Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za leden až srpen 2001
Podle bankovních údajů o pokladním plnění vykazuje hospodaření státního rozpočtu ke konci srpna 2001 schodek ve výši -25,6 mld Kč, přičemž osmiměsíční alikvotě zákonem č. 491/2000 Sb. schváleného celoročního schodku (-49,0 mld Kč) odpovídá převaha výdajů nad příjmy ve výši -32,7 mld Kč.
Celkové příjmy dosáhly k 31.8. 2001 objemu 400,5 mld Kč a celkové výdaje byly čerpány ve výši 426,1 mld Kč.
v mld. Kč | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rok |
2000 |
2001 |
% plnění |
% plnění SR |
Index |
||
Schválený |
Rozpočet |
Skutečnost |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
4:3 |
|
4:1 |
|
Příjmy |
376,18 |
636,20 |
636,11 |
400,54 |
63,0 |
63,0 |
106,5 |
*) rozpočtová opatření k 30.6. 2001 - celkem zvýšení výdajů o 11,8 mld Kč (z toho kampeličky 6,0 mld Kč, sucho 4,15 mld Kč)
Hospodaření státního rozpočtu za samotný měsíc srpen skončilo schodkem ve výši -2,1 mld Kč, když příjmy dosáhly 47,2 mld Kč a výdaje byly čerpány ve výši 49,3 mld Kč (srpen loňského roku skončil schodkem -10,2 mld Kč).
Celkové příjmy státního rozpočtu za osm měsíců ve výši 400,5 mld Kč představují 63,0 % schváleného rozpočtu a proti rozpočtované alikvotě zaostávají o 23,6 mld Kč (ve stejném období minulého roku byly pod úrovní alikvoty schváleného rozpočtu o 18,6 mld Kč).
Inkaso daní dosáhlo 229,0 mld Kč, tj. 63,7 % rozpočtu po změnách a za alikvotou zaostalo o 10,6 mld Kč (v roce 2000 o 15,5 mld Kč).
Příznivě se zatím vyvíjí zejména inkaso daně z příjmů právnických osob - svým objemem 43,8 mld Kč představujícím již 82,9 % schváleného rozpočtu převyšuje odpovídající podíl z celoročně rozpočtované částky o 8,6 mld Kč.
Rovněž inkaso daně z příjmů fyzických osob vykazuje příznivý vývoj, když ke konci srpna dosáhlo 50,7 mld Kč, tj. 66,2 % schváleného rozpočtu (ve stejném období minulého roku představovalo 61,2 % schváleného rozpočtu a 64,6 % celoroční skutečnosti).
Naproti tomu neuspokojivě se zatím vyvíjí inkaso daně z přidané hodnoty, když svojí výší 77,6 mld Kč představující pouze 57,1 % schváleného rozpočtu, zaostává za alikvótou o 13,0 mld Kč.
Celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 31.8. 2001 výše 290,1 mld Kč, což představuje 63,2 % celoročně rozpočtovaného objemu a meziroční růst o 22,0 mld Kč, tj. o 8,2 % ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 268,1 mld Kč, tj 62,7 % schváleného rozpočtu (podrobněji viz příloha č. 3).
Pojistné na sociální zabezpečení ve výši 157,6 mld Kč představovalo 67,2 % rozpočtu (v roce 2000 to bylo 64,7 %) a meziročně vzrostlo o 9,9 % (v roce 2000 o 4,5 %). Jeho plnění překračuje alikvotu o 1,4 mld Kč (v roce 2000 v tomto období za alikvotou naopak zaostávalo o 4,3 mld Kč).
Celkové výdaje státního rozpočtu za osm měsíců letošního roku ve výši 426,1 mld Kč představují 61,1 % upraveného rozpočtu, což je mírně pod úrovní dosažené v roce 2000 (61,5 % upraveného rozpočtu) a za alikvotou zaostávají o 38,6 mld Kč (v roce 2000 o 29,7 mld Kč). Meziročně vzrostly o 9,7 %, tj. o 37,6 mld Kč, zatímco upravený rozpočet počítá s růstem o 10,2 % proti skutečnosti roku 2000.
Výsledný schodek státního rozpočtu ke konci srpna roku 2001 ve výši 25,6 mld Kč představuje 42,1 % rozpočtu po změnách a 52,3 % schváleného rozpočtu. Je o téměř 15,0 mld Kč pod úrovní osmiměsíční alikvoty upraveného rozpočtu a o 7,0 mld Kč pod úrovní schváleného rozpočtu.
Z toho schodek na tzv. důchodovém účtu vč. správních výdajů představoval - 15,3 mld Kč, a je o 4,1 mld Kč nad alikvotou (-11,2 mld Kč) celoročně rozpočtovaného schodku (-16,8 mld Kč), ale nepatrně vyšší něž ve stejném období loňského roku (-15,1 mld Kč).
Přílohy: 2
Pokladní plnění příjmů:
v mld. Kč | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rok |
2000 |
2001 |
% plnění |
% plnění SR |
Index |
||
Schválený |
Rozpočet |
Skutečnost |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
4:3 |
4:1 |
||
Příjmy celkem v tom: |
376,18 |
636,20 |
636,11 |
400,54 |
63,0 |
63,0 |
106,5 |
Daňové příjmy celkem | 359,63 | 593,82 | 593,82 | 386,61 | 65,1 | 63,2 | 107,5 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 216,22 | 359,40 | 359,40 | 228,97 | 63,7 | 62,2 | 105,9 |
z toho: -DPH |
93,16 | 136,00 | 136,00 | 77,63 | 57,1 | 62,1 | 83,3 |
- spotřební daň | 44,67 | 67,20 | 67,20 | 43,25 | 64,4 | 57,3 | 96,8 |
- daně z příjmů PO | 34,26 | 52,80 | 52,80 | 43,76 | 82,9 | 65,8 | 127,7 |
- daně z příjmů FO | 22,40 | 76,50 | 76,50 | 50,68 | 66,2 | 61,2 | 226,3 |
vybíraná srážkou | 6,26 | 6,90 | 6,90 | 4,11 | 59,6 | 57,4 | 65,7 |
ze závislé činnosti | 16,14 | 62,50 | 62,50 | 39,38 | 63,0 | 62,8 | 244,0 |
z přiznání | x | 7,10 | 7,10 | 7,19 | 101,3 | x | |
- správní a soudní poplatky | 3,27 | 7,10 | 7,10 | 3,38 | 47,6 | 58,4 | 103,4 |
- majetkové daně | 4,45 | 7,60 | 7,60 | 3,74 | 49,2 | 62,7 | 84,0 |
- clo | 8,76 | 12,20 | 12,20 | 6,54 | 53,6 | 78,2 | 74,7 |
Pojistné SZ | 143,41 | 234,42 | 234,42 | 157,64 | 67,2 | 64,7 | 109,9 |
z toho: na důchody | 109,67 | 179,88 | 179,88 | 120,55 | 67,0 | 64,6 | 109,9 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace |
16,55 |
36,90 |
36,81 |
10,10 |
27,4 |
60,8 |
61,0 |
z toho: - kapitoly |
3,15 | 26,38 | 26,29 | 4,93 | 18,8 | x | |
- VPS | 12,36 | 8,80 | 8,80 | 4,02 | 45,7 | x | |
z toho: - příjmy z úroků a realizace fin.majetku |
0,45 |
0,81 |
0,75 |
0,22 |
29,3 |
41,7 |
x |
- splátky půjček ze zahraničí | 2,29 | 2,85 | 2,85 | 1,87 | 65,6 | 42,6 | 81,7 |
- přijaté sankční platby | 0,72 | 1,13 | 1,13 | 0,82 | 72,6 | x | |
Příjmy kapitoly OSFA |
x | 5,48 | 5,48 | 3,83 | 69,9 | x |
*) rozpočtová opatření k 30.6. 2000
Pokladní plnění výdajů:
v mld. Kč | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ukazatel |
2000 |
2001 |
% plnění |
% plnění SR |
Index |
||
Schválený |
Rozpočet |
Skutečnost |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
4:3 |
4:1 |
||
Výdaje celkem |
388,55 |
685,18 |
696,99 |
426,11 |
61,1 |
61,5 |
109,7 |
běžné výdaje | 360,85 | 603,26 | 616,66 | 396,49 | 64,3 | 63,4 | 109,9 |
z toho: - platy zaměstnanců a ost. platby za proved. práci (vč. povinného pojistného) |
39,52 | 85,47 | 81,56 | 45,38 | 55,6 | 54,8 | 114,8 |
- neinv. trans. fondům soc. a zdrav. pojiš. | 20,64 | 28,04 | 28,04 | 18,87 | 67,3 | 73,1 | 91,4 |
- neinvestiční transfery státním fondům*) | 1,71 | 4,24 | 4,24 | 3,27 | 77,1 | 70,5 | 191,0 |
- neinv. transfery veř. rozp. územ. úrovně | 19,99 | 17,79 | 37,15 | 32,07 | 86,3 | 72,6 | 160,4 |
- neinv. trans. příspěvk. apod. organ. | 41,67 | 73,02 | 62,03 | 35,45 | 57,1 | 66,3 | 85,1 |
- sociální dávky | 169,12 | 267,29 | 267,12 | 182,73 | 68,4 | 66,6 | 108,0 |
z toho: důchody |
122,60 | 193,40 | 193,40 | 133,66 | 69,1 | 67,0 | 109,0 |
pasivní politika zaměstnanosti | 3,94 | 5,90 | 5,73 | 3,45 | 60,2 | 54,7 | 87,6 |
ostatní soc. dávky | 21,44 | 34,75 | 34,75 | 24,37 | 70,1 | 71,0 | 113,7 |
státní soc. podpora | 21,14 | 33,24 | 33,24 | 21,14 | 63,6 | 62,9 | 100,0 |
- aktivní pol. zaměstnanosti | 1,90 | 4,17 | 4,13 | 2,47 | 59,8 | 46,6 | 130,0 |
- náhr. plac. obyvat. j.n. (prostř. na insolventnost) | x | 0,50 | 0,50 | 0,11 | 22,0 | x | x |
- nein.půjčky veř. rozp. územní úrovně | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,00 | 0,0 | 66,7 | 0,0 |
- kapitola Státní dluh**) |
x | 21,33 | 21,33 | 13,16 | 61,7 | x | x |
kapitola Operace SFA |
x | 29,09 | 27,86 | 6,37 | 22,9 | x | x |
kapitálové výdaje |
27,70 | 48,66 | 51,01 | 23,24 | 45,6 | 44,4 | 83,9 |
z toho: - investič. trans. PO apod. organ. |
7,07 | 10,98 | 10,55 | 3,13 | 29,7 | 47,9 | 44,3 |
- investič. nákupy a související výdaje | 9,53 | 21,61 | 23,25 | 11,21 | 48,2 | 42,8 | 117,6 |
kapitola Operace SFA |
x | 4,17 | 1,46 | 0,01 | 0,7 | x | x |
*) údaje pouze za VPS
**) rozpočtová opatření k 30.6. 2000
v mld. Kč. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Celkem r. 2000 |
Celkem r. 2001 |
skut. |
skut. |
|||||
Rozpočet |
sk. |
% |
Rozpočet |
sk. |
% |
|||
Daňové příjmy |
427,80 |
268,08 |
62,7 |
458,70 |
290,12 |
63,2 |
22,04 |
108,2 |
- DPH | 149,90 | 93,16 | 62,1 | 171,30 | 97,25 | 56,8 | 4,09 | 104,4 |
- spotřební daň | 77,60 | 44,67 | 57,6 | 77,40 | 50,08 | 64,7 | 5,41 | 112,1 |
- clo | 11,20 | 8,76 | 78,2 | 12,20 | 6,54 | 53,6 | -2,22 | 74,7 |
- daně z příjmů PO | 65,10 | 42,62 | 65,5 | 66,50 | 54,01 | 81,2 | 11,39 | 126,7 |
- daně z příjmů FO | 99,70 | 63,23 | 63,4 | 104,40 | 67,66 | 64,8 | 4,43 | 107,0 |
vybíraná srážkou | 10,90 | 6,26 | 57,4 | 8,70 | 5,17 | 59,4 | -1,09 | 82,6 |
z přiznání | 17,20 | 11,41 | 66,3 | 17,00 | 12,92 | 76,0 | 1,51 | 113,2 |
závislá činnost | 71,60 | 45,56 | 63,6 | 78,70 | 49,57 | 63,0 | 4,01 | 108,8 |
- silniční daň | 5,50 | 3,59 | 65,3 | 5,80 | 3,25 | 56,0 | -0,34 | 90,5 |
- daň z nemovitosti | 4,20 | 2,65 | 63,1 | 4,30 | 2,72 | 63,3 | 0,07 | 102,6 |
- majetkové daně | 7,10 | 4,45 | 62,7 | 7,60 | 3,74 | 49,2 | -0,71 | 84,0 |
- dálniční poplatek | 1,90 | 1,55 | 81,6 | 2,10 | 1,50 | 71,4 | -0,05 | 96,8 |
- ostatní daně a poplatky | 5,60 | 3,40 | 60,7 | 7,10 | 3,37 | 47,5 | -0,03 | 99,1 |
*) v rozpočtu celostátních daní není zahrnuta DPPO za obce ve výši 5,5 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 4,7 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)
**) v rozpočtu celostátních daní není zahrnuta DPPO za obce ve výši 6,8 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 4,5 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)