Příprava státního rozpočtu na rok 2020: Prioritou je školství, růst životní úrovně a investic
Návrh 2020 (vč. EU) | Návrh 2020 (bez EU) | Rozpočet 2019 (vč. EU) | |
---|---|---|---|
Příjmy státního rozpočtu | 1 558,1 mld. Kč | 1 449,4 mld. Kč | 1 465,3 mld. Kč |
Výdaje státního rozpočtu | 1 598,1 mld. Kč | 1 489,4 mld. Kč | 1 505,3 mld. Kč |
Saldo státního rozpočtu | -40 mld. Kč | -40 mld. Kč | -40 mld. Kč |
Na základě vládou schválených příjmů a výdajů vypracují správci jednotlivých kapitol do konce července návrh svého rozpočtu. Ministerstvo financí s nimi během srpna návrhy jejich rozpočtů projedná a následně předloží vládě návrh zákona o státním rozpočtu.
„Pro mě je nejdůležitější, že i přes mírné zpomalení ekonomiky nepočítáme v příštím roce se zvýšením schodku. Přitom jsme nerezignovali na plnění žádné z vládních priorit. Díky celé řadě úspor především v provozních výdajích státu i připravovaným opatřením na příjmové straně, jako je zavedení digitální daně nebo úprava pravidel tvorby rezerv pojišťoven, můžeme dál plnit naše programové prohlášení,“ říká k návrhu ministryně financí Alena Schillerová.
„Návrh rozpočtu otevírá cestu k dalšímu výraznému navýšení důchodů nebo platů ve školství. Počítáme také s vyšší podporou výzkumu a pokračujeme v soustavném navyšování investic. Zvyšování státního podílu výdajů na investice je jedním z cílů naší vlády,“ dodává ministryně financí.
Kapitálové výdaje z národních zdrojů dosáhnou celkové výše 85 mld. Kč. Společně s penězi z evropských fondů půjde v příštím roce na investice celkem 135 mld. Kč. Výrazně se také posílí podpora výzkumu, vývoje a inovace. V rozpočtu na příští rok je pro tuto oblast vyčleněno celkem 47,6 mld. Kč, což je meziročně více o 5,6 mld. Kč.
Výdaje na důchody vzrostou o 36,9 mld. Kč na celkových 509,4 mld. Kč, a to především v důsledku zvýšení průměrného starobního důchodu o 900 Kč od 1. ledna 2020. Po tomto navýšení dosáhne průměrný starobní důchod 14 358 Kč. V návrhu rozpočtu na příští rok je obsaženo i navýšení rodičovského příspěvku z 220 tis. Kč na 300 tis. Kč pro rodiče dětí, kteří budou aktivně pobírat rodičovský příspěvek k 1. lednu 2020.
Jednou z priorit státního rozpočtu je i platová politika. V regionálním školství vzroste příští rok objem prostředků na platy učitelů o 10 % a na platy nepedagogických pracovníků o 7 %. Pro rok 2021 se pak počítá s dalším nárůstem prostředků na platy učitelů o 9 % a v případě nepedagogických pracovníků s dodržením závazku, aby jejich platy dosáhly v tomto roce na 150 % jejich výše z roku 2017. „Na konci volebního období v roce 2021 tak budou učitelé vydělávat v průměru přes 45 tisíc korun, což byl náš závazek ve vládním programovém prohlášení. Myslíme jej vážně a jsme na dobré cestě, abychom jej splnili,“ zdůrazňuje Alena Schillerová.
Posílena bude také oblast obrany. Výdaje Ministerstva obrany porostou o 7,7 mld. Kč na celkových 74,5 mld. Kč. Podíl výdajů na obranu na HDP se postupně zvýší ze 1,3 % v roce 2020 až na 1,5 % v roce 2022. V oblasti finančních vztahů k obecním a krajským samosprávám pak dochází k navýšení příspěvku na výkon státní správy o 5 %, a to nejen v roce 2020. S 5% valorizací tohoto příspěvku se počítá i v letech 2021 a 2022 v návrhu střednědobého výhledu.
Pro rok 2020 jsou navrženy následující výdajové priority:
-
zvýšení průměrného starobního důchodu o 900 Kč od 1. ledna 2020 na 14 358 Kč;
-
zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tis. Kč na 300 tis. Kč pro rodiče dětí, kteří budou aktivně pobírat rodičovský příspěvek k 1. lednu 2020
-
nárůst platů u pedagogických pracovníků v regionálním školství o 10 % v roce 2020 a o 9 % v roce 2021 s tím, že průměrný plat učitele bude v roce 2021 minimálně na úrovni 45 000 Kč;
-
nárůst platů nepedagogických pracovníků v regionálním školství o 7 % v roce 2020 a o 7 % v roce 2021 s tím, že průměrný plat nepedagogického pracovníka bude v roce 2021 minimálně na úrovni 24 000 Kč;
-
zvýšení výdajů Ministerstva obrany o 7,7 mld. Kč na celkové výdaje 74,5 mld. Kč v roce 2020 s tím, že podíl výdajů této kapitoly na HDP bude v roce 2021 činit 1,4 %;
-
valorizace příspěvku na výkon státní správy v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí, krajů a k rozpočtu hl. m. Prahy ve výši 5 %.
Kapitola | 2019 | 2020 | rozdíl 2020-2019 |
---|---|---|---|
Kancelář prezidenta republiky | 405 364 725 | 404 730 280 | -634 445 |
Poslanecká sněmovna Parlamentu | 1 332 355 420 | 1 358 947 423 | 26 592 003 |
Senát Parlamentu | 605 343 544 | 628 663 638 | 23 320 094 |
Úřad vlády České republiky | 1 088 156 515 | 1 064 877 957 | -23 278 558 |
Bezpečnostní informační služba | 2 076 974 408 | 2 100 974 408 | 24 000 000 |
Ministerstvo zahraničních věcí | 8 127 005 597 | 7 889 597 480 | -237 408 117 |
Ministerstvo obrany | 66 734 800 521 | 74 478 868 425 | 7 744 067 904 |
Národní bezpečnostní úřad | 301 507 594 | 278 022 040 | -23 485 554 |
Kancelář veřejného ochránce práv | 158 931 689 | 148 474 064 | -10 457 625 |
Ministerstvo financí | 23 617 964 238 | 23 242 369 000 | -375 595 238 |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 637 190 990 417 | 682 324 801 547 | 45 133 811 130 |
Ministerstvo vnitra | 77 605 048 113 | 77 925 324 165 | 320 276 052 |
Ministerstvo životního prostředí | 14 073 770 032 | 15 738 484 303 | 1 664 714 271 |
Ministerstvo pro místní rozvoj | 11 501 908 279 | 25 414 840 282 | 13 912 932 003 |
Grantová agentura České republiky | 4 390 784 794 | 4 360 546 000 | -30 238 794 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 39 596 672 278 | 49 116 654 328 | 9 519 982 050 |
Ministerstvo dopravy | 72 555 424 741 | 60 261 969 603 | -12 293 455 138 |
Český telekomunikační úřad | 1 468 076 432 | 1 496 454 731 | 28 378 299 |
Ministerstvo zemědělství | 57 415 756 297 | 54 957 256 311 | -2 458 499 986 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 205 759 166 364 | 223 897 688 303 | 18 138 521 939 |
Ministerstvo kultury | 14 783 403 358 | 14 359 554 829 | -423 848 529 |
Ministerstvo zdravotnictví | 8 203 095 540 | 9 193 639 913 | 990 544 373 |
Ministerstvo spravedlnosti | 30 489 782 592 | 31 001 025 390 | 511 242 798 |
Úřad pro ochranu osobních údajů | 167 195 335 | 166 081 928 | -1 113 407 |
Úřad průmyslového vlastnictví | 196 462 520 | 205 635 479 | 9 172 959 |
Český statistický úřad | 1 304 798 306 | 1 058 828 384 | -245 969 922 |
Český úřad zeměměřický a katastrální | 3 524 639 347 | 3 469 848 667 | -54 790 680 |
Český báňský úřad | 179 247 759 | 166 318 551 | -12 929 208 |
Energetický regulační úřad | 295 403 397 | 299 259 288 | 3 855 891 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 254 126 162 | 255 896 699 | 1 770 537 |
Ústav pro studium totalitních režimů | 234 531 913 | 257 601 214 | 23 069 301 |
Ústavní soud | 231 559 248 | 233 195 735 | 1 636 487 |
Úřad Národní rozpočtové rady | 25 503 936 | 23 669 225 | -1 834 711 |
Akademie věd České republiky | 6 022 421 793 | 6 513 235 825 | 490 814 032 |
Národní sportovní agentura | 0 | 0 | 0 |
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí | 34 816 619 | 33 921 454 | -895 165 |
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | 68 154 789 | 66 443 765 | -1 711 024 |
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře | 19 584 073 | 22 125 824 | 2 541 751 |
Správa státních hmotných rezerv | 2 698 959 708 | 2 545 755 399 | -153 204 309 |
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 429 801 218 | 427 886 510 | -1 914 708 |
Generální inspekce bezpečnostních sborů | 405 838 074 | 428 566 093 | 22 728 019 |
Technologická agentura České republiky | 4 274 646 444 | 4 148 964 850 | -125 681 594 |
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost | 352 460 730 | 446 182 429 | 93 721 699 |
Nejvyšší kontrolní úřad | 894 507 530 | 690 387 855 | -204 119 675 |
Státní dluh | 46 499 000 000 | 45 810 880 286 | -688 119 714 |
Operace státních finančních aktiv | 315 000 000 | 365 000 000 | 50 000 000 |
Všeobecná pokladní správa | 157 448 129 462 | 168 863 058 009 | 11 414 928 547 |
celkem | 1 505 359 071 851 | 1 598 142 507 889 | 92 783 436 038 |