Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za leden až červen 2001
-
Podle bankovních údajů o pokladním plnění vykazuje hospodaření státního rozpočtu ke konci června 2001 schodek ve výši -34,8 mld Kč. V porovnání se stejným obdobím roku 2000 je výsledek horší o -29,9 mld Kč. Schválený státní rozpočet na rok 2001 počítá s objemem celkových příjmů 636,2 mld Kč, celkových výdajů 685,2 mld Kč a se schodkem ve výši -49,0 mld Kč. Výdaje státního rozpočtu na tento rok byly zvýšeny zákony o státních dluhopisových programech, a to zákonem č. 9/2001 Sb., kterým se zvyšují výdaje o 6,0 mld Kč určené ke krytí výplat náhrad ze Zajišťovacího fondu družstevních záložen, a zákonem č. 407/2000 (ve znění zákona č. 170/2001 Sb.), který zvyšuje výdaje SR o 4,1 mld Kč (s dopadem v roce 2001) s účelovým určením na náhradu škod zemědělským subjektům postiženým suchem v roce 2000. Celkem tyto zákony zvyšují rozpočtové výdaje o 10,1 mld Kč a upravený rozpočtový schodek státního rozpočtu na -59,1 mld Kč.
v mld. Kč Rok 2000
Skutečnost
leden až červen2001
% plnění SR
za leden - červen
2000meziroční
index
2001/2000Schválený
rozpočetSkutečnost
leden - červen% plnění
PŘÍJMY CELKEM
VÝDAJE CELKEM
SALDO
285,90
290,83
-4,93
636,20
685,18
-48,98
286,85
321,68
-34,83
45,1
46,9
71,1
48,3
46,4
14,0
100,3
110,6
706,5
Ve srovnání s výsledky za leden až květen (schodek -28,8 mld Kč) se v průběhu měsíce června hospodaření státního rozpočtu dále zhoršilo. Zatímco za pět měsíců letošního roku plnění výdajů předstihlo plnění příjmů o 1,7 procentního bodu (37,9 % proti 36,2 %), bylo plnění příjmů ke konci června o 1,8 procentního bodu nižší než plnění výdajů.
Hospodaření státního rozpočtu za samotný měsíc červen skončilo schodkem ve výši -6,1 mld Kč, zatímco červen roku 2000 skončil přebytkem ve výši 8,6 mld Kč.
Zhoršení schodku bylo ovlivněno i přes zlepšený vývoj příjmů (v červnu 2001 dosáhly příjmy 56,3 mld Kč proti 43,4 mld Kč v květnu a proti průměrným 46,8 mld Kč za leden až duben) vyšším čerpáním výdajů (62,3 mld Kč proti 55,3 mld Kč v květnu a proti průměrným 51,0 mld Kč v předchozích čtyřech měsících).
Ve vyšších výdajích se projevil další nárůst neinvestičních transferů veřejným rozpočtům územní úrovně - o 6,1 mld Kč proti konci května (jde zejména o převod účelových prostředků krajům a obcím na školství v souvislosti s reformou veřejné správy).
Hospodaření státního rozpočtu v l. pololetí bylo dále (nad rámec schváleného rozpočtu) ovlivněno mimořádným čerpáním prostředků na částečnou náhradu škod zemědělským subjektům postiženým suchem v roce 2000 (zákon č. 407/2000 Sb.) ve výši přesahující 4 mld Kč a prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu formou návratných finančních výpomocí ke krytí výplaty náhrad ze Zajišťovacího fondu družstevních záložen (kampeliček) ve výši 3,0 mld Kč.
Na prohloubení schodku se podílela i sociální oblast, když červnové výdaje na sociální dávky převýšily příjmy z pojistného na sociální zabezpečení o 3,1 mld Kč a za celých šest měsíců o 22,6 mld Kč.
Celkové příjmy státního rozpočtu za první pololetí ve výši 286,8 mld Kč představují 45,1 % schváleného rozpočtu a proti rozpočtované alikvotě zaostávají o 31,2 mld Kč (ve stejném období minulého roku byly pod úrovní schváleného rozpočtu o 10,2 mld Kč).
Inkaso daní dosáhlo výše 158,5 mld Kč, tj. 44,1 % schváleného rozpočtu a za alikvotou zaostalo o 21,2 mld Kč (v roce 2000 o 8,2 mld Kč).
Inkaso pojistného na sociální zabezpečení ve výši 117,1 mld Kč představovalo 49,9 % schváleného rozpočtu (v roce 2000 to bylo 47,9 %) a meziročně vzrostlo o 10,3 % (v roce 2000 o 4,0 %). Proti alikvotě šesti měsíců schváleného rozpočtu zaostalo pouze o 0,1 mld Kč (v roce 2000 o 4,6 mld Kč).
Nedaňové a ostatní příjmy dosáhly výše 7,7 mld Kč, tj. 20,8 % schváleného rozpočtu a meziroční index 54,0 %; za alikvotou zaostávají o 10,8 mld Kč.
Saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů státního rozpočtu do této oblasti je tak za šest měsíců letošního roku záporné částkou -22,6 mld Kč (rozpočet počítá s celoročním schodkem -32,9 mld Kč); stejný ukazatel dosáhl v roce 2000 částky -23,8 mld Kč. Z toho schodek na tzv. důchodovém účtu vč. správních výdajů představoval -13,7 mld Kč, což je o 5,3 mld Kč nad alikvotou celoročně rozpočtovaného schodku (-8,4 mld Kč) a o 0,9 mld Kč nižší než ve stejném období loňského roku (-14,6 mld Kč).
Celkové výdaje státního rozpočtu za 1. pololetí ve výši 321,7 mld Kč představují 46,9 % ročního úkolu, což je mírně vyšší úroveň než v roce 2000 (46,4 % schváleného rozpočtu) a za alikvotou zaostávají o 20,9 mld Kč.
Běžné výdaje státního rozpočtu byly ve svém souhrnu za prvních šest měsíců roku čerpány ve výši 303,0 mld Kč, tj. na 50,2 %. V porovnání s loňským rokem vzrostly o 11,3 %, tj. absolutně o 30,6 mld Kč.
Největší objem prostředků v rámci neinvestičních výdajů je vynakládán na sociální oblast. Jejich čerpání za první pololetí ve výši 139,7 mld Kč představuje plnění schváleného rozpočtu na 52,2 % a růst o 7,4 %. Z těchto výdajů bylo 101,6 mld Kč vynaloženo na důchody.
Kapitálové výdaje byly zatím čerpány ve výši 12,2 mld Kč, což představuje 25,1 % schváleného rozpočtu (v roce 2000 to bylo 30,0 %).
Výsledný schodek státního rozpočtu ke konci června roku 2001 ve výši -34,8 mld Kč představující 71,1 % schváleného rozpočtu převyšuje šestiměsíční alikvotu o 10,3 mld Kč. Tento nepříznivý vývoj byl téměř ze 2/3 ovlivněn čerpáním mimořádných výdajů nezahrnutých do Parlamentem ČR původně schváleného státního rozpočtu pro letošní rok a týkajících se již zmiňovaných zákonů o státních dluhopisových programech, a to v celkově vynaložené výši 7,1 mld Kč.
Na straně příjmové se nepříznivě odráží především nižší než předpokládaná dynamika daňových příjmů, u nichž státní rozpočet počítal s růstem 4,6 % proti očekávané skutečnosti (proti dosažené skutečnosti 2000 to bylo 6,5 %), zatímco dosažená skutečnost za první pololetí letošního roku představuje meziroční pokles o 4,3 %. Tento propad je výrazný hlavně u DPH (meziroční index za šest měsíců 81,9 % proti rozpočtovanému 93,2 %), proti alikvotě činí výpadek 10,1 mld Kč. V porovnání s alikvotním podílem je propad rovněž u spotřebních daní (3,0 mld Kč ), u daní z příjmů právnických osob (2,6 mld Kč) a u daní z příjmů fyzických osob (2,0 mld Kč).
Pokladní plnění příjmů:
v mld. Kč Rok 2000
Skutečnost
leden-červen2001
% plnění SR
za leden - červen
2000Index
skutečnost
2001/2000Schválený
rozpočetSkutečnost
leden - červen% plnění
PŘÍJMY CELKEM
285,90
636,20
286,85
45,1
48,3
100,3
Daňové příjmy celkem 271,70 593,82 275,60 46,4 47,7 101,4 Daňové příjmy (bez pojistného SZ) 165,54 359,40 158,50 44,1 47,6 95,7 z toho:
-DPH70,73 136,00 57,91 42,6 47,2 81,9 - spotřební daň 31,14 67,20 30,64 45,6 40,1 98,4 - daně z příjmů PO 30,84 52,80 23,76 45,0 59,2 77,0 - daně z příjmů FO 16,40 76,50 36,29 47,4 44,8 221,3 vybíraná srážkou 4,72 6,90 3,08 44,6 43,3 65,3 ze závislé činnosti 11,68 62,50 28,30 45,3 45,4 242,3 z přiznání x 7,10 4,91 69,2 x x - správní a soudní poplatky 2,43 7,10 2,50 35,2 43,4 102,9 - majetkové daně 3,46 7,60 2,53 33,3 48,7 73,1 - clo 6,48 12,20 4,90 40,2 57,9 75,6 Pojistné SZ 106,16 234,42 117,09 49,9 47,9 110,3 z toho: na důchody 81,18 179,88 89,54 49,8 47,8 110,3
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace
14,22
36,90
7,68
20,8
61,7
54,0z toho:
- kapitoly2,38 26,38 3,65 13,8 x 153,4 - VPS 11,05 8,80 3,12 35,5 x 28,2 z toho:
- příjmy z úroků a realizace fin.majetku
0,44
0,81
0,14
17,2
40,731,8 - splátky půjček ze zahraničí 1,76 2,85 1,15 40,4 32,8 65,3 - přijaté sankční platby 0,54 1,13 0,61 54,2 x 113,0
Příjmy kapitoly OSFA
x 5,48 3,57 65,1 x x Pokladní plnění výdajů:
v mld. Kč Ukazatel 2000
Skutečnost
leden-červen2001
% plnění SR
za leden - červen
2000Index
skutečnost
2001/2000Schválený
rozpočetSkutečnost
leden - červen% plnění
VÝDAJE CELKEM
290,83
685,18
321,68
46,9
46,4
110,6
běžné výdaje 272,35 603,26 302,99 50,2 48,1 111,3 z toho:
- platy zaměstnanců a ost. platby za
proved. práci (vč. povinného pojistného)28,99 85,47 33,28 38,9 40,5 114,8 - neinv. trans. fondům soc. a zdrav. pojiš. 16,07 28,04 13,76 49,1 57,0 85,6 - neinvestiční transfery státním fondům*) 1,22 4,24 1,91 45,0 50,2 156,6 - neinv. transfery veř. rozp. územ. úrovně 14,10 17,79 25,25 141,9 52,3 179,1 - neinv. trans. příspěvk. apod. organ. 32,03 73,02 29,37 40,2 51,7 91,7 - sociální dávky 130,00 267,29 139,66 52,2 51,2 107,4 z toho:
důchody94,13 193,40 101,63 52,5 51,4 108,0 pasivní politika zaměstnanosti 3,08 5,90 2,65 44,9 42,8 86,0 ostatní soc. dávky 16,91 34,75 19,34 55,7 56,7 114,4 státní soc. podpora 15,88 33,24 16,04 48,3 47,3 101,0 - aktivní pol. zaměstnanosti 1,21 4,17 1,72 41,2 30,3 142,1 - náhr. plac. obyvat. j.n. (prostř. na insolventnost) x 0,50 0,09 18,0 x x - nein.půjčky veř. rozp. územní úrovně 0,10 0,20 0,00 0,0 33,3 0,0
- kapitola Státní dluh**)x 21,33 9,34 43,8 x x
kapitola Operace SFAx 29,09 6,49 22,3 x x
kapitálové výdaje18,48 48,66 12,19 25,1 30,0 66,0 z toho:
- investič. trans. PO apod. organ.4,87 10,98 1,72 15,7 33,1 35,3 - investič. nákupy a související výdaje 6,94 21,61 5,38 24,9 32,5 77,5
kapitola Operace SFA
x 4,17 0,01 0,2 x x
**) zahrnuje úroky a poplatky z dluhové služby a kurzové rozdíly
(Tisková zpráva ze dne 2.7 2001)