Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za leden až únor 2008
Státní rozpočet na rok 2008 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 360/2007 Sb. ze dne 5. prosince 2007, který stanovil příjmy ve výši 1 036,5 mld. Kč, výdaje ve výši 1 107,3 mld. Kč a schodek ve výši 70,8 mld. Kč.
Podle údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly k 29. únoru 2008 celkové příjmy státního rozpočtu 168,1 mld. Kč, celkové výdaje 173,1 mld. Kč a schodek hospodaření 5,0 mld. Kč (v únoru 2007 vykázán schodek 6,7 mld. Kč).
v mld. Kč | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ukazatel | Skutečnost leden-únor 2007 |
2008 | % plnění v roce 2007 |
Index 2008/2007 |
||
Schválený rozpočet | Skutečnost leden-únor | % plnění | ||||
1 | 2 | 3 | 4=3:2 | 5 | 6=3:1 | |
PŘÍJMY CELKEM | 147,57 | 1036,51 | 168,12 | 16,2 | 15,5 | 113,9 |
VÝDAJE CELKEM | 154,30 | 1107,31 | 173,09 | 15,6 | 14,8 | 112,2 |
SALDO | -6,73 | -70,80 | -4,97 | 7,0 | 7,4 | 73,9 |
Příjmy státního rozpočtu
Dosažené celkové příjmy ve výši 168,1 mld. Kč představovaly 16,2 % schváleného rozpočtu (v únoru 2007 plněny na 15,5 %) a proti únoru 2007 tak byly vyšší o 20,5 mld. Kč, tj. o 13,9 %.
Příjmy z daní a poplatků dosáhly 73,7 mld. Kč, což představuje 13,4 % schváleného rozpočtu a meziroční růst o 5,3 mld. Kč, tj. o 7,7 % (rozpočet počítá s růstem o 3,3 % proti skutečnosti roku 2007). Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu o 0,2 procentního bodu lepší.
Meziroční růst byl ovlivněn především vyšším inkasem spotřebních daní.
Inkaso spotřebních daní dosáhlo 23,5 mld. Kč, což představuje 17,4 % rozpočtu (loni to bylo 15,2 %) a meziroční růst o 3,5 mld. Kč, tj. o 17,6 %. Rozpočet počítá s růstem o 2,4 % proti skutečnosti roku 2007.
Inkaso DPH představovalo 26,3 mld. Kč, tj. 13,7 % rozpočtu, což je o 2,9 procentního bodu nižší plnění než v únoru minulého roku. Meziroční pokles o 0,8 mld. Kč, tj. o 3,0 %, je proti rozpočtované dynamice (15,2 % měřeno ke skutečnosti roku 2007 - vysoký růst souvisí se zvýšením snížené sazby DPH z 5 % na 9 %) výrazně nižší. To bylo způsobeno vysokými vratkami daně (inkaso DPH v samotném měsíci únoru činilo -1,9 mld. Kč).
Daň z příjmů právnických osob svým objemem 2,6 mld. Kč představovala 2,2 % rozpočtu, což představuje meziroční růst o 0,6 mld. Kč. Rozpočet této daně počítá s 2,7 % růstem proti skutečnosti roku 2007. Relativně nízké lednové a únorové inkaso souvisí především s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí.
Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 17,2 mld. Kč, tj. 19,0 % rozpočtu (loni plnění na 16,6 %) při meziročním růstu o 0,9 mld. Kč, tj. o 5,7 %. Rozpočet uvažuje s poklesem o 11,7 % proti skutečnosti roku 2007 (zavedení rovné patnáctiprocentní daně z tzv. superhrubé mzdy).
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 15,3 mld. Kč při plnění rozpočtu na 19,6 % (loni to bylo 17,7 %) a meziročním růstu o 0,5 mld. Kč, tj. o 3,2 %. Rozpočet je pod úrovní skutečnosti roku 2007 o 10,5 %.
Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti inkasovaná ve výši 0,7 mld. Kč znamená plnění rozpočtu na 7,9 % (loni to bylo 5,4 %) a je mírně nad úrovní inkasa v únoru 2007. Rozpočet 2008 je pod úrovní skutečnosti roku 2007 o 6,7 %. Relativně nízké plnění souvisí s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně plyne do státního rozpočtu na konci každého čtvrtletí.
Daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů dosáhla 1,2 mld. Kč, což představuje 31,1 % rozpočtu (loni 17,9 %) a meziročně byla vyšší o 0,3 mld. Kč. Rozpočet 2008 počítá s poklesem o 35,5 % proti skutečnosti roku 2007.
Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2008 (bez DPPO placené obcemi a kraji a bez správních a ostatních poplatků placených obcím) ve výši 751,2 mld. Kč je proti skutečnosti roku 2007 o 29,3 mld. Kč, tj. o 4,1 %, vyšší. Od roku 2008 platí novela zákona o rozpočtovém určení daní, kterou se posílily podíly obcí z celostátního výnosu daní (z 20,59 % na 21,4 %) na úkor podílu státního rozpočtu. Skutečné celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 29.2.2008 výše 97,3 mld. Kč, což představuje 13,0 % rozpočtu a meziroční růst o 6,2 mld. Kč, tj. o 6,9 %. Ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 91,1 mld. Kč, tj. 13,0 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 2,9 mld. Kč, tj. o 3,3 % (celoročně převýšilo rozpočet o 22,5 mld. Kč).
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 64,2 mld. Kč, což představuje 16,6 % rozpočtu (loni to bylo 16,5 %) a meziroční růst o 5,5 mld. Kč, tj. o 9,3 %. Rozpočet počítá s růstem o 5,4 % proti skutečnosti roku 2007. Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 52,9 mld. Kč, tj. 16,5 % rozpočtu, při meziročním růstu o 4,5 mld. Kč, tj. o 9,3 % (rozpočet počítá s růstem o 6,2 %).
Ke konci února 2008 dosáhly nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem 30,2 mld. Kč, což je 30,8 % rozpočtu a o 9,8 mld. Kč, tj. o 48,1 %, více než v únoru loňského roku (rozpočet uvažuje s meziročním růstem o 26,5 % proti rozpočtu 2007; růst je způsoben zejména očekávanými příjmy z rozpočtu Evropské unie). Z této částky představují převody z fondů OSS (bez kapitoly VPS) částku 14,3 mld. Kč. Tato částka zahrnuje především převody z rezervních fondů a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2007. Příjmy z rozpočtu EU (transfery přijaté od EU a převody z Národního fondu) činily 10,7 mld. Kč (plnění na 14,0 %), což je o 2,9 mld. Kč více než ve stejném období minulého roku. Od letošního roku jsou rozpočtovány nedaňové příjmy i u kapitoly Státní dluh (ve výši 1,5 mld. Kč). Jedná se o výnosy finančního investování na účtu Řízení likvidity státní pokladny a jejich výše ke konci února dosáhla 1,0 mld. Kč.
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje v objemu 173,1 mld. Kč čerpané ke konci února 2008 představují 15,6 % rozpočtu (v únoru 2007 to bylo 14,8 %), což znamená meziroční růst o 18,8 mld. Kč, tj. o 12,2 %. Proti skutečnosti, resp. rozpočtu 2007, předpokládá letošní rozpočet nárůst o 1,4 %, resp. 6,4 %.
Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 158,4 mld. Kč, tj. na 16,2 % rozpočtu (loni to bylo na 15,6 %). Proti loňskému únoru vzrostly o 10,1 mld. Kč, tj. o 6,8 % (rozpočtovaná dynamika počítá s nárůstem o 0,5 % proti skutečnosti 2007, resp. o 2,9 % proti rozpočtu 2007).
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 394,0 mld. Kč, což představuje 35,6 % (loni 37,8 %) všech rozpočtovaných výdajů a o 1,6 % více než skutečnost dosažená v roce 2007 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 5,4 %). K 29.2. 2008 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 68,4 mld. Kč, tj. 17,4 % rozpočtu (loni to bylo 16,0 %), při meziročním růstu o 6,4 mld. Kč, tj. o 10,3 %. Z toho na důchody připadlo 51,6 mld. Kč, tj. 16,9 % rozpočtu (loni to bylo 16,2 %), při meziročním růstu o 5,1 mld. Kč, tj. o 10,9 %.
V rámci běžných výdajů státního rozpočtu vyšší procento čerpání vykázaly především neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně. Jejich únorová výše 26,9 mld. Kč představuje 21,7 % rozpočtu a proti únoru 2007 je nižší o 2,8 mld. Kč, tj. o 9,5 %. Vyšší čerpání rozpočtu ovlivnily převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 19,0 mld. Kč (záloha na 1. čtvrtletí), což je o 0,3 mld. Kč více než v roce 2007. Dalších 5,5 mld. Kč představují transfery obcím na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, na dávky pomoci v hmotné nouzi a na dávky zdravotně postiženým.
Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění vykázaly čerpání ve výši 7,9 mld. Kč, tj. 16,5 % rozpočtu. Meziročně zůstaly téměř na stejné absolutní výši jako v únoru 2007.
Výdaje kapitoly Státní dluh byly ke konci února 2008 čerpány ve výši 4,0 mld. Kč, tj. 8,9 % rozpočtu, a jsou nad úrovní února 2007 o 0,7 mld. Kč.
Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 8,0 mld. Kč, což představuje 26,8 % rozpočtované výše a meziroční růst o 0,7 mld. Kč.
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 14,7 mld. Kč, což představuje 11,4 % rozpočtu (v roce 2007 to bylo 6,7 %), při meziročním růstu o 8,6 mld. Kč.
Schodek státního rozpočtu ke konci února 2008 dosáhl 5,0 mld. Kč a je lepší o 6,8 mld. Kč než by odpovídalo úrovni rozpočtované alikvoty (-11,8 mld. Kč). Proti stejném období roku 2007 je to výsledek lepší o 1,8 mld. Kč.
Na jeho výši mělo významný vliv hospodaření v samotném měsíci únoru, kdy příjmy činily 69,3 mld. Kč, výdaje byly čerpány ve výši 84,0 mld. Kč a schodek za samotný měsíc únor činil tedy 14,7 mld. Kč.
v mil. Kč | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
leden-únor | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Saldo SR | 3 205 | 3 248 | -24 924 | -24 941 | -2 852 | -2 584 | -558 | -6 730 | -4 970 |
Přílohy
Pokladní plnění příjmů státního rozpočtu
v mld. Kč | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy státního rozpočtu | 2007 | 2008 | % plnění SR leden-únor 2007 |
Index skutečnost 2008/2007 |
||
Skutečnost leden-únor | Schválený rozpočet | Skutečnost leden-únor | % plnění | |||
1 | 2 | 3 | 4=3:2 | 5 | 6=3:1 | |
Příjmy celkem | 147,57 | 1036,51 | 168,12 | 16,2 | 15,5 | 113,9 |
v tom: | ||||||
Daňové příjmy celkem | 127,17 | 938,35 | 137,89 | 14,7 | 14,6 | 108,4 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 68,45 | 551,30 | 73,71 | 13,4 | 13,2 | 107,7 |
v tom: | ||||||
- DPH | 27,10 | 191,90 | 26,28 | 13,7 | 16,6 | 97,0 |
- spotřební daně | 19,99 | 134,80 | 23,51 | 17,4 | 15,2 | 117,6 |
- daně z příjmů PO | 1,97 | 117,90 | 2,56 | 2,2 | 1,8 | 129,8 |
- daně z příjmů FO | 16,24 | 90,20 | 17,17 | 19,0 | 16,6 | 105,7 |
vybíraná srážkou | 0,90 | 3,90 | 1,21 | 31,1 | 17,9 | 135,4 |
ze závislé činnosti | 14,83 | 78,00 | 15,30 | 19,6 | 17,7 | 103,2 |
z přiznání | 0,51 | 8,30 | 0,66 | 7,9 | 5,4 | 127,9 |
- správní poplatky vč. kolků | 0,59 | 4,60 | 0,63 | 13,7 | 12,7 | 107,6 |
- majetkové daně | 1,59 | 8,80 | 1,63 | 18,5 | 17,6 | 102,6 |
- clo | 0,21 | 1,30 | 0,79 | 60,5 | 17,6 | 372,7 |
- poplatky a odvody v oblasti životního prostředí | 0,00 | 1,30 | 0,27 | 20,6 | 0,0 | x |
- ostatní daňové příjmy*) | 0,77 | 0,50 | 0,87 | 174,8 | 255,0 | 114,2 |
Pojistné SZ | 58,72 | 387,05 | 64,18 | 16,6 | 16,5 | 109,3 |
z toho: na důchody | 48,36 | 321,29 | 52,86 | 16,5 | 16,4 | 109,3 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace | 20,41 | 98,16 | 30,22 | 30,8 | 26,3 | 148,1 |
v tom: | ||||||
- kapitoly | 18,32 | 86,38 | 28,16 | 32,6 | 27,0 | 153,8 |
z toho: transfery přijaté od EU a Národního fondu | 7,82 | 76,04 | 10,68 | 14,0 | 12,7 | 136,7 |
převody z fondů OSS | 8,46 | 0,00 | 14,33 | x | x | 169,3 |
- kapitola Operace SFA | 0,28 | 2,61 | 0,02 | 0,7 | 22,1 | 6,3 |
- kapitola Státní dluh | 0,00 | 1,46 | 1,05 | 71,8 | x | x |
- VPS | 1,80 | 7,71 | 2,04 | 26,5 | 21,2 | 113,3 |
v tom : | ||||||
- příjmy z úroků a real.fin.majet. | 0,02 | 0,07 | 0,02 | 35,3 | 2,6 | 107,8 |
- splátky půjček ze zahraničí | 0,05 | 0,69 | 0,03 | 4,3 | 6,0 | 64,8 |
- příjmy za realizaci záruk (převod z FSZ) | 0,56 | 0,00 | 0,34 | x | x | 60,5 |
- soudní poplatky vč. kolků | 0,17 | 0,70 | 0,16 | 23,1 | 23,9 | 96,7 |
- přijaté sankční platby | 0,18 | 1,43 | 0,20 | 14,2 | 14,8 | 109,9 |
- ostatní příjmy VPS*) | 0,82 | 4,83 | 1,29 | 26,7 | 16,5 | 156,1 |
*) dopočet do celku |
Celostátní daňové příjmy
mld. Kč | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meziroční porovnání celostátních daňových příjmů | Celkem r. 2006 | Celkem r. 2007 | Celkem r. 2008 | Meziroč.přírůstek skut. | Meziroč.index skut. | ||||||||
Rozpočet schválený | sk. k 28.2.*) | % plnění | Rozpočet schválený | sk. k 28.2.**) | % plnění | Rozpočet schválený | sk. k 29.2.***) | % plnění | 2007/2006 | 2008/2007 | 2007/2006 | 2008/2007 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 5-2 | 8-5 | 5:2 | 8:5 | |
Daňové příjmy | 644,95 | 88,16 | 13,7 | 699,40 | 91,05 | 13,0 | 751,20 | 97,29 | 13,0 | 2,89 | 6,24 | 103,3 | 106,9 |
- DPH | 222,30 | 39,38 | 17,7 | 232,10 | 38,22 | 16,5 | 274,50 | 37,70 | 13,7 | -1,17 | -0,52 | 97,0 | 98,6 |
- spotřební daň | 126,20 | 19,81 | 15,7 | 138,70 | 21,17 | 15,3 | 142,30 | 24,75 | 17,4 | 1,35 | 3,58 | 106,8 | 116,9 |
- clo | 1,20 | 0,18 | 15,4 | 1,20 | 0,21 | 17,6 | 1,30 | 0,79 | 60,5 | 0,03 | 0,58 | 114,3 | 372,7 |
- daně z příjmů PO | 124,80 | 2,35 | 1,9 | 152,50 | 2,75 | 1,8 | 168,60 | 3,46 | 2,1 | 0,40 | 0,71 | 117,0 | 126,0 |
- daně z příjmů FO | 140,40 | 21,87 | 15,6 | 146,60 | 23,64 | 16,1 | 135,40 | 25,21 | 18,6 | 1,77 | 1,57 | 108,1 | 106,7 |
vybíraná srážkou | 6,50 | 1,13 | 17,4 | 7,10 | 1,25 | 17,6 | 5,60 | 1,69 | 30,2 | 0,12 | 0,44 | 110,4 | 135,6 |
závislá činnost | 105,80 | 19,78 | 18,7 | 121,20 | 21,45 | 17,7 | 114,00 | 22,38 | 19,6 | 1,67 | 0,92 | 108,4 | 104,3 |
z přiznání | 28,10 | 0,95 | 3,4 | 18,30 | 0,94 | 5,1 | 15,80 | 1,15 | 7,3 | -0,01 | 0,21 | 98,7 | 122,1 |
- silniční daň | 5,60 | 0,66 | 11,8 | 5,70 | 0,83 | 14,6 | 6,10 | 0,80 | 13,1 | 0,17 | -0,03 | 125,6 | 95,9 |
- daň z nemovitosti | 5,10 | 0,13 | 2,6 | 5,40 | 0,14 | 2,7 | 5,50 | 0,28 | 5,1 | 0,01 | 0,14 | 108,0 | 196,1 |
- majetkové daně | 10,30 | 1,15 | 11,2 | 9,00 | 1,59 | 17,6 | 8,80 | 1,63 | 18,5 | 0,43 | 0,04 | 137,3 | 102,6 |
- dálniční poplatek | 3,20 | 1,19 | 37,3 | 2,00 | 1,16 | 57,8 | 2,30 | 1,17 | 50,8 | -0,04 | 0,01 | 97,0 | 101,1 |
- ostatní daně a poplatky | 5,85 | 1,42 | 24,2 | 6,20 | 1,35 | 21,8 | 6,40 | 1,50 | 23,5 | -0,07 | 0,15 | 95,2 | 111,4 |
*) v rozp.celost.daní v roce 2006 není zahrnuta DPPO za obce a kraje ve výši 6,1 mld Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 5,9 mld Kč a poplatky za znečišťování ŽP ve výši 5,1 mld Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví) **) v rozp.celost.daní v roce 2007 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,2 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 6,2 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 4,9 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví) ***) v rozp.celost.daní v roce 2008 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,9 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 7,2 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 5,4 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví) |
Pokladní čerpání výdajů státního rozpočtu
v mld. Kč | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje státního rozpočtu | 2007 | 2008 | % plnění SR leden-únor 2007 |
Index skutečnost 2008/2007 |
||
Skutečnost leden-únor | Schválený rozpočet | Skutečnost leden-únor | % plnění | |||
1 | 2 | 3 | 4=3:2 | 5 | 6=3:1 | |
Výdaje celkem | 154,30 | 1107,31 | 173,09 | 15,6 | 14,8 | 112,2 |
Běžné výdaje | 148,29 | 978,94 | 158,43 | 16,2 | 15,6 | 106,8 |
v tom: | ||||||
- platy zaměstnanců a ost. platby za proved. práci (vč.povinného pojistného) | 7,48 | 98,49 | 7,39 | 7,5 | 7,8 | 98,9 |
- neinv. trans. fondům soc.a zdrav. pojiš. | 7,95 | 47,75 | 7,89 | 16,5 | 16,8 | 99,2 |
- neinv. trans. veř. rozpočt. územ. úrovně | 29,66 | 123,86 | 26,85 | 21,7 | 24,6 | 90,5 |
- neinv. trans.příspěvk. apod. organ. | 7,60 | 46,54 | 5,66 | 12,2 | 15,1 | 74,4 |
- neinvest. transfery státním fondům | 6,16 | 36,99 | 6,95 | 18,8 | 18,2 | 112,8 |
- neinvest. transfery občanským sdružením **) | 0,31 | x | 0,26 | x | 12,8 | 84,5 |
- sociální dávky | 62,02 | 393,97 | 68,39 | 17,4 | 16,0 | 110,3 |
z toho: | ||||||
důchody | 46,55 | 305,60 | 51,60 | 16,9 | 16,2 | 110,9 |
prostředky na podpory v nezaměstnanosti | 1,31 | 7,00 | 1,22 | 17,5 | 18,1 | 93,3 |
ostatní soc.dávky | 7,21 | 35,67 | 7,97 | 22,3 | 18,7 | 110,5 |
státní soc.podpora | 6,95 | 45,70 | 7,60 | 16,6 | 12,8 | 109,4 |
- aktivní pol.zaměstnanosti | 0,61 | 6,94 | 0,48 | 7,0 | 11,3 | 79,6 |
- prostředky na insolventnost | 0,02 | 0,20 | 0,03 | 14,2 | 6,8 | 138,2 |
- stavební spoření | 0,00 | 15,00 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | x |
- státní příspěvek na důchodové připojištění | 1,09 | 5,10 | 1,21 | 23,7 | 24,2 | 111,4 |
- převod do fondu státních záruk | 0,00 | 8,48 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | x |
- odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU | 7,32 | 29,87 | 8,02 | 26,8 | 24,4 | 109,5 |
- kapitola Státní dluh | 3,34 | 45,46 | 4,03 | 8,9 | 8,8 | 120,8 |
- kapitola Operace SFA | 0,02 | 1,62 | 0,01 | 0,6 | 1,5 | 54,9 |
- ostatní běžné výdaje*) | 14,71 | 118,67 | 21,26 | 17,9 | 13,3 | 144,5 |
Kapitálové výdaje | 6,02 | 128,37 | 14,66 | 11,4 | 6,7 | 243,6 |
SALDO SR CELKEM | -6,73 | -70,80 | -4,97 | 7,0 | 7,4 | 73,9 |
*) dopočet do celku **) rozp.této položky (pol.5222) bude znám až z ARISu. V této chvíli je sestaven rozpočet jen u podsesk.pol. 522-neinv.transf.nezisk. apod.organizacím-ve výši 6,09 mld. Kč |