Ministerstvo financí logo, na hlavní stránku

CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Materiály na jednání vlády dne 10. prosince 2025

Bod č. 1 - Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Předkládaný návrh zákona reaguje na nová evropská pravidla v oblasti rozpočtové politiky, zároveň částečně přizpůsobuje české právo novému nařízení o koordinaci hospodářských politik a rozpočtovém dohledu. Zásadní změnou je přechod od sledování každoročního schodku veřejných financí k řízení růstu tzv. čistých výdajů ve střednědobém horizontu 4–7 let. Každý stát bude nově předkládat Evropské komisi národní střednědobý fiskálně-strukturální plán, který stanoví trajektorii výdajů a který následně schvaluje Rada EU. Tento plán zároveň nahradí dosavadní rozpočtové a reformní dokumenty včetně české rozpočtové strategie.

Součástí návrhu je také posílení role nezávislých fiskálních institucí, zejména rozšíření pravomocí Národní rozpočtové rady a zakotvení Výboru pro rozpočtové prognózy přímo do zákona, včetně povinných pravidelných nezávislých přezkumů jejich činnosti. Změny se promítají i do dalších sedmi zákonů, které buď navazují na úpravy rozpočtové odpovědnosti, nebo napravují nerovnosti mezi územními samosprávami či postavení členů rozpočtové rady. 

Účinnost zákona by se v souladu s transpoziční lhůtou směrnice měla správně navrhnout od 1. ledna 2026, ale protože je toto datum vzhledem k pravděpodobnému vývoji legislativního procesu nereálné, navrhuje se účinnost den následující po dni vyhlášení.

Bod č. 17 - Stanovisko Ministerstva financí a Ministerstva práce a sociálních věcí ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 24/14 Peněžní prostředky vybírané v oblasti nelegálního zaměstnávání

Předmětem kontroly NKÚ bylo ověřit, zda byl systém předávání informací a vzájemné spolupráce kontrolních orgánů nastaven tak, aby docházelo k doměření daně a pojistného z nelegálně vyplacených odměn. NKÚ dále prověřil, zda MF a MPSV zajistily, aby jejich podřízené orgány plnily v oblasti nelegálního zaměstnávání zákonem stanovené povinnosti. Dále se kontrola zaměřila na peněžní prostředky vynaložené MF na veřejné zdravotní pojištění za nelegálně pracující uchazeče o zaměstnání a ověřila rovněž, zda MF žádalo o vrácení těchto vratitelných přeplatků zpět.

Kontrolovanými osobami byly MF, MPSV, ČSSZ, GFŘ, GŘC a SÚIP, kontrolováno bylo období let 2019–2023 a v případě věcných souvislostí i období předcházející a navazující. Kontrola byla u kontrolovaných osob prováděna v období od června do prosince 2024.