Zdanění příjmů rodin s dětmi v roce 2005 výrazně pokleslo
OECD každoročně zveřejňuje mezinárodní statistiku Taxing Wages (Zdanění mezd), ve které srovnává zdanění mezd a poskytování některých sociálních dávek pro zaměstnance. Na modelových situacích (pro několik typových domácností, které se mezi sebou liší jak velikostí příjmů tak strukturou domácností (výděleční/nevýděleční rodiče; počty dětí) se v této publikaci vypočítá, jak velkou část nákladů práce (mzdy a pojistné placené zaměstnavatelem) vláda odebírá ve formě daní a pojistného. Dále jsou do výpočtu zahrnovány i údaje o obdržených sociálních peněžních dávkách, což umožňuje zjistit tzv. čistou pozici domácností po zaplacení daní a obdržení peněžních dávek.
ZÁKLADNÍ SHRNUTÍ VÝSLEDKŮ
Rychlý růst nominálních mezd (situace ČR) působí v systému, kdy nejsou valorizována pásma progresivních osobních důchodových daní tak, že se příjmy poplatníků posouvají do vyšších daňových pásem a tím dochází samovolně k růstu jejich daňového zatížení. Vzhledem k tomu, že v několika posledních letech valorizace pásem daně z příjmu fyzických osob (DPFO) v ČR neproběhla, došlo v letech 2000 - 2005 k mírnému nárůstu podílu DPFO a pojistného na celkových mzdových nákladech na zaměstnance. Toto je hlavní důvod růstu sazby uváděné ve zprávě OECD pro osamělého zaměstnance s příjmem ve výši 100 % průměrné mzdy.
U osamělého zaměstnance s příjmem do 67 % průměrné mzdy navíc v určitých případech může hrát roli i postupná reforma (zpřísnění) sociálních dávek, protože ukazatel publikovaný OECD poměřuje podíl DPFO + pojistného mínus dávek vyplacených zaměstnanci k celkovým nákladům zaměstnavatele na pracovní sílu.
U rodin s dětmi se již v roce 2005 projevil vliv provedených opatření u DPFO a ukazatel vykazovaný OECD výrazně poklesl (podrobněji viz dále).
KONKRÉTNÍ PŘÍPADY
Čistá pozice u osamělého zaměstnance s příjmem na úrovni 100 % průměrné mzdy je od roku 2000 v podstatě stabilizována - daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a celkové pojistné mínus obdržené dávky v tomto případě činí z celkových mzdových nákladů v roce 2005 43,8 %.
Tabulka 1:
Čistá pozice osamělého zaměstnance s příjmem na 100% průměrné mzdy jako % celkových nákladů zaměstnavatele
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ČR | 42,7 | 42,6 | 42,9 | 43,2 | 43,5 | 43,8 |
OECD | 37,9 | 37,5 | 37,5 | 37,2 | 37,4 | 37,3 |
EU-15 | 43,7 | 43,1 | 42,7 | 42,5 | 42,8 | 42,5 |
V důsledku opatření prováděných v posledních letech, která preferovala spíše rodiny s dětmi a nevalorizovala daňová pásma, se čistá pozice osamělých zaměstnanců s průměrnou mzdou mírně zhoršila a v roce 2005 je míra jeho zdanění po započtení obdržených soc. dávek devátá nejvyšší v zemích OECD. Po zohlednění daňových změn pro rok 2006 dojde k poklesu ukazatele o 1,6 procentního bodu.
U osamělého zaměstnance s příjmem na 67 % průměrné mzdy je čistá od roku 2000 pozice rovněž v podstatě stabilní- daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a celkové pojistné mínus obdržené dávky v tomto případě činí z celkových mzdových nákladů v roce 2005 42,1 %.
Tabulka 2:
Čistá pozice osamělého zaměstnance s příjmem na 67% průměrné mzdy jako % celkových nákladů zaměstnavatele
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ČR | 41,4 | 41,3 | 41,5 | 41,7 | 41,9 | 42,1 |
OECD | 34,4 | 34,1 | 34,2 | 33,8 | 33,9 | 33,7 |
EU-15 | 39,4 | 38,6 | 38,3 | 37,8 | 38,1 | 38 |
V roce 2006 v důsledku změny sazby DPFO a rozšíření nejnižšího pásma dojde ke zlepšení ukazatele (o 2,6 procentního bodu). Na druhou stranu budou reformy dávkových systémů, které postupně probíhají, působit pro některé případy na zvýšení tohoto ukazatele. V roce 2005 je míra zdanění tohoto zaměstnance po započtení obdržených soc. dávek šestá nejvyšší v zemích OECD.
Čistá pozice domácnosti se dvěma dětmi, kdy jen jeden rodič je výdělečně činný a jeho výdělek dosahuje 100 % průměrného příjmu, se meziročně výrazně snížila.
Tabulka 3:
Čistá pozice domácnosti s jedním výdělečně činným rodičem (100% průměrného příjmu) a dvěma dětmi jako % celkových nákladů zaměstnavatele
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ČR | 22,7 | 24,5 | 24,5 | 27,1 | 29 | 27,1 |
OECD | 28,4 | 28 | 28,2 | 27,9 | 28,1 | 27,7 |
EU-15 | 33,2 | 32,5 | 32,4 | 32 | 32,5 | 31,9 |
V důsledku opatření prováděných v posledních letech se čistá pozice této domácnosti v posledním roce výrazně zlepšila (pokles sazby o 1,9 %, tj. čtvrtý největší pokles v OECD (po Belgii, Novém Zélandu a Slovensku)). V roce 2006 dojde k dalšímu podstatnému snížení ukazatele o 3,3 procentní body v důsledku prováděných úprav DPFO. V roce 2005 byla ČR v tomto ukazateli na 13. místě v OECD a oproti roku 2004 si polepšila o 3 místa (posun z 16 místa na 13).
Pramen pro tabulky 1-3: OECD, Taxing Wages, 2006.