Materiály na jednání vlády 7. července 2003
Bod č. 1:
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Navrhovaná úprava implementuje Směrnice Evropské unie (Směrnice o společném systému zdanění při fúzích, rozdělení, převodech majetku a výměnách podílu a Směrnice o společném zdanění mateřských a dceřiných společností) a zohledňuje přijatou koncepci reformy veřejných rozpočtů.
Návrh zapracovává reformou navržené:
-
snížení sazby daně z příjmů právnických osob o tři procentní body z 31 % na 28 %. Dále MF předkládá doplnění návrhu na další dohodnuté snižování sazby DPPO až na úroveň 24 %;
-
zvýšení nezdanitelné částky základu daně na dítě o 2 040 Kč (ze současných 23 520 Kč na částku 25 560 Kč);
-
zavedení minimální daně z minimálního základu daně z příjmu fyzických osob ve výši 50 % průměrné mzdy v národním hospodářství
-
limitování vstupní ceny pro daňové odpisy a nájemného u finančního leasingu u osobních automobilů - 900 tisíc Kč;
-
zkrácení doby pro uplatnění odpočtu daňové ztráty. Dále viz Reforma veřejných financí
Mezi další změny patří například zdanění promlčených závazků od jejichž splatnosti uběhla lhůta 48 měsíců a prodloužení doby odpisování u administrativních budov ze 30 na 50 let. Dále je v novele upravena daňová evidence příjmů a výdajů, která by měla od příštího roku nahradit jednoduché účetnictví (návrh nového zákona o účetnictví již ministerstvo financí vládě předložilo). V zájmu nezbytné provázanosti s navazujícími právními úpravami jsou součástí návrhu také přímé novely zákona o státní sociální podpoře, životním minimu, investičních společnostech, dani z přidané hodnoty a zákona o správě daní a poplatků.
Celkový dopad na státní rozpočet pro příští rok se odhaduje 4,3 -4,5 mld. Kč, o které se sníží inkaso daně z příjmů do státního rozpočtu a 1,3 mld. Kč, o které se sníží inkaso daně z příjmů do veřejných rozpočtů (obce, kraje).
Bod č. 2:
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví:, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Změny zákona o účetnictví mají za cíl dosažení plné slučitelnosti české právní úpravy s právem EU. Další změny a upřesnění si vyžádal vývoj ekonomické reality a změny některých právních předpisů.
Jednou z oblastí je stanovení povinnosti pro obchodní společnosti, které jsou emitenty cenných papírů registrovaných na regulovaných trzích členských států EU, účtovat a sestavovat účetní závěrku podle mezinárodních účetních standardů (IAS). Účetní závěrky sestavené podle IAS jsou podmínkou pro obchodování s jejich cennými papíry na těchto burzách. Tyto účetní jednotky tak nebudou muset jako dosud sestavovat svou účetní závěrku dvakrát, jak podle českých předpisů, tak podle IAS. Tato část zákona vstoupí v účinnost až v účetním období po přistoupení ČR k Evropské unii.
Zákon o účetnictví bude nadále upravovat pouze podvojné účetnictví, jednoduché účetnictví se přemění na evidenci příjmů a výdajů, nebo-li "daňovou evidenci", kterou upraví zákon o dani z příjmu. Současně dochází k zúžení výčtu osob, které budou moci využívat "Daňovou evidenci příjmů a výdajů" oproti těm, které účtovaly v soustavě jednoduchého účetnictví, a to pouze na některé fyzické osoby. Pro fyzické osoby bude vznikat povinnost vést účetnictví (podvojné) pouze pokud jejich obrat za předchozí rok přesáhl výši 3 mil. Kč. Podle statistických údajů by se mělo jednat o přechod přibližně cca 7 % fyzických osob - podnikatelů z celkového počtu, které v současné době vedou jednoduché účetnictví. (Tato skutečnost znamená, že FO začnou účtovat až prvním dnem následujícím po roce, kdy zjistí, že dosáhly stanoveného obratu)
I z těchto důvodu novela obsahuje možnost vedení (podvojného) účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Tato možnost je pro podnikatele-fyzické osoby limitována povinností mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu není pro účetní jednotky povinné (kromě organizačních složek státu). Mohou tedy vést účetnictví v plném rozsahu dobrovolně.
Důvodem pro vznik vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu je především potřeba umožnit vést účetnictví v rozsahu, který nebude administrativně ani jinak náročný, a to při zachování základních principů podvojného účetnictví, a to zejména pro účetní jednotky, které dosud účtovaly v soustavě jednoduchého účetnictví. Proto je umožněno spojit účtování v deníku s účtováním v hlavní knize, a to bez povinnosti vést knihu analytických účtů a knihu podrozvahových účtů. Účtový rozvrh (tzn. počet účtů) je možno omezit až na úroveň účtových skupin, tj. na minimální úroveň nutnou pro účtování. Tento způsob umožňuje účtovat i bez použití počítače, tzn. ručně.
Všechny právnické osoby povedou (podvojné) účetnictví. Novela zákona dále zachovává možnost pro některé osoby, jako jsou občanská sdružení, společenství vlastníků jednotek a další "obdobné", vést (podvojné) účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. (Veškeré organizace mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu bez hranice )
V případě družstev se umožňuje pouze bytovým družstvům a družstvům, která byla založena pouze za účelem plnění sociálních a jiných potřeb svých členů vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, a to z důvodu předmětu jejich činnosti. Protože i bytovým družstvům může vzniknout povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je limit pro "audit" i limitem pro možnost vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu.
Je nutno upozornit i na tu skutečnost, že pro všechny příjemce prostředků z EU bude vyžadováno, aby vedli účetnictví. A protože vedení účetnictví je ve státech EU chápáno jako vedení podvojného účetnictví, budou i tyto osoby povinny vést z tohoto důvodu podvojné účetnictví.
Navrhovaná účinnost zákona je 1.1.2004.
Bod č. 3:
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Návrh novely je součástí připravované reformy veřejných financí. Konečná podoba tohoto návrhu představuje vyvážený komplex změn v tomto systému. Přes redukci státní podpory, kdy za deset let odhadujeme kumulované úspory až na cca 60 - 65 mld. Kč, nicméně s jejich náběhem až s jistým časovým posunem po roce 2005, by i tak z finančního hlediska mělo zůstat stavební spoření (vzhledem k nynější a očekávané úrovni úrokových sazeb) nadále natolik atraktivní, že by novela neměla vyvolat nestabilitu systému.
Především se jedná o následující změny v systému podpory stavebního spoření:
-
Zvýšení podporovaného maxima z 18 000 Kč na 20 000 Kč.
-
Prodloužení 5leté vázací lhůty na 6 let.
-
Poskytování státní podpory fyzickým osobám starším 15 let.
-
Zrušení možnosti převodu uspořené částky přesahující 20 000 Kč v jednom roce do následujícího roku spoření z hlediska posuzování nároku účastníka na státní podporu.
Dále dochází ke změnám ve státní kontrole a v povolených činnostech stavební spořitelny, které by měly docílit rozšíření možností stavebních spořitelen v péči o peněžní prostředky účastníků stavebního spoření a v poskytovaných službách. Ministerstvo financí dále navrhuje řešení, které umožní bonifikaci účastníků spoření, kteří použijí naspořené prostředky pro řešení bytových potřeb s tím, že řešení bude v intencích očekávaných fiskálních přínosů podle této reformní koncepce.
Tabulka č. 22: Objem státní podpory stavební v pasivním a aktivním scénáři
Rok/ Objem státní podpory (v mld. Kč) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | ∑ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bez změny zákona | 11,1 | 13,5 | 14,6 | 15,1 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 179,1 |
po novele zákona | 11,1 | 13,5 | 16,1 | 14,8 | 13,2 | 11,5 | 9,7 | 7,9 | 5,1 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 116,4 |
Odhady efektů | 0 | 0 | +1,5 | -0,3 | -2,4 | -4,1 | -5,9 | -7,7 | -10,5 | -11,1 | -11,1 | -11,1 | -62,7 |
Dále více viz Reforma veřejných financí.