vydávání zelených dluhopisů prostřednictvím evropského standardu pro zelené dluhopisy.

Evropský standard pro zelené dluhopisy je dobrovolný standard, který byl přijat prostřednictvím nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2631 tzv. nařízení o evropských zelených dluhopisech. Nařízení o evropských zelených dluhopisech je platné od 20. prosince 2023 a přímo aplikovatelné od 21. prosince 2024.

Působnost opatření

Nařízení o evropských zelených dluhopisech stanovuje harmonizovaná pravidla a poskytuje šablony určené ke zveřejňování standardizovaných informací pro emitenty, kteří chtějí vydávat dluhopisy označené jako evropské zelené dluhopisy nebo EuGB v Evropské unii. Zároveň poskytuje dobrovolné šablony pro emitenty, kteří v Evropské unii vydávají dluhopisy nabízené jako environmentálně udržitelné nebo dluhopisy vázané na udržitelnost. Emitenty uvedených dluhopisů mohou být finanční a nefinanční podniky a veřejnoprávní subjekty z Evropské unie nebo třetích zemí.

Nařízení o evropských zelených dluhopisech taktéž stanovuje pravidla pro externí posuzovatele, kteří budou standardizované informace ověřovat. Tato pravidla se týkají 

  • registrace externích posuzovatelů,
  • organizačních požadavků, procesů a dokumentů ohledně správy a řízení externích posuzovatelů,
  • požadavků pro externí poskytovatele ze třetích zemí,
  • dohledu nad externími posuzovateli ze strany Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA) a případně vnitrostátních orgánů.

Podstata opatření

Evropský standard pro zelené dluhopisy byl vytvořen s cílem 

  • zvýšit transparentnost a integritu na trhu se zelenými dluhopisy,
  • podpořit a stimulovat investice nezbytné k přechodu na uhlíkově neutrální a udržitelné hospodářství,
  • omezit riziko klamavé ekologické reklamy („greenwashing“) na trhu se zelenými dluhopisy,
  • zvýšit srovnatelnost investičních projektů.

Nařízení o evropských zelených dluhopisech se zaměřuje na dva koncepty udržitelných dluhopisů, tj.

  • evropský zelený dluhopis (neboli EuGB),
  • dluhopis nabízený jako environmentálně udržitelný a dluhopis vázaný na udržitelnost.

V prvním případě stanovuje nařízení o evropských zelených dluhopisech jednotné požadavky, jejichž splnění umožňuje emitentům dluhopisů použít označení evropský zelený dluhopis nebo EuGB (dále jen „EuGB“). Záměrem jednotných požadavků je zajistit

  • soulad financovaných hospodářských činností (projektů) s taxonomií EU,
  • transparentnost standardizovaných informací souvisejících s vydáváním EuGB, alokací finančních prostředků získaných z jejich vydávání a dopady alokovaných finančních prostředků,
  • ověřování standardizovaných informací spojených s vydáváním EuGB a alokací finančních prostředků získaných jejich vydáváním a případně dopady alokovaných finančních prostředků.

Peněžní prostředky získané vydáním EuGB se v plné výši a při splnění taxonomických požadavků1 mohou alokovat na

  • dlouhodobá aktiva, která nejsou finančními aktivy,
  • kapitálové výdaje,
  • provozní výdaje, které vznikly nejdříve tři roky před vydáním evropského zeleného dluhopisu,
  • finanční aktiva, která byla vytvořena nejpozději pět let po vydání evropského zeleného dluhopisu,
  • aktiva a výdaje domácností,
tzv. „postupný přístup“,
  • portfolio dlouhodobých aktiv nebo finančních aktiv,
tzv. „portfoliový přístup“,
  • daňové úlevy,
  • subvence,
  • mezispotřebu,
  • běžné převody v rámci vládních institucí,
  • běžnou mezinárodní spolupráci, jiné druhy veřejných výdajů,
pokud je emitentem veřejnoprávní subjekt nebo subjekt ze třetí země, který je státem, členem federace v případě federálního státu nebo regionálním či obecním subjektem.

Nařízení o evropských zelených dluhopisech nicméně umožňuje flexibilitu alokace peněžních prostředků získaných vydáním EuGB. Emitenti mohou až 15 % získaných peněžních prostředků alokovat na hospodářské činnosti, které nesplňují technická screeningová kritéria, pokud

  • splňují ostatní taxonomické požadavky2,
  • představují
    • hospodářské činnosti, pro které k datu emise EuGB neexistují technická screeningová kritéria, nebo
    • činnosti v rámci mezinárodní podpory a financování opatření v oblasti klimatu3.

V souvislosti s EuGB podléhají emitenti řadě požadavků na zveřejňování standardizovaných informací, které budou navíc ověřovány ze strany externích posuzovatelů. Standardizované informace budou emitenti poskytovat prostřednictvím zpráv, jež zajistí vysokou míru srovnatelnosti EuGB. Ověřování těchto zpráv zase zajistí důvěryhodnost EuGB. Na základě požadavků stanovených nařízením o evropských zelených dluhopisech emitenti

  • před vydáním EuGB uveřejní prospekt podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1129 a na svých internetových stránkách bezplatně zpřístupní odkaz na tento prospekt,
  • před vydáním EuGB zpracují přehled údajů o EuGB a zajistí k němu předemisní posouzení s kladným stanoviskem od externího posuzovatele,
  • před vydáním EuGB zveřejní a bezplatně zpřístupní přehled údajů a předemisní posouzení na svých internetových stránkách, a to nejméně do uplynutí dvanácti měsíců po splatnosti EuGB,
  • každých dvanáct měsíců vypracují zprávu o alokaci peněžních prostředků získaných vydáním EuGB (a aktualizují ji, pokud dojde ke změně v alokaci),
  • po úplné alokaci peněžních prostředků získaných vydáním EuGB zajistí ke zprávě o alokaci poemisní posouzení od externího posuzovatele,
  • bez zbytečného odkladu zveřejní a bezplatně zpřístupní zprávu o alokaci a poemisní posouzení na svých internetových stránkách, a to nejméně do uplynutí dvanácti měsíců po splatnosti EuGB,
  • po úplné alokaci získaných peněžních prostředků a alespoň jednou během doby platnosti EuGB vypracují zprávu o dopadu EuGB na životní prostředí (zajištění posouzení zprávy o dopadu od externího posuzovatele je dobrovolné),
  • bez zbytečného odkladu zveřejní a bezplatně zpřístupní zprávu o dopadu a její případné posouzení na svých internetových stránkách, a to nejméně do uplynutí dvanácti měsíců po splatnosti EuGB,
  • zveřejní a bezplatně zpřístupní na svých internetových stránkách případný plán kapitálových výdajů.

Přehled údajů o EuGB, zpráva o alokaci peněžních prostředků získaných vydáním EuGB a zpráva o dopadu EuGB budou mimo jiné obsahovat informace o 

  • environmentální strategii včetně odůvodnění4,
  • klíčových ukazatelích výkonosti,
  • plánech přechodu5,
  • alokaci peněžních prostředků získaných vydáním EuGB,
  • dopadu peněžních prostředků získaných vydáním EuGB na životní prostředí,
  • plánu kapitálových výdajů.

Nařízení o evropských zelených dluhopisech doplní akty v přenesené pravomoci, které přijme Evropská komise a kterými se stanoví regulační technické normy a další doplňující skutečnosti (například informace týkající se poplatků za registraci externích posuzovatelů nebo ukládání pokut).

Vyjma požadavků vztahujících se k EuGB, zavádí nařízení o evropských zelených dluhopisech taktéž šablony pro volitelné zveřejňování informací pro

  • dluhopisy nabízené jako environmentálně udržitelný, tj. dluhopisy, jejichž emitenti se vůči investorům zavazují nebo jim poskytují jakoukoli formu předsmluvních tvrzení, že peněžní prostředky získané vydáním těchto dluhopisů budou alokovány na hospodářské činnosti, které přispívají k některému environmentálnímu cíli,
  • dluhopisy vázané na udržitelnost, tj. dluhopisy, jejichž finanční nebo strukturální charakteristiky se liší v závislosti na tom, nakolik emitenti dosáhnou předem stanovených cílů environmentální udržitelnosti.

Konkrétní podobu šablon pro volitelné zveřejňování předemisních a poemisních informací včetně pokynů přijme Evropská komise do 21. prosince 2024 (tj. do dne vstupu nařízení o evropských zelených dluhopisech v použitelnost).

Šablony pro emitenty dluhopisů nabízených jako environmentálně udržitelné budou zahrnovat alespoň následující informace

  • způsob, jakým peněžní prostředky získané vydáním dluhopisu přispějí k provádění plánů přechodu na udržitelné hospodářství, pokud tyto plány mají emitenti povinnost zveřejňovat podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU tzv. účetní směrnice nebo je zveřejňují dobrovolně,
  • způsob, jakým peněžní prostředky získané vydáním dluhopisu přispějí k obratu, kapitálovým výdajům a provozním výdajům, pokud tyto ukazatele mají emitenti povinnost zveřejňovat podle nařízení o taxonomii,
  • minimální podíl peněžních prostředků získaných vydáním dluhopisů, které budou použity na environmentálně udržitelné činnosti podle nařízení o taxonomii.

Šablony pro emitenty dluhopisů vázaných na udržitelnost budou zahrnovat alespoň následující informace

  • odůvodnění, úroveň ambicí, významnost a metodiku výpočtu klíčových ukazatelů výkonnosti stanovených emitenty,
  • způsob, jakým peněžní prostředky získané vydáním dluhopisu přispějí k provádění plánů přechodu na udržitelné hospodářství, pokud tyto plány mají emitenti povinnost zveřejňovat podle účetní směrnice nebo je zveřejňují dobrovolně,
  • způsob, jakým budou dluhopisy a peněžní prostředky získané jejich vydáním vázány na obrat, kapitálové výdaje a provozní výdaje, pokud tyto ukazatele mají emitenti povinnost zveřejňovat podle nařízení o taxonomii,
  • popis struktury dluhopisu, včetně mechanismu úpravy kupónu.

Souhrn uvedených odkazů

  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2631 ze dne 22. listopadu 2023 o evropských zelených dluhopisech a o volitelném zveřejňování informací o dluhopisech nabízených jako environmentálně udržitelné a informací o dluhopisech vázaných na udržitelnost (tzv. evropský standard pro zelené dluhopisy)
  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (tzv. účetní směrnice)
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1129 ze dne 14. června 2017 o prospektu, který má být uveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování na regulovaném trhu, a o zrušení směrnice 2003/71/ES

1 Neboli kritérií pro environmentálně udržitelné hospodářské činnosti stanovená v článku 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 tzv. nařízení o taxonomii.
2 Neboli kritéria pro environmentálně udržitelné hospodářské činnosti stanovená v článku 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 tzv. nařízení o taxonomii.
3 Specifikované v článku 5 nařízení o evropských zelených dluhopisech.
4 Stategie emitenta EuGB, která popisuje, jakým způsobem bude využití prostředků získaných vydáním EuGB přispívat k environmentálním cílům.
5 Plány přechodu týkající se toho, jak emitent plánuje postupný přechod na nízkouhlíkovou nebo klimaticky neutrální činnost v souladu s dlouhodobými klimatickými cíli EU.