Upřesněné výsledky pokladního plnění státního rozpočtu ČR za rok 2009
Podle posledních údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly ke konci roku 2009 celkové příjmy státního rozpočtu výše 974,6 mld. Kč, výdaje byly čerpány v objemu 1167,0 mld. Kč a schodek dosáhl 192,4 mld. Kč, což je proti roku 2008 výsledek horší o 172,4 mld. Kč.
v mld. Kč | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ukazatel | Skutečnost leden-prosinec 2008 | 2009 | % plnění v roce 2008 | Index 2009/2008 | |||||
Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách*) | Rozpočet po změnách**) | Skutečnost leden-prosinec | % plnění | % plnění | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6=5:3 | 7=5:4 | 8 | 9=5:1 | |
PŘÍJMY CELKEM | 1063,94 | 1114,00 | 1128,69 | 1131,80 | 974,61 | 86,3 | 86,1 | 101,3 | 91,6 |
VÝDAJE CELKEM | 1083,94 | 1152,10 | 1167,33 | 1184,57 | 1167,01 | 100,0 | 98,5 | 96,6 | 107,7 |
SALDO | -20,00 | -38,10 | -38,65 | -52,77 | -192,39 | 497,8 | 364,6 | 28,0 | 961,8 |
*) rozpočet upravený k 30.9.2009 **) rozpočet upravený k 31.12.2009 (včetně zákona č. 423/2009 Sb., kterým se změnil zákon 475/2008 Sb., o státním rozpočtu - navýšení rozpočtu výdajů původně schváleného rozpočtu výdajů o 14,1 mld. Kč - především v oblasti sociálních výdajů a v rámci státního sluhu). Sloupec 2 a 3 tuto změnu neobsahuje - není ještě známa v položkovém členění |
-
Pozn.: Pokud není uvedeno jinak, je v následujícím textu dosažená skutečnost hospodaření státního rozpočtu srovnávána k rozpočtu po změnách k 30.9.2009. U rozpočtu po změnách k 31.12.2009 jsou zatím známy rozpočty celkových příjmů (1 131,8 mld. Kč – změna se týká pouze nedaňových a ostatních příjmů) a celkových výdajů (1 184,6 mld. Kč) při schodku 52,8 mld. Kč. Podrobnější údaje o rozpočtu po změnách k 31.12.2009 budou známy později.
Příjmy státního rozpočtu
Celkové příjmy dosáhly ke konci roku 2009 výše 974,6 mld. Kč, tj. 86,1 % rozpočtu po změnách k 31.12.2009 (nenaplnění rozpočtu o 157,2 mld. Kč), při meziročním poklesu o 89,3 mld. Kč, tj. o 8,4 % (v roce 2008 to byl růst o 3,7 %). Z celkové částky připadlo na daňové příjmy 485,1 mld. Kč (49,8 % celkových příjmů, v roce 2008 to bylo 51,2 %), na příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 347,9 mld. Kč (35,7 % celkových příjmů, v roce 2008 to bylo 36,2 %) a na nedaňové a ostatní příjmy 141,6 mld. Kč (14,5 % celkových příjmů, v roce 2008 to bylo 12,6 %).
Daňové příjmy ve výši 485,1 mld. Kč byly plněny na 81,5 % a k dosažení rozpočtované výše tak chybělo 110,5 mld. Kč. Meziročně klesly o 59,3 mld. Kč, tj. o 10,9 % (v roce 2008 vrostly o 2,0 %).
Meziroční pokles byl ovlivněn především nižším inkasem DPPO a DPFO.
Daň z příjmů právnických osob svým objemem 83,3 mld. Kč představovala 64,0 % rozpočtu (loni plnění na 107,9 %) a meziročně tak klesla o 43,8 mld. Kč, tj. o 34,5 %. Rozpočet této daně počítal s růstem o 2,5 % proti skutečnosti roku 2008 a nakonec nebyl naplněn o 47,0 mld. Kč. Výpadek inkasa DPPO mimo jiné ovlivnilo zrušení povinnosti platit zálohy na daň z příjmů pro daňové subjekty zaměstnávající maximálně 5 zaměstnanců a kladně vyřízené žádosti daňových subjektů o stanovení záloh jinak než vyplývá z jejich poslední známé daňové povinnosti s ohledem na očekávaný pokles daňové povinnosti následkem nepříznivého hospodářského vývoje.
Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 85,7 mld. Kč, tj. 79,9 % rozpočtu (loni plnění na 105,3 %) při meziročním poklesu o 9,3 mld. Kč, tj. o 9,8 %. Rozpočet uvažoval s růstem o 12,9 % proti skutečnosti roku 2008 a zůstal nenaplněn o 21,5 mld. Kč.
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 75,7 mld. Kč při plnění rozpočtu na 86,6 % (loni to bylo na 100,7 %) a meziročním poklesu o 2,8 mld. Kč, tj. o 3,6 %. Rozpočet 2009 byl nad úrovní skutečnosti roku 2008 o 11,3 % a k jeho naplnění chybělo 11,7 mld. Kč. U inkasa této daně se negativně projevila ekonomická krize (propouštění či nižší než předpokládaný růst platů).
Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 2,9 mld. Kč znamená plnění rozpočtu na 22,2 % (loni to bylo na 110,8 %) a meziroční pokles o 6,3 mld. Kč, tj. o 68,6 %. Rozpočet 2009 byl nad úrovní skutečnosti roku 2008 o 41,4 % a nebyl naplněn o 10,1 mld. Kč. Příčiny nízkého plnění jsou stejné jako u daní z příjmů právnických osob.
Daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů dosáhla 7,1 mld. Kč, což představuje 103,8 % rozpočtu (loni 185,4 %) a meziročně byla o 0,2 mld. Kč pod úrovní roku 2008. Rozpočet 2009 počítal s poklesem o 6,0 % proti skutečnosti roku 2008 a nakonec byl překročen o 0,3 mld. Kč.
Inkaso DPH představovalo 176,7 mld. Kč, tj. 91,0 % rozpočtu, což je o 1,7 procentního bodu nižší plnění než v roce 2008. Meziroční pokles o 1,1 mld. Kč, tj. o 0,6 %, je proti rozpočtované dynamice (růst o 9,2 % - měřeno ke skutečnosti roku 2008) nižší o 9,8 procentního bodu. Rozpočet zůstal nenaplněn o 17,4 mld. Kč. Zde se negativně projevil především pokles spotřeby domácností.
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. ekologických daní) dosáhlo 123,8 mld. Kč, což představuje 86,1 % rozpočtu (loni to bylo na 93,1 %) a meziroční pokles o 1,7 mld. Kč, tj. o 1,4 %. Rozpočet počítal s růstem o 14,6 % proti skutečnosti roku 2008 a nakonec nebyl naplněn o 20,1 mld. Kč. Propad mimo jiné souvisel s vysokým inkasem v počátku roku 2008 (splatnost daně za listopad a prosinec 2007) ovlivněným předzásobením tabákovými výrobky (v souvislosti s jejich zdražením od 1.1.2008). V období od března 2009 (splatnost za leden 2009) do prosince 2009 (splatnost za říjen 2009) bylo již inkaso meziročně vyšší o 4,8 mld. Kč. I zde se projevuje ekonomická krize (např. snižující se autodoprava).
Inkaso nepřímých daní tak dosáhlo výše 300,6 mld. Kč a jejich podíl na daňových příjmech tak činil 62,0 % (v roce 2008 to bylo 55,7 %). Příjmy z daní právnických a fyzických osob dosáhly 169,0 mld. Kč, což představuje podíl na daňových příjmech 34,8 % (v roce 2007 to bylo 40,8 %).
Inkaso majetkových daní dosáhlo 8,1 mld. Kč, což představuje 68,3 % rozpočtu (nenaplnění o 3,7 mld. Kč) a meziroční pokles 2,4 mld. Kč.
Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly za rok 2009 vykázány ve výši 1,4 mld. Kč, tj. 87,3 % rozpočtu (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do EU). Meziročně klesly o 0,8 mld. Kč, tj. o 36,6 %.
Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2009 (bez DPPO placené obcemi a kraji a bez správních a ostatních poplatků placených obcím) ve výši 815,8 mld. Kč bylo proti skutečnosti roku 2008 vyšší o 70,9 mld. Kč, tj. o 9,5 %. Objemově byl nejvyšší růst rozpočtován (proti skutečnosti 2008) u DPH – o 23,8 mld. Kč (o 9,3 %), u daní z příjmů fyzických osob o 19,6 mld. Kč (o 13,7 %) a u spotřebních daní o 18,8 mld. Kč (o 14,1 %).
Skutečné celostátní inkaso všech daní dosáhlo ke konci roku 2009 výše 660,6 mld. Kč, což představuje 81,0 % rozpočtu (rozpočet tak nebyl naplněn o 155,3 mld. Kč) a meziroční pokles o 86,3 mld. Kč, tj. o 11,6 %. V roce 2008 dosáhlo celostátní inkaso daní 746,9 mld. Kč, tj. 99,4 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 24,9 mld. Kč, tj. o 3,5 % (celoročně bylo nižší než rozpočet o 6,2 mld. Kč – podle finančních výkazů).
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 347,9 mld. Kč, což představuje 87,7 % rozpočtu (loni to bylo 99,6 %) a meziroční pokles o 37,6 mld. Kč, tj. o 9,8 %. Rozpočet počítal s růstem o 2,9 % proti skutečnosti roku 2008 a nebyl naplněn o 48,8 mld. Kč (relativně nízký předpokládaný růst souvisel se snížením sazeb pojistného na nemocenské pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti v souhrnné výši o 2,5 procentního bodu). Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 309,3 mld. Kč, tj. plnění na 87,7 % rozpočtu (nenaplnění o 43,3 mld. Kč), při meziročním poklesu o 8,2 mld. Kč, tj. o 2,6 % (rozpočet počítal s růstem o 10,2 % proti skutečnosti roku 2008). Negativně se na inkasu této daně projevila mimo ekonomické krize i možnost zaměstnavatelů využívat slevy na pojistném na sociální zabezpečení formou odečtu od celkového odváděného pojistného.
Za rok 2009 dosáhly nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem 141,6 mld. Kč, což je 103,8 % rozpočtu po změnách (překročení rozpočtu o 5,2 mld. Kč) a o 7,6 mld. Kč, tj. o 5,7 % více než v roce 2008 (schválený rozpočet uvažoval s meziročním růstem o 24,1 % proti rozpočtu 2008; růst byl způsoben zejména očekávanými příjmy z rozpočtu Evropské unie). Na plnění těchto příjmů mělo vliv únorové usnesení vlády č. 122/2009, kterým vláda schválila převedení prostředků z rezervních fondů organizačních složek státu do příjmů kapitoly VPS. Tyto prostředky jsou určeny na snížení schodku státního rozpočtu a jejich skutečný převod činil 31,7 mld. Kč. Dalších 3,6 mld. Kč v rámci tohoto usnesení a usnesení vlády č. 1626/2008 a č. 457/2009 představovalo souvztažné zvýšení příjmů i výdajů bez vlivu na schodek. Další částku představují převody z fondů OSS ve výši 9,1 mld. Kč (v roce 2008 to bylo o 38,7 mld. Kč více). Tato částka zahrnuje především převody z rezervních fondů a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2008. Meziroční růst ovlivnily především příjmy z rozpočtu EU (transfery přijaté od EU a Národního fondu), které činily 59,7 mld. Kč (plnění na 55,6 %), což je o 25,2 mld. Kč více než v roce 2008. Výnosy finančního investování na účtu Řízení likvidity státní pokladny dosáhly 8,6 mld. Kč a byly tak plněny na 128,8 % (rozpočtovány v kapitole Státní dluh).
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje státního rozpočtu byly za rok 2009 čerpány ve výši 1167,0 mld. Kč, což představuje 98,5 % rozpočtu po změnách k 31.12.2009 (nedočerpání o 17,6 mld. Kč) a meziroční růst o 83,1 mld. Kč, tj. o 7,7 % (v roce 2008 meziročně klesly o 0,8 %).
Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 1032,8 mld. Kč, tj. na 99,8 % rozpočtu po změnách. Proti stejnému období roku 2008 vzrostly o 56,9 mld. Kč, tj. o 5,8 %. V roce 2008 byly čerpány meziročně o 0,2 % více.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 422,0 mld. Kč, což představuje 36,6 % všech rozpočtovaných výdajů a o 5,3 % více než skutečnost dosažená v roce 2008 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 7,7 %). Za rok 2009 bylo na sociální dávky vynaloženo 429,4 mld. Kč, tj. 101,0 % rozpočtu (v listopadu došlo ke změně zákona o státním rozpočtu – navýšení v sociální oblasti o 7,1 mld. Kč [z toho 4,5 mld. Kč se týkalo přímo sociálních dávek]; rozdělení podle jednotlivých dávek bude známo později), při meziročním růstu o 28,4 mld. Kč, tj. o 7,1 % (v roce 2008 činil jejich meziroční růst 3,4 %). Na důchody připadlo 339,8 mld. Kč, při meziročním růstu o 27,3 mld. Kč, tj. o 8,7 % (v roce 2008 meziročně vzrostly o 7,8 %). Prostředky na podpory v nezaměstnanosti dosáhly 15,1 mld. Kč a jsou tak o 8,0 mld. Kč vyšší než v roce 2008. Naopak u ostatních sociálních dávek (33,3 mld. Kč) a státní sociální podpory (41,2 mld. Kč) bylo meziroční čerpání o 6,8 mld. Kč nižší.
V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 125,3 mld. Kč, což představuje 95,9 % rozpočtu při meziročním růstu o 9,3 mld. Kč, tj. o 8,0 %. Čerpání představovaly především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 75,5 mld. Kč, což je o 0,5 mld. Kč méně než v roce 2008. Dalších 24,6 mld. Kč (loni 0,6 mld. Kč méně) představovaly transfery obcím na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, na dávky pomoci v hmotné nouzi a na dávky zdravotně postiženým.
Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění vykázaly čerpání ve výši 48,7 mld. Kč, tj. 102,7 % rozpočtu při meziročním růstu o 1,4 mld. Kč, tj. o 3,0 %.
Výdaje kapitoly Státní dluh (především úroky) byly čerpány ve výši 53,1 mld. Kč, tj. 110,0 % rozpočtu a meziročně vzrostly o 8,3 mld. Kč, tj. o 18,6 %. Vzhledem k očekávanému překročení rozpočtované částky byl v listopadu 2009 navýšen rozpočet kapitoly celkem o 7,0 mld. Kč (tato částka není v rozpočtu po změnách k 30.9.2009 obsažena).
Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 31,4 mld. Kč, což představuje 91,8 % rozpočtu a jejich objem je nad úrovní roku 2008 o 1,1 mld. Kč, tj. o 3,7 %.
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 134,2 mld. Kč, což představuje 100,9 % rozpočtu při meziročním růstu o 26,2 mld. Kč, tj. o 24,2 %.
Saldo státního rozpočtu
Schodek státního rozpočtu za rok 2009 dosáhl 192,4 mld. Kč a je to proti roku 2008 výsledek horší o 172,4 mld. Kč. Proti schodku danému rozpočtem po změnách (k 31.12.2009) je současný stav horší o 139,6 mld. Kč. Vykázaný schodek je nejhorším výsledkem hospodaření státního rozpočtu od roku 1993. Na hospodaření státního rozpočtu v roce 2009 se negativně projevila především ekonomická krize a některé legislativní úpravy umožňující různé úlevy především v oblasti daní a pojistného na sociální zabezpečení. Inkaso daňových příjmů včetně pojistného bylo o 159,2 mld. Kč nižší než předpokládal schválený rozpočet.
Hospodaření rozpočtu v samotném prosinci skončilo schodkem 23,0 mld. Kč (v prosinci 2008 to byl schodek 13,5 mld. Kč), když příjmy činily 101,2 mld. Kč (v prosinci 2008 to bylo 117,0 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 124,2 mld. Kč (v prosinci 2008 to bylo 130,5 mld. Kč).
v mil. Kč | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
leden-prosinec | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Saldo SR | -46 061 | -67 705 | -45 716 | -109 053 | -93 684 | -56 338 | -97 580 | -66 392 | -20 003 | -192 394 |
Graf - Vývoj salda státního rozpočtu:
Přílohy
V listopadu 2009 došlo ke změně zákona o státním rozpočtu na rok 2009 (zákonem č. 423/2009 Sb, kterým došlo k navýšení rozpočtu celkových výdajů o 14,1 mld. Kč). Tato změna se týká sociální oblasti a úroků státního dluhu). V dále uvedených tabulkách tato změna ještě není v rámci schváleného rozpočtu a rozpočtu po změnách k 30.9.2009 zahrnuta. Rozpočet po změnách k 31.12.2009 v položkovém členění bude znám později.
Pokladní plnění příjmů státního rozpočtu:
v mld. Kč | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy státního rozpočtu | 2008 | 2009 | % plnění SR leden-prosinec 2008 | Index skutečnost 2009/2008 | |||
Skutečnost leden-prosinec | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách*) | Skutečnost leden-prosinec | % plnění | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5=4:3 | 6 | 7=4:1 | |
Příjmy celkem | 1063,94 | 1114,00 | 1128,69 | 974,61 | 86,3 | 101,3 | 91,6 |
v tom: | |||||||
Daňové příjmy celkem | 929,91 | 992,20 | 992,20 | 832,97 | 84,0 | 99,1 | 89,6 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 544,39 | 595,52 | 595,52 | 485,05 | 81,5 | 98,7 | 89,1 |
v tom: | |||||||
- DPH | 177,82 | 194,10 | 194,10 | 176,72 | 91,0 | 92,7 | 99,4 |
- spotřební daně (vč. tzv. ekologických daní) | 125,54 | 143,90 | 143,90 | 123,84 | 86,1 | 93,1 | 98,6 |
- daně z příjmů PO | 127,17 | 130,30 | 130,30 | 83,34 | 64,0 | 107,9 | 65,5 |
- daně z příjmů FO | 94,96 | 107,20 | 107,20 | 85,65 | 79,9 | 105,3 | 90,2 |
vybíraná srážkou | 7,23 | 6,80 | 6,80 | 7,06 | 103,8 | 185,4 | 97,6 |
ze závislé činnosti | 78,53 | 87,40 | 87,40 | 75,71 | 86,6 | 100,7 | 96,4 |
z přiznání | 9,20 | 13,00 | 13,00 | 2,88 | 22,2 | 110,8 | 31,4 |
- správní poplatky | 4,11 | 2,41 | 2,41 | 2,47 | 102,5 | 89,5 | 60,0 |
- majetkové daně | 10,41 | 11,80 | 11,80 | 8,06 | 68,3 | 118,3 | 77,4 |
- clo | 2,20 | 1,60 | 1,60 | 1,40 | 87,3 | 169,5 | 63,4 |
- poplatky za uložení odpadů (kapitola OSFA) | 1,34 | 1,35 | 1,35 | 1,36 | 100,7 | 103,2 | 101,4 |
- ostatní daňové příjmy**) | 0,84 | 2,86 | 2,86 | 2,23 | 77,9 | 168,0 | 265,1 |
Pojistné SZ | 385,52 | 396,68 | 396,68 | 347,92 | 87,7 | 99,6 | 90,2 |
z toho: na důchody | 317,49 | 352,61 | 352,61 | 309,26 | 87,7 | 98,8 | 97,4 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery | 134,03 | 121,80 | 136,49 | 141,64 | 103,8 | 119,7 | 105,7 |
v tom: | |||||||
- kapitoly | 93,22 | 107,31 | 118,39 | 80,40 | 67,9 | 98,4 | 86,2 |
z toho: transfery přijaté od EU a Národního fondu | 34,56 | 96,31 | 107,38 | 59,74 | 55,6 | 41,0 | 172,9 |
převody z fondů OSS | 47,74 | 0,00 | 0,00 | 9,05 | x | x | 19,0 |
přijaté sankční platby ***) | 0,43 | 1,24 | 1,24 | 2,20 | 178,0 | 29,8 | 516,3 |
soudní poplatky ***) | 0,96 | 0,60 | 0,58 | 1,10 | 188,8 | 136,6 | 115,4 |
dobrovolné pojistné | 0,92 | 0,82 | 0,82 | 0,57 | 70,0 | 95,8 | 62,2 |
- kapitola Operace SFA | 11,75 | 3,50 | 3,50 | 7,19 | 205,5 | 450,5 | 61,2 |
- kapitola Státní dluh | 7,09 | 6,68 | 6,68 | 8,60 | 128,8 | 485,4 | 121,4 |
- VPS | 21,98 | 4,31 | 7,92 | 45,46 | 573,9 | 167,0 | 206,8 |
v tom : | |||||||
- příjmy z úroků a real.fin.majet. | 0,11 | 0,07 | 0,07 | 0,05 | 79,7 | 174,6 | 45,7 |
- splátky půjček ze zahraničí | 0,52 | 0,16 | 0,16 | 0,48 | 302,7 | 75,6 | 92,5 |
- ostatní příjmy VPS**) | 21,34 | 4,09 | 7,70 | 44,92 | 583,7 | 172,1 | 210,5 |
*) rozpočet upravený k 30.9.2009 **) dopočet do celku ***) skutečnost roku 2008 byla součástí příjmů kapitoly VPS |
v mld. Kč | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meziroční srovnání celostátních daňových příjmů |
Celkem r. 2007 | Celkem r. 2008 | Celkem r. 2009 | Meziroč.přírůstek skutečnost | Meziroční index skutečnost % | ||||||||
Rozpočet schválený | sk.k 31.12.*) | % plnění | Rozpočet schválený | sk. k 31.12.**) | % plnění | Rozpočet schválený | sk. k 31.12.***) | % plnění | 2008/2007 | 2009/2008 | 2008/2007 | 2009/2008 | |
Daňové příjmy | 699,40 | 721,93 | 103,2 | 751,20 | 746,85 | 99,4 | 815,82 | 660,56 | 81,0 | 24,9 | -86,3 | 103,5 | 88,4 |
- DPH | 232,10 | 236,38 | 101,8 | 274,50 | 255,19 | 93,0 | 278,60 | 253,61 | 91,0 | 18,8 | -1,6 | 108,0 | 99,4 |
- spotřební daň | 138,70 | 138,95 | 100,2 | 142,30 | 133,01 | 93,5 | 151,80 | 131,07 | 86,3 | -5,9 | -1,9 | 95,7 | 98,5 |
- clo | 1,20 | 1,44 | 119,6 | 1,30 | 2,20 | 169,5 | 1,60 | 1,40 | 87,3 | 0,8 | -0,8 | 153,5 | 63,4 |
- daně z příjmů PO | 152,50 | 162,79 | 106,7 | 168,60 | 182,51 | 108,3 | 187,00 | 119,60 | 64,0 | 19,7 | -62,9 | 112,1 | 65,5 |
- daně z příjmů FO | 146,60 | 151,97 | 103,7 | 135,40 | 143,31 | 105,8 | 162,90 | 126,74 | 77,8 | -8,7 | -16,6 | 94,3 | 88,4 |
z kapitálových výnosů | 7,10 | 8,58 | 120,9 | 5,60 | 10,38 | 185,3 | 9,80 | 10,13 | 103,4 | 1,8 | -0,2 | 120,9 | 97,6 |
závislá činnost | 121,20 | 126,39 | 104,3 | 114,00 | 115,18 | 101,0 | 128,10 | 111,04 | 86,7 | -11,2 | -4,1 | 91,1 | 96,4 |
z přiznání | 18,30 | 17,00 | 92,9 | 15,80 | 17,75 | 112,3 | 25,00 | 5,56 | 22,3 | 0,7 | -12,2 | 104,4 | 31,4 |
- silniční daň | 5,70 | 5,92 | 103,8 | 6,10 | 5,98 | 98,0 | 6,50 | 4,78 | 73,6 | 0,1 | -1,2 | 101,1 | 80,0 |
- daň z nemovitosti | 5,40 | 5,12 | 94,9 | 5,50 | 5,20 | 94,5 | 6,40 | 6,36 | 99,4 | 0,1 | 1,2 | 101,4 | 122,4 |
- majetkové daně | 9,00 | 10,58 | 117,5 | 8,80 | 10,41 | 118,3 | 11,80 | 8,06 | 68,3 | -0,2 | -2,4 | 98,4 | 77,4 |
- dálniční poplatek | 2,00 | 2,40 | 119,9 | 2,30 | 2,75 | 119,6 | 2,60 | 2,89 | 111,1 | 0,4 | 0,1 | 114,7 | 105,1 |
- ostatní daně a poplatky | 6,20 | 6,38 | 102,9 | 6,40 | 6,30 | 98,4 | 6,62 | 6,06 | 91,5 | -0,1 | -0,2 | 98,7 | 96,2 |
*) v rozp.celost.daní v roce 2007 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,2 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 6,2 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 4,9 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví) **) v rozp.celost.daní v roce 2008 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,9 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 7,2 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 5,4 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví) ***) v rozp.celost.daní v roce 2009 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,3 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 8,0 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 6,2 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví) |
Pokladní čerpání výdajů státního rozpočtu:
v mld. Kč | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje státního rozpočtu | 2008 | 2009 | % plnění SR leden-prosinec 2008 | Index skutečnost 2009/2008 | |||
Skutečnost leden-prosinec | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách*) | Skutečnost leden-prosinec | % plnění | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5=4:3 | 6 | 7=4:1 | |
Výdaje celkem | 1083,94 | 1152,10 | 1167,33 | 1167,01 | 100,0 | 96,6 | 107,7 |
Běžné výdaje | 975,86 | 1038,01 | 1034,34 | 1032,78 | 99,8 | 98,1 | 105,8 |
v tom: | |||||||
- platy zaměstnanců a ost. platby za proved.práci (vč. povinného pojistného) | 97,33 | 102,73 | 102,27 | 100,19 | 98,0 | 98,7 | 102,9 |
- neinv.trans.fondům soc.a zdrav.pojiš. (kap. VPS) | 47,25 | 47,40 | 47,41 | 48,67 | 102,7 | 99,0 | 103,0 |
- neinv.trans.veř.rozpočt.územ.úrovně (bez kap. OSFA) | 116,04 | 134,19 | 130,75 | 125,33 | 95,9 | 95,3 | 108,0 |
- neinv. transfery příspěvk. a podobným organ. **) | 47,64 | 45,52 | 45,52 | 50,61 | 111,2 | 88,8 | 106,2 |
- neinvest. transfery státním fondům | 32,92 | 32,05 | 30,89 | 39,15 | 126,7 | 77,1 | 118,9 |
- neinv. transf. občan. sdružením (bez kapitoly VPS) | 3,48 | 2,96 | 3,74 | 3,19 | 85,3 | 64,8 | 91,8 |
- sociální dávky | 400,95 | 422,01 | 425,11 | 429,37 | 101,0 | 102,0 | 107,1 |
z toho: | |||||||
důchody | 312,53 | 336,57 | 336,51 | 339,79 | 101,0 | 102,3 | 108,7 |
prostředky na podpory v nezaměstnanosti | 7,11 | 5,00 | 12,48 | 15,08 | 120,8 | 101,6 | 212,0 |
ostatní soc.dávky | 39,33 | 36,03 | 34,47 | 33,49 | 96,7 | 109,1 | 84,8 |
státní soc.podpora | 41,97 | 44,40 | 41,65 | 41,17 | 98,8 | 93,6 | 98,1 |
- aktivní pol. zaměstnanosti | 6,13 | 5,73 | 6,40 | 4,95 | 77,5 | 66,7 | 80,8 |
- prostředky na insolventnost | 0,15 | 0,22 | 0,65 | 0,84 | 129,9 | 75,2 | 561,5 |
- stavební spoření | 14,22 | 14,60 | 14,47 | 13,26 | 91,6 | 94,8 | 93,3 |
- státní příspěvek na důchodové připojištění | 4,99 | 6,40 | 5,83 | 5,30 | 90,8 | 97,9 | 106,1 |
- odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU | 30,27 | 34,85 | 34,18 | 31,39 | 91,8 | 104,3 | 103,7 |
- kapitola Státní dluh | 44,73 | 48,61 | 48,24 | 53,06 | 110,0 | 100,7 | 118,6 |
- kapitola Operace SFA | 0,21 | 0,74 | 0,54 | 0,09 | 16,6 | 13,0 | 41,8 |
- ostatní běžné výdaje ***) | 129,55 | 140,01 | 138,35 | 127,36 | 92,1 | 102,2 | 98,3 |
Kapitálové výdaje | 108,08 | 114,09 | 133,00 | 134,23 | 100,9 | 84,9 | 124,2 |
SALDO SR CELKEM | -20,00 | -38,10 | -38,65 | -192,39 | 497,8 | 28,0 | 961,8 |
*) rozpočet upravený k 30.9.2009 **) rozpočet i skutečnost bez transferů veřejným výzkumným institucím a příspěvků ostatním příspěvkovým oragnizacím ***) dopočet do celku |