Materiály na jednání vlády 18. června 2003
Bod č. 1:
Rozpočtový výhled 2003 - 2006: Koncepce reformy veřejných rozpočtů.
V rámci tohoto bodu bude projednávána Reforma veřejných financí jako celek.
Bod č. 2:
Fiskální cílení a střednědobý výdajový rámec centrální vlády (státního rozpočtu a státních fondů) na léta 2004 - 2006
Fiskální cílení je jedním ze základních východisek Reformy. Vláda bude stanovovat fiskální cíl v podobě podílu deficitu veřejných rozpočtů na HDP v jednotlivých rocích tříletého období. Tímto principem se stanoví mantinely výdajové politiky na tři roky, vždy klouzavě s posunem o jeden rok. Důležitou součástí tohoto principu je vztažení výdajových stropů nejen na kapitoly státního rozpočtu, ale i na státní fondy. Podrobněji o fiskálním cílení viz text Reformy veřejných rozpočtů, str. 25 - 29.
Přijetím navrženého aktivního scénáře dojde k zásadnímu pozitivnímu obratu ve vývoji státního rozpočtu. Jak ukazuje tabulka 2, deficit státního rozpočtu dosáhne za rok 2004 výše 118 mld. Kč ve srovnání s 187 mld. Kč v případě pasivního scénáře.
Vývoj deficitu veřejných rozpočtů v případě uskutečnění, resp. neuskutečnění reformy zobrazuje tabulka č. 1. Podrobněji viz Reforma veřejných rozpočtů str. 29 - 59.
Tab. 1: Vývoj deficitu veřejných rozpočtů (% HDP)
Pasivní scénář Reforma -6,2 -6,2 -8,3 -5,5 -8,5 -4,8 -7,9 -4,0
2003
2004
2005
2006
Podrobněji viz tabulka č. 17 v Reformě.
Vývoj deficitu státního rozpočtu (včetně ztrát ČKA) v případě uskutečnění, resp. neuskutečnění reformy zobrazuje tabulka č. 2.
Tab. 2: Vývoj deficitu státního rozpočtu (mld. Kč)
Pasivní scénář Reforma -119 -119 -187 -118 -211 -117 -195 -87
2003
2004
2005
2006
Podrobněji viz tabulka č. 18 v Reformě.
Dopady reformních opatření shrnují tabulky 3 a 4.
Tab. 3: Dopad výdajových opatření - Úspory (mld. Kč)
Dohodnutá aktivní výdajová opatření Další výdajová opatření nutná k dosažení požadovaných deficitů Celkem 26,6 19,8 46,4 43,0 26,1 69,1 49,9 34,2 84,1
2004
2005
2006
Podrobněji viz tabulka č. 15 v Reformě.
Tab. 4: Celkový rozsah příjmových a výdajových opatření ve státním rozpočtu (mld. Kč)
Aktivní opatření na straně příjmů |
Aktivní opatření na straně výdajů |
Aktivní opatření celkem | |
2004 |
23 |
46 |
69 |
2005 |
25 |
69 |
94 |
2006 |
24 |
84 |
108 |
CELKEM |
72 |
199 |
271 |
Podrobněji viz tabulka č. 16 v Reformě.
Ministr financí na základě schváleného fiskálního cílení a střednědobých výdajových rámců na roky 2004 - 2006 zpracuje výdajové limity podle jednotlivých kapitol státního rozpočtu a předloží je na jednání vlády dne 25. června 2003.
Bod č. 10:
Zvýšení garance na úhradu nákladů na vypořádání ekologických závazků vzniklých před privatizací, uvedené v ekologické smlouvě č. 207/98, uzavřené mezi Fondem národního majetku ČR a společností VÍTKOVICE, a.s., Ostrava
FNM uzavřel v září 1998 se společností VÍTKOVICE, a.s. smlouvu o úhradě nákladů vynaložených na vypořádání ekologických závazků vzniklých před privatizací. Garance vyplývající z této smlouvy byla usnesením vlády stanovena na 3,785 mld. Kč. Vedení společnosti nyní předložilo žádost o navýšení původně stanovené garance. Nově požadovaná garance činí 5,255 mld. Kč. Důvodem navýšení je zajištění podstatně rozsáhlejší ekologické zátěže, než jak byla popsána v ekologickém auditu, který byl podkladem pro stanovení původní garance. V případech, kdy je nutno přehodnotit výši maximální garance, musí o dalším postupu rozhodnout vláda.
Předpokládá se, že navýšením garance FNM na úhradu ekologických škod na výše uvedenou částku budou vytvořeny příznivější podmínky pro dosažení vyšších výnosů při dokončení finanční restrukturalizace a privatizace VÍTKOVICE, a.s. strategickému investorovi.