Pokladní plnění státního rozpočtu ČR ke konci ledna 2005
Státní rozpočet na rok 2005 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 675/2004 Sb. ze dne 15. prosince 2004, který stanovil příjmy ve výši 824,8 mld Kč, výdaje ve výši 908,4 mld Kč a schodek ve výši 83,6 mld Kč. Proti schválenému státnímu rozpočtu na rok 2004 se počítá s nárůstem příjmů o 70,7 mld Kč, tj. o 9,4 %, výdaje by měly vzrůst o 39,3 mld Kč, tj. o 4,5 % a saldo by se mělo absolutně snížit o 31,4 mld Kč, tj. o 7,3 %.
Ve schváleném státním rozpočtu na rok 2005 jsou obsaženy vlivy vyplývající z novel daňových zákonů přijatých Parlamentem v rámci Koncepce reformy veřejných financí. Jde především o :
- nový zákon o dani z přidané hodnoty (č. 235/2004 Sb)
- zákon o správních poplatcích (č. 634/2004 Sb.)
- novela zákona o daních z příjmů (č. 669/2004 Sb.)
- zákon č. 1/2005 Sb., kterým se mění zákon o rozpočtovém určení daní
Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci ledna 2005 vykazuje státní rozpočet přebytek ve výši 3,5 mld Kč (v roce 2004 činil 7,3 mld Kč).
mld. Kč |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ukazatel | Skutečnost leden 2004 |
2005 | % plnění za leden 2004 |
Index 2005/2004 |
||
schválený rozpočet | Skutečnost leden | % plnění | ||||
Příjmy | 64,45 | 824,83 | 70,35 | 8,5 | 8,5 | 109,2 |
Výdaje | 57,14 | 908,41 | 66,86 | 7,4 | 6,6 | 117,0 |
Saldo | 7,31 | -83,58 | 3,49 | -4,2 | -6,4 | 47,7 |
Dosažené příjmy 70,4 mld Kč představují 8,5 % předpokládaného ročního úkolu, což je stejné plnění jako v loňském lednu.
Příjmy z daní a poplatků dosáhly ke konci ledna 35,0 mld Kč, což představuje 7,6 % schváleného rozpočtu a meziroční růst o 10,2 % (rozpočet počítá s růstem o 8,9 % proti skutečnosti roku 2004). Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu mírně lepší (v loňském lednu bylo inkaso plněno na 7,5 %, při výrazném meziročním růstu o 21,3 %, celoroční inkaso daní pak bylo nad úrovní rozpočtu o 1,3 mld Kč, tj. o 0,3 %, při meziročním růstu o 6,9 %), ale meziroční dynamika zpomalila o 11,1 procentního bodu.
Lednové inkaso daně z přidané hodnoty ve výši 16,5 mld Kč představuje 9,9 % schváleného rozpočtu, což je o 0,3 procentního bodu lepší než bylo plnění v lednu minulého roku. Meziroční růst o 3,6 mld Kč, tj. o 28,1 % převyšuje rozpočtem předpokládanou dynamiku o 9,1 procentního bodu (schválený rozpočet počítá s růstem o 19,0 % proti skutečnosti roku 2004) a je na úrovni loňské meziroční dynamiky.
Inkaso spotřebních daní dosáhlo výše 8,8 mld Kč, což představuje 10,0 % rozpočtu a meziroční růst o 0,8 mld Kč, tj. o 9,8 % (v roce 2004 to bylo 9,5 % s meziročním růstem o 2,1 mld Kč, tj. o 35,0 %). Ve srovnání s rozpočtovanou dynamikou (o 5,7 % proti skutečnosti roku 2004) je lednový nárůst rychlejší o 4,1 procentního bodu.
Daně z příjmů právnických osob svým objemem 0,7 mld Kč představujícím 0,8 % rozpočtu jsou mírně nad úrovní loňského lednového inkasa (o 3,0 %). Proti rozpočtované dynamice (3,3 % proti skutečnosti roku 2004) je lednový vývoj mírně pomalejší. Nízké inkaso souvisí především s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí.
Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 7,9 mld Kč, tj. 7,7 % rozpočtu při meziročním poklesu o 4,2 % (rozpočet uvažuje s růstem o 8,6 % proti skutečnosti roku 2004). Je to horší výsledek než v roce 2004, kdy bylo inkaso plněno na 8,7 % při meziročním nárůstu o 10,1 %.
Za první měsíc letošního roku činily odvody celních příjmů, představující 25 % národní podíl na cle, ve prospěch účtu státního rozpočtu 0,1 mld Kč, při plnění rozpočtu na 14,3 %.
Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) za leden letošního roku činilo 1,0 mld Kč.
Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2005 (bez DPPO placené obcemi, správních a místních poplatků a ostatních daní) ve výši 600,9 mld Kč je proti schválenému rozpočtu na rok 2004 vyšší o 47,5 mld Kč, tj. o 8,6 %. Objemově je nejvyšší růst rozpočtován u DPH - o 44,1 mld Kč (index 125,2 %), u daní z příjmů fyzických osob - o 10,9 mld Kč (index 108,2 %) a u daní z příjmů právnických osob - o 4,9 mld Kč (index 104,4 %). Naopak s nižšími příjmy se počítá u spotřebních daní - o 3,3 mld Kč, u cla o 3,7 mld Kč a u majetkových daní o 5,7 mld Kč.
Celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 31.1. 2005 výše 43,5 mld Kč, což představuje 7,2 % rozpočtu a meziroční růst o 3,0 mld Kč, tj. o 7,3 %. Ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 40,6 mld Kč, tj. 7,3 % schváleného rozpočtu a meziročně vzrostlo o 6,9 mld Kč, tj. o 20,4 % (celoročně však převýšilo rozpočet o 4,5 mld Kč).
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 26,5 mld Kč, což představuje 8,4 % rozpočtu a meziroční růst o 1,7 mld Kč, tj. o 6,7 %; plnění rozpočtu i meziroční dynamika je na úrovni loňského ledna, za rozpočtovanou dynamikou (7,3 % proti skutečnosti 2004) však mírně zaostává. Z toho na důchody připadá 21,8 mld Kč, tj. 8,4 % rozpočtu, při meziročním růstu o 14,8 % (rozpočtovaná dynamika činí 7,3 % proti skutečnosti 2004).
Lednové nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 8,9 mld Kč, což je 18,2 % rozpočtu a o 1,0 mld Kč, tj. o 12,6 % více než v lednu loňského roku (rozpočet uvažuje s meziroční poklesem o 7,1 % proti skutečnosti 2004).
Celkové výdaje v objemu 66,9 mld Kč čerpané v lednu představují 7,4 % ročního úkolu, což je v intervalu posledních pěti let, kdy se podíl lednových výdajů na celoroku pohyboval v rozmezí od 5,3 % do 7,9 %. Proti loňskému lednu jsou vyšší o 9,7 mld Kč, tj o 17,0 % a rozpočtovanou dynamiku (5,3 % proti skutečnosti roku 2004) převyšují o 11,7 procentního bodu.
Běžné výdaje státního rozpočtu byly v souhrnu za první měsíc letošního roku čerpány ve výši 65,8 mld Kč, tj. na 7,9 %. Proti loňskému lednu vzrostly o 15,5 %, tj. absolutně o 8,9 mld Kč a převyšují i rozpočtovanou dynamiku (5,1 % proti skutečnosti 2004).
Meziroční nárůst ovlivnil především odvod vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU ve výši 5,5 mld Kč a převod 1,3 mld Kč do nově zřízeného fondu státních záruk (§ 73 zák.č. 218/2000 Sb.); obě tyto výdajové položky se v lednu 2004 nevyskytly (bez těchto výdajů vzrostly běžné výdaje o 3,5 %).
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 325,2 mld Kč, což představuje 35,8 % všech rozpočtovaných výdajů a meziroční růst o 3,5 % (proti skutečnosti 2004). V lednu letošního roku bylo vyčerpáno 28,1 mld Kč, tj. 8,6 % rozpočtu, při meziročním růstu o 2,9 mld Kč, tj. o 11,5 % (ve stejném období m.r. činilo čerpání 25,2 mld Kč, tj. 8,1 % rozpočtu při meziročním poklesu o 3,1 mld Kč, tj. o 10,9 %). Saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů státního rozpočtu na sociální dávky je záporné -1,6 mld Kč (v loňském lednu to bylo -0,4 mld Kč), když rozpočet počítá s celoročním deficitem -10,5 mld Kč.
V rámci běžných výdajů státního rozpočtu vyšší procento čerpání při meziročním poklesu vykázaly neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně. To je spojeno s rozpočtovými výdaji na celé 1. čtvrtletí, kdy jsou finanční prostředky poskytované krajům uvolňovány v předstihu. Jejich lednová výše 14,0 mld Kč představuje 17,5 % rozpočtu, při meziročním poklesu o 1,7 mld Kč, tj. o 10,6 %. Z toho čtvrtletní zálohy pro školství činily 11,0 mld Kč, což je mírně nižší úroveň než v roce 2004 (11,2 mld Kč).
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 1,0 mld Kč, což představuje 1,5 % rozpočtu (v roce 2004 to bylo 0,3 %). Meziročně vzrostly o 0,9 mld Kč.
2004
2005
% plnění
% plnění SR za leden 2004
Index skutečnost 2005/2004
Skutečnost leden
Schválený rozpočet
Skutečnost leden
1
2
3
3:2
3:1
Příjmy celkem
64,45
824,83
70,35
8,5
8,5
109,2
v tom:
Daňové příjmy celkem
56,58
776,05
61,49
7,9
7,9
108,7
Daňové příjmy (bez pojistného SZ)
31,76
461,30
35,00
7,6
7,5
110,2
v tom:
- DPH
12,86
167,00
16,47
9,9
9,6
128,1
- spotřební daně
7,99
87,50
8,77
10,0
9,5
109,8
- daně z příjmů PO
0,67
88,30
0,69
0,8
0,8
103,0
- daně z příjmů FO
8,29
103,40
7,94
7,7
8,7
95,8
vybíraná srážkou
0,80
5,90
0,49
8,3
17,8
61,3
ze závislé činnosti
7,30
83,00
7,27
8,8
9,5
99,6
z přiznání
0,19
14,50
0,18
1,2
1,3
94,7
- správní poplatky vč. kolků
0,25
4,10
0,27
6,6
5,8
108,0
- majetkové daně
0,60
8,60
0,50
5,8
4,2
83,3
- clo
0,76
0,70
0,10
14,3
17,3
13,2
- ostatní daňové příjmy*)
0,34
1,70
0,26
15,3
20,2
76,5
Pojistné SZ
24,82
314,75
26,49
8,4
8,5
106,7
z toho: na důchody
19,00
260,87
21,82
8,4
7,8
114,8
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace
7,87
48,78
8,86
18,2
19,8
112,6
v tom:
- kapitoly
2,51
26,07
5,93
22,7
20,2
236,3
- kapitola Operace SFA
0,29
3,81
0,26
6,8
14,3
89,7
- VPS
5,07
18,90
2,67
14,1
20,1
52,7
v tom :
- příjmy z úroků a real.fin.majet.
0,00
0,48
0,00
0,0
0,0
x
- splátky půjček ze zahraničí
0,09
2,49
0,11
4,4
2,5
122,2
- příjmy za realizaci záruk
4,73
0,00
0,00
x
100,6
0,0
- přijaté kompenzační platby z rozpočtu EU
0,00
9,45
1,51
16,0
0,0
x
- soudní poplatky vč. kolků
0,07
0,60
0,01
1,7
11,7
14,3
- přijaté sankční platby
0,09
1,20
0,01
0,8
7,5
11,1
- ostatní příjmy VPS**)
0,09
4,68
1,03
22,0
1,9
1144,4
*) dopočet do celku vč.poplatků a odvodů v oblasti životního prostředí (rozpočtováno 1,3 mld Kč)
**) dopočet do celku
Ukazatel | 2004 | 2005 | % plnění | % plnění SR za leden 2004 | Index skutečnost 2005/2004 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden | Schválený rozpočet | Skutečnost leden | ||||
1 | 2 | 3 | 3:2 | 4 | 3:1 | |
Výdaje celkem | 57,14 | 908,41 | 66,86 | 7,4 | 6,6 | 117,0 |
běžné výdaje | 56,97 | 837,69 | 65,82 | 7,9 | 7,1 | 115,5 |
v tom: | ||||||
- platy zaměstnanců a ost platby za proved.práci (vč.povinného pojistného) | 0,07 | 89,19 | 0,01 | 0,0 | 0,1 | 14,3 |
- neinv.trans.fondům soc.a zdrav.pojiš. | 2,77 | 33,98 | 2,82 | 8,3 | 8,3 | 101,8 |
- neinv.trans.veř.rozpočt.územ.úrovně | 15,69 | 80,27 | 14,03 | 17,5 | 14,5 | 89,4 |
- neinv.trans.příspěvk. apod. organ. | 3,02 | 38,84 | 3,41 | 8,8 | 8,4 | 112,9 |
- dotace občanským sdružením na činnost | 0,03 | 2,13 | 0,01 | 0,5 | 1,4 | 33,3 |
- sociální dávky | 25,22 | 325,20 | 28,12 | 8,6 | 8,1 | 111,5 |
z toho: | ||||||
důchody | 18,57 | 245,58 | 21,73 | 8,8 | 8,0 | 117,0 |
pasivní politika zaměstnanosti | 0,60 | 7,50 | 0,57 | 7,6 | 7,6 | 95,0 |
ostatní soc.dávky | 3,40 | 37,10 | 3,10 | 8,4 | 8,9 | 91,2 |
státní soc.podpora | 2,65 | 35,02 | 2,72 | 7,8 | 7,6 | 102,6 |
- aktivní pol.zaměstnanosti | 0,13 | 5,83 | 0,25 | 4,3 | 3,1 | 192,3 |
- ochrana zam.při plat.neschop.zaměstnavatelů | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | x |
- stavební spoření | 0,00 | 14,80 | 0,00 | x | 0,0 | x |
- státní příspěvek na důchodové připojištění | 0,00 | 3,25 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | x |
- převod do fondu státních záruk | 0,00 | 22,20 | 1,30 | 5,9 | 0,0 | x |
- odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU | 0,00 | 27,33 | 5,48 | 20,1 | 0,0 | x |
- kapitola Státní dluh | 4,23 | 33,68 | 4,12 | 12,2 | 15,6 | 97,4 |
- kapitola Operace SFA | 0,29 | 3,08 | 0,00 | 0,0 | 6,8 | 0,0 |
- ostatní běžné výdaje*) | 5,52 | 157,66 | 6,27 | 4,0 | 4,1 | 113,6 |
kapitálové výdaje | 0,17 | 70,72 | 1,04 | 1,5 | 0,3 | 611,8 |
z toho: | ||||||
- investič.dotace PO | 0,01 | 27,40 | 0,01 | 0,0 | 0,0 | 100,0 |
- investič.nákupy a související výdaje | 0,08 | 20,28 | 0,31 | 1,5 | 0,4 | 387,5 |
- poskytnutí záloh ČKA, ČMZRB a ČS, a.s. | 0,00 | 0,00 | 0,18 | x | x | 4500,0 |
- kapitola Operace SFA | 0,01 | 13,07 | 0,00 | 0,0 | 0,1 | x |
SALDO SR CELKEM | 7,31 | -83,58 | 3,49 | -4,2 | -6,4 | 47,7 |
*) dopočet do sumy běžných výdajů
Celkem r.2003 | Celkem r.2004 | Celkem r. 2005 | meziroč.přírůstek skut. | meziroč.index skut. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rozpočet schválený | sk. k 31.1.*) | % plnění | Rozpočet schválený | sk. k 31.1.**) | % plnění | Rozpočet plnění | sk. k 31.1.***) | % plnění | 2004/2003 | 2005/2004 | 2004/2003 | 2005/2004 | |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 5-2 | 8-5 | 5:2 | 8:5 | |
Daňové příjmy | 507,73 | 33,70 | 6,6 | 553,38 | 40,57 | 7,33 | 600,90 | 43,52 | 7,24 | 6,87 | 2,95 | 120,4 | 107,3 |
- DPH | 158,80 | 13,23 | 8,3 | 174,80 | 16,71 | 9,56 | 218,90 | 23,43 | 10,70 | 3,48 | 6,72 | 126,3 | 140,2 |
- spotřební daň | 78,20 | 6,74 | 8,6 | 97,00 | 9,04 | 9,32 | 93,70 | 9,31 | 9,94 | 2,30 | 0,27 | 134,1 | 103,0 |
- clo | 9,60 | 0,70 | 7,3 | 4,40 | 0,76 | 17,27 | 0,70 | 0,10 | 14,29 | 0,06 | -0,66 | 108,6 | 13,2 |
- daně z příjmů PO | 107,20 | 1,33 | 1,2 | 110,80 | 0,84 | 0,76 | 115,70 | 0,85 | 0,73 | -0,49 | 0,01 | 63,2 | 101,2 |
- daně z příjmů FO | 127,20 | 10,06 | 7,9 | 133,70 | 11,04 | 8,26 | 144,60 | 7,94 | 5,49 | 0,98 | -3,10 | 109,7 | 71,9 |
vybíraná srážkou | 5,90 | 0,82 | 13,9 | 5,90 | 0,98 | 16,61 | 7,70 | 0,65 | 8,44 | 0,16 | -0,33 | 119,5 | 66,3 |
závislá činnost | 97,40 | 8,91 | 9,1 | 102,20 | 9,73 | 9,52 | 110,90 | 10,51 | 9,48 | 0,82 | 0,78 | 109,2 | 108,0 |
z přiznání | 23,90 | 0,33 | 1,4 | 25,60 | 0,33 | 1,29 | 26,00 | 0,33 | 1,27 | 0,00 | 0,00 | 100,0 | 100,0 |
- silniční daň | 5,80 | 0,43 | 7,4 | 5,90 | 0,37 | 6,27 | 5,90 | 0,34 | 5,76 | -0,06 | -0,03 | 86,0 | 91,9 |
- daň z nemovitosti | 4,50 | 0,09 | 2,0 | 4,70 | 0,07 | 1,49 | 4,80 | 0,01 | 0,21 | -0,02 | -0,06 | 77,8 | 14,3 |
- majetkové daně | 8,90 | 0,60 | 6,7 | 14,30 | 0,60 | 4,20 | 8,60 | 0,50 | 5,81 | 0,00 | -0,10 | 100,0 | 83,3 |
- dálniční poplatek | 1,70 | 0,30 | 17,6 | 1,80 | 0,54 | 30,00 | 2,20 | 0,51 | 23,18 | 0,24 | -0,03 | 180,0 | 94,4 |
- ostatní daně a poplatky | 5,83 | 0,22 | 3,8 | 5,98 | 0,60 | 10,03 | 5,80 | 0,53 | 9,14 | 0,38 | -0,07 | 272,7 | 88,3 |
*) v rozpočtu celostátních daní v roce 2003 není zahrnuta DPPO za obce ve výši 6,7 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 4,0 mld Kč a ostatní daně ve výši 3,9 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)
**) v rozpočtu celostátních daní v roce 2004 není zahrnuta DPPO za obce ve výši 6,3 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 3,8 mld Kč a ostatní daně ve výši 4,2 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)
***) v rozpočtu celostátních daní v roce 2005 není zahrnuta DPPO za obce ve výši 5,8 mld Kč a dále správní a místní poplatky ve výši 5,1 mld Kč a ostatní daně ve výši 4,2 mld Kč (ve skutečnosti je lze sledovat pouze v účetnictví)