Ministerstvo financí realizovalo pilotní projekt aktivního přístupu finančních úřadů
V průběhu prvního čtvrtletí 2006 byl ve Středočeském kraji realizován projekt „aktivního přístupu finančních úřadů k poplatníkům daně z příjmu fyzických osob“, vyhlášený jako pilotní projekt Ministerstva financí. Základním cílem bylo umožnit poplatníkům, kteří nežijí v sídlech finančních úřadů, vyřídit si svoje daňové povinnosti v místě svého bydliště a to i mimo obvyklé úřední hodiny. Dalším cílem bylo zajistit přístup k požadovaným informacím prostřednictvím permanentních telefonních linek.
Finanční ředitelství v Praze, které řídí středočeské FÚ, k těmto účelům speciálně proškolilo 120 svých zaměstnanců, aby pomáhali poplatníkům orientovat se v aktuálních změnách daňového zákona i příslušných tiskopisů, seznámili je s typickými případy vzorově vyplněných daňových přiznání a zodpovídali individuální dotazy.
V rámci tohoto projektu bylo po předchozím jednání s představiteli samospráv zajištěno v 92 městech a obcích celkem 228 návštěv pracovníků finančních úřadů. Na kontaktní místa se dostavilo cca 6 tis. poplatníků, kteří zde odevzdali 4,5 tis. daňových přiznání. Na zvláštních telefonních linkách, zřízených na všech středočeských FÚ i na FŘ, bylo od ledna do března vybaveno přes 13 tis. dotazů. Při osobních i telefonických jednáních největší zájem poutala problematika společného zdanění manželů, uplatňování paušálních výdajů, využívání daňových zvýhodnění a obecně povinností spojených s podáváním daňového přiznání.
Reakce veřejnosti i představitelů obcí na poskytnuté služby byla převážně velmi příznivá a byla spojena s očekáváním budoucího opakování této akce. Přínosem je zejména praktické ověření toho, že přátelská atmosféra navozená klientským přístupem povzbuzuje efektivitu daňové správy a její výkon činí příjemnějším jak pro poplatníky tak i pro daňové úředníky.
Ministerstvo financí provede nyní vyhodnocení tohoto pilotního projetku z hlediska efektivity a do konce července rozhodne o případném rozšíření do dalších krajů.