Letiště Praha na cestě k budoucnosti: kapacity, nové linky, obchody, parkování na míru
Cestující se díky tomu mohou těšit na výraznější komfort pří cestování už i při cestě na letiště. Nové plány podporuje přes 90 procent obyvatel České republiky. Rozvoj letiště do roku 2030 přinese 200 přímých spojení, 37 dálkových linek a 10 000 parkovacích míst. V neposlední řadě bude letiště uhlíkově neutrální.
Předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos k plánům uvádí, že rozvoj bude letiště realizovat na zásadách udržitelnosti, inovativnosti a komplexnosti. „Jsme rádi, že Ministerstvo financí schválilo aktualizaci naší dlouhodobé koncepce a strategie rozvoje, jejíž součástí je jako jeden z hlavních pilířů záměr rozvoje kapacit letiště. Náklady na realizaci první fáze odhadujeme ve výši 32 miliard korun a rád bych v tomto kontextu zdůraznil, že na žádný rozvojový projekt nepůjdou finance od daňových poplatníků. Všechny vize a plány budeme realizovat z našich financí.“
Podle ministra financí Zbyňka Stanjury hraje Letiště Praha zásadní roli nejen v rozvoji cestovního ruchu, ale celé ekonomiky. „Proto plně podporujeme rozvoj Letiště Václava Havla Praha. Díky němu totiž přispěje k přílivu investic, bohatší ekonomice a rozvoji mezinárodního obchodu. Jsem rád, že po krizovém řízení může vedení společnosti přistoupit ke koncepci na další roky. Management letiště revidoval rozvojové plány a navrženou strategii Ministerstvo financí schválilo.“
Ministr dopravy Martin Kupka dodává, že rozšiřování kapacity terminálů, nová letecká spojení a navýšení počtu cestujících se neobejde bez kvalitního spojení s centrem Prahy. „Vlaky z Prahy na letiště by měly začít jezdit v roce 2030, což je v souladu s plány na další rozvoj Letiště Václava Havla Praha. Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží. Cílem je lepší propojení dálkových vlaků s budoucím provozem na letiště. Ministerstvo dopravy je tak svým dílem připraveno přispět k rozvoji a zvýšení konkurenceschopnosti Letiště Václava Havla Praha."
Letiště Václava Havla Praha bude konkurenceschopný vzdušný přístav sledující nové trendy a nabídne:
- komfortní dopravní spojení s centrem Prahy a spádovou oblastí České republiky (od roku 2024 kapacitní trolejbusové spojení, vlakové spojení 2030)
- dostatečné kapacity pro odbavení cestujících a letadel (2029 – 2033)
- zrychlené procesy odbavení (částečně již od roku 2024)
- nové přímé linky pro občany ČR, zajímavá spojení pro zahraniční cestující (postupně už nyní)
- rozšířenou nabídku obchodů, restaurací, služeb včetně parkování a ubytování (postupně už letos a v průběhu roku 2024)
ROZVOJ LETIŠTĚ DO ROKU 2030 PŘINESE:
- 200 přímých spojení (nyní 160)
- 37 dálkových linek (nyní 21)
- 10 000 parkovacích míst (nyní 6500)
- 16 000 m² obchodů a restaurací (nyní 11 000)
- 600 hotelových pokojů (nyní 380)
- 10 500 m² salonků (nyní 2100 m²)
Potřebu rozvoje Letiště Praha navíc podporuje přes 90 procent dotázaných Čechů. V průzkumu agentury Median pro Letiště Praha z letošního srpna za nejdůležitější považují budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit. Potvrzuje to i obchodní a marketingový ředitel agentury Median Josef Fišer. „Rozvoj letecké dopravy obecně podporuje 89 procent dotázaných, což je o 7 procentních bodů více než v roce 2019.” Průzkumu se zúčastnilo 2042 respondentů ve věkovém složení 18–65 let.
Rozšíření kapacity Terminálů
V rámci rozvoje a rozšíření terminálů dojde k navýšení kapacity na 21,2 milionů cestujících a zdvojnásobení špičkové hodinové kapacity. Výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera mluví také o Centrální bezpečnostní kontrole na Terminálu 1. „Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části Schengenského provozu do Terminálu 1. Rozšíření kapacity Terminálu 2 pak zajistí multifunkční provoz a flexibilitu v obou režimech Schengen a non Schengen. Jednotliví dopravci navíc budou mít přidělený k odbavení vždy jen jeden konkrétní terminál a zlepší se tím i orientace pro cestující.“
Uhlíkově neutrální letiště
V rámci rozvojových plánů Letiště Praha myslí také na udržitelnost a snižuje kontinuálně emise CO2 v souladu s podmínkami programu Airport Carbon Accreditation. Letiště bude do roku 2030 uhlíkově neutrální a druhově pestré. Zároveň budeme snižovat hlukovou zátěž. Do roku 2025 bude pět set bytů/domů vybaveno ventilacemi, průběžně budeme aktualizovat protihluková opatření s důrazem na noční provoz.
Všechny informace jsou již nyní dostupné na speciálních webových stránkách https://letisteprobudoucnost.cz/.