Materiály na jednání vlády 25. května 2009
Bod č. 2
Návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2010 až 2012
Ministerstvo financí předložilo do vlády výdajové rámce státního rozpočtu na roky 2010 až 2012 tak, jak ukládá zákon č. 218/2000 Sb. (rozpočtová pravidla).
Navrhované limity mají následující parametry:
Výdajový rámec státního rozpočtu a státních fondů pro rok 2010 ve výši 1 126,6 mld. Kč, což znamená 4,6 % podílu deficitu veřejných rozpočtů na HDP v metodice ESA 95. K dosažení tohoto fiskálního cíle je nezbytné, aby státní rozpočet měl následující parametry:
-
příjmy: 907,3 mld. Kč
-
výdaje: 1 057,3 mld. Kč
-
saldo: -150 mld. Kč
Příjmy počítají s růstem HDP v roce 2010 ve výši 0,8 %. K dosažení cíle deficitu 150 mld. Kč je nezbytné realizovat mimo jiné následující úsporná opatření:
-
snížení výdajů všech kapitol min. o 10 % ze stanovené základny použité při vázání výdajů podle usnesení vlády č. 122/2009; nebude se týkat kapitoly Všeobecná pokladní správa, Státní dluh a Operace státních finančních aktiv,
-
zmražení výdajů na platy ve veřejném sektoru,
-
neakceptování požadavků kapitol a státních fondů na zvýšení výdajů (Ministerstvo financí identifikovalo požadavky ve výši cca 80 mld. Kč),
-
nastavení meziročního růstu výdajů na platbu státu za státní pojištěnce na zdravotní pojištění max. ve výši očekávané inflace v následujících letech (základna rok 2009),
-
omezení výdajů na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby v drážní dopravě,
-
nulový nárůst výdajů na výkon přenesené působnosti pro obce a kraje,
-
výdaje kapitoly Ministerstva obrany budou stanoveny na úrovni schváleného rozpočtu roku 2009 a dále bude postupováno jako u ostatních kapitol (tzn. budou navyšovány nezbytné sociální výdaje a současně aplikováno i plošné snižování výdajů),
-
omezení výdajů na dorovnání přímých plateb.
Pro udržení deficitu v roce 2009 do výše 150 mld. Kč je nezbytné:
-
zmražení neutracených výdajů z roku 2008 (tzv. nároků) i pro rok 2009,
-
neakceptování jakýchkoli dodatečných požadavků kapitol státního rozpočtu nad rámec schválených limitů,
-
případné objektivní nárůsty mandatorních výdajů (např. vyšší nezaměstnanost, nemocnost apod.) musí být kryty na úkor jiných výdajů, nikoli na úkor vyššího deficitu.
Bod č. 3
Návrh zákona o platebním styku a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o platebním styku
Ministerstvo financí předkládá vládě v souladu s Plánem legislativních prací návrh zákona o platebním styku a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o platebním styku.
Návrh zákona transponuje do českého právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady 2007/64/ES o platebních službách na vnitřním trhu. Cílem této směrnice je harmonizovat v rámci Evropské unie poskytování platebních služeb, a to jak v oblasti veřejnoprávní regulace přístupu k této činnosti, tak i v oblasti soukromoprávních vztahů, které při poskytování platebních služeb vznikají.
Mezi hlavní změny, které transponovaná směrnice zavádí, patří úprava regulatorního a dohledového režimu pro nebankovní poskytovatele platebních služeb (tzv. platební instituce). Dosud tyto subjekty podnikaly pouze v režimu živnostenského zákona, případně na základě devizové licence při přeshraničních převodech. Dochází též k rozšíření a zpřesnění informační povinnosti poskytovatelů platebních služeb vůči jejich uživatelům, a to jak před uzavřením smlouvy, tak během trvání smluvního vztahu. Detailně jsou upravena i vzájemná práva a povinnosti poskytovatelů a uživatelů platebních služeb, a to včetně odpovědnostních závazků.
Kromě vlastní transpozice směrnice o platebních službách byla do návrhu zákona o platebním styku převzata úprava vydávání elektronických peněz a platebních systémů s neodvolatelností zúčtování ze stávajícího zákona o platebním styku.
Návrh byl připraven společnou pracovní skupinou za účasti zástupců Ministerstva financí jako gestora transpozice a České národní banky. Předpokládané nabytí účinnosti nové právní úpravy je 1. listopadu 2009.