Materiály na jednání vlády dne 28. srpna 2024
Bod č. 3 - Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky
Ministerstvo financí předkládá vládě k projednání návrh zákona, který přináší úpravy legislativy v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, a umožní tak pokračování reformy Celní správy.
Zákon navazuje na první část reformy, která byla součástí konsolidačního balíčku a která s účinností od 1. července 2025 zredukuje počet celních úřadů z 15 na 6. Druhá část reformy má nyní za cíl provést organizačně-kompetenční změny v právních předpisech upravujících působnost Celní správy, a výrazně tak přispěje k zefektivnění jejího fungování.
Návrh zákona je souborem novel 118 zákonů a upravuje skladbu kompetencí Celní správy, ať už v podobě předání nebo naopak převzetí vybraných dílčích kompetencí ve vztahu k jiným orgánům. Úprava zahrnuje další fázi integrace vybírání a vymáhání peněžitých plnění pod Celní správu nebo sjednocení úpravy kompetence Celní správy zadržet věc, obal nebo dopravní prostředek, pokud porušují právní předpisy.
Nabytí účinnosti návrhu zákona jako celku se předpokládá dnem 1. července 2025 s tím, že vybraná ustanovení by měla nabýt účinnosti k 1. lednu 2026.
Bod č. 4 - Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2023 Sb., o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny
Cílem návrhu zákona je implementace výsledků závěrů přijatých Inkluzivním rámcem OECD/G20 označované jako „Administrative Guidance“, oprava nedostatků implementace modelových pravidel OECD a směrnice Rady EU 2022/2523 o zajištění globální minimální úrovně zdanění nadnárodních skupin podniků a velkých vnitrostátních skupin v Unii a promítnutí prvních poznatků z praxe.
Předložený návrh zákona respektuje závazek uvedený v Programovém prohlášení vlády v podobě implementace Pilíře 2 globálního zdanění. Nabytí účinnosti návrhu zákona se navrhuje dnem 1. ledna 2026 s výjimkou ustanovení části třetí (změna zákona o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny), které nabývají účinnosti dnem následujícím po dni vyhlášení zákona.
Pro informaci:
Bod č. 1 - Vyhodnocení Akčního plánu prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu
Materiál je předkládán na základě usnesení vlády č. 598 ze dne 14. 7. 2022, které ukládá ministrovi financí vyhodnotit plnění Akčního plánu prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu.
Akční plán byl vypracován Finančním analytickým úřadem (dále FAÚ) v návaznosti na výstupy druhého kola národního hodnocení rizik a představuje nástroj, kterým Česká republika jasně stanovuje svoje priority v oblasti prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu a zajišťuje implementaci opatření ke zmírnění rizik identifikovaných a hodnocených v národním hodnocení rizik.
Celkem bylo v rámci Akčního plánu realizováno 34 opatření, z nichž většina byla původně nelegislativního charakteru. Některá opatření byla následně řešena legislativně, a to na národní i unijní úrovni. Všechna opatření Akčního plánu byla splněna, čímž bylo druhé kolo procesu národního hodnocení rizik praní peněz a financování terorismu kompletně naplněno.