CZ EN

Prověrka hospodaření: MF odhalilo 1 207 rizikových obchodních případů za 16 mld. Kč

Ministerstvo financí zveřejnilo výsledky prověrek hospodaření rezortů hnutí ANO, které vedl 1. náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht. Začaly v březnu 2014 s cílem prověřit hospodárnost provozu ministerstev a zmapovat silná a slabá místa systému řízení a kontroly. Prověřovány byly schvalovací postupy ministerstev, zjištění NKÚ, přehled dodavatelů a majetku a analýzy výkazů zisků a ztrát. V tomto rozsahu vůbec poprvé.

Analyzováno bylo 650.000 faktur v objemu 318 miliard Kč, veřejné zakázky v objemu 213 mld. Kč, nebo 86 zpráv Nejvyššího kontrolního úřadu. Lukáš Wagenknecht uvádí: “Ačkoliv se v posledních letech utratily miliardy korun za nejrůznější IT systémy pro státní správu, získat kvalitní a srovnatelná data o hospodaření ministerstev byl velký problém. Oblast nákupu IT pro státní správu vyšla jako jedna z nejproblematičtějších oblastí.“

Celkově bylo identifikováno 1 207 rizikových obchodních případů s fakturovaným objemem 16 miliard Kč. Seznamy těchto případů byly předány ministerstvům.

Ukázka konkrétního případu: Na ministerstvu spravedlnosti bylo v letech 2011-2013 vyplaceno dodavateli služeb IT, CCA Group a.s., celkem 357 milionů Kč, z toho bylo možné dohledat dokumenty pouze k 69 milionům - většinou jde o zakázky bez výběrového řízení. Zbylých 288 milionů? Smlouvy z let 1995-1997, kdy se nepostupovalo podle zákona o veřejných zakázkách. „Požadavky na IT se za dvacet let výrazně změnily. Není přeci normální, aby se tak dlouho nakupovalo podle stejné smlouvy,“ vysvětluje Wagenknecht.

Prověrka dále obsahuje analýzu dodavatelů ministerstev, výdajů na poradenské společnosti nebo nákladovou analýzu. V souladu se strategií omezování outsourcingu byla provedena pouze vlastními personálními kapacitami Ministerstva financí a jako součást neplacených studentských stáží, nepředstavovala tak žádné dodatečné náklady. Prověrky navíc probíhaly z vlastní iniciativy ministerstev, nejednalo se o zákonnou povinnost.

“Tušili jsme, že má státní správa v datech nepořádek. Já sám už toho dost zažil a měl jsem představu, co na ministerstvech objevíme. Že to ale bude téměř detektivní práce, mě šokovalo", konstatuje Wagenknecht. “Pokud chcete ministerstvo dobře manažersky řídit, tak prostě musíte mít dobrá data. Jinak jen slepě střílíte kolem. Díky prověrce máme konečně jasný obrázek o tom, co je potřeba napravit. Chceme zavést centrální nákupy a zlepšit fungování státní pokladny. Budeme také navrhovat, aby se interní audit ministerstev zaměřil ve větší míře na IT,” uzavírá Lukáš Wagenknecht.

Dokumenty ke stažení

Dokumenty ke stažení

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.