Hospodaření státního rozpočtu ČR ke konci února 2005
Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci února 2005 vykazuje státní rozpočet schodek ve výši -2,6 mld Kč. Tento výsledek je proti minulému roku lepší o 0,3 mld Kč, když příjmy za první dva měsíce letošního roku převýšily loňskou skutečnost o 17,4 mld Kč, tj. o 15,7 % a výdaje jsou nad její úrovní o 17,1 mld Kč, t.j o 15,1 %.
mld. Kč |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-únor 2004 |
2005 | |||||
Schválený rozpočet | Skutečnost leden-únor | % plnění | % plnění v r. 2004 |
Index 2005/2004 | ||
Příjmy celkem |
110,66 |
824,83 |
128,04 |
15,5 |
14,7 |
115,7 |
Výdaje celkem |
113,51 |
908,41 |
130,62 |
14,4 |
13,1 |
115,1 |
Saldo |
-2,85 |
-83,58 |
-2,58 |
3,1 |
2,5 |
90,5 |
Státní rozpočet na rok 2005 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 675/2004 Sb. ze dne 15. prosince 2004, který stanovil objem příjmů ve výši 824,8 mld Kč, objem výdajů ve výši 908,4 mld Kč a schodek státního rozpočtu 83,6 mld Kč.1
Dosažené příjmy 128,0 mld Kč představují 15,5 % předpokládaného ročního úkolu, což je lepší plnění než za loňské dva měsíce (110,7 mld Kč, tj 14,7 %),. Po vyloučení vlivu zákona č. 1/2005 Sb. (změna zákona o rozpočtovém určení daní) činí plnění rozpočtu 15,9.
Příjmy z daní a poplatků dosáhly ke konci února 59,7 mld Kč, což představuje 12,9 % schváleného rozpočtu. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu mírně lepší (ke konci února loňského roku bylo inkaso plněno na 12,8 %. Po vyloučení vlivu zákona č. 1/2005 Sb. (změna zákona o rozpočtovém určení daní) je rozpočet plněn na 13,5 %.
Inkaso DPH svojí výší 23,4 mld Kč představuje 14,0 % celoročního rozpočtu. Po vyloučení vlivu zákona č.1/2005 Sb. (cca 12,7 mld Kč) je plnění o 1,1 procentního bodu vyšší - 15,1 %..
Spotřební daně dosáhly výše 18,4 mld Kč, což představuje již 21,1 % celoročního úkolu (v loňském roce byly plněny na 17,2 %). Projevuje se zde rovněž vliv zákona č. 1/2005 Sb. (snížení procenta daně z minerálních olejů náležejících Státnímu fondu dopravní infrastruktury z 20,0 % na 9,1 %). Po vyloučení tohoto vlivu činí plnění rozpočtu 19,4 %.
Daně z příjmů právnických osob svým objemem 1,27 mld Kč představujícím 1,4 % rozpočtu jsou pod úrovní loňského dvouměsíčního inkasa o 13,6 % (v loňském roce byl rozpočet plněn na 1,7 %). Po vyloučení vlivu zákona č. 1/2005 Sb. činí plnění rozpočtu 1,6 % a meziroční pokles 6,6 %. Nízké inkaso souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí.
Inkaso DPFO dosáhlo 14,4 mld Kč, což představuje 13,9 % schváleného rozpočtu (v loňském roce byl rozpočet plněn na 15,7 %). Z toho na daň ze závislé činnosti připadá 13,1 mld Kč, 0,7 mld Kč na srážkovou daň a na daň z přiznání 0,6 mld Kč. Po eliminaci vlivu zákona č. 1/2005 Sb. je plnění rozpočtu vyšší - na 15,1 %.
Za první dva měsíce letošního roku činily odvody celních příjmů, představující 25 % národní podíl na cle, ve prospěch účtu státního rozpočtu 0,2 mld Kč, při plnění rozpočtu na 25,7 %. Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) za hodnocené období činilo 1,4 mld Kč.
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 49,8 mld Kč, což představuje 15,8 % rozpočtu a plnění rozpočtu je zhruba na úrovni loňského roku. Na důchody připadá 41,0 mld Kč, tj. 15,7 % rozpočtu
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 18,5 mld Kč, což je 37,9 % rozpočtu. Vysoký nárůst těchto příjmů je ovlivněn především příjmy u kapitol MPSV a Mze (jde o prostředky z EU, se kterými počítají kapitolní rozpočty). Další vliv představují kompenzační platby z rozpočtu EU ve výši 3,0 mld Kč (kapitola VPS). Značný meziroční nárůst těchto příjmů vykázalo i Ministerstvo dopravy.
Celkové výdaje v objemu 130,6 mld Kč čerpané v prvních dvou měsících roku představují 14,4 % ročního rozpočtu.
Meziroční nárůst ovlivnil především odvod vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU ve výši 6,9 mld Kč a převod 2,6 mld Kč do nově zřízeného fondu státních záruk (§ 73 zák.č. 218/2000 Sb.); obě tyto výdajové položky se v prvních dvou měsících loňského roku nevyskytly.
Z běžných výdajů státního rozpočtu vyšší procento čerpání a meziroční růst vykázaly neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně, sociální dávky, státní příspěvek na důchodové připojištění a odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU.
Na sociální dávky bylo za první dva měsíce letošního roku vynaloženo 55,5 mld Kč, tj. 17,1 % rozpočtu (ve stejném období m.r. činilo čerpání 51,0 mld Kč).
Saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů státního rozpočtu na sociální dávky dosáhlo záporné hodnoty -5,7mld Kč (ve stejném období loňského roku to bylo -4,5 mld Kč), zatímco rozpočet počítá s celoročním deficitem -10,5 mld Kč.
Vysoké plnění transferů veřejným rozpočtům územní úrovně (28,6 %) souvisí rovněž se zákonem č. 1/2005 Sb. (snížení daňových příjmů náležejících státnímu rozpočtu mělo dopad do změny struktury výdajů) a s vlivem poskytování dotací školám z kapitoly MŠMT na celé čtvrtletí dopředu.
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 2,4 mld Kč, což představuje 3,4 % rozpočtu (v roce 2004 to bylo 4,1 %).
Realizace celoročních záměrů státního rozpočtu v prvních dvou měsících letošního roku v zásadě nevybočuje z tendencí obvyklých pro začátek rozpočtového období. Dynamika daňových příjmů jako celek sice zaostává za rozpočtovanou, což je však do značné míry ovlivněny platebním kalendářem DPPO, podle kterého zálohy na tuto daň platí větší plátci až v polovině třetího měsíce příslušného čtvrtletí (v roce 2004 se inkaso DPPO zvýšilo z 1,5 mld Kč ke konci února na 16,8 mld Kč ke konci března) a dále vlivem snížení podílu státního rozpočtu na celostátních daňových příjmech.
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení svým plněním odpovídají loňské úrovni, když jejich celoroční inkaso bylo nad úrovní schváleného rozpočtu cca o 1 mld Kč. Relativně vysoké plnění ostatních příjmů signalizuje reálnost naplnění záměrů schváleného rozpočtu těchto příjmů. Na výdajové straně lze očekávat minimálně dodržení rozpočtovaných hodnot, takže celoročně rozpočtovaný schodek státního rozpočtu by neměl být ani v letošním roce překročen.
1 Příjmy i výdaje schváleného rozpočtu byly stanoveny podle v té době platného zákona č. 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení daní. Změny participace krajů a SFDI na celostátním inkasu daní (jež ovlivnily výši daňových příjmů státního rozpočtu a následně i některé výdaje) zkreslují tak reálné plnění příjmů i výdajů státního rozpočtu i meziroční dynamiku. Znamená to tedy, že ve schváleném státním rozpočetu nejsou v daňových příjmech zohledněny vlivy vyplývající z novel daňových zákonů přijatých Parlamentem v rámci Koncepce reformy veřejných financí s účinností od 1. ledna 2005 (zákon č. 1/2005 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 243/2000 Sb., znamená zvýšení podílu krajů na sdílených daních z 3,1 % na 8,92 % a dále naopak snížení participace SFDI na celostátním výnosu spotřebních daní z minerálních olejů z 20,0 % na 9,1 %). Tím došlo ke snížení rozpočtovaného podílu státního rozpočtu na celostátních daních o 19,9 mld Kč.
Pokladní plnění příjmů
v mld. Kč
2004 | 2005 | % plnění | % plnění SR za leden - únor 2004 | Index skutečnost 2005/2004 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden - únor | Schválený rozpočet | Skutečnost leden - únor | ||||
1 | 2 | 4 | 4:3 | 4:1 | ||
Příjmy celkem | 110,66 | 824,83 | 128,04 | 15,5 | 14,7 | 115,7 |
v tom: | ||||||
Daňové příjmy celkem | 100,51 | 776,05 | 109,54 | 14,1 | 14,1 | 109,0 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 54,00 | 461,30 | 59,73 | 12,9 | 12,8 | 110,6 |
z toho: | ||||||
- DPH | 19,10 | 167,00 | 23,37 | 14,0 | 14,3 | 122,4 |
- spotřební daň | 14,49 | 87,50 | 18,44 | 21,1 | 17,2 | 127,3 |
- daně z příjmů PO | 1,47 | 88,30 | 1,27 | 1,4 | 1,7 | 86,4 |
- daně z příjmů FO | 14,98 | 103,40 | 14,38 | 13,9 | 15,7 | 96,0 |
vybíraná srážkou | 1,35 | 5,90 | 0,72 | 12,2 | 30,0 | 53,3 |
ze závislé činnosti | 13,09 | 83,00 | 13,09 | 15,8 | 17,1 | 100,0 |
z přiznání | 0,54 | 14,50 | 0,57 | 3,9 | 3,8 | 105,6 |
- správní poplatky vč. kolků | 0,52 | 4,10 | 0,51 | 12,4 | 12,1 | 98,1 |
- majetkové daně | 1,39 | 8,60 | 1,18 | 13,7 | 9,7 | 84,9 |
- clo | 1,57 | 0,70 | 0,18 | 25,7 | 35,7 | 11,5 |
- ostatní daňové příjmy*) | 0,48 | 1,70 | 0,40 | 23,5 | 28,6 | 83,3 |
Pojistné SZ | 46,51 | 314,75 | 49,81 | 15,8 | 15,9 | 107,1 |
z toho: na důchody | 35,57 | 260,87 | 41,02 | 15,7 | 14,7 | 115,3 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace | 10,15 | 48,78 | 18,50 | 37,9 | 25,6 | 182,3 |
v tom: | ||||||
- kapitoly | 3,05 | 26,07 | 13,48 | 51,7 | 24,5 | 442,0 |
- kapitola Operace SFA | 1,25 | 3,81 | 0,64 | 16,8 | 61,6 | 51,2 |
- VPS | 5,85 | 18,90 | 4,38 | 23,2 | 23,2 | 74,9 |
v tom : | ||||||
- příjmy z úroků a real.fin.majet. | 0,00 | 0,48 | 0,01 | 2,1 | 0,0 | x |
- splátky půjček ze zahraničí | 0,19 | 2,49 | 0,38 | 15,3 | 5,2 | 200,0 |
- příjmy za realizaci záruk | 4,73 | 0,00 | 0,00 | x | 100,6 | 0,0 |
- přijaté kompenzační platby z rozpočtu EU | 0,00 | 9,45 | 2,98 | 31,5 | 0,0 | x |
- přijaté sankční platby | 0,17 | 0,60 | 0,22 | 36,7 | 28,3 | 129,4 |
- soudní poplatky vč. kolků | 0,16 | 1,20 | 0,15 | 12,5 | 13,3 | 93,8 |
- ostatní příjmy VPS*) | 0,60 | 4,68 | 0,66 | 14,1 | 12,9 | 110,0 |
*) dopočet do celku
Celkové čerpání výdajů
v mld. Kč
Ukazatel | 2004 | 2005 | % plnění | % plnění SR za leden-únor 2004 | Index skutečnost 2005/2004 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-únor | Schválený rozpočet | Skutečnost leden-únor | ||||
1 | 2 | 4 | 4:3 | 4:1 | ||
Výdaje celkem | 113,51 | 908,41 | 130,62 | 14,4 | 13,1 | 115,1 |
běžné výdaje | 110,82 | 837,69 | 128,24 | 15,3 | 13,8 | 115,7 |
v tom: | ||||||
- platy zaměstnanců a ost platby za proved.práci (vč.povinného pojistného) | 6,04 | 89,19 | 6,69 | 7,5 | 7,5 | 110,8 |
- neinv.trans.fondům soc.a zdrav.pojiš. | 8,35 | 33,98 | 5,65 | 16,6 | 25,0 | 67,7 |
- neinv.trans.veř.rozpočt.územ.úrovně | 19,04 | 80,27 | 22,95 | 28,6 | 17,6 | 120,5 |
- neinv.trans.příspěvk. apod. organ. | 6,40 | 38,84 | 5,81 | 15,0 | 17,9 | 90,8 |
- dotace občanským sdružením na činnost | 0,13 | 2,13 | 0,15 | 7,0 | 6,2 | 115,4 |
- sociální dávky | 50,99 | 325,20 | 55,48 | 17,1 | 16,3 | 108,8 |
z toho: | ||||||
důchody | 37,69 | 245,58 | 42,41 | 17,3 | 16,2 | 112,5 |
pasivní politika zaměstnanosti | 1,29 | 7,50 | 1,23 | 16,4 | 16,3 | 95,3 |
ostatní soc.dávky | 6,73 | 37,10 | 6,38 | 17,2 | 17,7 | 94,8 |
státní soc.podpora | 5,28 | 35,02 | 5,46 | 15,6 | 15,1 | 103,4 |
- aktivní pol.zaměstnanosti | 0,29 | 5,83 | 0,46 | 7,9 | 7,0 | 158,6 |
- ochrana zam.při plat.neschop.zaměstnavatelů | 0,02 | 0,25 | 0,01 | 4,0 | 6,3 | 50,0 |
- stavební spoření | 0,00 | 14,80 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | x |
- státní příspěvek na důchodové připojištění | 0,75 | 3,25 | 0,85 | 26,2 | 25,0 | 113,3 |
- realizace státních záruk | 0,26 | 22,20 | 0,39 | 1,8 | 1,1 | 150,0 |
- odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU | 0,00 | 27,33 | 6,94 | 25,4 | 0,0 | x |
- kapitola Státní dluh | 7,08 | 33,68 | 5,82 | 17,3 | 26,2 | 82,2 |
- kapitola Operace SFA | 0,68 | 3,08 | 0,02 | 0,6 | 16,0 | 2,9 |
- ostatní běžné výdaje*) | 10,79 | 157,66 | 17,02 | 10,8 | 8,0 | 157,7 |
kapitálové výdaje | 2,69 | 70,72 | 2,38 | 3,4 | 4,1 | 88,5 |
z toho: | ||||||
- investič.dotace PO | 0,06 | 27,40 | 0,43 | 1,6 | 0,3 | 716,7 |
- investič.nákupy a související výdaje | 1,41 | 20,28 | 0,66 | 3,3 | 6,7 | 46,8 |
- poskytnutí záloh ČKA, ČMZRB a ČS, a.s. | 0,50 | 0,00 | 0,48 | x | 96,0 | |
- kapitola Operace SFA | 0,06 | 13,07 | 0,01 | 0,1 | 0,6 | x |
SALDO SR CELKEM | -2,85 | -83,58 | -2,58 | 3,1 | 2,5 | 90,5 |
*) dopočet do sumy běžných výdajů
Celostátní inkaso daní
v mld. Kč
Celkem r. 2003
Celkem r. 2004
Celkem r. 2005
meziroč.přírůstek skut.
meziroč.index skut.
Rozpočet schválený
sk. k 28.2.**)
% plnění
Rozpočet schválený
sk. k 29.2.***)
% plnění
Rozpočet schválený
sk. k 28.2.***)
% plnění
2004/2003
2005/2004
2004/2003
2005/2004
1
2
3
4
5
6
7
8
9
5-2
8-5
5:2
8:5
Daňové příjmy
507,73
56,17
11,1
553,38
68,87
12,45
600,90
74,61
12,42
12,70
5,74
122,61
108,3
- DPH
158,80
18,90
11,9
174,80
24,79
14,18
218,90
27,85
12,72
5,89
3,06
131,2
112,3
- spotřební daň
78,20
12,34
15,8
97,00
16,67
17,19
93,70
19,69
21,01
4,33
3,02
135,1
118,1
- clo
9,60
1,40
14,6
4,40
1,57
35,68
0,70
0,18
25,71
0,17
-1,39
112,1
11,5
- daně z příjmů PO
107,20
1,96
1,8
110,80
1,91
1,72
115,70
1,77
1,53
-0,05
-0,14
97,4
92,7
- daně z příjmů FO
127,20
18,17
14,3
133,70
20,14
15,06
144,60
20,99
14,52
1,97
0,85
110,8
104,2
vybíraná srážkou
5,90
1,36
23,1
5,90
1,75
29,66
7,70
1,01
13,12
0,39
-0,74
128,7
57,7
závislá činnost
97,40
15,99
16,4
102,20
17,47
17,09
110,90
18,93
17,07
1,48
1,46
109,3
108,4
z přiznání
23,90
0,81
3,4
25,60
0,92
3,59
26,00
1,05
4,04
0,11
0,13
113,6
114,1
- silniční daň
5,80
0,79
13,6
5,90
0,75
12,71
5,90
0,66
11,19
-0,04
-0,09
94,9
88,0
- daň z nemovitosti
4,50
0,14
3,1
4,70
0,14
2,98
4,80
0,16
3,33
0,00
0,02
100,0
114,3
- majetkové daně
8,90
1,27
14,3
14,30
1,39
9,72
8,60
1,18
13,72
0,12
-0,21
109,4
84,9
- dálniční poplatek
1,70
0,79
46,5
1,80
0,47
26,11
2,20
1,22
55,45
-0,32
0,75
59,5
259,6
- ostatní daně a poplatky
5,83
0,41
7,0
5,98
1,04
17,39
5,80
0,91
15,69
0,63
-0,13
253,7
87,5
*) v rozpočtu celostátních daní v roce 2003 není zahrnuta DPPO za obce ve výši 6,7 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 4,0 mld Kč a ostatní daně ve výši 3,9 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)
**) v rozpočtu celostátních daní v roce 2004 není zahrnuta DPPO za obce ve výši 6,3 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 3,8 mld Kč a ostatní daně ve výši 4,2 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)
***) v rozpočtu celostátních daní v roce 2005 není zahrnuta DPPO za obce ve výši 5,8 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 5,1 mld Kč a ostatní daně ve výši 4,2 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)