Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za leden až červenec 2001
V důsledku úprav softwaru sloužícího ke zpracování denních výstupů z účtu u ČNB (tzv. pokladní plnění státního rozpočtu) v závěru měsíce června došlo ke zkreslení údajů o příjmech státního rozpočtu k 30.6.2001. Zkreslení představující částku 5,1 mld Kč spočívalo v chybném převodu sdílených daní (DPPO a DPFP) územním rozpočtům na převodové účty FÚ. O tuto částku byly vykázané daňové příjmy a tím i celkové příjmy státního rozpočtu nižší a schodek naopak vyšší.
Kontrolní mechanizmy, tj. souhrnný účet státní pokladny a konfrontace údajů o pokladním plnění s účetními výsledky zpracovávanými v závěru měsíce července výše uvedené nesrovnalosti (zkreslení) odhalily. Dopad chybného propočtu sdílených daní do celostátního inkasa daní i do pozice státní pokladny (emise SPP a náklady na dluhovou službu) byl neutrální.
Ministerstvo financí opravuje výsledky pokladního plnění státního rozpočtu k 30.6.2001 publikované dne 2.7.2001 takto:
v mld. Kč | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rok |
2000 |
Před opravou (publikováno 2.7. 2001) |
Po opravě |
||||||
Schválený |
Skutečnost |
% plnění |
Index |
Skutečnost |
% plnění |
Index |
Rozdíl |
||
PŘÍJMY CELKEM Daňové příjmy (bez pojistného SZ) z toho: - daně z příjmů PO - daně z příjmů FO VÝDAJE CELKEM SALDO CELKEM (vč.OSFA) SALDO bez kap. OSFA Mimořádné výdaje (kampeličky, sucho) SALDO bez mimoř. výd. (vč. OSFA) SALDO bez mimoř. výd. (bez OSFA) |
285,9 165,5 30,8 16,4 290,8 -4,9 -4,9 x x x |
636,2 359,4 52,8 76,5 685,2 -49,0 -21,2 x -49,0 -21,2 |
286,9 158,5 23,8 36,3 321,7 -34,8 -32,0 7,2 -27,7 -24,8 |
45,1 44,1 45,0 47,4 46,9 71,1 150,5 x 56,5 117,0 |
100,3 95,7 77,0 221,3 110,6 706,5 648,1 x x x |
292,0 163,6 27,5 37,7 321,7 -29,7 -26,8 7,2 -22,6 -19,7 |
45,9 45,5 52,1 49,2 46,9 60,7 126,6 x 46,1 92,8 |
102,1 98,8 89,2 229,7 110,6 602,6 544,2 x x x |
5,1 5,1 3,8 1,4 0,0 5,1 5,1 x 5,1 5,1 |
Opravený schodek státního rozpočtu vč. kapitoly OSFA (-29,7 mld Kč) tak představuje 60,7 % zákonného schodku. Po vyloučení mimořádných výdajů (sucho a kampeličky) činil schodek 22,6 mld Kč, tj. 46,1 % schváleného schodku.
Schodek státního rozpočtu bez kapitoly OSFA dosáhl k 30.6.2001 (po opravách) -26,8 mld Kč, tj. 126,6 % celoroční hodnoty. Po vyloučení mimořádných výdajů představuje hodnotu -19,7 mld Kč, tj. 92,8 % celoročně rozpočtované částky.
Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu k 30.7.2001 dosáhly celkové příjmy objemu 353,2 mld Kč, celkové výdaje byly čerpány ve výši 376,8 mld Kč a vykázaný schodek představuje hodnotu -23,6 mld Kč.
v mld. Kč | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rok |
2000 |
2001 |
% plnění SR |
Index |
||
Schválený |
Skutečnost |
% plnění |
||||
Příjmy Výdaje Saldo |
1 |
2 |
3 |
4=3:2 |
5 |
6=3:1 |
333,94 |
636,20 |
353,20 |
55,5 |
56,4 |
105,8 |
Ve srovnání s výsledky za 1.pololetí 2001 (schodek -29,7 mld Kč) se v průběhu měsíce července hospodaření státního rozpočtu zlepšilo zejména v důsledku příznivějšího inkasa daní. Zatímco za šest měsíců letošního roku plnění výdajů předstihlo plnění příjmů o 1,0 procentní bod (46,9 % proti 45,9 %), bylo plnění příjmů ke konci července naopak o 0,5 procentního bodu vyšší než plnění výdajů ( 55,5 %, proti 55,0 %).
Hospodaření státního rozpočtu za samotný měsíc červenec skončilo přebytkem ve výši +11,2 mld Kč, když příjmy dosáhly 66,3 mld Kč a výdaje byly čerpány ve výši 55,1 mld Kč (červenec loňského roku skončil přebytkem +2,8 mld Kč).
Snížení schodku bylo ovlivněno zlepšeným vývojem příjmů v důsledku lepšího inkasa daní. Daňové příjmy státního rozpočtu dosáhly ke konci července 203,2 mld Kč, což představuje 56,5 % schváleného rozpočtu zatímco ve stejném období minulého roku byly tyto příjmy plněny pouze na 55,6 %.
Současně bylo letošní červencové čerpání celkových výdajů státního rozpočtu ve srovnání s loňským červencem vyšší o 1,4 procentního bodu (rok 2001- plnění 55,0 %, ve stejném období minulého roku to bylo 53,6 %).
I v červenci letošního roku pokračoval výrazný růst neinvestičních transferů veřejným rozpočtům územní úrovně, které k 30.7. dosáhly výše 30,0 mld Kč a meziročně vzrostly o 13,5 mld Kč, tj. o 81,3 % (jde zejména o převod účelových prostředků krajům a obcím na školství v souvislosti s reformou veřejné správy).
Na vykázaném schodku se příznivě podílela i sociální oblast, když červencové příjmy z pojistného na sociální zabezpečení převýšily výdaje na sociální dávky o 0,5 mld Kč, za celé období leden až červenec je však saldo sociálního zabezpečení schodkové -22,1 mld Kč.
Celkové příjmy státního rozpočtu za sedm měsíců ve výši 353,2 mld Kč představují 55,5 % schváleného rozpočtu a proti rozpočtované alikvotě zaostávají o 17,9 mld Kč (ve stejném období minulého roku byly pod úrovní alikovoty schváleného rozpočtu o 11,5 mld Kč).
Rozhodující objem všech příjmů státního rozpočtu - cca 95 % plyne z daní a poplatků a inkasa pojistného na sociální zabezpečení a politiku zaměstnanosti.
Inkaso daní dosáhlo výše 209,6 mld Kč, tj. 56,5 % schváleného rozpočtu a za alikvotou zaostalo o 6,4 mld Kč (v roce 2000 o 9,7 mld Kč).
Inkaso daně z příjmů právnických osob 37,2 mld Kč představuje 70,4 % schváleného rozpočtu a převyšuje odpovídající podíl z celoročně rozpočtované částky o 6,4 mld Kč. Ve stejném období minulého roku bylo na této dani inkasováno do státního rozpočtu 32,8 mld Kč, což bylo 62,7 % roční skutečnosti, v roce 1999 to bylo 33,3 mld Kč a sedmiměsíční podíl na roční skutečnosti činil 64,9 %.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob odpovídá téměř alikvótě a činí 44,7 mld Kč, tj plnění SR na 58,5 %. V roce 2000 činil příjem SR z této daně 19,6 mld Kč, tj. 56,5 % celoroční skutečnosti, v roce 1999 to bylo 20,9 mld Kč, tj. 59,5 %.
Inkaso daně z přidané hodnoty ve výši 72,7 mld Kč zaostává za alikvótou o 6,6 mld Kč, při plnění SR na 53,5 %. Ve stejném období roku 2000 bylo na této dani vybráno 83,6 mld Kč (57,3 % roční skutečnosti), v roce 1999 to bylo 77,4 mld Kč, tj. téměř 56 % celoroční skutečnosti.
Na spotřebních daních bylo za sedm měsíců vybráno 36,7 mld Kč, což představuje 54,6 % schváleného rozpočtu a výpadek proti alikvotě činí 2,5 mld Kč. V roce 2000 to bylo 37,5 mld Kč, tj. 52,9 % skutečného ročního inkasa, zatímco v roce 1999 činil tento příjem SR 40,0 mld Kč a 54,7 % roční skutečnosti.
Vzhledem k vlivu zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení některých daní územním samosprávním celkům a některým státním fondům, na meziroční srovnatelnost daňových příjmů státního rozpočtu, uvádíme i údaje o vývoji celostátních daňových příjmů (tj. plynoucích do státního i územních rozpočtů a některých státních fondů), které jsou meziročně srovnatelné.
Celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 31.7. 2001 výše 258,5 mld Kč, což představuje 56,3 % celoročně rozpočtovaného objemu a meziroční růst o 18,2 mld Kč, tj. o 7,6 %.
Pojistné na sociální zabezpečení ve výši 137,1 mld Kč představovalo 58,5 % schváleného rozpočtu (v roce 2000 to bylo 56,4 %) a meziročně vzrostlo o 9,7 % (v roce 2000 o 4,4 %). Jeho plnění je mírně nad úrovní alikvoty (v roce 2000 v tomto období za alikvotou naopak zaostávalo o 4,3 mld Kč).
Saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů státního rozpočtu do této oblasti je tak za sedm měsíců letošního roku záporné částkou -22,1 mld Kč (rozpočet počítá s celoročním schodkem -32,9 mld Kč); stejný ukazatel dosáhl v roce 2000 částky -23,5 mld Kč. Z toho schodek na tzv. důchodovém účtu vč. správních výdajů představoval -12,6 mld Kč, což je o 2,8 mld Kč nad alikvotou celoročně rozpočtovaného schodku (-9,8 mld Kč) a o 0,8 mld Kč nižší než ve stejném období loňského roku (-13,4 mld Kč).
Nedaňové a ostatní příjmy dosáhly výše 9,2 mld Kč, tj. 24,9 % schváleného rozpočtu a meziroční index 57,8 %; za alikvotou zaostávají o 12,3 mld Kč.
Celkové výdaje státního rozpočtu za sedm měsíců letošního roku ve výši 376,8 mld Kč představují 55,0 % ročního úkolu, což je vyšší úroveň než v roce 2000 (53,6 % schváleného rozpočtu) a za alikvotou zaostávají o 22,9 mld Kč. Meziročně se zvýšily o 12,1 %.
Běžné výdaje státního rozpočtu byly ve svém souhrnu za hodnocené období čerpány ve výši 356,8 mld Kč, tj. na 56,4 %. V porovnání s loňským rokem vzrostly o 14,1 %, tj. absolutně o 44,1 mld Kč.
Největší objem prostředků v rámci neinvestičních výdajů je vynakládán na sociální oblast. Jejich sedmiměsíční čerpání ve výši 159,2 mld Kč představuje plnění schváleného rozpočtu na 59,5 % a růst o 7,2 %. Z těchto výdajů bylo 115,5 mld Kč vynaloženo na důchody (růst 7,8 %).
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 20,0 mld Kč, což představuje zatím 37,8 % schváleného rozpočtu (v roce 2000 to bylo 37,9 %).
Výsledný schodek státního rozpočtu ke konci července roku 2001 ve výši 23,6 mld Kč, představující 48,1 % jeho schváleného rozpočtovaného objemu, je pod úrovní sedmiměsíční alikvoty o téměř 5,0 mld Kč. Tento relativně příznivý vývoj byl z více jak 1/3 ovlivněn čerpáním mimořádných výdajů přesahujících rámec Parlamentem ČR schváleného státního rozpočtu pro letošní rok.
Jde o výdaje kapitoly MZe na náhradu škod zemědělským subjektům postiženým suchem v roce 2000 (zákon č. 407/2000 ve znění zákona č. 170/2001) ve výši 4,15 mld Kč a o návratné finanční výpomoce poskytnuté z kapitoly VPS Zajišťovacímu fondu Družstevních záložen (zál. č. 9/2001) ve výši 5,04 mld Kč. Po vyloučení těchto výdajů by schodek státního rozpočtu představoval -14,4 mld Kč, tj. 29,4 % zákonného schodku.
Pokladní plnění příjmů:
v mld. Kč | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rok |
2000 |
2001 |
% plnění SR |
Index |
||
Schválený |
Skutečnost |
% plnění |
||||
Příjmy celkem v tom: |
333,94 |
636,20 |
353,20 |
55,52 |
56,4 |
105,8 |
Daňové příjmy celkem | 318,05 | 593,82 | 340,31 | 57,31 | 55,9 | 107,0 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 193,06 | 359,40 | 203,22 | 56,54 | 55,6 | 105,3 |
z toho: -DPH |
83,63 | 136,00 | 72,70 | 53,46 | 55,8 | 86,9 |
- spotřební daň | 37,47 | 67,20 | 36,71 | 54,63 | 48,3 | 98,0 |
- daně z příjmů PO | 32,79 | 52,80 | 37,17 | 70,40 | 62,9 | 113,4 |
- daně z příjmů FO | 19,63 | 76,50 | 44,72 | 58,46 | 53,6 | 227,8 |
vybíraná srážkou | 5,66 | 6,90 | 3,65 | 52,90 | 51,9 | 64,5 |
ze závislé činnosti | 13,97 | 62,50 | 34,00 | 54,40 | 54,4 | 243,4 |
z přiznání | x | 7,10 | 7,07 | 99,58 | x | |
- správní a soudní poplatky | 2,90 | 7,10 | 3,01 | 42,39 | 51,8 | 103,8 |
- majetkové daně | 4,00 | 7,60 | 3,19 | 41,97 | 56,3 | 79,8 |
- clo | 7,54 | 12,20 | 5,76 | 47,21 | 67,3 | 76,4 |
Pojistné SZ | 124,99 | 234,42 | 137,09 | 58,48 | 56,4 | 109,7 |
z toho: na důchody | 95,58 | 179,88 | 104,83 | 58,28 | 56,3 | 109,7 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace |
15,89 |
36,90 |
9,18 |
24,88 |
68,9 |
57,8 |
z toho: - kapitoly |
2,77 | 26,38 | 4,25 | 16,11 | x | 153,4 |
- VPS | 12,21 | 8,80 | 3,89 | 44,20 | x | 31,9 |
z toho: - příjmy z úroků a realizace fin.majetku |
0,45 |
0,81 |
0,22 |
27,03 |
41,7 |
48,9 |
- splátky půjček ze zahraničí | 2,23 | 2,85 | 1,79 | 62,83 | 41,5 | 80,3 |
- přijaté sankční platby | 0,63 | 1,13 | 0,71 | 63,11 | x | 112,7 |
Příjmy kapitoly OSFA |
x | 5,48 | 3,71 | 67,70 | x |
Pokladní plnění výdajů:
v mld. Kč | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ukazatel |
2000 |
2001 |
% plnění SR |
Index |
||
Schválený |
Skutečnost |
% plnění |
||||
Výdaje celkem |
336,07 |
685,18 |
376,78 |
55,0 |
53,6 |
112,1 |
běžné výdaje | 312,70 | 603,26 | 350,32 | 51,8 | 55,3 | 112,0 |
z toho: - platy zaměstnanců a ost. platby za proved. práci (vč. povinného pojistného) |
34,30 | 85,47 | 39,38 | 46,1 | 47,9 | 114,8 |
- neinv. trans. fondům soc. a zdrav. pojiš. | 18,35 | 28,04 | 16,31 | 58,2 | 65,1 | 88,9 |
- neinvestiční transfery státním fondům*) | 1,38 | 4,24 | 2,82 | 66,5 | 56,8 | 204,3 |
- neinv. transfery veř. rozp. územ. úrovně | 16,55 | 17,79 | 30,01 | 168,7 | 61,4 | 181,3 |
- neinv. trans. příspěvk. apod. organ. | 36,95 | 73,02 | 33,28 | 45,6 | 59,6 | 90,1 |
- sociální dávky | 148,46 | 267,29 | 159,15 | 59,5 | 58,5 | 107,2 |
z toho: důchody |
107,13 | 193,40 | 115,52 | 59,7 | 58,5 | 107,8 |
pasivní politika zaměstnanosti | 3,49 | 5,90 | 3,02 | 51,2 | 48,5 | 86,5 |
ostatní soc. dávky | 19,20 | 34,75 | 21,89 | 63,0 | 64,3 | 114,0 |
státní soc. podpora | 18,64 | 33,24 | 18,71 | 56,3 | 55,5 | 100,4 |
- aktivní pol. zaměstnanosti | 1,45 | 4,17 | 2,03 | 48,7 | 36,3 | 140,0 |
- náhr. plac. obyvat. j.n. (prostř. na insolventnost) | x | 0,50 | 0,11 | 22,0 | x | x |
- nein.půjčky veř. rozp. územní úrovně | 0,15 | 0,20 | 0,00 | 0,0 | 50,0 | x |
- kapitola Státní dluh**) |
x | 21,33 | 10,10 | 47,4 | x | x |
kapitola Operace SFA |
x | 29,09 | 6,49 | 22,3 | x | x |
kapitálové výdaje |
23,37 | 48,66 | 19,96 | 41,0 | 37,9 | 85,4 |
z toho: - investič. trans. PO apod. organ. |
5,99 | 10,98 | 2,43 | 22,1 | 40,7 | 40,6 |
- investič. nákupy a související výdaje | 8,33 | 21,61 | 10,30 | 47,7 | 39,1 | 123,6 |
kapitola Operace SFA |
x | 4,17 | 0,01 | 0,2 | x | x |
*) Státní zemědělský intervenční fond
**) zahrnuje úroky a poplatky z dluhové služby a kurzové rozdíly