Ministerstvo financí předkládá vládě návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2020
Ministerstvo financí dnes předkládá vládě návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2020. Celkové výdaje rozpočtu by měly dosáhnout výše 1618,1 mld. Kč, příjmy 1 578,1 mld. Kč a schodek 40 mld. Kč. Prioritou rozpočtu zůstává školství, růst životní úrovně a investic.
ukazatel | 2019 schválený | 2019 schválený (bez EU a FM) |
2020 návrh | 2020 návrh (bez EU a FM) |
---|---|---|---|---|
příjmy státního rozpočtu | 1 465,3 | 1 371,4 | 1 578,1 | 1 466,6 |
výdaje státního rozpočtu | 1 505,3 | 1 411,4 | 1 618,1 | 1 506,6 |
saldo státního rozpočtu | -40,0 | -40,0 | -40,0 | -40,0 |
Pozn. bez EU a FM a účetní operace v rámci PRV
„Navržený rozpočet umožní vládě pokračovat ve splácení dluhů minulých vlád, a to zejména v oblasti důchodů, platů i v sociální oblasti. Prioritou jsou také investice do dopravní infrastruktury, školství, ale i vědy a výzkumu, které se nám v budoucnu vrátí. Klíčové je, že i přes mírné zpomalení ekonomiky nepočítáme v příštím roce se zvýšením schodku, a to i díky úsporám v provozní a personální oblasti,“ říká k návrhu ministryně financí Alena Schillerová.
Kapitálové výdaje z národních zdrojů dosáhnou historicky rekordní celkové výše 88,5 mld. Kč. Společně s penězi z evropských fondů půjde v příštím roce na investice celkem 146,7 mld. Kč. Výrazně se také posílí podpora výzkumu, vývoje a inovací. V rozpočtu na příští rok je pro tuto oblast vyčleněno celkem 47,6 mld. Kč, což je meziročně více o 5,5 mld. Kč.
Výdaje na důchody vzrostou o 36,9 mld. Kč na celkových 509,4 mld. Kč, a to především v důsledku zvýšení průměrného starobního důchodu o 900 Kč od 1. ledna 2020. Po tomto navýšení dosáhne průměrný starobní důchod 14 326 Kč. V návrhu rozpočtu na příští rok je obsaženo i navýšení rodičovského příspěvku z 220 tis. Kč na 300 tis. Kč pro rodiče dětí, kteří budou aktivně pobírat rodičovský příspěvek k 1. lednu 2020.
Jednou z priorit státního rozpočtu je i platová politika. V regionálním školství vzroste příští rok objem prostředků na platy učitelů o 10 %, pro rok 2021 počítáme s dalším nárůstem prostředků na platy učitelů o 9 %. Platy učitelů v regionálním školství se tak na konci volebního období v roce 2021 dostanou minimálně na 150 procent jejich výše pro rok 2017, a to v souladu s cílem stanoveným v Programovém prohlášení vlády, kterým je zajištění průměrného platu učitele na úrovni minimálně 45 tisíc korun.
Posílena bude také oblast obrany. Výdaje Ministerstva obrany porostou o 8,8 mld. Kč na celkových 75,5 mld. Kč. Podíl výdajů na obranu na HDP bude postupně narůstat ze 1,3 % v roce 2020 až na 1,5 % v roce 2022.
V oblasti finančních vztahů k obecním a krajským samosprávám pak dochází k navýšení příspěvku na výkon státní správy o 5 %, a to nejen v roce 2020. S 5% valorizací tohoto příspěvku se počítá i v letech 2021 a 2022 v návrhu střednědobého výhledu.
Pro rok 2020 jsou navrženy následující priority:
-
zvýšení průměrného starobního důchodu o 900 Kč od 1. ledna 2020 na 14 326 Kč;
-
zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tis. Kč na 300 tis. Kč pro rodiče dětí, kteří budou aktivně pobírat rodičovský příspěvek k 1. lednu 2020
-
nárůst platů u pedagogických pracovníků v regionálním školství o 10 % v roce 2020 a o 9 % v roce 2021 s tím, že průměrný plat učitele bude v roce 2021 minimálně na úrovni 45 000 Kč;
-
nárůst platů nepedagogických pracovníků v regionálním školství o 7,2 % v roce 2020 a o 7,2 % v roce 2021 s tím, že průměrný plat nepedagogického pracovníka bude v roce 2021 minimálně na úrovni 24 000 Kč;
-
navýšení platů všech zaměstnanců veřejné správy v roce 2020 bude činit 1 500 Kč na zaměstnance a současně bude zrušena 1. stupnice platových tarifů;
-
zvýšení kapitálových výdajů v roce 2020 na celkovou výši 146,7 mld. Kč, tj. o 24,4 mld. Kč více než v roce 2019;
-
zvýšení výdajů Ministerstva obrany o 8,8 mld. Kč na celkové výdaje 75,5 mld. Kč v roce 2020 s tím, že podíl výdajů této kapitoly na HDP bude v roce 2021 činit 1,4 %;
-
zvýšení národního výdajového rámce Státního fondu dopravní infrastruktury o 4,7 mld. Kč na celkovou úroveň 70,2 mld. Kč (včetně prostředků z EU pak ve výši 83,2 mld. Kč);
-
valorizace příspěvku na výkon státní správy v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí, krajů a k rozpočtu hl. m. Prahy ve výši 5 %;
-
krácení počtu míst ve státní správě o 2 970 míst při celkové úspoře 1,6 mld. Kč;
-
snížení provozních výdajů kapitol o 10 %.
Číslo kapitoly | Kapitola | Výdaje celkem |
---|---|---|
301 | Kancelář prezidenta republiky | 404 730 280 |
302 | Poslanecká sněmovna Parlamentu | 1 358 947 423 |
303 | Senát Parlamentu | 628 663 638 |
304 | Úřad vlády České republiky | 1 088 727 155 |
305 | Bezpečnostní informační služba | 2 140 974 408 |
306 | Ministerstvo zahraničních věcí | 8 147 207 116 |
307 | Ministerstvo obrany | 75 500 365 700 |
308 | Národní bezpečnostní úřad | 293 022 040 |
309 | Kancelář veřejného ochránce práv | 148 474 064 |
312 | Ministerstvo financí | 23 619 194 335 |
313 | Ministerstvo práce a sociálních věcí | 688 239 310 919 |
314 | Ministerstvo vnitra | 80 742 436 015 |
315 | Ministerstvo životního prostředí | 15 831 166 618 |
317 | Ministerstvo pro místní rozvoj | 26 626 763 297 |
321 | Grantová agentura České republiky | 4 360 546 000 |
322 | Ministerstvo průmyslu a obchodu | 49 681 834 752 |
327 | Ministerstvo dopravy | 67 962 182 431 |
328 | Český telekomunikační úřad | 2 578 083 231 |
329 | Ministerstvo zemědělství | 56 456 018 708 |
333 | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 225 743 673 485 |
334 | Ministerstvo kultury | 15 049 612 076 |
335 | Ministerstvo zdravotnictví | 9 196 445 379 |
336 | Ministerstvo spravedlnosti | 31 376 567 351 |
343 | Úřad pro ochranu osobních údajů | 170 424 338 |
344 | Úřad průmyslového vlastnictví | 210 635 479 |
345 | Český statistický úřad | 1 478 116 011 |
346 | Český úřad zeměměřický a katastrální | 3 563 888 170 |
348 | Český báňský úřad | 183 246 562 |
349 | Energetický regulační úřad | 299 259 288 |
353 | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 255 896 699 |
355 | Ústav pro studium totalitních režimů | 255 588 317 |
358 | Ústavní soud | 233 195 735 |
359 | Úřad Národní rozpočtové rady | 23 669 225 |
361 | Akademie věd České republiky | 6 513 390 450 |
362 | Národní sportovní agentura | 85 470 472 |
371 | Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí | 34 082 288 |
372 | Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | 66 443 765 |
373 | Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře | 22 125 824 |
374 | Správa státních hmotných rezerv | 2 576 755 399 |
375 | Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 443 886 510 |
376 | Generální inspekce bezpečnostních sborů | 451 293 606 |
377 | Technologická agentura České republiky | 4 152 464 850 |
378 | Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost | 423 787 577 |
381 | Nejvyšší kontrolní úřad | 690 387 855 |
396 | Státní dluh | 43 810 880 286 |
397 | Operace státních finančních aktiv | 400 000 000 |
398 | Všeobecná pokladní správa | 164 598 888 626 |
C E L K E M | 1 618 118 723 753 |