Materiály na jednání vlády dne 12. listopadu 2025
Bod č. 8 - Rozhodnutí o převodech majetku státu podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů
Předkládaný materiál MF obsahuje návrhy na vydání rozhodnutí o privatizaci částí majetku státu podle § 10 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. Součástí materiálu je také návrh na vyjmutí určitého majetku státu z režimu privatizace, a to majetku, se kterým hospodaří Státní pozemkový úřad a Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
Navrhované usnesení vlády zahrnuje čtyři části: zrušení některých dříve vydaných rozhodnutí o privatizaci z důvodu jejich nerealizovatelnosti, změnu dalších rozhodnutí z téhož důvodu, schválení vyjmutí konkrétního majetku z privatizace a vydání nových rozhodnutí o privatizaci. V poslední části se jedná o 14 přímých prodejů předem určeným nabyvatelům, především za účelem sjednocení vlastnictví funkčně provázaných nemovitostí nebo převodu majetku využívaného v zemědělské prvovýrobě stávajícím nájemcům. Tyto prodeje představují pokračování dlouhodobé podpory subjektů podnikajících v českém zemědělství. Odhadovaný výnos z navržených prodejů činí 10,18 milionu Kč.
Bod č. 16 - Závěrečná zpráva revize výdajů v oblasti regionální politiky
MF předkládá závěrečnou zprávu revize výdajů v oblasti regionální politiky, která vychází zejména z analýzy dat IISSP a EDS/SMVS, veřejně dostupných informací a informací z rozhovorů provedených se vzorkem příjemců a poskytovatelů regionálních dotací. Analýza vycházela ze souboru přímých dotací na rozvoj regionů a dotací s nepřímým dopadem na rozvoj regionů dle metodiky MMR. Ve sledovaném období 2014-2023 činily celkové výdaje na regionální dotace v obou kategoriích dohromady 216 mld. Kč.
Klíčovým zjištěním je nízká míra souladu mezi definovanými potřebami regionálního rozvoje a skutečným zaměřením jednotlivých dotačních programů a výzev. Analýza rovněž poukazuje na administrativní náročnost dotačních programů, a to jak na straně poskytovatelů, tak i žadatelů.
Pro informaci:
Bod č. 4 - Informace o nakládání s areálem zámku Štiřín
Předkládaný materiál informuje vládu o aktuálním stavu a zvažovaném záměru dalšího nakládání s areálem zámku Štiřín, se kterým je od 1. 6. 2023 příslušný hospodařit ÚZSVM. Ten jej převzal uzavřený od následně zrušené příspěvkové organizace MZV Zámek Štiřín. Podle informací MZV byl provoz areálu ztrátový. ÚZSVM areál nepotřeboval a ani nepotřebuje ke své činnosti, proto jej v souladu se zákonnými povinnostmi nabídl ostatním státním institucím. Doposud bylo realizováno celkem 8 kol výběrového řízení, ze kterých nevzešel žádný kupec.
Bod č. 5 - Zpráva o činnosti a výsledcích strategických společností s majetkovou účastí státu, státních podniků a národního podniku za rok 2024
Ministerstvo financí předkládá pravidelnou každoroční informaci v souladu s Usnesením vlády č. 115 ze dne 17. února 2020.
Portfolio České republiky tvořilo dle vyhodnocení jednotlivých ministerstev k 31. 12. 2024 celkem 38 subjektů. Stát aktuálně vykonává vlastnická a zakladatelská práva ve strategických subjektech prostřednictvím 7 rezortů, a to Ministerstva financí, Ministerstva vnitra, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva dopravy, Ministerstva obrany, Ministerstva zemědělství a Ministerstva pro místní rozvoj. Z hlediska právní formy se jedná o 18 akciových společností, 18 státních podniků, 1 národní podnik a 1 státní organizaci.
Strategické subjekty České republiky v roce 2024 vykázaly hospodářský výsledek po zdanění v souhrnné výši 46 551 mil. Kč. Subjekty prostřednictvím ministerstev spravovaly aktiva v celkové výši 1 356 117 mil. Kč. Z hlediska příjmové stránky pro státní rozpočet v roce 2024 strategické subjekty odvedly do fondu zakladatele, respektive vyplatily dividendu v celkové výši 29 867 mil. Kč. Mezi subjekty, které vyplatily uvedené finanční prostředky, patří ČEZ, a.s. (19 521 mil. Kč), Lesy České republiky, s.p. (3 500 mil. Kč), ČEPS, a.s. (2 000 mil. Kč), PRISKO a.s. (1 826 mil. Kč), MERO ČR, a.s. (1 330 mil. Kč), ČEPRO, a.s. (832 mil. Kč), Budějovický Budvar, národní podnik (550 mil. Kč), Letiště Praha, a. s. (305 mil. Kč), a OTE, a. s. (3 mil. Kč).
V roce 2024 bylo v subjektech strategického významu zaměstnáno 84 308 osob. Ve statutárních orgánech 133 osob a v dozorčích radách 252 osob.
Bod č. 6 - Zpráva o plnění opatření vyplývajících ze Strategie vlastnické politiky státu k 31. 12. 2024
Ministerstvo financí předkládá vládě k projednání materiál Strategie vlastnické politiky státu. Cílem materiálu je zajistit efektivní fungování státu jako vlastníka majetkových účastí státu v obchodních společnostech a zajistit transparentní výkon vlastnických práv k majetkovým účastem státu v očích veřejnosti.
Bod č. 7 - Informace o stavu plnění „Zásad odměňování vedoucích zaměstnanců a členů orgánů ovládaných obchodních společností s majetkovou účastí státu a vedoucích zaměstnanců státních podniků a jiných státních organizací zřízených zákonem nebo ministerstvem"
Zásady se vztahují na obchodní společnosti a dceřiné společnosti se sídlem na území ČR, ve kterých je stát zastoupený ministerstvem ovládající osobou, na státní podniky a na jiné státní organizace zřízené zákonem nebo ministerstvem, ve kterých ředitel pobírá mzdu, a členové volených orgánů pobírají odměnu přesahující limit celkového ročního příjmu 2 500 000,- Kč. Dotčená ministerstva identifikovala ve své působnosti 49 subjektů, u kterých se plnění Zásad vztahuje na 359 pozic. Odměňování na těchto manažerských pozicích je z pohledu genderu identické a nedochází zde k žádnému zvýhodňování ani znevýhodňování.