Modernizace daňové správy
Ministerstvo financí připravuje materiál „Modernizace daňové správy“, který vychází z priorit vlády České republiky v oblasti daní obsažených v Programovém prohlášení vlády a z priorit Ministerstva financí v oblasti modernizace daňové správy pro nadcházející období.
Hlavními body dlouhodobé koncepce modernizace a zefektivňování daňové správy jsou zejména:
-
Nová organizační struktura (dle funkcí nebo dle typu poplatníků). Trend OECD – podle funkcí daňové správy, důraz na služby daňovým subjektům, posílení kontrolních funkcí, vyhledávání rizikových subjektů; nejnovější trend – podle typů poplatníků.
-
Nastavení jasných řídících linií a efektivní koordinace mezi jednotlivými funkcemi daňové správy
-
Centrální automatizované zpracování rutinních operací a standardních podání poplatníků (registrace, zpracování podání a plateb, vyměřovací řízení, péče o účty klientů, výběr nedoplatků)
-
Povinná elektronická komunikace
-
Zvýšení efektivity využitím synergií s jinými správními úřady (alespoň v některých funkcích, aby se nedublovaly)
-
Zlepšení plnění úkolů daňové správy (daňová kontrola, sběr informací o poplatnících, interní kontrola, výběr daňových nedoplatků)
-
Efektivní management zdrojů
-
Klientský přístup k poplatníkům
-
Zjednodušení plnění daňových povinností (jednoduchá e–komunikace, inteligentní e–formuláře, apod.; automatizovaný přístup k vlastním údajům a stavu osobního daňového účtu)
-
Zlepšení kapacity pro identifikaci obcházení či neplacení daní
-
Posílení kapacity kontrol finančních úřadů (efektivní plánování kontrol, sběr informací, metodologie vedení kontroly, zaměření kontroly)
-
Speciální útvary na správu a kontrolu důležitých poplatníků a poplatníků ve specifických odvětvích (finanční instituce, energetika, zemědělství)
-
Zabezpečení lepší úrovně odměňování, které bude odpovídat náročnosti práce zaměstnanců územních finančních orgánů
V červnu 2005 byly k přípravě dlouhodobé koncepce modernizace daňové správy vytvořeny čtyři pracovní týmy složené z uznávaných odborníků Ústředního finančního a daňového ředitelství a územních finančních orgánů. Odborníci z jednotlivých týmů se zabývali těmito oblastmi:
-
Organizační struktura a zefektivnění vnitřních procesů
-
Služby daňovým poplatníkům a komunikace s veřejností
-
Posílení prosazování a uplatňování daňových zákonů
-
Efektivní management zdrojů v daňové správě
Výstupy z činnosti jednotlivých pracovních týmů byly zpracovány do akčních plánů jednotlivých odborů sekce Daně a cla. Jednotlivé kroky tohoto programu jsou naplánovány se zřetelem k potřebě připravovat dlouhodobější projekty, zejména s výhledem do roku 2010.
Cílem navrhovaných změn je vybudovat moderní daňovou správu s vysokou efektivitou a produktivitou, která klade důraz na dobrovolné plnění daňových povinností a vykazuje vysokou kvalitu služeb kompetentních a motivovaných daňových úředníků, za existence vzájemné důvěry a rovného vztahu daňových subjektů a úředníků daňové správy.
Materiál „Modernizace daňové správy“ se po projednání a schválení na poradě vedení Ministerstva financí stane podkladem pro zpracování návrhu věcného záměru zákona o Daňové správě České republiky a návrhu zákona o Daňové správě České republiky s předpokládanou účinností od 1. 1. 2008.