Zpráva o vyřizování agendy stížností za rok 2003
V souladu s § 15 odst. 1 vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l. o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících a bodem 38 směrnice č. 6/1995, o vyřizování petic, stížností, oznámení a podnětů předkládá odbor 10 oddělení 102 roční souhrnnou informaci o přijatých a vyřízených peticích a stížnostech.
Počet došlých podání na MF za období od 01.01.2003 do 31.12.2003 |
........................ |
1487 |
||
Počet podání postoupených odd. 102 z důvodu nepříslušnosti MF |
........................ |
38 |
||
Počet podání šetřených v rámci MF |
........................ |
1449 |
||
Z toho: | šetřeno | stížností |
........................ |
989 |
žádostí |
........................ |
230 |
||
podnětů |
........................ |
201 |
||
petic |
........................ |
23 |
||
v šetření |
........................ |
5 |
oprávněných | ............................................... |
77 |
(7,79%) |
částečně oprávněných | ............................................... |
53 |
(5,36%) |
neoprávněných | ............................................... |
774 |
(78,26%) |
postoupeno | ............................................... |
69 |
(6,97%) |
odloženo a/a | ............................................... |
16 |
(1,62%) |
nesouhlas pracovníků ÚFO se zařazením do katalogu správních činností | ............................... |
298 |
postup ÚFO + daňová problematika | ............................... |
203 |
činnost pojišťoven | ............................... |
148 |
nesouhlas občanů s reformou | ............................... |
93 |
průtahy (daně, vyřízení stížností, převod vlastnictví z majetku ČR) | ............................... |
75 |
činnost penzijních fondů | ............................... |
69 |
činnost stavebních spořitelen | ............................... |
66 |
upozornění na daňové úniky | ............................... |
66 |
cenová problematika (TV, léky, nájemné) | ............................... |
58 |
používání prostředků ze státního rozpočtu - dotace | ............................... |
39 |
nesouhlas s vyřízením předchozího podání | ............................... |
38 |
problematika kapitálových trhů (zejména Garanční fond obchodníků s CP) | ............................... |
24 |
činnost družstevních záložen, ZFDZ | ............................... |
18 |
postup GŘC, celních úřadů | ............................... |
15 |
problematika privatizace | ............................... |
8 |
Závěr
V období od 1.1.2003 do 31.12.2003 obdrželo Ministerstvo financí celkem 1487 podání, z nichž 1449 bylo zaevidováno jako stížnost, podnět, petice, nesouhlas nebo žádost. Ve srovnání s rokem 2002 (1312) došlo k mírnému zvýšení počtu podání o 13,39 %, v roce 2002 došlo ke zvýšení oproti roku 2001 o 40,7 %. Poměr počtu oprávněných a částečně oprávněných podání je ve srovnání s rokem 2002 (18,96 %) nižší (13,15 %).
Nárůst počtu stížností je třeba vysvětlit zejména s ohledem na jednu „organizovanou“ akci související s opatřením realizovaným v rámci reformy veřejných rozpočtů zavedení tzv. šestnáctitřídního platového systému pro pracovníky státní správy. Ministerstvu financí bylo doručeno celkem 298 textově identických, resp. obdobných podání pracovníků územních finančních orgánů.
Z pohledu počtu podání občanů, resp. právnických osob byla nejkritizovanější oblastí činnost územních finančních orgánů, přestože kvalifikovat tato podání dle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících nebylo možné, neboť převážná část těchto nesouhlasů zpochybňovala průběh daňových řízení vedených ať už územími finančními orgány, či Ministerstvem financí, a v těchto případech je nutno z hlediska jejich šetření postupovat dle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění. Přestože bývají stěžovatelé na tento fakt upozorňováni již při přijetí podání, v řadě případů nejsou ochotni akceptovat skutečnost, že není možno prostřednictvím stížnosti dle zmíněné vládní vyhlášky zasahovat do jakékoli fáze daňového řízení. V řadě případů se stěžovatelé obracejí s nesouhlasem vůči postupu finančního úřadu přímo na Ministerstvo financí, přestože k šetření podání je příslušné finanční ředitelství. Za opakující se důvod stížností (23) na činnost územních finančních orgánů a také Ministerstva financí v této oblasti jsou průtahy během daňového řízení.
Ve srovnání s rokem 2002 došlo k dalšímu nárůstu počtu stížností směřujících proti činnosti pojišťoven (z 99 na 148). Nejčastějším důvodem (42) stížností byly průtahy ze strany pojišťoven s vyplacením pojistného plnění, v řadě případů se jednalo i o případy pojistných událostí, ke kterým došlo při povodních v srpnu 2002. Nejčastěji kritizovanými pojišťovnami jsou Česká pojišťovna, a.s. (46), Pojišťovna Kooperativa, a.s. (17) a Česká podnikatelská pojišťovna, a.s. (15). Ačkoli Ministerstvo financí není orgánem příslušným k řešení individuálních pojistných případů, tj. vztahu klient – pojišťovna, a k zajištění nápravy porušení právních předpisů (rozhodnutí o nároku klienta přísluší soudu), bylo z celkového počtu 148 podání jako oprávněných, resp. částečně oprávněných vyhodnoceno 37.
S postupnou stabilizací sektoru družstevních záložen a sektoru penzijních fondů prostřednictvím opatření realizovaných či navržených Ministerstvem financí došlo v roce 2003 v porovnání s předchozími roky k dalšímu poklesu počtu podání. V roce 2002 bylo vyřizováno 258 podání kritizujících činnost penzijních fondů, v roce 2003 celkem 69. Stížnostmi (18) směřujícími do oblasti družstevních záložen (v roce 2002 – 47 podání) bylo ze strany občanů poukazováno zejména na průtahy při vyplácení náhrad za vklady Zajišťovacím fondem družstevních záložen. Činnost ZFDZ však Ministerstvo financí s ohledem na své kompetence ovlivňovat nemůže.
Oproti roku 2002 došlo ke zdvojnásobení počtu stížností na činnost stavebních spořitelen (z 32 na 66). Nejčastějšími důvody kritiky bylo nepřiznání státní podpory a zvýšení poplatků za vedení účtu, nejkritizovanějšími byla Stavební spořitelna České spořitelny (19) a Stavební spořitelna Wüstenrot (17). Oprávněnými či částečně oprávněnými bylo shledáno 18 podání.
Z hlediska způsobu doručení podání lze konstatovat, že občané v roce 2003 využili elektronického způsobu komunikace ve 254 případech, zatímco v roce 2002 v 81 případech.
Výroční zpráva o vyřizování agendy stížností přijatých územními finančními orgány v roce 2003
V roce 2003 došlo na finanční úřady a finanční ředitelství celkem 818 podání, která byla řešena dle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú. l.
Z celkového počtu podání bylo 271 podání, směřujících na činnost ÚFO, z toho 250 stížností, tj. 94,83 %.
Z celkového počtu 257 stížností bylo 16 kvalifikováno jako oprávněných, tj. 6,23 %.
Počet došlých podání na ÚFO za období od 01.01.2003 do 31.12.2003 |
.... |
818 |
||
z toho řešeno | na úrovni FŘ |
.... |
156 |
(19,07%) |
na úrovni FÚ |
.... |
662 |
(80,93%) |
Celkový počet podání směřujících na činnost ÚFO |
.... |
271 |
||
z toho | na činnost FŘ |
.... |
8 |
(2,95%) |
na činnost FÚ |
.... |
263 |
(97,05%) |
anonymních oznámení |
.... |
0 |
(0,00%) |
|
oznámení |
.... |
12 |
(4,43%) |
|
podnětů |
.... |
2 |
(0,74%) |
|
stížností |
.... |
257 |
(94,83%) |
částečně oprávněných |
.... |
24 |
(9,34%) |
|
neoprávněných |
.... |
201 |
(78,21%) |
|
oprávněných |
.... |
16 |
(6,23%) |
|
ostatních |
.... |
16 |
(6,23%) |
částečně oprávněných |
.... |
1 |
(12,50%) |
|
neoprávněných |
.... |
7 |
(87,50%) |
|
neoprávněných |
.... |
0 |
(0,00%) |
|
ostatních |
.... |
0 |
(0,00%) |
částečně oprávněných |
.... |
23 |
(9,24%) |
|
neoprávněných |
.... |
194 |
(77,91%) |
|
oprávněných |
.... |
16 |
(6,43%) |
|
ostatních |
.... |
16 |
(6,43%) |
Zdroj: statisticky zpracovaná data odborem 48 zaslaná z jednotlivých finančních ředitelství za rok 2003