Vláda schválila úvěr od Evropské investiční banky na rozvoj dopravní infrastruktury
"Nutnost investic na dostavbu a modernizaci železniční a dálniční infrastruktury přesahuje možnosti státního rozpočtu, proto jsme přistoupili k zapojení úvěru od Evropské investiční banky, se kterou budeme spolupracovat dlouhodobě i při přípravě staveb české sítě vysokorychlostních tratí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Vláda vedle schválené půjčky od Evropské investiční banky zároveň souhlasila s následným poskytnutím úvěru Státnímu fondu dopravní infrastruktury Ministerstvem financí z peněžních prostředků získaných úvěrem nebo jiným způsobem v celkové výši až 30,7 miliard korun. Ministerstvo dopravy a Ministerstvo financí tak splnilo úkol vlády z loňského roku doplnit do letošního rozpočtu na dopravní stavby finance z alternativních zdrojů.
Úvěr od EIB zajistí oproti obvyklému druhu financování přes státní dluhopisy roční úspory vyšší než 100 miliónů korun. „Dojednané podmínky schváleného úvěru jsou ve srovnání se standardními dluhovými nástroji státu výhodnější. Umožní nám tak efektivně získat dostatek finančních prostředků na digitalizaci a automatizaci železniční dopravy nebo na elektrizaci železničních tratí,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.
Rekordní rozpočet na modernější železnici a výstavbu nových dálnic
Letošní rozpočet na dopravní stavby dosahuje rekordní výše 150,9 miliard korun. Finanční prostředky EIB budou dle memoranda uzavřeného loni v listopadu využity ke spolufinancování a doplnění zdrojů Evropské unie dostupných v rámci programu Next Generation EU a Nástroje pro obnovu a odolnost (RRF), Operačního programu Doprava 2021-2027 a Nástroje pro propojení Evropy (CEF).
Na železnici jde konkrétně o financování projektů, jako jsou modernizace železničního uzlu Pardubice, včetně opravy nádražní budovy, modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, optimalizace traťových úseků Čelákovice – Mstětice – Praha-Vysočany, optimalizace trati Karlštejn – Beroun nebo rekonstrukce stanice Praha-Smíchov, oprava budovy a podchodů na pražském hlavním nádraží nebo zdvoukolejnění trati na úseku Branický most – Praha-Krč – Spořilov.
Dostatek finančních prostředků je také pro letošní rok zajištěno na pokračující dostavbu české dálniční sítě. Mezi nejvíce rozestavěné dálnice patří 28,4 kilometrů jihočeské dálnice D3 od Úsilného přes Hodějovice, Třebonín až ke Kaplici, na kterou navážou ještě v letošním roce dvě stavby přes Nažidla až ke státní hranici v Dolním Dvořišti v délce 15,5 km. Na Moravě je pak ve výstavbě celkem šest úseků stavby dálnice D55 v souhrnné délce 29,5 kilometrů ve Zlínském, Jihomoravském a Olomouckém kraji.
Pokračuje také dostavba písecké dálnice D4 formou PPP projektu v souhrnné délce 32 kilometrů. V letošním roce ještě začne stavba dalšího úseku D11 k polským hranicím v délce 21,2 km, pokračovat budou další stavby dálnice D35 jako alternativní spojnice Čech a Moravy nebo jeden úsek karlovarské D6. Aktuálně je ve výstavbě 282,4 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, konkrétně 181,6 kilometrů nových dálnic a 100,8 kilometrů státních silnic.
Společná tisková zpráva Ministerstva dopravy a Ministerstva financí