Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za leden až březen 2011
Státní rozpočet na rok 2011 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 433/2010 Sb. ze dne 15. prosince 2010, který stanovil příjmy ve výši 1 044,0 mld. Kč, výdaje ve výši 1 179,0 mld. Kč a schodek ve výši 135,0 mld. Kč.
Podle údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly dosáhly k 31. březnu 2011 celkové příjmy státního rozpočtu 253,4 mld. Kč, celkové výdaje 278,6 mld. Kč a schodek 25,2 mld. Kč (v březnu 2010 vykázán schodek 45,9 mld. Kč).
v mld. Kč
Ukazatel
Skutečnost
leden-březen 20102011
% plnění
v roce 2010Index
2011/2010
Schválený rozpočet
Skutečnost leden-březen
% plnění
1
2
3
4=3:2
5
6=3:1
PŘÍJMY CELKEM
249,17
1044,00
253,37
24,3
24,4
101,7
VÝDAJE CELKEM
295,11
1179,00
278,57
23,6
24,9
94,4
SALDO
-45,94
-135,00
-25,20
18,7
28,2
54,9
Příjmy státního rozpočtu
Dosažené celkové příjmy ve výši 253,4 mld. Kč představovaly 24,3 % schváleného rozpočtu (v březnu 2010 plněny na 24,4 %) a byly meziročně vyšší o 4,2 mld. Kč, tj. o 1,7 %. Na tomto růstu se podílely především transfery přijaté od EU a Národního fondu, které meziročně vzrostly o 8,6 mld. Kč.
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ) dosáhly 119,6 mld. Kč, což představuje 22,5 % schváleného rozpočtu a meziroční pokles o 6,2 mld. Kč, tj. o 5,0 % (rozpočet počítá s růstem o 4,7 % proti skutečnosti roku 2010). Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu o 1,0 procentního bodu nižší.
Meziroční pokles daňových příjmů byl ovlivněn především nižším inkasem DPH, SD a DPPO.
Inkaso DPH představovalo 39,4 mld. Kč, tj. 20,3 % rozpočtu, což je o 2,1 procentního bodu nižší plnění než v březnu minulého roku. Meziroční pokles o 2,9 mld. Kč, tj. o 6,8 %, je proti rozpočtované dynamice (růst o 3,3 % - měřeno ke skutečnosti roku 2010) nižší o 10,1 procentního bodu. Nižší plnění ovlivnilo inkaso daně v měsíci únoru, které dosáhlo záporné hodnoty 3,3 mld. Kč - vlivem vratek daně. Meziroční zvýšení inkasa, se kterým rozpočet 2011 počítá, by nemělo být tak výrazné jako v roce 2010, kdy došlo ke zvýšení obou sazeb o 1 procentní bod.
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní) dosáhlo 31,9 mld. Kč, což představuje 23,4 % rozpočtu (loni to bylo 23,5 %) a meziroční pokles o 1,2 mld. Kč, tj. o 3,8 %. Rozpočet na rok 2011 počítá s růstem o 4,4 % proti skutečnosti roku 2010. V oblasti spotřebních daní není pro rok 2011 počítáno s žádnými legislativními změnami, které by výrazně ovlivnily výši inkasa daně.
Daň z příjmů právnických osob svým objemem 20,2 mld. Kč představovala 24,1 % rozpočtu (v roce 2010 to bylo 22,0 %) a meziročně tak byla o 1,9 mld. Kč, tj. o 8,6 %, nižší než v roce 2010. Rozpočet této daně počítá s poklesem o 2,7 % proti skutečnosti roku 2010. Z toho v samotném březnu došlo k inkasu 19,0 mld. Kč (loni to bylo 20,8 mld. Kč), což souvisí s odvodem první čtvrtletní zálohy na daň u větších plátců. V roce 2011 se na výši inkasa projeví pokles sazby daně ve zdaňovacím období 2010 o další procentní bod (na 19 %).
Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 24,1 mld. Kč, tj. 23,8 % rozpočtu (loni plnění na 27,5 %) při meziročním poklesu o 0,2 mld. Kč, tj. o 0,6 %. Rozpočet uvažuje s růstem o 16,0 % proti skutečnosti roku 2010, především z důvodu vyššího očekávaného inkasa u DPFO ze závislé činnosti a vybírané srážkou.
- Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 19,7 mld. Kč a její rozpočet byl naplněn na 23,9 % (loni to bylo 26,4 %). Meziročně je inkaso o 0,7 mld. Kč, tj. o 3,9 %, vyšší. Rozpočet je nad úrovní skutečnosti roku 2010 o 8,3 %, především z důvodu snížení slev na dani na poplatníka.
- Daň z příjmů fyzických osob placená na základě přiznání ve výši 2,8 mld. Kč znamená plnění rozpočtu na 51,2 % (loni to bylo na 38,5 %), ale meziročně je její inkaso nižší o 1,0 mld. Kč, tj. o 27,3 %. Rozpočet 2011 je nad úrovní skutečnosti roku 2010 o 30,5 %. Inkaso této daně v samotném březnu dosáhlo 2,5 mld. Kč (v březnu 2011 to bylo 3,5 mld. Kč) a souvisí s termínem podání daňového přiznání a odvod daně za rok 2010.
- Daň z příjmů fyzických osob vybíraná srážkou dosáhla 1,7 mld. Kč, což představuje 12,4 % rozpočtu (loni 23,0 %) a meziročně bylo její inkaso vyšší o 0,2 mld. Kč, tj. o 10,0 %. Rozpočet 2011 počítá s růstem o 90,2 % (o 6,4 mld. Kč) proti skutečnosti roku 2010. Na vyšší výnos by mělo mít vliv především jednorázové 50 % daňové zatížení příspěvků poskytovaných u stavebního spoření, zdaňování výsluh u příslušníků ozbrojených složek a zdanění úroků ze stavebního spoření.
Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2011 (bez DPPO placené obcemi a kraji a bez správních a ostatních poplatků placených obcím) ve výši 727,8 mld. Kč je proti skutečnosti roku 2010 vyšší o 33,8 mld. Kč, tj. o 4,9 %. Objemově je nejvyšší růst rozpočtován (proti skutečnosti 2010) u daní z příjmů fyzických osob o 19,9 mld. Kč (o 15,2 %), u DPH o 10,0 mld. Kč (o 3,7 %) a u spotřebních daní o 5,9 mld. Kč (o 4,3 %).
Skutečné celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 31.3.2011 výše 161,7 mld. Kč, což představuje 22,2 % rozpočtu a meziroční pokles o 8,4 mld. Kč, tj. o 5,0 %. Ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 170,1 mld. Kč, tj. 23,2 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 14,2 mld. Kč, tj. o 9,1 % (celoročně nedosáhlo rozpočet o 38,6 mld. Kč).
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 88,6 mld. Kč, což představuje 23,7 % rozpočtu (loni to bylo 23,3 %) a meziroční růst o 3,3 mld. Kč, tj. o 3,8 %. Rozpočet počítá s růstem o 4,9 % proti skutečnosti roku 2010. Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 78,8 mld. Kč, tj. 23,7 % rozpočtu (loni to bylo 23,0 %), při meziročním růstu o 2,9 mld. Kč, tj. o 3,8 % (rozpočet počítá s růstem o 4,9 % proti skutečnosti roku 2010).
Ke konci března 2011 dosáhly nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem 45,2 mld. Kč, což je 32,4 % rozpočtu a o 7,2 mld. Kč více než v březnu loňského roku (rozpočet uvažuje s meziročním růstem o 15,7 % proti rozpočtu 2010 především z důvodu vyšších očekávaných příjmů z rozpočtu EU o 22,0 mld. Kč). Příjmy z rozpočtu EU (transfery přijaté od EU a Národního fondu) činily 35,3 mld. Kč (plnění na 30,1 %), což je o 8,6 mld. Kč více než v březnu 2010. Příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny dosáhly 1,6 mld. Kč (o 0,6 mld. Kč méně než v roce 2010) a byly tak plněny na 29,1 % (rozpočtovány v kapitole Státní dluh). Převody z fondů OSS a zapojené ostatní mimorozpočtové zdroje dosáhly 1,8 mld. Kč (stejně jako v roce 2010). Tato částka zahrnovala prostředky převedené z rezervních fondů a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2010.
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje v objemu 278,6 mld. Kč čerpané ke konci března 2011 představují 23,6 % rozpočtu (v březnu 2010 to bylo 24,9 %), a jsou tak o 16,5 mld. Kč, tj. o 5,6 % pod úrovní března 2010. Proti skutečnosti 2010 předpokládá letošní rozpočet nárůst o 1,9 % (proti rozpočtu 2010 pokles o 0,5 %).
Běžné výdaje státního rozpočtu byly ke konci března čerpány ve výši 252,5 mld. Kč, tj. na 23,5 % rozpočtu (loni to bylo na 24,5 %). Proti loňskému březnu klesly o 9,6 mld. Kč, tj. o 3,6 % (rozpočet počítá s růstem o 4,7 % proti skutečnosti 2010, resp. o 0,5 % proti rozpočtu 2010).
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu jsou zapracovány ve výši 446,5 mld. Kč, což představuje 37,9 % všech rozpočtovaných výdajů a o 3,6 % více než skutečnost dosažená v roce 2010 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 5,1 %). K 31.3.2011 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 112,9 mld. Kč, tj. 25,3 % rozpočtu (loni to bylo 25,0 %), při meziročním růstu o 4,3 mld. Kč, tj. o 4,0 %. Z toho na důchody připadlo 91,8 mld. Kč, tj. 25,2 % rozpočtu (loni to bylo 24,9 %), při meziročním růstu o 5,6 mld. Kč, tj. o 6,5 %. Některé další sociální dávky vykazují meziroční pokles (státní sociální podpora o 0,9 mld. Kč a prostředky na podpory v nezaměstnanosti o 0,6 mld. Kč).
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně byly čerpány ve výši 33,5 mld. Kč, což představuje 26,6 % rozpočtu a proti březnu 2010 jsou nižší o 18,4 mld. Kč. Nižší meziroční čerpání ovlivnily převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 19,4 mld. Kč (lednová záloha na 1. čtvrtletí), což je o 19,6 mld. Kč méně než v roce 2010, kdy byla již v březnu převedena záloha na 2. čtvrtletí. Dalších 6,7 mld. Kč (loni to bylo 7,2 mld. Kč) představují transfery obcím na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, na dávky pomoci v hmotné nouzi a na dávky zdravotně postiženým.
Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění (za kapitolu VPS) vykázaly čerpání ve výši 13,3 mld. Kč, tj. 25,1 % rozpočtu. Meziročně byly vyšší o 0,7 %.
Výdaje kapitoly Státní dluh (především úroky) byly ke konci března 2011 hrazeny ve výši 5,0 mld. Kč, tj. 6,9 % rozpočtu, a jsou nad úrovní března 2010 o 0,2 mld. Kč, tj. o 4,0 %.
Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 11,8 mld. Kč, což představuje 33,6 % rozpočtované výše a meziroční růst o 0,1 mld. Kč, tj. o 1,2 %.
Začátkem března došlo z kapitoly VPS k úhradě jistiny emise dluhopisů Správy železniční dopravní cesty, s.o. (emitovaných 3.3.2004 ve výši 7 mld. Kč se splatností 3.3.2011) a části příslušného úroku v celkové výši 7,2 mld. Kč. Státní záruka byla poskytnuta ze zákona č. 77/2002 Sb.
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 26,1 mld. Kč, což představuje 25,0 % rozpočtu (v roce 2010 to bylo 28,7 %), při meziročním poklesu o 7,0 mld. Kč, tj. o 21,1 % (rozpočet 2011 počítá s poklesem proti skutečnosti 2010 o 19,8 %). Z toho investiční transfery do Státního fondu dopravní infrastruktury činily 9,6 mld. Kč a do Státního zemědělského intervenčního fondu 1,5 mld. Kč.
Saldo státního rozpočtu
Hospodaření státního rozpočtu skončilo schodkem ve výši 25,2 mld. Kč (18,7 % rozpočtu), což je proti stejnému období roku 2010 výsledek příznivější o 20,7 mld. Kč. Pozitivně na tento výsledek působila na straně výdajů zejména již zmíněná záloha na 2. čtvrtletí na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji, která nebyla na rozdíl od roku 2010 v březnu 2011 poukázána (bude poukázána v dubnu).
Hospodaření rozpočtu v samotném březnu skončilo ve schodku 2,4 mld. Kč (v březnu 2010 to bylo 35,3 mld. Kč), když příjmy činily 95,7 mld. Kč (v březnu 2010 to bylo 87,2 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 98,1 mld. Kč (v březnu 2010 to bylo 122,5 mld. Kč).
v mil. Kč
leden-březen
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Saldo SR
8 347
2 371
-15 737
-31 840
-7 819
8 248
15 754
11 263
-13 347
-2 346
-45 942
-25 202
Graf - Vývoj salda státního rozpočtu
Mgr. Ondřej Jakob
tiskový mluvčí Ministerstva financí
Přílohy:
Pokladní plnění příjmů státního rozpočtu:
v mld. Kč
Příjmy státního rozpočtu
2010
2011
% plnění SR
leden-březen 2010Index skutečnost
2011/2010
Skutečnost leden-březen
Schválený rozpočet
Skutečnost leden-březen
% plnění
1
2
3
4=3:2
5
6=3:1
Příjmy celkem
249,17
1044,00
253,37
24,3
24,4
101,7
v tom:
Daňové příjmy celkem
211,16
904,75
208,18
23,0
23,4
98,6
Daňové příjmy (bez pojistného SZ)
125,08
531,46
119,55
22,5
23,5
95,0
v tom:
- DPH
42,27
194,10
39,40
20,3
22,4
93,2
- spotřební daně (vč. tzv. energetických daní)
33,17
136,60
31,93
23,4
23,5
96,2
- daně z příjmů PO
22,11
84,00
20,20
24,1
22,0
91,4
- daně z příjmů FO
24,29
101,50
24,14
23,8
27,5
99,4
vybíraná srážkou
1,52
13,50
1,67
12,4
23,0
110,0
ze závislé činnosti
18,97
82,60
19,70
23,9
26,4
103,9
z přiznání
3,81
5,40
2,77
51,2
38,5
72,7
- správní poplatky vč. kolků
0,46
2,35
0,46
19,7
18,9
101,2
- majetkové daně
1,90
8,20
1,78
21,7
20,8
93,7
- clo
0,33
1,20
0,41
34,3
25,5
123,9
- poplatky za uložení odpadů*)
0,40
1,40
0,40
28,6
29,8
99,6
- ostatní daňové příjmy**)
0,87
2,11
0,83
39,4
38,2
96,2
Pojistné SZ
85,36
373,29
88,63
23,7
23,3
103,8
z toho: na důchody
75,88
331,81
78,78
23,7
23,0
103,8
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace
38,01
139,25
45,19
32,4
31,6
118,9
v tom:
- kapitoly
32,18
126,49
40,57
32,1
30,7
126,1
z toho: transfery přijaté od EU a Národního fondu
26,66
117,12
35,27
30,1
28,0
132,3
převody z fondů OSS
1,76
0,00
1,75
x
x
99,5
přijaté sankční platby
0,36
1,04
0,37
35,7
37,8
101,4
soudní poplatky
0,25
0,58
0,24
41,6
28,6
97,4
dobrovolné pojistné
0,14
0,45
0,12
27,3
36,1
86,2
- kapitola Operace SFA
1,29
2,79
0,69
24,6
30,3
53,1
- kapitola Státní dluh
2,21
5,64
1,64
29,1
32,1
74,3
- VPS
2,33
4,33
2,30
53,0
54,4
98,6
v tom :
- příjmy z úroků a real.fin.majet.
0,00
0,02
0,00
10,1
5,1
71,8
- splátky půjček ze zahraničí
0,04
0,11
0,03
31,5
72,8
91,2
- ostatní příjmy VPS**)
2,29
4,20
2,26
53,8
54,9
98,7
*) rozpočet i skutečnost za kapitolu OSFA
**) dopočet do celku
mld. Kč
Celkem r. 2009
Celkem r. 2010
Celkem r. 2011
Meziroč.přírůstek skut.
Meziroč.index skut.
Rozpočet schválený
sk. k 31.3.*)
% plnění
Rozpočet schválený
sk. k 31.3.**)
% plnění
Rozpočet schválený
sk. k 31.3.***)
% plnění
2010/2009
2011/2010
2010/2009
2011/2010
1
2
3
4
5
6
7
8
9
5-2
8-5
5:2
8:5
Daňové příjmy
815,82
155,96
19,1
732,24
170,12
23,2
727,76
161,67
22,2
14,16
-8,45
109,1
95,0
- DPH
278,60
54,32
19,5
270,80
60,63
22,4
278,50
56,62
20,3
6,31
-4,02
111,6
93,4
- spotřební daň
151,80
27,13
17,9
149,20
34,89
23,4
144,20
33,63
23,3
7,76
1,26
128,6
96,4
- clo
1,60
0,40
24,8
1,30
0,33
25,5
1,20
0,41
34,3
-0,06
0,08
83,7
123,9
- daně z příjmů PO
187,00
31,32
16,7
143,90
31,31
21,8
120,60
28,61
23,7
-0,01
-2,69
100,0
91,4
- daně z příjmů FO
162,90
36,19
22,2
134,20
36,63
27,3
151,00
36,07
23,9
0,44
-0,56
101,2
98,5
vybíraná srážkou
9,80
2,20
22,4
9,60
2,15
22,4
19,30
2,37
12,3
-0,04
0,22
98,0
110,1
závislá činnost
128,10
28,30
22,1
105,30
27,81
26,4
121,10
28,88
23,8
-0,49
1,07
98,3
103,9
z přiznání
25,00
5,69
22,8
19,30
6,67
34,6
10,60
4,82
45,5
0,98
-1,85
117,1
72,3
- silniční daň
6,50
0,65
10,0
5,50
0,78
14,2
5,60
0,89
16,0
0,13
0,11
119,7
114,5
- daň z nemovitosti
6,40
0,18
2,8
9,60
0,18
1,9
9,70
0,13
1,4
0,01
-0,05
103,8
71,6
- majetkové daně
11,80
2,18
18,5
9,10
1,90
20,8
8,20
1,78
21,7
-0,28
-0,12
87,0
93,7
- dálniční poplatek
2,60
1,65
63,4
2,60
1,74
67,1
2,90
1,83
63,1
0,10
0,09
105,8
105,0
- ostatní daně a poplatky
6,62
1,94
29,3
6,04
1,72
28,5
5,86
1,69
28,9
-0,22
-0,03
88,9
98,3
*) v rozp.celost.daní v roce 2009 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,3 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 8,0 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 6,2 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví)
**) v rozp.celost.daní v roce 2010 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,2 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 7,8 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 6,2 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví)
***) v rozp.celost.daní v roce 2011 není zahrn.DPPO za obce a kraje ve výši 6,2 mld. Kč a dále správní a místní popl.obcím ve výši 7,4 mld. Kč a popl.za znečišť.ŽP také obcím ve výši 6,2 mld. Kč (ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví)
Pokladní čerpání výdajů státního rozpočtu:
v mld. Kč
Výdaje státního rozpočtu
2010
2011
% plnění SR
leden-březen 2010Index skutečnost
2011/2010
Skutečnost leden-březen
Schválený rozpočet
Skutečnost leden-březen
% plnění
1
2
3
4=3:2
5
6=3:1
Výdaje celkem
295,11
1179,00
278,57
23,6
24,6
94,4
Běžné výdaje
262,01
1074,50
252,45
23,5
24,5
96,4
v tom:
- platy zaměstnanců a ost. platby za proved.práci (vč. povinného pojistného)
15,42
89,72
14,05
15,7
15,7
91,1
- neinv.trans.fondům soc.a zdrav.pojiš. (kap. VPS)
13,21
53,00
13,30
25,1
25,4
100,7
- neinv.trans.veř.rozpočt.územ.úrovně (bez kap. OSFA)
51,83
125,71
33,47
26,6
41,0
64,6
- neinv. transfery příspěvk. a podobným organ. *)
11,83
52,77
12,29
23,3
23,5
103,9
- neinvest. transfery státním fondům
8,23
42,56
6,63
15,6
22,3
80,6
- neinv. transf. občan. sdružením (bez kapitoly VPS) **)
0,80
x
0,71
x
23,6
88,7
- sociální dávky
108,63
446,47
112,94
25,3
25,0
104,0
z toho:
důchody
86,24
363,97
91,83
25,2
24,9
106,5
prostředky na podpory v nezaměstnanosti
4,21
14,30
3,62
25,3
29,5
85,9
ostatní soc.dávky
7,88
29,94
8,10
27,1
24,8
102,9
státní soc.podpora
10,30
38,25
9,38
24,5
24,8
91,1
- aktivní pol. zaměstnanosti
1,15
6,31
1,02
16,2
15,7
88,6
- prostředky na insolventnost
0,12
0,70
0,13
18,4
22,9
108,7
- stavební spoření
0,00
13,10
0,00
0,0
0,0
x
- státní příspěvek na důchodové připojištění
1,36
6,10
1,39
22,8
20,9
102,7
- odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU
10,70
35,25
11,84
33,6
33,5
101,2
- kapitola Státní dluh
4,85
73,29
5,04
6,9
7,6
104,0
- kapitola Operace SFA
0,02
0,56
0,02
4,2
3,7
108,2
- ostatní běžné výdaje ***)
32,86
128,97
39,61
30,7
23,3
120,6
Kapitálové výdaje
33,10
104,50
26,12
25,0
28,7
78,9
SALDO SR CELKEM
-45,94
-135,00
-25,20
18,7
28,2
54,9
*) skutečnost bez transferů veřejným výzkumným institucím a příspěvků ostatním příspěvkovým oragnizacím (jejich rozpočet zatím není znám)
**) schválený rozpočet neinvestičních transferů občanským sdružením bude známý později
***) dopočet do celku